به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "سوره مدثر" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «سوره مدثر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی سوره مدثر در مقالات مجلات علمی
  • معصومه قنبرپور*، کبری راستگو

    در طول تاریخ موضوع عدم انسجام سوره های قرآن و روساخت بعضا گسسته آن، همواره مجالی برای شبهه پراکنی فراهم می کرده است. سوره مدثر از جمله سوره هایی است که از نگرگاه ریچارد بل سوره ای فاقد انسجام به شمار می آید. وی تفاوت سبک، طول و عدم ارتباط موضوعی آیه31 و نقض اختیار انسان در آیه 56 این سوره را شاهد مدعای خود بیان نموده است. براین اساس بازخوانی متنیت و انسجام سوره مذکور در راستای دفع ادعای بل امری اجتناب ناپذیر می نماید. بدین تصور نوشتار حاضر بر آن است تا در پرتو نظریه متنیت، ضمن روش توصیفی-تحلیلی عوامل متن بودگی و پیوستگی این سوره را استخراج نماید. تحلیل داده ها حاکی از آن است که متن قرآن کریم از ویژگی های متعدد و متنوع زبانی و متنی برخوردار است و توالی متنی آن به طول و ریتم و سجع و محل نزول آیات ارتباطی ندارد. همچنین با بررسی امکانات زبانی بینامتنیت، نیت/هدفمندی و انسجام به عنوان سه معیار در متن بودگی متن، مشخص گردید سوره مدثر علی رغم ظاهر گسسته آن، متنی منسجم و پیوسته است. دو عامل بینامتنیت آیه ای در آیه 31 این سوره به واسطه رابطه معنایی با واژگان «اصحاب النار»، «عده» و «جنود» و هدفمندی کاربست آیه ای بلند و طولانی در میان آیات کوتاه را موجه می دانند. همچنان که بسامد قابل توجه عوامل انسجام پیوندی (اضافی)، دستوری (ارجاع)، واژگانی (تکرار، تضاد، مراعات نظیر) در این سوره حاکی از پیوستگی و انسجام این سوره و آیات آن دارد.

    کلید واژگان: متنیت, ریچارد بل, سوره مدثر
    Masoumeh Ghanbarpour *, Kobra Rastgoo

    Throughout history, the incoherence of the Qur'anic surahs and its sometimes fragmented structure has always provided room for doubt. Surah Al-Muddaththir is one of the surahs that, from Richard Bell's point of view, is considered as lacking coherence. He has stated the difference in style, length, and the lack of relevance of ayah 31 and the violation of man's free will in ayah 56 of this surah as proof of his claim. Therefore, this article aims to extract the factors of textuality and continuity of this surah in the light of textuality theory, using the descriptive-analytical method. The analysis of the data indicates that the text of the Holy Qurʾan has numerous and diverse linguistic and textual features and its textual sequence is not related to the length, rhythm, rhyme and place of revelation of the ayahs. Also, by examining the linguistic possibilities of intertextuality, intention/purposefulness and coherence as three criteria in the textuality of the text, it was determined that Surah Al-Muddaththir is a coherent and continuous text despite its discrete appearance. Two factors of the intertextuality of ayahs in ayah 31 of this surah justify the use of a long ayah among short ayahs through the semantic relationship with the words and phrases "companions of the fire", "iddah" and "junud". Moreover, the significant frequency of connective (additional), grammatical (reference), lexical (repetition, contrast, symmetry) factors in this surah indicates the continuity and coherence of this surah and its ayahs.

    Keywords: Textuality, Richard Bell, Surah Al-Muddassir
  • حمیدرضا فهیمی تبار، سید محمد موسوی*، میلاد دیناروند، سید امیرحسین قپانی

    عصر حاضر با گسترش علوم گوناگون و رونق مباحث علم زبانشناسی، بازکاوی بافت متون ادبی، از جمله قرآن کریم از بهترین زمینه های تحقیقاتی است که می تواند چشم اندازی جدید به روی عالمان دین و دریچه ای تازه و نو برای فهم متون دینی بگشاید. علم سبک شناسی از جمله دانش های نوین به شمار می رود و با هدف کشف معانی قرآن کریم به تحلیل زیبایی های بلاغی قرآن می پردازد. در این علم، کاربرد عمیق ظرافت های بلاغی در بافت ادبی قرآن فرا روی مخاطبان زیبایی شناس قرآن قرار می گیرد. مشخص است گزینش کلمات و حروف در آیات قرآن، باعث نمایش بهتر شگفتی های بلاغی در آیات قرآن خواهد شد و نشان می دهد قرآن کریم کلامی است که معانی بسیار دارد و این معانی بلند در قالب الفاظ تبلور یافته است. این پژوهش با شیوه توصیفی_تحلیلی و با استفاده از معیارهای سبک شناسی جدید در چهار سطح آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی به چشم اندازی وسیع از زیبایی های سوره مدثر دست یافته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد مولفه هایی که موسیقی حاکم بر این سوره را تشکیل می دهد از بسامدی بالا برخوردار است و حروف و کلمات به کار رفته در هر آیه مطابقتی زیاد با محتوای سوره دارد و این شیوه متنوعی که خداوند به منظور تاثیر بر مخاطب به کار برده، تجلی گاه یکی از مظاهر هنری حاکم بر قرآن کریم به شمار می رود.

    کلید واژگان: قرآن, سوره مدثر, بلاغت, سبک شناسی, سطوح (لایه ها)
    Hamidreza Fahimitabar, Sayed Mohammad Mousavi *, Milad Dinarvand, Ghapani Sayed Amir Hosain

    Today, with the development of sciences and flourish of linguistics issues, analysis of literary texts such as the Holy Qur'an could be considered for research topics that may open up new horizons to religious scholars and it could be a new framework in understanding religious texts. However, stylistics is one of the new sciences which aims at discovering the Holy Qur'an meanings to study rhetorical athletics of the Qur'an. Stylistics investigates deep application of rhetorical intricacies in the literary texture of the Qur'an before the Qur'anic aestheticians. Clearly, words and letters selection in the Qur'an would show the rhetorical atheists of the Qur'an and it shows that this Book is abundant with different meanings which are illustrated in forms of words. Utilizing a descriptive-analytical methods and using new stylistic criterion at four levels of phonetics , lexis, syntax and rhetoric, the researchers have found an outstanding landscape of the beauties of Muddathir chapter. The results of the study show that the criteria which show the music of this chapter are much frequent and each letter and word used in this chapter corresponds with the chapter content. Thus, Allah has used a different method to influence the audience which realizes one of the artistic realizations in the Holy Qur'an.

    Keywords: The holy Qur'an, Muddathir chapter, rhetoric, Stylistics, layers
  • احمد زارع زردینی، میثم خلیلی
    نظریه «نظام زوجی سوره های قرآن» از جمله کوشش های جدید حوزه علوم قرآن در اثبات نظم قرآن کریم است. در این نظریه، ارتباط وسیع و ضروری میان دو سوره از قرآن مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی و با هدف نمایش اقسام روابط محتوایی بین زوج سوره مزمل و مدثر درصدد پاسخ گویی به این پرسش است که آیا برای نظریه نظام زوجی سوره های قرآن، شواهد محکم و مستدلی وجود دارد یا خیر؟ بر این اساس تلاش شده تا  ابعاد مختلف پیوند لفظی و معنایی این دو سوره مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و نقش این گونه مطالعات در فهم عمیق تر و دقیق تر دو سوره تبیین شود. بررسی ها نشان می دهد، ارتباطی همچون آغاز و انجام مشترک دو سوره، الفاظ و مضامین مشترک و یا قریب به یکدیگر، خطاب های مشترک، دستور به انجام عمل و ذکر پیامد ترک آن، توجه به ابعاد مختلف جامعه اسلام و... فرضیه قرینه گونی، ساختار این دو سوره را تقویت می کند. بیشتر ارتباطات این دو سوره را موضوعات مشترکی تشکیل می دهند که در هر یک از این دو سوره، از دو زاویه متفاوت به آن ها پرداخته شده، به گونه ای که مکمل یکدیگرند.
    کلید واژگان: نظام زوجی سوره های قرآن, سوره مزمل, سوره مدثر, روابط متنی, مطالعات سوره شناسی
    Ahmad Zare Zardini, Meysam Khalili
    The theory of the "Qur’anic Twin Surahs" is one of the new efforts of Qur’anic science in proving the Qur’anic order. In this theory, the vast and essential relationship between the two Qur’anic surahs is considered. This research by using a descriptive-analytical method with the aim of displaying different kinds of relationships between al-Muzzammil and al-Muddaththir Twin Surahs, try to answer this question: “Is there any convincing evidence for this theory?” Accordingly, we tried to examine various verbal and semantic dimensions of these two surahs and the role of these studies is explained in a deeper and more accurate understanding of these two surahs. Studies show that a relationship such as the beginning and the end of the two surahs, common or close words and themes, the common addressing, the order to practice and the consequences of its departure, attention to the various dimensions of the Islamic society and so on strengthens the  structural symmetrical hypothesis of these two surahs. Most parts of the relationship between these two surahs are common subjects from different point of view in such a way that they complement each other.
    Keywords: Qur’anic Twin Surahs system al-Muzzammil Surah, al-Muddaththir Surah, Textual Relationships, Surah Studies
  • سیدمحسن موسوی، حجت علی نژاد *
    درباره نخستین آیات نازله بر پیامبر، آرای مختلفی وجود دارد؛ اما روایات درباره دو قول از این اقوال آیات سوره حمد و آیات ابتدایی سوره علق بیشتر است. بیشتر دلایل عالمان مسلمان در این موضوع، تنها به روایات متکی است و جنبه نقلی دارد. اما پرسش این است که آیا میتوان از راه عقلی هم به اثبات این مطلب پرداخت؟ این پژوهش با استفاده از روش توصیفیتحلیلی به این مساله میپردازد. یافته ها حاکی از این است که هرچند بر اساس ظاهر بعضی روایات، آیات نخستین سوره‏ علق آغازین آیات نازله بر پیامبر است، اما چون در این آیات، جز فرمان خواندن وحی و اوصاف پروردگار، مطلب دیگری ملاحظه نمی‏شود، لذا نزول این آیات در آغاز بعثت چندان مقبول به نظر نمی‏رسد. آنچه از جمع‏بندی دلایل عقلی و نقلی به دست میآید این است که احتمالا اولین آیات نازلشده بر پیامبر، آیات سوره‏ حمد بوده است.
    کلید واژگان: نخستین آیات, سوره حمد, سوره علق, سوره مدثر, آغاز وحی
    Dr. Seyyed Mohsen Mousavi, Hojjat Alinezhad *
    There are different opinions about the first verses revealed to the Prophet Muhammad (PBUH), but traditions mostly focus merely on two: the chapter al-Fatiḥah and the first verses of the chapter 'Alaq. Muslim scholars and exegetes rely only on traditions and scriptural contexts. Rather, the issue raised here is that “is it possible to prove their arguments through the means of reason, as well?” The present research, based on descriptive-analytical method, argues that although according to some traditions the first revealed verses to the Prophet (PBUH) are the first verses of the chapter ‘Alaq, since these verses indicate only to the Lord’s command for “reciting” and to some His descriptions, it is not reasonable to accept them as the first verses in the beginning of revelation. As a result, according to the intellectual and traditional arguments, it seems that the first verses of revelation were the verses of the chapter al-Ḥamd.
    Keywords: first verses, chapter al-?amd, chapter al-Alaq, chapter Muddathir, beginning of Revelation
  • بتول مشکین فام، سهیلا جلالی کندری، مریم ولایتی*
    دانشمندان علم بلاغت از دیرباز به جنبه های هنری و آفرینش های خاص و بدیع قرآن توجه داشته و در قالب اشکال گوناگون آن را بیان نموده اند. امروز شاید بتوان واژه «تصویر» را جایگزین این جنبه ها کرد، به طوری که با درک تصاویر قرآنی و بدون استفاده از اصطلاحات پیچیده بلاغی می توان راز جاودانگی قرآن و نفوذ آن در اعماق قلب مخاطب را دریافت. تطبیق قاعده تصویر بر سوره های مکی و مدنی به طور جداگانه (در اینجا دو سوره مدثر و منافقون) نتایج درخور توجهی به دست می دهد که پیامد آن توجه دقیق و ژرف آیات قرآن به گونه شناسی مخاطب، شرایط مکان و زمان و در نهایت، اثبات معجزه بودن آن است. آیات مکی در پی استوارسازی اندیشه و رسوخ یک عقیده در دل هستند پس باید با تصاویری بدیع و موثر و همراه با لحنی کوبنده و تند و صریح باشند. در مقابل، هدف آیات مدنی تطبیق این اندیشه ها در عمل است و برای این منظور باید تصاویری را در بر گیرند که درازدامن و آرامش بخش باشند.
    کلید واژگان: تصویر, تصویرپردازی هنری, سید قطب, سوره منافقون, سوره مدثر
    Batool Meshkinfam, Soheila Jalali Kandari, Maryam Velayati*
    Scholars of rhetoric have long been regarding artistic aspects and the specific exquisite creation of, and in a word, beauty of the Quran and have expressed it in different forms. Today, perhaps the word “image” can be replace with all those views so that we can understand the secret of immortality of the Quran and its deep influence in the heart of audience in a simple language and without the use of rhetoric complicated terms. To conform the rule of “image” on the Meccan and medina chapters separately (in this case two chapters Mudathir and Munafiqun) will bring us considerable results that its outcome is the profound and precise attention of the verses of the Quran to the typology of the audience, the situation of place and time and finally proving its being a miracle. Meccan verses seek to establish the thought and in subsequence seek to penetrate a belief at the heart, so its backing must be terms with exquisite, effective and wonderful images with an overwhelming and explicit tone. In contrast, Medina verses seek to influence for pragmatism; fulfilling on the base of that established thought of audience; so, its backing must be terms with images; this time the images are less and with detailed, peaceful and widespread manner. The main objective of the present study is addressing this issue, studying its qualification and finally reaching the conclusion that it was mentioned briefly.
    Keywords: Image, Artistic imagery, Seyyed Qutb, Munafiqun chapter, Mudathir chapter
  • انسیه نجفی فرید
    سوره «مدثر» در جزء بیست و نهم قرآن کریم قرار دارد که بنابر نظر غالب مفسران، «مکی» و از اولین سوره هایی است که بر رسول خدا صل الله علیه و آله نازل شده است. موضوع آن نیز بر محور «انذار» و «نکوهش کفار» استوار است. مقاله پیش رو برگرفته از پایان نامه «تفسیر روایی سوره های مدثر و قیامت بر مبنای روایات اهل بیت علیهم السلام» است. پس از بررسی گسترده نظرات مفسران ذیل آیات این سوره، این نتیجه حاصل شد که در تفسیر بسیاری از آیات، میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد و فرضیه این نوشتار آن است که در چنین مواردی می توان با رجوع به روایات تفسیری پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام: که متصل به وحی هستند، به حل این اختلافات پرداخت، بعضی نظرات را بر بعضی دیگر ترجیح داد، یا برخی دیدگاه ها را رد کرد، یا به نحوی بین نظرات با توجه به منطوق روایات جمع کرد و یا به مفهوم قابل اعتمادتری از روایت، غیر از نظرات مفسران دست یافت. در این مقاله به بررسی ظواهر آیات سوره مدثر که در تفسیر آن ها میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد و در کتب روایی و تفسیری نیز روایاتی در تبیین آن ها از معصومان علیهم السلام آمده، پرداخته شده است.
    هدف این مقاله آن است که نشان دهد روایات رسیده از معصومان علیهم السلام می توانند در بسیاری موارد در میانجی گری و یا حل اختلافات مفسران در تفسیر آیات قرآن، نقشی اساسی و مهم ایفا کنند.
    کلید واژگان: سوره مدثر, اختلافات مفسران, روایات تفسیری معصومان علیهم السلام
    Ensiyeh Najafi Farid
    According to most of the exegetes the Sura of al-Muddath-thir (Q 74) is a Meccan sura and is among the first chapters revealed to Prophet Muhammad (S). Its subject mainly pivots on “warning” and “reprimanding the heathens (or unbelievers)”. This article was extracted from a thesis under the title of “Narrative exegesis of the Sura of al-Muddath-thir (74) and al-Qiyāmah (75) based on the tRaḍītions transmitted from the Ahl al-Bayt (A.S)”. After a vast examination of the opinions of the exegetes declared on the verses of this sura, it was concluded that there exists a disagreement among the exegetes for the commentary of a number of verses. The premises of this article is that in such cases one can refer to the interpretative tRaḍītions of the Prophet (S) and his pure Household who are connected to the revelation to solve these differences, prefer some opinions to others or reject certain opinions, or bring about the opinions in one way or another – considering the literal denotation of them -, or to get access to a more reliable meaning of the tRaḍītion under discussion, other than the opinions of the exegetes. In this article the apparent meanings of those verses of the Sura of al-Muddath-thir have been scrutinized on which the exegetes disagree; however, they have been explained and interpreted certain tRaḍītions quoted from the Infallibles (A.S) available in hadith collections and commentary works.
    Keywords: the Sura of al Muddath, thir (Q 74), disagreement among the exegetes, interpretative tRaḍītions of the Infallibles (A.S)
  • محمد خامه گر، حسن نقی زاده
    از دیرباز بر سر نخستین سوره نازل شده بر پیامبر اختلاف بوده که آیا هم زمان با نبوت پیامبر، سوره علق بر ایشان نازل شده است و یا این سوره حمد است که افتخار نخستین نزول وحی قرآنی را از آن خود کرده است، یا هیچ یک از این دو سوره نخستین سوره نازل شده نبوده و سوره مدثر نخستین تجربه وحیانی رسول اکرم بوده است؟ این نوشتار در پی رفع چالش نخستین سوره نازل شده، دیدگاه های موجود در این موضوع را مطرح کرده و مدارک و شواهد هر دیدگاه را بحث و بررسی می نماید. سپس توجی هات مطرح شده جهت حل این چالش را بررسی کرده و راه حل نوینی جهت رفع چالش مطرح شده ارائه می نماید.
    کلید واژگان: نخستین سوره, سوره علق, سوره حمد, سوره مدثر
    Muhammad Khamagar
    Since long ago, there has been disagreement over the first sura revealed to the Prophet as to whether Surat al-‘Alaq had been revealed to the Prophet simultaneous to his Prophetic Mission, or is it Surat al-Fatiha that has been honored to be the first Qur’anic Revelation; or whether none of these were the first sura and, rather, Surat al-Muddaththir had been the Holy Prophet’s first revelatory experience. Upon resolving the challenge to the first Revealed sura, this writing brings up the viewpoints existing on this issue and examines the evidences of each viewpoint. Then, it goes through the explanations provided for solving this challenge and presents a new solution for resolving the propounded challenge.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال