جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "سیره اقتصادی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «سیره اقتصادی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
از آنجا که انسان دارای زندگی اجتماعی است و بر اساس نیازهایش باید در جمع زندگی کند، لذا نحوه تعاملات انسان با دیگران باید در دستور کار وی قرار گیرد. این چگونگی در آیین های مختلف و مکاتب گوناگون دارای ویژگی های خاص خود میباشد. و در هر جامعه ای بر اساس این تعاملات انجام میگیرد. در دین اسلام و در قرآن نیز دستوراتی برای این کار داده شده است که از جمله ی آنها میتوان اشاره کرد به رفتار و کرداری از انبیاء که خداوند متعال در قرآن ذکری از آنها را آورده است. این تعاملات نیز قابل تقسیم به بخشهای جزئی تری هستند که از جمله آنها روابط اقتصادی است نگارنده به تبیین هشت بخش از سیره انبیاء الهی در قرآن در این حوزه پرداخته است. بی تردید طرح برخورد انبیاء در این باره با دریافت هایی که از آیات قرآن می توان داشت، تاثیر بسیاری در روابط اجتماعی انسانها خواهد داشت چرا که آنان الگوی بشریت هستند و عوامل اقتصادی با اینکه خود مادی هستند، تاثیرات اخروی داشته و می تواند در سعادت انسان هم موثر باشد.
کلید واژگان: انبیاء, سیره ی عملی, تعاملات اجتماعی, سیره اقتصادی -
سیره اقتصادی امام علی(ع) در دو مرحله (سیره امام در اداره امور اقتصادی جامعه و سیره اقتصادی حضرت در رفتارهای اقتصادی شخصی) بررسی می شود. امام هنگامی که به حکومت رسید، وضعیت اقتصادی جامعه، به ویژه توزیع امکانات، بسیار نامناسب بود، لذا برای سامان دادن به این وضعیت، توزیع را به گونه مساوی انجام داد. همچنین از ذخیره سازی بیت المال و تاخیر در توزیع آن خودداری کرد. این قبیل سیاست ها باعث شد وضعیت اقتصادی جامعه دگرگون شود. فقر و بی عدالتی از بین برود و همه مردم کوفه از امکانات اولیه زندگی بهره مند شوند.
امام در سیره اقتصادی شخصی بسیار اهل تلاش و تولید بود، اما در عرصه تخصیص درآمد شخصی برای هزینه های فردی خویش، به حداقل بسنده و درآمدها را در راه خدای متعال مصرف می کرد.
کلید واژگان: امام علی(ع), سیره اقتصادی, تساوی در توزیع, عدم ذخیره سازی, تولید, تخصیص درآمدThe present paper deals with Imam Ali´s economic conduct. Imam Ali´s economic conduct is studied in two phases: his economic management of society and his economic conduct in his personal life. When Imam Ali assumed power, the economic situation of the society was very much undesirable, especially that of distribution of the wealth. To manage the whole affair, he adopted equal distribution policy, and avoided depositing the goods at the Bayt al-Mâl (treasure house) and delaying in distributing them. Such policies led to better economic condition of the society, poverty and inequality disappeared, and all the Kufans received the basic need of their lives. Notwithstanding, in his personal economic conduct, Imam Ali was very watchfull and active. For allocating his personal salary, he was content with the minimum level of living, with all income spent in the cause of God.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.