به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "سوره عصر" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «سوره عصر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی سوره عصر در مقالات مجلات علمی
  • فاطمه مرادی*
    ازآنجاکه هر جامعه ای، برای تحقق و پیشرفت و تعالی خویش نیازمند بنا شدن براساس مبانی و اصول مکتب مورد اعتقاد خویش است، جامعه ایمانی نیز باید براساس اصول و مبانی خاصی ساخته شود. آیات پرشماری از قرآن کریم، رسالت معرفی مبانی تحقق ساز جامعه ایمانی را بر عهده دارند؛ چنان که در آیه 3 سوره عصر، تواصی به حق، یکی از اصول تشکیل دهنده جامعه ایمانی معرفی می شود. تحقیق پیش رو با هدف تبیین تواصی به حق و نقش آن در تحقق جامعه ایمانی به روش توصیفی-تحلیلی تدوین شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که تواصی به حق یک دعوت همگانی به سوی تبعیت از حق است تا همگان حق را به خوبی بشناسند و از باطل دوری کنند. ارمغان این احساس مسیولیت متقابل، برای جامعه، تحقق عدالت اجتماعی، ایجاد وحدت و همبستگی، فراگیر نشدن فتنه ظالمان، پیروزی بر دشمنان، دوری از خسران و آمادگی جامعه برای ظهور خواهد بود. بی شک هرکدام از این مولفه ها، جامعه را یک گام به سمت ایمانی شدن رهنمون خواهد ساخت.
    کلید واژگان: تواصی به حق, جامعه ایمانی, سفارش به خوبی ها, پرهیز از باطل, سوره عصر
    Fatemeh Moradi *
    Since every society needs to be built based on the principles and foundations of the school of thoughts it believes in, for its progress and advancement, the community of faith must also be built based on certain principles and foundations. Many verses of the Holy Qur'an have the mission of introducing the foundations of the community of faith; as in the third verse of Surah Asr, one of the fundamental principles of the community of faith i.e. advising on the right is introduced. The current study has been carried out with the aim of explaining the advice to the right and its role in the realization of the community of faith via a descriptive-analytical method. The findings of the study suggest that advising on the right is a public invitation to follow the right so that everyone knows the right and avoids falsehood. This sense of mutual responsibility will bring for society some gifts including the realization of social justice, the creation of unity and solidarity, the non-pervasiveness of the oppressors' sedition, victory over the enemies, avoiding losses and the preparation of the society for the reappearance of Imam Mahdi. Undoubtedly, each of these components will lead the society one step towards becoming a community of faith.
    Keywords: Advising on the right, Community of faith, enjoining good deeds, avoiding falsehood, Surah Asr
  • محمدسالم محسنی*
    قرآن کریم در سوره عصر ابتدا همه انسان ها را در خسران دانسته و سپس کسانی را که از صفات چهارگانه ای «ایمان»، «عمل صالح»، «توصیه به حق» و «توصیه به صبر» برخوردارند، استثنا کرده است. خواجه نصیرالدین طوسی این سوره را با رویکرد فلسفی تفسیر کرده و صفات چهارگانه ای یاد شده را با عقلانیت مرتبط ساخته است. نگارنده با هدف شرح و تبیین دیدگاه طوسی و نقد و ارزیابی آن به بررسی مساله پرداخته و به این نتیجه دست یافته که وی بر اساس مبانی فلسفه اسلامی، «خسران» را به معنای اشتغال در امور مادی و فرو رفتن در خواهش های نفسانی و نجات از خسران را در استکمال نیروهای عقلانی می داند. بر این اساس، طوسی «ایمان» را به استکمال عقل نظری، «عمل صالح» را به استکمال عقل عملی، «توصیه به حق» را به تکمیل عقل نظری دیگران و «توصیه به صبر» را به تکمیل عقل عملی دیگران تفسیر کرده است. وی در تفسیر این سوره اگرچه با ادبیات فلسفی سخن گفته که با تعبیرات دیگر مفسران به ظاهر متفاوت می نماید؛ اما از نظر محتوا با آن ها سازگار بوده و بر مبنای روایاتی که درباره نقش عقل در رستگاری انسان وارد شده، نیز تاییدپذیر است. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی است.
    کلید واژگان: سوره عصر, ایمان, عمل صالح, عقل نظری, عقل عملی
  • سید ضیاءالدین علیا نسب*، حسین جلایی نوبری، اشرف تنومند

    صحابه رسول خدا(ص) از فضای نزول و لغات بکار رفته در آیات قرآن، آگاه بودند و در اکثر موارد، مراد آیات الهی را می فهمیدند، اما با گذشت زمان و روی آوردن اهل عجم به دین اسلام، معنای برخی از آیات برای مخاطبان نسل های بعدی مشکل گردید. یکی از راه های شناخت معنای آیات الهی، دقت در تک واژه های قرآنی و مطالعه سیاق کلمات و عبارات قرآنی است. از این روی، نوشتار حاضر، به روش توصیفی تحلیلی در صدد تبیین واژه خسر و خسران از آیات قرانی با تاکید بر سوره عصر انجام گرفته و با مفهوم شناسی این واژه و دیدگاه مفسران برجسته در مورد وجوه خسران در قران، و مصادیق خاسران بدین نتیجه رسید که؛ خسران در لغت به معنای کم شدن و زیان کردن و نیز گمراهی و ضلالت است. واژه خسر با مشتقات اش 65 بار در قرآن به کار رفته و سوره عصر نیز به طور ویژه به عوامل خسران و راه های نجات از آن پرداخته است. بنابراین خسران به معنای باختن سرمایه اعم از سرمایه های مادی یا معنوی است. سرمایه معنوی انسان عمر اوست که با ایمان به خدا، پیامبر، قرآن کریم، ولایت امام علی(ع) و انجام اعمال صالح است که عامل نجات از زیان می باشد همانگونه که توصیه به حق و صبر سبب فلاح و رستگاری در دنیا و آخرت می گردد.

    کلید واژگان: قرآن, معناشناسی, خسران, سوره عصر
  • سیدمصطفی احمدزاده
    امروزه به دلیل کاهش منابع و افزایش جمعیت و نیازها، بهره وری به عنوان یک اهرم موثر در مدیریت و رهبری جامعه، توجه دانشمندان علوم گوناگون را به خود جلب کرده است. در این میان، دین اسلام به عنوان آخرین دین الهی که داعیه ارائه برنامه کامل و جامع مورد نیاز انسان معاصر را دارد نیز درباره بهره وری درست انجام دادن کار درست، یعنی تلفیقی از کارآیی (نسبت ستاده به داده) و اثربخشی (مقایسه نتیجه با اهداف)- با دیدگاه فرهنگی، بر پایه نظام جامع بهره وری با تاکید بر نقش محوری انسان، هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی، نکات بدیع و منحصر به فردی را از طریق آیات قرآن کریم و سیره ائمه معصومین (ع) فراروی مسلمانان نهاده است تا در گام نخست درباره آن بیندیشند و در گام بعدی، آموزه های بهره وری را به کار گیرند. منشور بهره وری قرآن کریم در سوره عصر گزارش شده است. استفاده بهینه از عمر به عنوان تنها سرمایه زندگی؛ ایمان، به عنوان قوه محرکه و معدن انگیزه سازی انسان که به همراه معرفت، عبادت و یقین موجب افزایش نامحدود بهره وری در افکار، کردار و گفتار انسان می شود؛ و نتیجه بهره وری ایمان، که در عمل صالح و مخلصانه رخ می نماید که هم در ارتقای بهره وری فردی موثر است و هم در افزایش بهره وری اجتماعی و نهایتا سفارش به حق و صبر، که دو لازمه بهره وری فردی و اجتماعی اند، از مهم ترین ویژگی های مومنان بهره ور در قرآن کریم است که در این سوره کوتاه گزارش شده است.
    کلید واژگان: سوره عصر, بهره وری, منشور, مدیریت, مدیریت اسلامی
    Sayyid MuṢṬafa AḤmadzada
    Due to the decline in resources and the increase of population and needs, productivity as an effective pivot in management and leadership of society has attracted the attention of the scientists in various fields. In this respect, Islam as the last of the revealed religions, which claims to have presented a perfect and inclusive planning for productivity – proper way of doing a sound job, i.e., a combination of efficiency (the output proportionate to the input) and efficacy (comparison of outcome with the purposes) – as required by the contemporary man, has from a cultural point of view and on the basis of a comprehensive system of productivity with an emphasis on human pivotal role on both individual and social levels, provided the Muslims with novel and exclusive tips through the verses of the Quran and the life story of the Infallible Imams (A.S.) so as they may in the first step deliberate on those tips and in the second, put the productivity doctrines into action. The productivity chapter of the Quran is reported in Ṣūrat al-‘Aṣr. Optimal use of one's lifespan as the sole investment of life; faith as a momentum and a source of motivation, which along with knowledge, devotion, and certainty causes unlimited increase of productivity in one' thoughts, conduct, and speech; the outcome of faith productivity manifesting in pious and sincere deeds, which is effective in the uplift of both individual and social productivity; and finally enjoining the truth and forbearance, which are two ingredients of individual and social productivity, are among the most important characteristics of the productive believers in the Holy Quran reported in this short Ṣūrat al-‘Aṣr.
  • سید مصطفی احمدزاده
    دستاوردهای زبانشناسی معاصر، تفسیر ادبی قرآن کریم را وارد مرحله جدیدی کرده است. نظریه «سیستمی- نقشی هلیدی» در حال حاضر مورد توجه بسیاری از زبانشناسان است. هدف این نوشتار، آشنا ساختن مفسران و قرآن پژوهان با روش های جدید زبانشناسی در حوزه فهم متون دینی است. نگارنده بر اساس این نظریه و با روشی زبانشناختی، سوره عصر را تفسیر کرده و نکات جدیدی را درباره معناشناسی این سوره ارائه داده است. از جمله: ارتباط عاشقانه انسان با خداوند و دیگر انسان ها، بازتاب جهان گوینده، شنونده و خواننده؛ تقدیم و تاخیر حساب شده واژه ها؛ فراز و فرود آهنگ کلمات؛ پیوند اسرار آمیز اطلاع کهنه و نو؛ استفاده از انواع گونه های انسجام و ارتباط سلسله وار مفاهیم و معانی.
    کلید واژگان: قرآن و زبانشناسی, تفسیر زبانشناختی, سوره عصر, زبانشناسی نقش گرا, نظریه سیستمی, نقشیهلیدی
    Sayyid MuṢ, Ṭ, Afā, AḤ, Madzā, Da
    The contemporary linguistic achievements have taken the literary interpretation of the Holy Quran into a new stage. At present the Halliday's systemic-functional theory has received attention by many linguists. This article aims at acquainting the interpreters and Quran researchers with the new linguistic methodology in relation to understanding religious texts. Based on this theory and with a linguistic method, the writer has interpreted Sūrat al-‘Aṣr and presented new points on the semantics of this sūra. These points include: man's love relation to God and other human beings; the reflection of the world of the speaker, the listener, and the reader; the calculated priority and delay of the words; the peaks and valleys of the cadence of the words; mysterious bond between the old and the new datum; utilizing various types of cohesion and continuous relation of concepts and meanings.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال