به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سوره توبه » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سوره توبه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی جامعی، علیرضا نوبری*

    مقتضای جامعیت و جاودانگی دین اسلام، عنایت به شئونات اساسی زیست بشری از جمله مسئله امنیت است که به طور ویژه در سوره توبه، به آن پرداخته شده است. بازخوانی فضای امنیتی حکومت نبوی و کشف متغیرهای امنیت ساز آن، هدف تحقیق حاضر است که با روش تحلیل محتوای سوره توبه پیگیری شده است. مجموعه ای از متغیرها در دو سطح عمده ملت و دولت حاصل آمد که 65 درصد ناظر به سطح دولت است. طبقه بندی متغیرها در سطح دولت به دو محور راهبردهای کلی (40%) و راهبردهای خاص (60%) شامل سه حوزه عمده حکمرانی نظیر اقتصاد (9%)، ارتباطات (31%) و دفاع (60%)، از جمله یافته های تحقیق است. پرداخت همه جانبه سوره توبه به همه ابعاد بینشی و کنشی (تئوری و راهبرد)، ملت و دولت، راهبردهای خاص و عام، نشان از نگاه جامع آن به مسئله امنیت دارد که انگاره غرض امنیتی آن را اثبات می کند. تحقیق حاضر تلاشی تدبری تفسیری در راستای تفسیر ساختاری و فقه حکومتی است که با ارائه الگوی حکمرانی مبتنی بر این متغیرها می تواند سند ارزشمندی جهت تعریف و ارزیابی معیارهای امنیتی در حکومت اسلامی باشد.

    کلید واژگان: سوره توبه, حکومت اسلامی, امنیت, تحلیل محتوا}
    Mehdi Jameie, Alireza Nobari*

    The comprehensiveness and immortality of Islam demand paying attention to the basic aspects of human life, including the issue of security, which is specifically addressed in Surah Taubah. Re-reading the security environment of the Prophet's government and discovering its security-creating variables is the aim of the present research, which is followed by the content analysis method of Surah Taubah. A set of variables was obtained at the two main levels of the nation and the government, 65% of which are related to the government level. The classification of variables at the government level into two axes of general strategies (40%) and specific strategies (60%) including three major areas of governance such as economy (9%), communication (31%) and defense (60%), are among the findings of the research.  Surah Taubah's comprehensive treatment of all aspects of vision and action (theory and strategy), nation and government, specific and general strategies, shows its comprehensive view on the issue of security, which proves its security purpose. The present research is an interpretative-explanatory effort in the direction of structural interpretation and jurisprudence of the government, which by presenting a governance model based on these variables can be a valuable document for defining and evaluating the security standards in the Islamic government.

    Keywords: Surah Taubah, Islamic Government, Security, Content Analysis}
  • فاطمه ذاکر*، داود صائمی

    اختلاف قرایات یکی از مباحث مهم علوم قرآن است که از دیرباز مورد توجه دانشمندان این علم و مفسران بوده است و نظرات مختلفی در مورد انواع آن و انتخاب قرایت صحیح ارایه شده که در این میان بررسی قرایات منسوب به اهل بیت  از مباحث مهم و ضروری در فرهنگ پژوهش های صورت گرفته در علم قرایت است . محقق در این پژوهش در صدد است گزارشی از اختلاف قرایاتی که در سوره توبه از اهل بیت  نقل شده را بیاورد و به این پرسش پاسخ دهد که قرایات اهل بیت  چه تفاوتی با دیگر قاریان داشته و سند این روایات از چه میزان اعتباری برخوردار بوده و در این سوره فراوانی روایات معصومان  چه مقدار است؟ در این سوره، جمعا هفده روایت در اختلاف قرایات منسوب به معصومان  در تفاسیر یافت شد که یک مورد آن دارای سند و بقیه سند صحیح ندارند . گزارش های روایی دال اختلاف قرایت به جهت فقدان سند و گاه اضطراب متنی دچار ضعف هستند و نمی توان احتجاج شرعی بر صحت آن اقامه کرد . بنابراین به این قرایات به عنوان قرایت اهل بیت نمی توان اطمینان کرد .

    کلید واژگان: روایات تفسیری, قرائات, اختلاف قرائات, اهل بیت, سوره توبه}
    Fatemeh Zaker *, Davoud Saemi

    The differences in Quranic Recitations (Qira’at) are a crucial topic in the field of Quranic sciences that has garnered the attention of scholars and exegetes for a long time. Various opinions have been presented regarding their types and the selection of the correct Recitations (Qira’at). In this context, the examination of recitations (Qira’at) attributed to the Ahl al-Bayt (peace be upon them) is an important and necessary subject within the domain of research in the field of Quranic Recitations (Qira’at). This research aims to provide a report on the differences in recitations (Qira’at) attributed to the Ahl al-Bayt (peace be upon them) in Surah At-Tawbah and answer the questions regarding how the recitations (Qira’at) of the Ahl al-Bayt (peace be upon them) differ from those of other reciters, the credibility of the narrations, and the frequency of these narrations in this surah. In Surah At-Tawbah, a total of seventeen narrations about differences in recitations (Qira’at) attributed to the infallibles (peace be upon them) were found, of which one has a reliable chain of narration, while the rest lack authentic chains. The narrations that report variations in recitations (Qira’at) due to the lack of a chain of narration or the occasional textual instability are not suitable for scholarly reliance, and thus, their authenticity cannot be established. Therefore, it cannot be ascertained that these recitations (Qira’at) are indeed attributed to the Ahl al-Bayt (peace be upon them).

    Keywords: Exegetical Narrations, Quranic Recitations (Qira’at), Differences in Recitations (Qira’at), Ahl al-Bayt (A.S.), Surah At-Tawbah}
  • مهدی آب سالان، مهدی جلالی*، محمدحسن رستمی

    در 17 سوره قرآن سخن از «قتال» به میان آمده است، این واژه در شکل های مختلف 158 مرتبه در بیش از 130 آیه بکار رفته است. در بیش از 20 آیه، خداوند مستقیما به کشتن انسان ها امر می کند؛ علاوه بر آن واژه جهاد 32 بار در قرآن آمده است و 400 آیه در رابطه با جهاد نازل شده است. مهم ترین سوال این پژوهش نوع نگرش به موضوع قتال و جهاد در سوره توبه است. به نظر می رسد با واکاوی در گزاره های برون متنی (گزاره های تاریخی، روایات اسباب نزول، ترتیب نزول) و گزاره های درون متنی (سیاق و فضای نزول) و تطبیق آن ها با اوضاع عمومی به ویژه مخاطب شناسی، اوصاف مردمی، رخدادها و شرایط ویژه ای که در مدت نزول یک سوره وجود داشته بتوان به فهم عمیق و استوار قرآن کریم کمک کرد.هدف این مقاله که بامطالعه موردی و به صورت کتابخانه ای و تحلیلی صورت گرفته؛ شناخت و تحلیل جنبه های تفسیری؛ اعم از شان و اسباب نزول، دلالت کلی آیه، نکات تفسیری، مبحث قتال و تناسب، درآیات سوره توبه با محوریت قتال و جهاد است. به تناسب تحلیل های صورت گرفته می توان اذعان کرد رویکرد (قتال و جهاد) در سوره توبه آیات لحن شدیدتری به خود می گیرند.

    کلید واژگان: آیات قتال, تحلیل و بررسی, سوره توبه, تناسب, اسباب و فضای نزول}
  • طاهره سادات میرفخرائی*، غلامحسین اعرابی

    عدالت صحابه یکی از اعتقادات غالب اهل تسنن است که شماری از مفسران ایشان برای اثبات آن به تعدادی از آیات قرآن کریم استناد کرده اند. یکی از این آیات آیه 100 سوره توبه است که سبقت گیرندگان از مهاجرین و انصار را مشمول رضای الهی معرفی می کند. فخررازی از مفسران بزرگ اهل تسنن در تفسیر این آیه بحث عدالت صحابه و از آن جمله ابوبکر را پیش کشیده است. در پژوهش حاضر، این دیدگاه با ارجاع به تاریخ صدر اسلام مورد بررسی و نقد قرار می گیرد. دراین باره به چنین وقایعی استشهاد شده است: ابلاغ آیات ابتدایی سوره برایت، تخلف از سپاه اسامه و ایراد خطبه شقشقیه توسط امام علی%، و بالاخره سخنان شخص ابوبکر. همچنین، موضوع اتکای مفسران اهل تسنن، به ویژه فخررازی، بر آیه یادشده برای اثبات عدالت صحابه بررسی و نقد می شود. دراین باره به چنین دلایلی استناد شده است: اصطلاح متشرعه بودن «صحابی»، عدم شمول آیه درباره همه صحابه،  اختلاف علمای اهل تسنن در مقصود آیه از سابقین اولیه و تابعین و نیز در برداشت عدالت صحابه از آیه، و بالاخره سوءبرداشت از مفهوم سابقین و مخالفت این برداشت با آیات قرآن و سیره نبوی و سیاق آیات و مسلمات تاریخی.

    کلید واژگان: فخررازی, اهل تسنن, عدالت, صحابه, تابعین, سوره توبه}
  • محمدهادی قهاری کرمانی

    آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آنها استفاده می‌شود، دارای تاویل‌اند و بهترین راه دست‌یافتن به تاویل قرآن از طریق اهل بیت علیهم السلام می‌باشد؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل بیت علیهم السلام به عنوان عدل قرآن به شمار می‌روند. در بسیاری از روایات تفسیری اهل بیت علیهم السلام به تاویل آیات قرآن پرداخته شده است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سوال است که در روایات تفسیری سوره توبه چه نوع تاویلاتی نسبت به امام امیرالمومنین علیه السلام  صورت پذیرفته است؟ در این راستا، روایات تاویلی مرتبط با امام امیرالمومنین علیه السلام  از بین روایات تفسیری سوره توبه استخراج گردید و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که پنج نوع تاویل در این روایات درباره آن حضرتعلیه السلام  وجود دارد که عبارت‌اند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق)، مصداق اتم اطلاق یا عموم آیه و تحقق مفاد آیه.

    کلید واژگان: روایت تفسیری, روایت تاویلی, انواع تاویل, امام امیرالمومنین علیه السلام, سوره توبه}
    Mohammad Hadi Qahari Kermani

    The verses of the Qur'an, in addition to what their appearance state, have Ta’vil and the best way to achieve Ta’vil of the Qur'an is through the Ahl al-Bayt (a.s.); because according to the hadith of Thaqalayn, Ahl al-Bayt (a.s.) are considered as an inseparable companion of the Qur'an (‘idl-e Quran). In many interpretive narrations of Ahl al-Bayt (a.s.), there exists Ta’vil of the verses of the Qur'an. This research seeks to find an answer to the question that in the interpretive narrations of Surah At-Tawbah, what kind of Ta’vil have been made towards the Imam ‘Ali, the Commander of the Faithfuls (pbuh)? In this regard, Ta’vili narrations related to Imam ‘Ali (a.s.) were extracted from the interpretive narrations of Surah At-Tawbah, and by descriptive-analytical method, it was determined that there are five types of Ta’vil in these narrations about that Imam, which are: esoteric meaning of the verse, esoteric example of the verse, the example of the verse over time (Jar-y and Tatbiq), the complete example of the application (Itlaq) or the generality of the verse and the fulfillment of the contents of the verse.

  • محمد فراهانی*، نیما احمدی

    فلسفه عالی زکات و سایر شقوق آن (صدقه، انفاق و...) توسط قرآن کریم بیان شده که آن رشد و پاکی جامعه در پرتو دوری از خطری است که مبادا عده ای مال را در انحصار خود درآورده و پیوسته در میان خود نگه دارند و نتیجه آن ثروتمندی روز افزون قشری خاص و افزایش فقر در اکثریت جامعه باشد که پس از مدتی ناهنجاری های اجتماعی از جمله قتل و کینه نسبت به سرمایه داران، دزدی و... در جامعه پدیدار شود. تحقیق حاضر با نگاهی اجمالی و تطبیق گونه بین مفسران فریقین به مسئله زکات پرداخته و به برخی افتراقات و اشتراکات آنها در این زمینه اشاره می نماید. به طور کلی مفسران فرق اسلامی از چهار معنای رشد و نمو، طهارت و پاکی، زکات واجب شرعی و انفاق و صدقه در تفسیر خود برای زکات و مشتقات آن نام می برند. ایشان همچنین رابطه با آیه 60 سوره توبه که به آیه زکات مشهور است - و خداوند اصناف زکاتی را در آیه مذکور مطرح نموده اند- اختلاف نظر هایی از جمله درباره فقیر و مسکین، سهم عاملین و مولفه قلوب و مصادیق فی سبیل الله دارند که در این جستار پس از ارایه تعریفی جامع از تفسیر فریقین برای هر یک از اصناف، به موارد اختلافی پرداخته می شود.

    کلید واژگان: زکات, انفاق, فریقین, تفسیر, سوره توبه}
    Nima Ahmadi

    The supreme philosophy of zakat and its other branches (charity, almsgiving, etc.) has been stated by the Holy Qur'an that it is the growth and purity of society in the light of avoiding the danger that some may monopolize their wealth and keep it among themselves. And the result is the increasing wealth of a certain class and the increase of poverty in the majority of the society, which after a while, social anomalies such as murder and hatred towards the capitalists, theft, etc. appear in the society. The present study deals with the issue of Zakat with a brief look and comparison among the commentators of the two sects and points out some of their differences and commonalities in this regard. In general, the commentators of the Islamic sect mention the four meanings of growth and development, purity and purity, obligatory religious zakat, and almsgiving and charity in their interpretation of zakat and its derivatives. He also has a connection with verse 60 of Surah Tawbah, which is known as the verse of Zakat - and God has mentioned the guilds of Zakat in the mentioned verse - with disagreements such as about the poor and the needy, the share of the perpetrators and the component of hearts and examples for the sake of God. This article, after providing a comprehensive definition of the interpretation of the two sects for each of the guilds, deals with the differences.

    Keywords: Zakat, Almsgiving, Sects, interpretation, Surah Tawbah}
  • مهدی رستم نژاد*، محمدجواد دشتی

    آیات آغازین سوره برایت برای اعلام بیزاری خدا و رسول او از مشرکان و روشن شدن وضعیت آن ها در جامعه نوپای اسلامی و پیراستن خانه خدا و کنگره عظیم حج از پیرایه های شرک نازل شد. پیامبر اسلامJ نخست این آیات را به همراه دستورهای دیگر به ابوبکر داده تا در روز حج اکبر به مشرکان ابلاغ کند؛ اما با وحی الهی از او بازستانده و سرپرستی حجاج و اعلام برایت بر عهده امام علیA گذاشته می شود. علی رغم اتفاق فریقین در اصل داستان، زاویه دیدها و برداشت های متفاوتی در اصل این ماجرا و محدودبودن آن به سوره برایت و نیز تفسیر «رجل منی» و چرایی این اتفاق وجود دارد. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی و بر اساس مستندات روایی متواتر در کتاب های تفسیری، تاریخی و روایی فریقین، در صدد است تا اثبات کند امام علیA که به شهادت وحی الاهی، نفس و جان پیامبرJ بود، ماموریت یافت آیات آغازین سوره توبه را ابلاغ کند. عبارت «رجل منک» می رساند که اگر تنها قرابت فامیلی، دلیل بر افضلیت بود، می بایست عباس عموی پیامبرJ که مامور این ابلاغ می شد. این امر نمایان گر آن است که «از پیامبرJ بودن» در این روایت از جنس قرابت های فامیلی و نسبی نیست؛ بلکه از جنس قرابت ها و مناصب معنوی است. تغییر مامور ابلاغ آیات برایت با دستور الهی و نزول فرشته وحی، از سویی اعلام افضلیت امام علیA بر دیگر صحابه را دارد و از طرف دیگر جنبه زمینه چینی و آماده سازی اذهان جامعه برای پذیرش ولایت و جانشینی حضرت امیرA است.

    کلید واژگان: قرآن, روایات, امام علی, سوره توبه, ابلاغ برائت, تفسیر تطبیقی}
    Mehdi Rostamnejad *, MuhammadJavad Dashti

    The first verses of Surah Bara’ah were revealed to express the hatred of God and His Messenger for the polytheists and to clarify their situation in the new-established Islamic society and to inform to purifying the Divine house and the great hajj congress from the veils and ornaments of polytheism. The Prophet of Islam (P) first gave these verses to Abu Bakr along with other instructions to convey to the polytheists on the day of the great hajj; But with divine revelation, the message is taken back from him and the supervision of the pilgrims and the declaration of hatred is bestowed to Imam Ali (A.S). Although both major Islamic sects accept this story itself, there are different perspectives and perceptions in the occurrence itself and its limitation to Surah Bara’ah, as well as the interpretation of “rajulun minni” (a man on behalf of me) and reasons for this occurrence. This article, with a descriptive-analytical method and based on massive narrational documents in interpretive, historical, and narrational books of both sects, seeks to prove that Imam Ali (A.S), who was as the divine revelation testifies the soul and spirit of the Prophet (P) has acquired mission to communicate the first verses of Surah Tawbah. The phrase “rajulun minka” (a man from you) means that if the only familial kinship was the reason for superiority, then Abbas, the uncle of the Prophet (P), should have been the one to be sent on the mission. This shows that “being from the Prophet (P)” in this narration is not a kind of familial and relative kinship but rather, it is a kind of spiritual affinities and positions. The change of the messenger of the verses of Bara’ah by the divine order and the sending down the angel of revelation, on the one hand, declares the superiority of Imam Ali (A.S) over the other companions, and on the other hand, prepares and the minds of the society and provides the ground to accept the guardianship and succession of Imam Al (A.S).

    Keywords: Quran, Imam Ali (a.s), Surah Tawbah, Communication of Hatred, comparative exegesis}
  • علی رضایی کهنمویی*
    اصل تبعیت پیروان دین توحیدی اسلام از رجال و عالمان دین، عقلا لازم و نقلا مورد سفارش و تاکید قرآن کریم و احادیث است؛ اما درعین حال آسیب هایی متوجه روند این تبعیت است. مقاله حاضر در راستای شناسایی یکی از خطیرترین مصادیق آسیب های مزبور، بر آیه شریفه 31 سوره توبه تمرکز نموده و به روش توصیفی تحلیلی سعی در بازکاوی این آسیب داشته است. بر اساس قراین موجود، می توان به این نتیجه رسید که آیه شریفه، آسیب متوجه به تبعیت یهود و نصارا از رجال علمی و معنوی دینشان را ابتلا به شرکی نهان از جهت اعطای شان ربوبیت تشریعی به رجال دین دانسته، که بازتاب عملی آن ابتلای نهان ایشان به نوعی عبادت رجال دین است؛ بر این اساس می توان گفت هر تبعیتی که ملازم با اعطای شانی فراتر از طریقیت محض بر متبوع باشد، مبتلای به آسیب مذکور گشته است. بی شک مفاد آیه شریفه می تواند در حکم موعظه ای برای امت اسلام و همچنین تعریضی بر سرنوشت ایشان در حوزه مورد بحث باشد.
    کلید واژگان: تبعیت, تقلید, رجال دین, شرک خفی, شرک در ربوبیت تشریعی, سوره توبه}
    Ali Rezaei Kahnamoei *
    The principle of obedience of religious people to the elders and religious scholars is necessary on the basis of reason and religion; But at the same time, this obedience may be harmed. In order to identify one of the most serious examples of these injuries, the present article focuses on verse 31 of Surah Tawbah and tries to re-examine this injury in a descriptive-analytical manner. Based on the available evidence, it can be concluded that this noble verse considers the deviation in the obedience of Jews and Christians from the scientific and spiritual figures of their religion as their entry into the realm of Secret polytheism, because they gave him the status of Legislative lordship, that the practical reflection of which is their secret affliction with the worship of religious leaders. It can be said that any obedience in which the elders of the religion are seen in a role beyond a means to attain obedience to God, has been harmed. The holy verse can be considered as a piece of advice for the Muslim Ummah, as well as a reference to their fate in the subject under discussion.
    Keywords: Obedience, Imitation, religious leaders, secret polytheism, polytheism in legislative lordship, Surah Tawbah}
  • یحیی صباغچی*، مهدیه پاکروان
    این پژوهش با دو رویکرد متن محور و زمینه محور که از الگوهای هرمنوتیک اند درصدد به چالش کشیدن قرایت مشهوری است که آیات آغازین سوره توبه را مجوز جهاد ابتدایی با همه مشرکان به جهت شرک ایشان می داند. در رویکرد متن محور نشان می دهد که امر به قتال به سبب رفتارهای خصومت آمیز و جنگ افروزانه مشرکان عهدشکن است؛ در این آیات، مشرکان به دو گروه عهدشکن و پایبند به عهد تقسیم شده اند. آیاتی که جنبه ایجاد رعب در بین مشرکان دارد، صرفا به تهدید کسانی می پردازد که بارها بر عهدشکنی خود پافشاری کرده اند. بنابراین امر به قتال در این آیات صرفا واکنشی بوده است به دست اندازی ها و جنگ افروزی های عملی گروهی از مشرکان، بدون اینکه عقیده باطل آن ها کوچک ترین مدخلیتی در جواز جنگ داشته باشد. آیات این سوره نه تنها جهاد ابتدایی را تجویز نمی کند، بلکه نشان می دهند چه میزان از رفتارهای خصومت آمیز گروه مقابل باید وجود داشته باشد تا مسلمانان مجاز به مقابله نظامی شوند. در رویکرد زمینه محور نیز فحص دقیق زمینه ها و بسترهای تاریخی نشان می دهند که به موجب این آیات هیچ مشرکی کشته نشده است و حتی بعد از ابلاغ این آیات، همچنان قبایلی مشرک بوده اند. این آیات باعث شکستن آخرین مقاومت های پایگاه های اصلی مشرکین شده است.
    کلید واژگان: سوره توبه, برائت, مشرکین, خشونت, جهاد ابتدایی, هرمنوتیک}
    Yahya Sabbaghchi *, Mahdieh Pakravan
    With its textual-contextual approach and by emphasizing on the text and also historical context, this essay tries to challenge the popular understanding of the primary verses of surah Tawba, which permits waging war against all of the pagans. Although the majority of the interpreters of the Qur’an and also the Islamic jurists justify the command of fighting as a result of the pagans’ polytheism, this essay shows that the command of fighting is a result of their enmity, breaching the agreement, violation and waging war. The pagans are divided in these verses into two groups: those who broke the covenant and others who remained committed. The verses threaten only those pagans who insisted on breaking the agreement and give them another chance and show them the possibility of converting into Islam. Nevertheless the command of fighting does not include the committed pagans to the covenant. So fighting is merely commanded as a reaction against the pagan’s enmity and waging war, regardless of their polytheism. These verses prove no evidence for waging war. On the contrary, they prove strict standards for permitting defensive war. Historical evidences point out that no pagan was killed by the revelation of these verses and some pagan tribes continued to exist after these verses, but the verses withdrew the last resistances of the pagans.
    Keywords: Surah Tawba, repudiation, pagans, Violence, offensive war, Hermeneutics}
  • فرانک موسوی*

    مدیران اسلامی به مدد ارزش های الهی و انسانی، استراتژی های خود را ترسیم می کنند و در حقیقت، ارزش های الهی و انسانی، جهت دهنده عملکرد مدیران اسلامی هستند. مطالعه حاضر با هدف واکاوی مولفه های مدیریتی، مبتنی بر رویکرد نظریه داده بنیاد با استناد به آیه 128 سوره توبه به روش تطبیقی صورت پذیرفت. رویکرد پژوهش، کیفی و از روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. برای گردآوری داده های کیفی، با 12 نفر از متخصصان مدیریت و روحانیون آشنا به دانش مدیریت مصاحبه صورت پذیرفت. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام پذیرفت. روش نمونه گیری تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهش و تجزیه و تحلیل محتوای مصاحبه های انجام گرفته، نشانگان مدیریت اسلامی با تاکید بر مولفه های مدیریت سوره توبه، آیه 128 شناسایی شده و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل مدیریت اسلامی با تاکید بر آیه 128 از سوره توبه در قالب (6) مقوله اصلی شرایط علی، پدیده محوری (مدیریت قرآنی: شامل(5) مقوله اصلی شامل: (مدیر از جنس مردم باشد، مدیر از ناراحتی مردم ناراحت شود، مدیر برای خدمت به مردم حریص باشد، مدیر نسبت به همه مردم رحمت داشته باشد، مدیر نسبت به همکاران و ارباب رجوع رحیم باشد)، راهبردها، شرایط واسطه ای، شرایط مداخله گر و پیامدهای مدل مدیریت قرآنی، جهت بهره برداری در سازمان ها ارایه گردید.

    کلید واژگان: سوره توبه, مدیریت اسلامی, مدیریت قرآنی}
    Faranak Mosavi *

    Islamic leaders draw their strategies based on divine and human values, and in fact, divine and human values ​​guide and lead Islamic managers. The aim of this study is to investigate the management components regarding the grounded theory with reference to the verse 128 of Surah Al-Tawbah in a comparative method. The research approach is qualitative using the grounded theory method. In order to collect qualitative data, 12 management specialists and clerics familiar with management knowledge were interviewed. Purposeful sampling was performed with a snowball fan. The sampling method continued until the researcher reached a theoretical saturation using semi-structured interviews with sample members. Using the results of reviewing the theoretical foundations and background of research and analysis of the content of interviews, the managerial symptoms of Islamic management with emphasis on the management components of Surah Al-Tawbah: 128 have been identified and in three stages of open coding, axial coding and selective coding, Islamic management model emphasizing this verse in the form of six main categories of causal conditions, the phenomenon axis (Qur’anic management: includes 5 main categories: the manager should be of the people, the manager should be upset about the people's grief, the manager should be willing to serve the people, the manager should be merciful to all people, the manager should be kind to colleagues and clients), strategies, mediating conditions, intervening conditions and consequences of Qur’anic management model for exploitation in organizations are presented.

    Keywords: Qur’anic Management, Islamic Management, Surah Al-Tawba}
  • جواد محمدزاده، صلاح الدین عبدی*، مرتضی قائمی
    فراهنجاری، یکی از اصطلاحات متدوال در سبک شناسی است که در نتیجه خروج از نرم (norm) عادی زبان به وجود می آید. این پدیده در لایه های «آوایی»، «نحوی»، «واژگانی» و «معنایی» رخ می دهد، اما مقاله حاضر، پدیده فراهنجاری نحوی «اللانحوی»، را مورد بررسی قرار داده است. مقصود از فراهنجاری نحوی یعنی خروج از قوانین حاکم بر نحو زبان هنجار و از آنجا که «تناوب»، «تضمین» و «التفات» پدیده هایی پر بسامد در سوره مبارکه توبه هستند و منجر به «ادبیت» یک اثر ادبی می شوند؛ لذا مقاله حاضر تلاش کرده است تا با روش سبک شناسی و شیوه توصیفی - تحلیلی، این سه پدیده را مورد بررسی قرار دهد. هدف اصلی از نگاشتن این مقاله، بیان زیبایی شناسی و اغراض دلالی این سه پدیده هنجارگریز است. برآیند این جستار حاکی از آن است که تضمین نحوی در مقایسه با تناوب و التفات از بسامد بیشتری برخوردار بوده و زیبایی شناسی آن علاوه بر تکرارزدایی، ایجاز در اسلوب و شمولیت در معناست. همچنین در این سوره مبارکه سه نوع التفات (معجمی، ضمائر و عددی) به کار رفته است که اغراضی چون تاکید، تکرارزدایی و جلب توجه مخاطب را موجب شده است.
    کلید واژگان: سوره توبه, سبک شناسی, آشنایی زدایی, تضمین نحوی, التفات}
    Javad Mohammadzade, Salahoddin Abdi *, Morteza Ghaemi
    Deviation is one of the common terms in stylistics created as a result of leaving the normal form of language.This phenomenon occursin different layers of language including "phonetics", "syntax", "lexical" and "semantics".The present paper, however, solely examined syntactic deviation, which means leaving the syntactic rules of the standard language. Since "alternation", "tazmin" and "iltifāt" frequently appear in Surah At-Tawba, and contribute to the "literariness" of a literary work, the present descriptive-analytical paper thus triedto examine these three devices. This paper mainly aimedto articulate the aesthetics and objectives of these deviating devices. Findings suggests that syntactic tazmin is more frequent than alternation and iltifāt and its aesthetics, in addition toavoiding repetition, is briefnessof style and inclusiveness of meaning. Furthermore, three types of iltifāt (mo'jami=dictionary meaning, pronouns, and numbers) have been used in this surah, serving intentions such as emphasis, repetition-avoiding, and catching the audience's interest.
    Keywords: Surah At-Tawba, stylistics, defamiliarization, syntactic tazmin, iltifāt}
  • امیر احمدنژاد*، زهرا کلباسی
    آیه 28 سوره توبه مهمترین مستمسک حکم منع ورود مشرکان به مساجد و اماکن مقدس از سوی مفسران و فقی هان بوده است. برخی فقی هان دلایل دیگری در اقامه این حکم نیز ارائه کردند که از سوی گروه دیگری از ایشان مورد نقد و رد واقع شده است. آیه 28توبه نیز، علاوه بر آنکه دلالتی بر نجاست ذاتی غیرمسلمانان ندارد، با آیه 2مائده که آخرین سوره نازله قرآن است و جواز سفر مشرکان به مکه و لزوم حفظ امنیت آنان را صادر نموده، در تعارض است. واکاوی در سیاق آیات هر دو سوره نشانگر آن است که در سوره توبه تنها مشرکان حربی از ورود به مسجدالحرام منع شده و در سوره مائده جواز ورود مشرکان غیرحربی صادر شده است. از دیگرسو جریان شناسی شکل گیری حکم مشهور منع ورود مشرکان به مساجد در فقه فریقین، نشانگر آن است که این فتوی نخستین بار توسط خلیفه دوم صادر شده که با پیروی عمربن عبدالعزیز و برخی از خلفای عباسی از فرمان او، به شروط عمریه مشهور گردیده و به تدریج در میان فقهای شیعه و سنی شهرت یافته است.
    کلید واژگان: سوره مائده, سوره توبه, مسجد الحرام, مساجد, مشرکان}
    Amir Ahmadnezhad*, Zahra Kalbasi
    The 28 verse of Towbah, has been the most considerable pretext from interpreters and jurisprudents point of view to issue the prohibition sentence for polytheist entrance to the Mosques and holy Shrines. Some jurisprudents additionally offered other reasons to implement the sentence, though it is criticized and condemned by other party. The verse however, doesn’t indicate any essential impurity of non - Muslims, it certainly is in contradiction to the second verse of Maedeh- the last Chapter of Quran -which has permitted the polytheists to travel to Mecca, observing their protection.
    Analyzing the context of both Chapters (Towbah and Maedeh), obviously shows only fighting heathens are prohibited to enter Al-Masjid-al-Haram in Towbah while the indult is emitted for non-fighting heathens in Maedeh. In other hand, Studying the events and roots to issue the famed indult of not allowing polytheist to enter the Mosques in Shias and Sunnis jurisprudence, demonstrates that the indult is initially issued by Omar, subsequently followed by Omar –Ibn-Abd-Al Aziz and some other Abbasi caliphs, then became gradually famed among Shias and Sunnis
    Keywords: Maedeh Chapter, Towbah Chapter, Al, Masjid, al, Haram, Mosques, ýPolythiests}
  • سیدمحمود طیب حسینی، راضیه مشک مسجدی
    از نظر مسلمانان، پیامبر اسلام (ص) معصوم بوده و این عقیده برآمده از تعلیمات قرآنی است. با وجود این، آیاتی در این کتاب آسمانی وجود دارد که در ظاهر این باور را به تردید می اندازد. از جمله این آیات، آیه 43 سوره توبه می باشد. در این آیه در مورد عفو خدای متعال نسبت به پیامبر (ص)، دیدگاه های متفاوتی بین مفسران وجود دارد که مجموع این دیدگاه ها در مقاله حاضر، در پنج دیدگاه ارائه و بررسی شده است. سپس با ارائه تحلیلی ادبی اجتماعی از آیه شریفه مبتنی بر فضای نزول، ضمن رد هر پنج دیدگاه، اثبات شده که توبیخ و عفو خداوند در این آیه شریفه ابدا در ارتباط با رسول خدا (ص) نبوده است و در عین حال ناظر به منافقان نیز نمی باشد، بلکه متوجه گروه هایی از مسلمانان ضعیف الایمان بوده است که اجازه پیامبر به منافقان مدینه مبنی بر عدم شرکت در جنگ تبوک را بهانه ای برای استیذان خود برای تخلف از شرکت در جنگ قرار داده بودند. همچنین اثبات شده است که اجازه رسول خدا (ص) به منافقان مدینه برای تخلف از جنگ، اقدامی کاملا بایسته و از روی مصلحت بوده و مورد تایید خدای تعالی بوده است. این برداشت از آیه شریفه کاملا منطبق بر روایت منقول از امام رضا (ع) است که آیه مورد بحث را از باب «ایاک اعنی واسمعی یا جاره» می داند، البته با تحلیلی متفاوت از این روایت.
    کلید واژگان: عفو الهی, سوره توبه, عصمت پیامبر, فضای نزول, تفسیر ادبی}
    Sayyid Mahmoud Tayyib Husayni, Raziya Moshk Masjidi
    From the viewpoints of the Muslims, the Prophet of Islam is Infallible and this view is rooted in the Qur’ānic teachings. Despite this, there are verses in this Revealed Scripture that apparently cast doubts on this view. One of these verses is the noble verse 43 of Sūrat al-Tawba. There are different viewpoints among the interpreters concerning the Exalted Allah’s forgiveness of the Prophet (S.A.W.), of which a total sum of five viewpoints are presented and examined in the present article. Then, by providing a socio-literary analysis of the noble verse based on the Revelation ambience, and while rejecting all five viewpoints, it is proved that Allah’s reprimand and forgiveness in this noble verse has by no means been related to the Apostle of Allah (S.A.W.) and at the same time it has not been concerned to the hypocrites, either; rather, it has been directed at a group of weak-in-the-faith Muslims who had made the Prophet’s permission to the hypocrites of Madīna for not participating in the battle of Tabūk a pretext for their own permissibility for shunning the battle. Also, it is proved that the Apostle of Allah’s (S.A.W.) permission to the hypocrites of Madīna to shun the battle has been a quite advisable measure and out of expediency and had been approved by the Almighty Allah. This impression of the noble verse completely conforms to the ḥadīth related from Imam al-Riḍā (A.S.), who viewed the verse in question in terms of “addressing someone while the real intention is to get across to a third person”, of course with a different analysis of this tradition.
  • عاطفه زرسازان
    شناخت اسباب نزول آیات قرآن تاثیر اساسی در فهم آن دارد. اما گاهی ذیل یک آیه چندین سبب ذکر می شود و محقق نمی داند به کدام یک باید اعتماد کرد. افزون بر آن، راه یافتن روایات ساختگی به روایات سبب نزول و ورود آن به ورطه نقل به معنا موجب شده است تا روایات، افزون بر آنکه استنباط فردی راوی باشد، نه گزارش یک شاهد بی طرف عینی، به دروغ و تحریف نیز مبتلا شود. از جمله آیاتی که مفسران برای آن اسباب متعدد ذکر کرده اند، آیات 113 و 114 سوره توبه می باشد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که محقق در برخورد با این اسباب، به کدام یک باید اعتماد کند؟ چرا که بررسی تحلیلی این روایات، به یقین ما را در معرفت نسبت به مقصود آیات الهی کمک شایانی نموده تا بهتر مورد بهره برداری قرار گیرد. ازاین رو با بررسی متن روایات و منابع حدیثی و رجالی، نظر دانشمندان اهل سنت که سبب نزول را در رابطه با ابوطالب عموی پیامبر (ص)، یا آمنه مادر ایشان می دانند، رد می شود و تنها روایتی از حضرت علی (ع) راجع به استغفار یکی از مسلمانان برای والدینش که در حال شرک از دنیا رفته بودند، پذیرفته می گردد.
    کلید واژگان: سوره توبه, سبب نزول, رجال حدیث, متن روایات}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال