جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شان ادراکی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «شان ادراکی» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی شان ادراکی در مقالات مجلات علمی
-
فصلنامه آیین حکمت، پیاپی 35 (بهار 1397)، صص 35 -58مسئله اصلی در این تحقیق آن است که: دیدگاه ملاصدرا درباره عقل عملی، تا چه میزان با مستفاد از آیات و روایات همخوانی دارد؟ بنابراین، این تحقیق با دو پرسش مهم روبه روست: یکی، دیدگاه ملاصدرا درباره عقل عملی چیست؟ دوم، مستفاد از قرآن و حدیث درباره شئون عملی عقل چه میباشد؟ آنچه از مطالعه این مقاله به دست می آید، آن است که مطابق آموزه های دینی، عقل دارای شئون علمی و ادراکی، و شان عملی و تحریکی است. در مقابل، برخی از فیلسوفان اسلامی، شان عقل عملی را ادراک امور مربوط به عمل انسان دانسته اند، و بین عقل عملی و عقل نظری در اصل شانیت ادراک تفاوتی قایل نشده اند و برخی دیگر، شان عقل عملی را از مقوله عمل و تحریک، و متفاوت از شان ادراک عقل نظری برشمرده اند. کلمات ملاصدرا درباره عقل عملی با هر دو دیدگاه همسان است؛ اما با آنچه درباره شان عملی عقل در آموزه های دینی وارد شده است، مقداری تفاوت دارد. هدف ما از این نوشتار آن است که با تحلیل کلمات ملاصدرا درباره عقل عملی و فهم آموزه های دینی در شئون عقل، به داوری دیدگاه ایشان بر اساس قرآن و حدیث بپردازیم؛ لذا روش ما در این مقاله توصیفی تحلیلی همراه با تفسیر متن آیات و روایات استکلید واژگان: ملاصدرا, عقل عملی, شان ادراکی, شان عملی, قرآن و حدیثMain issue of this study may presented as: How much does Mulla Sadra's perspective on practical reason match with the Quranic verses and narratives? Therefore, this research studies two important questions: the what of Mulla Sadra's perspective on practical reason and what understandable from the Qur'an and hadith in the field. As made clear in the paper, according to religious teachings, reason has a scientific and perceptual function, and a practical and provocative function. On the contrary, some Islamic philosophers have considered the function of practical reason as perceiving affairs related to human action, and have not viewed any distinction between practical reason and theoretical reason with regard to perception, while others have viewed the function of practical reason as action and motivation different from that of the theoretical reason. Mulla Sadra's words in the field agree with both views, but somewhat different from what said of practical function of reason in religious teachings. The purpose in the paper lies in analyzing the words of Mulla Sadra in comparison to religious teachings of the field; therefore, the method of the study is analytical descriptive along with commenting the text of the verses and narrationsKeywords: Mulla Sadra, Practical Reason, Function of Perception, Practical Function, The Quran, Hadith
-
از نگاه منابع دینی، عقل جایگاهی ارزشی دارد. شئون ارزشی عقل هم شامل دریافت و نیل به حقایق امور و ادراکات شایسته و بایسته است، که شان علمی و ادراکی یا به تعبیری عقل نظری خوانده می شود، و هم شامل بعث و تحریک عقل و نقش آن در امامت و اداره امور نفوس و ابدان مادی و مثالی موجود در انسان و تدبیر ادراکات و تحریکات نفوس و ابدان و، درپی آن، اراده و صدور فعل ادراکی و تحریکی از نفوس و ابدان است، که شان تحریکی و انگیزشی یا به تعبیری عقل عملی خوانده می شود. لازمه فعلیت شان ارزشی عقل در انسان تعلق گوهر عقل به انسان و تعبیه آن در فطرت اوست. عقل فطری تا به وجود انسان تعلق نگیرد (مرتبه آدمیت و وجه تمایز آن با حیوان) و بر نفوس و ابدان موجود در فطرت او اشراف و سلطه فعلی نیابد قوا و جنودش به فعلیت نرسیده، تکمیل نمی گردد (مرتبه انسانیت با درجات آن). افعال و قوای ادراکی و تحریکی نفوس و ابدان تحت امامت و إمارت و سلطنت و اداره و تدبیر عقل از بند قوا و جنود جهل و افعال جاهلانه متعلق به نفوس و ابدان به سبب محدودیت های ابدان مادی و مثالی و نفوس نباتی و حیوانی، و اقتضائات آنها، از جمله امارت و سلطنت هواها و خواسته های نفس اماره حیوانی، رهایی می یابند و به قوای عقل و افعال ادراکی و تحریکی عقلانی مبدل می شوند. افعال ادراکی و تحریکی قوا و جنود عقل نیز قلب حیوانی را تحت تاثیر قرار داده، ادراکات و تحریکات حیوانی و امیال نازل را به ادراکات و تحریکات انسانی و امیال عالی و گرایش ها و رانش های متعالی تبدیل می سازند و قلب حیوانی را به قلب انسانی تغییر می دهند؛ همان گونه که در صورت سلطه نفس بر عقل، قوا و افعال عقلانی و انسانی به قوا و افعال جهلانی و حیوانی و شیطانی تبدیل می شوند و عقل در سایه آن، تغییر ماهیت داده، به دها و نکرا تبدیل می گردد.
کلید واژگان: عقل عملی, عقل نظری, شان انگیزشی, شان ادراکی, قلبIn view of scriptural sources reason is of high status of value. It plays practical as well as theoretical roles. Reception and attainment of truths and proper and essential perceptions constitute the perceptive status of reason called theoretical or speculative reason. It is also of motivation and evocative force in leading and governing the affairs of imaginal and corporeal bodies and consequently the human will and other related motivational aspects of the souls and bodies that can all be lumped together under practical reason. The realization of these ends presupposes the jewel of intellect bestowed upon and molded with each human primordial nature. Unless this innate intellect leads and rules all human faculties and dimensions of life, man will not attain his desirable and perfect end and thus will not be distinguished from other animals. It is through the rule and dominance of intellect that human faculties whether perspective or practical can be saved from obstacles and impediments of lower vegetative and animal souls. Transformation of lower desires and inferior faculties into higher and more sublime ones can only be realized in light of the governance of intellect. the rule of lower and corrupt souls will come to an end with totally reverse results in which man may commit all acts of satanic acts and thus transform his nature and use his intellect to malicious ends.Keywords: practical reason, theoretical reason, evocative role, perceptive status, heart
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.