به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سنت اجتماعی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سنت اجتماعی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد سلطانیه*، محمدرضا قائمی نیک، محمد رفیق

    قرآن از قوانین الزام آوری سخن گفته است که از آنها به سنن تعبیر کرده که درعلوم اجتماعی به آن سنتهای اجتماعی گفته میشود. بر اساس دیدگاه اجتماعی شهید صدر، سه عنصر طبیعت، انسان و رابطه آنها، جامعه را تشکیل میدهند که از این رابطه بر اساس مبانی قرآنی شهید صدر، به استخلاف تعبیر شده است.مسیله این پژوهش فهم چگونگی نوع رابطه انسان با دیگر انسانها بر اساس نظریه استخلاف در آیات مرتبط در سوره انفال است که با روش توصیفی-تحلیلی و با هدف کشف نوع ارتباط انسان با دیگر انسانها بر اساس آیات سوره انفال بوده است تا مدل ارتباطات انسانی در جامعه انسانی و بر اساس نظریه استخلاف شناسایی شود. این مسیله با توجه با آیات سوره انفال، قابل تقسیم به ارتباطات در سطح جامعه خرد نظام خانواده و سطح کلان میشود. درمجموع یافته های این مقاله نوع ارتباط با فرزند و اصلاح ذات البین به عنوان مصداق اتم ارتباطات خانوادگی را در سطح خرد و انفاق به مردم، تالیف قلوب و صلح در سطح کلان موردبررسی قرار داده است. ارتباط انسان با دیگر انسانها در سطح خردیا ارتباطات درون خانوادگی به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی، باید با توجه به این نکته باشد که فرزند و همسر انسان، ممکن است وسیله آزمایش او باشد ورابطه انسان با آنها، باید بر مبنای استخلاف شایستگی زن و فرزند برای پذیرفتن مقام خلافت الهی به صورت بالفعل باشد. کمک و دستگیری از دیگران، تالیف قلوب و صلح ازجمله موارد برای افزایش سطح همبستگی اجتماعی برای ارتباطات انسان با انسان های دیگر در سطح کلان است. ارتباطاتی که همگی باید بر مبنای نظریه استخلاف و بر پایه محبت به همه انسان ها برای ایجاد آمادگی در آن ها برای رسیدن به مقصود خلقت یعنی دستیابی به مقام خلافت و جایگزینی خداوند متعال در زمین ایجاد گردد.

    کلید واژگان: انسان, جامعه, سنت اجتماعی, انفال, استخلاف, صدر}
    Mohammad Soltanieh *, Mohammadreza Ghaeminik, Mohammad Rafigh

    The Qur'an has spoken about binding laws, which are expressed as "Sunan"(traditions), which are called "Social Sunans" in the social sciences.According to the social view of the Shahid al-Sadr, society is composed ofthree elements: nature, man and the relationship between them, and thisrelationship is what is expressed as istikhlaf (Representation of God) basedon the Quranic principles of the Shahid al-Sadr. The problem of this researchlies in understanding the type of human relationship with other human beingsbased on the theory of istikhlaf in the relevant verses in Surah al-Anfal,based on a descriptive-analytical method and with the aim of determining themodel of human communication and relations in human society based on thetheory of istikhlaf. According to the verses of Surah al-Anfal, this problem canbe divided into the communication at the micro level (family system) as wellas the communication at macro level.The results of the research indicate the type of communication with the childand the reconciliation of the relationship among people, as the best examplesof the family communication at the micro level; also, giving charity topeople, reconciling hearts, and creating peace, as the best examples of thecommunication at the macro level. Man's relationship with other human beingsat the micro level or intra-family relationships as the smallest social unit,should be based on the fact that a man's child and wife may be a meansof testing him, and the relationship of a man with them should be based onistikhlaf (the merit of the wife and the child to accept the position of divinecaliphate) in actual form. Helping others and giving them charity, reconcilinghearts and creating peace are among the things that increase the level ofsocial solidarity of human communication with other people on a macro level.All these relations must be based on the theory of istikhlaf and on the basisof creating love for all human beings in order to prepare them to attain thepurpose of creation, which is to achieve the position of caliphate and representationof God Almighty on earth.

    Keywords: man, Society, Social Traditions, anfal, Istikhlaf, Al-Sadr}
  • حسن غفاری فر، صفورا سالاریه*

    کل نظام هستی، هدف مند و بر پایه قانون علی - معلولی استوار است. بر همین مبنا، روابط حاکم بر عالم انسانی و غیرانسانی، مبتنی بر اصل تاثیر و تاثر است. روابط اجتماعی انسان نیز خارج از این سیستم و حتمی بودن نیست. قرآن که دربردارنده قوانین چیستی و چرایی عالم هستی است از هست اجتماعی سخن گفته و بر این دسته از قوانین إلزامی، نام «سنن» نهاده است که در علوم اجتماعی به آن «سنت های اجتماعی» گویند. با توجه به گستردگی قرآن و محدودیت ظرفیت مقاله، در نوشتار حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و با کمک منابع تفسیری، تاریخی وجامعه شناسی برای شناسایی سنت های اجتماعی، تنها سوره مبارکه اسراء که کلیدی ترین سنت های اجتماعی را یادآور شده بررسی می شود تا مدل فرایند تحقق سنت ها در جوامع بشری از مبدا تا مقصد، شناسایی و به عنوان دانشی بنیادین، مفید برای تفسیر وقایع گذشته و تحلیل پدیده های پیش رو باشد. قوانین و سنت های شناسایی شده در این سوره عبارتند از: اصل هدایت گری خدا و هدایت پذیری بشر، اصل تربیتی تشویق و ترغیب، اصل مرید و مختاربودن انسان، اصل بازخوردگیری و ارزیابی اعمال، سنت إستمهال، پاداش در قالب تنبیه مجرمین و طالحین و پیروزی صالحین و در نهایت، جانشینی اهل حق بر باطل یا سنت استخلاف.

    کلید واژگان: سنت الهی, سنت اجتماعی, قرآن, اسراء}
    Hasan Ghafari Far, Safora Salari *

    The entire universe is purposeful and based on the law of cause and effect. Accordingly, the relations governing the human and non-human world are based on the principle of effect and influence. Human social relations are not out of this system and inevitable. Quran –which has the law of the whats and whys of the universe- has talked about the social existence and has named these types of necessary laws, "traditions" which are called in social sciences "social traditions". Due to the extent of the Qur'an and the limitations of the paper's capacity, and to identify social traditions, the present study only examines Surah Isra- which has mentioned the most important social traditions- through a descriptive-analytic method and with the help of interpretative, historical, and sociological sources, so that it can identify the model of process for realization of traditions in human communities from origin to destination, and be useful for interpreting past events and analyzing the upcoming phenomena as a fundamental knowledge. The Identified laws and traditions in this Surah are: The principle of divine guidance and human guidance, the educational principle of encouragement and persuasion, the principle of being an autonomous human, the principle of evaluation and getting feedback from the deeds, the tradition of asking for respite, reward in the form of punishment for criminals and victory of righteous people, and finally the succession of the righteous people over the wicked people or the tradition of (Istikhlaf) substituent.

    Keywords: Divine tradition, social tradition, Quran, Isra}
  • محسن صادقی امینی*، سید عبدالوهاب طالقانی، زهرا فقیه ایمانی
    نسبت اسلام و علوم انسانی یکی از مباحث بنیادینی است که ذیل عنوان اسلامی سازی دانش خصوصا پس از پیروزی انقلاب، از موضوعات اصلی تبادل نظر اندیشمندان این حوزه بوده است. اظهارنظر در خصوص دیدگاه اسلام نسبت به موضوعات مطرح در علوم انسانی، مستلزم استنطاق قرآن کریم به عنوان منبع اصلی و احادیث اهل بیت به عنوان مفسرین خاص قرآن و متعاقبا امکان سنجی تدوین گزاره های علمی بر اساس دیدگاه این دین نسبت به هر موضوع می باشد. مقاله حاضر درصدد است با استفاده از روش تتبع نظری ضمن بررسی قرآن کریم، تفاسیر معتبر و برخی منابع دیگر به شناخت دیدگاه اسلام نسبت به جامعه و مآلا قانونمندی آن در چارچوب ارائه گروه بندی دقیقی از آیاتی که ناظر بر قانون مدار بودن جوامع بشری هستند، نائل آید. ملاحظه خواهد شد که در یک دسته بندی کلی، چهار مجموعه آیات، این مفهوم را افاده می کنند که این مقاله به بررسی مجموعه اول این آیات، شامل نوزده دسته از آیات قرآن کریم که مستقیما بر قانونمندی جامعه دلالت دارند، می پردازد.
    کلید واژگان: اصالت فرد و جامعه, سنت اجتماعی, قانونمندی جامعه, اسلامی سازی دانش}
    Mohsen Sadeghi Amini*, Seyed Abdolvahab Taleghani, Zahra Faghih Imani
    The relationship between Islam and humanities is a fundamental issue,discussed by scholars under the general theme of the Islamisation of Knowledge, especially after the Islamic Revolution of Iran. In order to comment on Islam’s point of view about sociology and possibility of Islamisation of the field, however, it is necessary to first explain the ontology of the society from Islam’s viewpoint and then to assess the feasibility of codification of scientific propositions based on the viewpoint of this religion about society. Through a documentary method, this research tries to present the viewpoint of Islam about society and its lawgovernedness by studying the basic religious texts such as Quran and Hadith (i.e. Tradition). It will be seen that there are four groups of verses implying a law-governed society, among which the first group includes nineteen sets of verses that directly signify law-governed society.
    Keywords: Individualism, Socialism, Ontology of Society, Social law, Society Law, Governedness, Islamisation of Knowledge}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال