به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شقاوت" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «شقاوت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حامده راستایی*، عبدالله نصری
    مسیله این تحقیق، دیگری و تاثیر آن در استکمال نفس از دیدگاه حکمت صدرایی است. برخی از متفکران معاصر در غرب به بحث دیگری و انواع مناسبات انسانی پرداخته اند و هر یک از زاویه ای آن را بررسی نموده اند. استکمال نفس از مسایلی است که ملاصدرا به واسطه دو اصل «جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا» بودن نفس و «حرکت جوهری»، آن را توجیه عقلانی کرده است. کمال آدمی بر به کارگیری دو قوه نظری و عملی و رسیدن به مرتبه عقل مستفاد و تخلیه نفس از رذایل اخلاقی وابسته است. از منظر ملاصدرا، استکمال نفس تنها از رهگذر نشیءه دنیوی و حیات اجتماعی قابل تحقق است. بی تردید در حیات اجتماعی نیز آدمی با دیگران ارتباط دارد و سعادت و شقاوت نفس تا حد زیادی در گرو نحوه تعامل با آنهاست. مصادیق دیگران، توده مردم، استاد و ولی جامعه است. سالک در سفر چهارم نیز ناگزیر با دیگران، مرتبط است و از این رهگذر نه تنها در هدایت آنان رهگشاست، بلکه این ارتباط در سیر صعودی او نیز اثربخش است. در این مقاله با روش تحلیلی، نحوه اثربخشی دیگران در استکمال نفس بررسی خواهد شد.
    کلید واژگان: دیگری, استکمال نفس, سعادت, شقاوت, ملاصدرا
    Hamede Rastaei *, Abdollah Nasri
    The issue reviewed in this research is the other and its effect on perfection of the soul from the viewpoint of Mulla Sadra's philosophy. Some contemporary thinkers in the West have paid attention to the issue of the other and various types of human relationships and each have addressed this issue from a different angle. Perfection of the soul is one of the issues that has been rationally justified by Mulla Sadra through the two principles of "corporeality of contingency and spirituality of persistence" of the soul and "substantial motion". The perfection of a person depends on the use of two theoretical and practical faculties and reaching the rank of acquired intellect and emptying the soul of moral vices. From Mulla Sadra's viewpoint, perfection of the soul can only be achieved through worldly mode of being and social life. Undoubtedly, in the social life, human beings are connected with others, and the prosperity and adversity of the soul depends, to a large extent, on how one interacts with them. Examples of others include the mass of people, the teacher and the guardian of the society. In the fourth journey, the seeker is inevitably connected with others, and thereby, he is not only a pathfinder in guiding them, but this connection is also effective in his own upward journey. In this article, the effectiveness of others in the perfection of the soul will be examined with an analytical method.
    Keywords: Other, the Perfection of the Soul, prosperity, adversity, Mulla Sadra
  • آروین فرشی نعیم

    این مقاله درصدد است تا به این سوال پاسخ دهد که فطرت در نهج البلاغه به چه معنا یا معانی استخدام شده است و همچنین تفاسیر مهم نهج البلاغه در بررسی و تفسیر معانی فطرت چه گفته اند. در بررسی معانی ریشه فطر در نهج البلاغه و تفاسیر مهم آن به ده مورد از کاربردهای این ریشه برمی‌خوریم که می‌توان معانی آنها را در سه دسته کلی تقسیم نمود. در بعضی موارد معنای فطر مترادف با خلق و به معنای خلق کردن است و در بعضی موارد دیگر فطر به معنای شکافتن و شکاندن استفاده شده است اما کاربرد سوم آن که تنها در چهار قسمت نهج البلاغه از آن استفاده شده است همان معنای مصطلح فطرت یعنی خلقت خاص و الهی انسان است که انسان را امر به خوبی ها و نهی از بدی ها می کند و اگر انسان به ندای فطرت حرکت کند و آنرا با قوه اختیار خود کدر و منحرف نسازد به سعادت ابدی خواهد رسید.

    کلید واژگان: فطرت, خلقت خاص, خلقت الهی, سعادت, شقاوت, حجت درون
    Arvin Farshi Naeim

    This article seeks to answer the question of what is the meaning or meanings of nature in Nahj al-Balaghah and also what are the important interpretations of Nahj al-Balaghah in examining and interpreting the meanings of nature. In examining the meanings of the root of Faṭra in Nahj al-Balaghah and its important interpretations, we come across ten usages of this root, the meanings of which can be divided into three general categories. In some cases, the meaning of Faṭra is synonymous with creation and means to create, and in some other cases, Faṭra has been used to mean splitting and breaking, but its third use, which has been used only in the four parts of Nahj al-Balaghah, is the same meaning of the term Faṭra, meaning the special and divine creation of man, which commands man to do good, and It forbids evil and if man moves by the call of nature and does not obscure it with his own will, he will reach eternal felicity.

    Keywords: Adversity, Divine Creation, Felicity, Inner Proof, Special Creation, Fiṭrat
  • نادیا مفتونی*، محمود نوری

    فارابی در حوزه موسیقی، آرا و تالیفات شناخته شده ای دارد. او درباره انواع اثرگذاری موسیقی و نیز میزان تاثیرات مثبت و منفی موسیقی سخن گفته است. فارابی در خلال این مباحث به مسایل اخلاقی ناظر به موسیقی پرداخته و افزون بر آن، راز حرام شمردن موسیقی از سوی بسیاری از ادیان را تحلیل کرده است. سخن فارابی نشان می دهد ادیان گوناگونی به حرمت موسیقی قایل بوده اند. این حرمت از یک سو مربوط به قدرت عظیم موسیقی در تاثیرگذاری در نفوس انسان ها است و از دیگر سو به باور فارابی از این ناشی شده که بیشتر افراد از قدرت نفوذ و تاثیر موسیقی سوء استفاده می کرده اند.حرمت موسیقی در نظر فارابی نمی تواند حرمت ذاتی باشد؛ زیرا فارابی در مدینه فاضله جایگاهی متعالی برای موسیقی و آهنگسازان در نظر گرفته است و آنان را در کنار اهالی دیگر رسانه و هنر، از حاملان دین و ناشران مفاد وحی الهی و سعادت معقول و حیات طیبه نطقی به شمار آورده است؛ یعنی موسیقی در مقام تحقق، مبتلا به آفات و لذا محکوم به حرمت بوده؛ اما موسیقی در مقام آرمان یا موسیقی مدینه فاضله، از ضرورت های اجتماعی و فرهنگی قلمداد شده است.

    کلید واژگان: موسیقی, حرمت موسیقی, مدینه فاضله, سعادت, شقاوت, فارابی
    Nadia Maftouni *

    Farabi has well-known opinions regarding music. He has spoked about the types of music and the extent of the positive and negative effects of it. During these discussions, Farabi addressed the ethical issues and, in addition, analyzed the reason of the prohibition of music in many religions. Farabi’s words show that different religions have prohibited music. On the one hand, this prohibition is due to its intense influence on human souls and the fact that many people have abused this power. For Farabi, this prohibition cannot be inherent; Because he has considered a transcendent position for musicians and composers in the utopia, and has considered them, along with other people of media and art, as bearers of the truth of the religion and publishers of the contents of divine revelation and reasonable happiness and verbal good life. That is to say, music has been afflicted with pests and thus condemned; But as an ideal or the music of the utopia has been considered a social and cultural necessity.

    Keywords: music, The Prohibition of Music, The Utopia, happiness, Adversity, FARABI
  • محمد صدقی*

    آیات قرآن انسان را در اعمال اختیاری و تعیین سرنوشت خودمختار و مسیول می دانند، در مقابل، ظاهر ادله ای از سعادت و شقاوت ذاتی انسان حکایت دارند، دانشمندان اسلامی با مشرب های گوناگون و اخیرا علامه طباطبایی با روش تفسیری خود تلاش در رفع این ناسازگاری ظاهری نموده اند، تازگی نظر علامه نویسندگانی را با روش های تطبیقی و فلسفی به بیان آن کشانده اما این مقاله با روش توصیفی تحلیلی روش ایشان، نظر تفسیری اش در حل این تناقض را بیان می کند. نتیجه مقاله بیانگر آن است که علامه طباطبایی در رفع تناقض دو روش انتخاب نموده: بر اساس قانون علیت، سرشت انسان را عاری از سعادت و شقاوت دانسته و با آیاتی مانند آیه تبلیغ و... سرنوشت انسان را در اثر اعمال اختیاری وی می داند، از این رو دلالت ادله بر سعادت و شقاوت ذاتی را اقتضایی دانسته نه علیت تامه. ایشان ضمن قبول صحت صدور احادیث دال بر سعادت و شقاوت ذاتی، آنها را در دسته هایی به نحوی که با دلایل اختیاری منافی نباشد، تبیین می نماید.

    کلید واژگان: تفسیر کلامی, مسئولیت انسان, ذاتی بودن, سعادت, شقاوت, علامه طباطبائی
    Mohammad Sedghi*

    According to the Quranic verses human beings are independent and responsible in taking their deliberate actions and determining their destiny. Contrary to that, some argue that human beings’ felicity and misery are inherently predestined. Recently, the Muslim scholars having different perspectives, and Allamah Tabatabai with his interpretive way, have attempted to resolve this seemingly inconsistency. The new theory of Allamah Tabatabai has prompted other writers to explain his theory in comparative and philosophical methods. This article expresses his interpretive opinion in resolving this contradiction with the descriptive-analytical method. The result of the article indicates that Allamah Tabatabai has chosen two methods to resolve the contradiction: according to the law of causality, human nature is considered free from felicity and misery and with verses such as the verse of propagation and ... relates human’s fate to his deliberate actions. Hence, the reasons that suggest human beings’ inherent felicity and misery calls attention to the conditions not the final cause. Allamah Tabatabai while accepting the authenticity of the issuance of hadiths which indicate to human being’s inherent felicity and misery, explains them in categories that do not contradict another view. The view that highlight the importance free will and deliberate actions in onechr('39')s destiny.

    Keywords: Theological interpretation, human responsibility, inherentness, felicity, misery Allamah Tabatabai
  • بهروز آهنگری، سیده فاطمه حسینی میرصفی *

    این پژوهش با هدف بیان تاثیر ظرافت های حیات دنیوی بر زندگی اخروی انسان بر اساس تحلیل مبانی و استناد به آیات قرآن کریم انجام شده است. نوع تحقیق مقاله حاضر، بنیادی- کاربردی و روش مورد استفاده تحلیلی- توصیفی است که با استفاده از منابع کتابخانه ای(واقعی و مجازی) اطلاعات جمع آوری شده و ابزار گردآوری اطلاعات نیز به صورت فیش برداری می باشد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که روش و منش حیات دنیوی انسان، تاثیر مستقیم بر سعادت و شقاوت زندگی اخروی او دارد؛ و بیان می دارد انسان ها در حیات پس مرگ، بدون استثنا بر سر سفره اعمال و کردار دنیوی خود می نشینند و روزی می خورند. بنابراین کسانی که عاقلانه و از روی آگاهی راه حق پیموده و در دنیا زندگی مومنانه در سایه احکام قرآن کریم داشته اند بدون تردید زندگی اخروی آنان سرشار از رحمت و نعمات الهی است، و به عکس، کسانی که آگاهانه و به اختیار خود زندگی ظالمانه تحت امر شیاطین انس و جن داشته اند، زندگی اخروی آنان نیز با رنج و سختی بلا وصف همراه خواهد بود، مگر کسانی که در شرایطی خاص به اذن الهی مورد شفاعت شافعین قرار بگیرند.

    کلید واژگان: قرآن, ظرافت, حیات دنیا, سعادت, شقاوت
    Behrooz Ahangary, Seyedeh Fatemeh Hosseini Mirsafy

    This research has been conducted with the aim of expressing the effect of delicacies of worldly life on the afterlife of man based on the analysis of principles and citation of verses of the Holy Quran. The type of research of the present article is basic-applied and the method used is analytical-descriptive, which the information is collected using library resources (real and virtual) and the data collection tool is also in the form of taking notes. The findings of this study show that the method and character of man's worldly life has a direct effect on the happiness and misery of his afterlife; And it states that in the afterlife, human beings, without exception, sit at the table of their worldly deeds. Therefore, those who have walked the path of truth wisely and consciously and have lived a faithful life in this world in the shadow of the rules of Holy Qur'an, their hereafter life is undoubtedly full of divine mercy and blessings, and vice versa, those who consciously and voluntarily live a cruel life under the effect of devils, their hereafter life will be accompanied by indescribable suffering and hardship, except those who are interceded by the intercessors in certain circumstances with the permission of God.

    Keywords: Quran, Delicacy, Worldly life, Happiness, cruelty
  • صدیقه موسوی کیانی*، محسن قاسم پور، سید محمود طیب حسینی

    بحث جبر و اختیار همواره از مباحث پر بسامد در میان فرق کلامی اسلامی بوده است. شیعیان با تکیه بر آیات قرآن و رهنمودهای معصومین (ع) اختیار انسان در تعیین سرنوشت خویش را از مسلمات اعتقادی خود به حساب می آورند. یکی از احادیث ناظر بر این موضوع، روایت « السعید من سعد فی بطن امه و الشقی من شقی فی بطن امه » می باشد که با تفاوت های اندکی در متن، در منابع شیعه و سنی نقل شده است. برآیند بررسی اسناد و متن این روایت، حاکی از آن است که در میان اهل سنت، سند صحیح به حدیث مذکور وجود دارد که مهم ترین معیار پذیرش از نظر آنها همین است. در میان بزرگان شیعه نیز، با وجود طرق معتبر به این حدیث، برخی به دلیل دلالت ظاهری حدیث، بر جبری بودن سرنوشت انسان، آن را مجعول شمرده اند، لیکن بسیاری با تحلیل یا تاویل معنای حدیث، به گونه ای که با سایر آموزه های دینی، سازگار باشد، بر صدور آن صحه گذاشته اند. نتیجه این پژوهش که با روش تحلیلی_ توصیفی انجام گرفته نشان می دهد، بهترین تحلیل محتوای حدیث، حمل آن بر علم الهی به سعادت یا شقاوت فرد، در بطن مادر است.

    کلید واژگان: روایات کلامی, سعادت, شقاوت, بررسی سندی متنی
    Sedighe Moosavi Kiani, Mohsen Qassem Poor, Seyyed Mahmood Tayyeb Hosseini

    The issue of determinism and free will has always been one of the most frequent issues among Islamic theological branches. Shiites, relying on the verses of the Qur'an and the guidelines of the Infallibles (AS), consider human free will to determine their own destiny as one of their beliefs. One of the hadiths that oversees this topic is the hadith of "the prosperous is the one who prosper in their mother's womb, and the miserable is the one who misfortune in their mother's womb" which can, with little changes, be found in both Shiite and Sunnite sources. The results of the documents and text study of this narration indicate that among the Sunnis, there is a correct document to the said hadith, which is the most important criterion for their acceptance. Among the Shiite scholars, in spite of the authenticity of this hadith, some have considered it as fabricated due to the apparent implication of the hadith on the coercion of human destiny, but many have analyzed or interpreted the meaning of the hadith in such a way that is consistent with the other religious teaching and have accepted its issuance. The result of this research, which has been done by analytical-descriptive method, shows that the best analysis of the content of a hadith is to carry it on the divine knowledge to the happiness or cruelty of the individual in the mother's womb.

    Keywords: Theological Narrations, Prosperity, Misery, Document-text analysis.
  • محمد فاکر میبدی*، فرزانه اخلاقی

    آیت الله معرفت و رشیدرضا از مفسران معاصر و تاثیرگذاری هستند که هرکدام طبق مبنای خاص خود به تفسیر آیات قرآن پرداخته اند. مطالعه تطبیقی آرای قرآنی آن ها افزون بر فهم صحیح و دقیق نظرات آن ها به انتخاب نظر برتر نیز کمک می کند. از جمله آیاتی که این دو مفسر در مورد آن دیدگاه های تفسیری متفاوتی را ارایه کرده اند آیات مربوط به داستان سکونت حضرت آدم و حوا در بهشت و وسوسه ابلیس و خطییه آن دو است که در سه سوره از قرآن مطرح شده است. هدف هر دو مفسر در تفسیر این آیات حل شبهه عدم عصمت حضرت آدم در مسئله سرپیچی از فرمان خداوند مبنی بر نخوردن از شجره ممنوعه است.آیت الله معرفت با قایل شدن به ارشادی بودن نهی موجود در آیه {ولا تقربا هذه الشجره} به معناکردن و تفسیر الفاظ و آیات داستان و حل شبهه مذکور پرداخته است و رشیدرضا با قول به عدم نبوت آدم هنگام سکونت در بهشت و نیز تمثیلی دانستن این داستان، شبهه مورد بحث را دفع کرده است.در این مقاله ضمن بیان تفصیلی و توضیح آرای هر دو مفسر به صورت جداگانه در زمینه آیات مربوطه، به بررسی تطبیقی آرا پرداخته شده، نقاط قوت و ضعف هریک از این دو نظریه بیان گردیده، ایرادات وارد به تفسیر رشیدرضا در خصوص این آیات مطرح شده و نظریه آیت الله معرفت ترجیح داده شده است.

    کلید واژگان: قصه تاریخی و تمثیلی, امر و نهی مولوی و ارشادی, عصمت و نبوت, ظلم, عصیان, شقاوت
  • مرتضی سازجینی، عباس یوسفی تازه کندی، ابوالحسن مومن نژاد *
    در قرآن کریم به شباهت های حضرت یحیی(ع) با عیسی(ع) از لحاظ معنای نام، نوع خلقت، اعطای کتاب در کودکی، عدم ازدواج، نبی بودن و جزء صالحان بودن ایشان، اشاره شده است و در این زمینه جملات یکسانی در مورد هر یک از آن دو به کار رفته است؛ ولی تعبیر دو آیه از سوره مریم درباره آن ها مختلف است. در چهاردهمین آیه از این سوره در مورد یحیی(ع) آمده است که نسبت به والدینش جباری عصی نبود و در آیه سی و دوم از عیسی(ع) نقل شده که خداوند او را نسبت به مادرش جباری شقی قرار نداده است. پس از معنا شناسی واژه «عصی» و «شقی» می توان گفت که با توجه به اینکه حضرت عیسی(ع) پدر نداشت، عدم نیکوکاری او نسبت به مادرش عواقب سنگین تری برای او در پی داشت و بدین جهت چنین تعبیری به کار برد، زیرا عیسی(ع) پدری ندارد که در صورت بی مهری او، پشتیبان مادر باشد. با تطبیق آیه با مصادیق جدید، می توان نتیجه گرفت اشخاصی که پدر خویش را از دست داده اند، مسئولیت بیش تری نسبت به مادر خویش دارند.
    کلید واژگان: قرآن, شقاوت, عصیان, مادر, نیکوکاری, جری و تطبیق
  • محمود کریمی، روح الله داوری
    احادیث طینت ازجمله روایات کلامی است که در کتب حدیثی شیعه همچون اصول کافی از شیخ کلینی، التوحید از شیخ صدوق و دیگر منابع معتبر آمده است. باتوجه به بحث های ریشه دار جبر و اختیار بین مذاهب و فرقه های مختلف مسلمانان، فهم صحیح این روایات می تواند به بخشی از اختلافات کلامی مسلمانان و نیز اختلاف کلامی بین مسلمین و پیروان ادیان دیگر پایان دهد یا دست کم تفسیر و دیدگاه جدیدی را در بین صاحب نظران مطرح کند. نگارنده دراین باره، پس از تبیین معنای طینت و اهمیت آن از نظر آموزه های دین اسلام، با استناد به منابع اسلامی به این نتیجه رسیده است که این احادیث را می توان براساس علم الهی تاویل کرد؛ زیرا اولا چنین تاویلی منافی با اختیار نیست، ثانیا آیات شریفه قرآن و خانواده حدیثی(احادیث مربوط به سعادت و شقاوت، فطرت، علم الهی و عدل الهی) آن را تایید می کند.
    کلید واژگان: طینت, جبر, اختیار, سعادت, شقاوت, خانواده حدیثی طینت
  • سعادت و شقاوت از منظر روایات باب السعاده و الشقاء کتاب کافی / بر گرفته از درس گفتاره ای آیه الله محمدرضا کریمی
    عبدالکریم همایونی
    نویسنده در این گفتار، که شرحی بر سه حدیث باب السعاده و الشقاء کتاب کافی است، پس از تعریف کلمه سعادت و شقاوت، سه حدیث یاد شده را توضیح داده، به گونه ای که شبهه جبر را که از ظاهر آن روایات بر می آید، پاسخ دهد.
    کلید واژگان: سعادت, شقاوت, کافی, احادیث باب سعادت و شقاوت, جبر, پاسخ به آن
    Abdulkarim Humayouni
    the author of the present article, which is an explanation of three traditions of “Bab al-Sa’adah va al-Shaqa’” from al-Kafi book, first defines the words salvation and damnation and then explained the three mentioned traditions to remove the doubt of Jabr which is inferred from them.
  • معاد از دیدگاه شیخ اشراقی
    محمدتقی یوسفی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال