به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شیخ محمد عبده » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شیخ محمد عبده» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمود طیب حسینی، محمدحسن شیرزاد*، محمدحسین شیرزاد

    یکی از مهمترین آیات قرآن کریم که در انتقال به دوره مدرن، نوعی از نابرابری جنسیتی میان مردان و زنان را به اذهان متبادر ساخته، آیه شریفه نساء/3 است که بر مبنای آن، مردان اجازه یافته ‏اند که مشروط به رعایت عدالت، تا چهار زن را به همسری بگیرند. در حالی که مفسران سده ‏های متقدم و میانه‏ ی هجری به یادکرد از حکم شرع مبنی بر جواز چندهمسری بسنده کرده و همتشان را مصروف پاره ‏ای از مباحث زبانی- ادبی در پیرامون آیه شریفه ساخته ‏اند، با گذار به دوره معاصر و پیدایی مجموعه ‏ای از پرسش ‏ها و شبهات نوظهور عصری، نسلی جدید از مفسران را شاهدیم که با فاصله گرفتن از سنت ‏های تفسیری، به ارایه خوانش‏ هایی توجیه ‏پذیر متناسب با شرایط و اقتضایات زمانه روی آورده‏ اند. در این پژوهش تلاش می‏ شود با تمرکز بر تفاسیر المنار، المیزان و من وحی القرآن، تغییر رویه ‏ی مفسران در مواجهه با آیه شریفه نساء/3 در انتقال به دوره معاصر تحلیل شود. این مطالعه نشان می‏ دهد در حالی که عبده، طباطبایی و فضل‏ الله از اصل تشریع تعدد زوجات در دین مبین اسلام جانب‏داری می‏ کنند، شیخ محمد عبده با اثرپذیری از تفکرات نواعتزالی، از تداوم عمل به آن در مصر معاصر نهی می ‏نماید تا تفسیری سازوارتر با انتظارات و علایق مخاطبان دوره مدرن ارایه کرده باشد.

    کلید واژگان: تعدد زوجات, تفسیر تطبیقی, شیخ محمد عبده, علامه طباطبایی, علامه فضل&rlm, الله}
    Seyyed Mahmood Tayyeb Hoseini, MuhammadHassan Shirzad *, MuhammadHussein Shirzad

    One of the most important verses of the Holy Qur'an, which brings gender inequality to mind in the modern era, is Q 4:3. According to this verse, those men who are capable of observing justice among wives are allowed to marry up to four women. Mentioning the legislation of polygamy in Islamic ruling, the early and medieval Muslim exegetes devoted their efforts to some linguistic-literary discussions about the Q 4:3. However, a new generation of Muslim exegetes, paying attention to the emerging questions and doubts in the contemporary period, have disregarded the traditional interpretations and provided justifiable interpretations which are appropriate to the modern socio-cultural conditions. In this research, the authors are going to study the change of attitudes of Muslim exegetes towards the interpretation of the holy verse Q 4:3 by focusing on Al-Manār, Al-Mīzān and Min Waḥy Al-Qur'ān. This study shows that while Abduh, Tabātabāei, and Fadlallāh advocated the legislation of polygamy in Islam, Sheikh Muhammad Abduh who was influenced by the doctrine of Neo-Mo'tazelah, forbade the practice of polygamy in Egypt in order to provide a more appropriate interpretation to the expectation and interest of the audiences in contemporary period.

    Keywords: Polygamy, comparative interpretation, Sheikh Muhammad Abduh, Muhammad Hussein Tabātabāei, Muhammad Hussein Fadlallāh}
  • سید محمود طیب حسینی، علی محمد حکیمیان، محمدحسن شیرزاد*، محمدحسین شیرزاد

    یکی از آیات قرآن کریم که در انتقال به دوره مدرن، نوعی از نابرابری جنسیتی میان مردان و زنان را به اذهان متبادر ساخته، آیه شریفه بقره/282 است که بر مبنای آن، ارزش شهادت زنان در قیاس با مردان، به نصف کاهش یافته است. طیف گسترده‏ای از عالمان تفسیر با طرح این مدعا که زنان، موصوف به ویژگی‏هایی چون نقصان در عقل، ضعف در حافظه و ناتوانی در ضبط حوادث هستند، خوانش‏هایی مبتنی بر ارزش‏داوری جنسیتی علیه زنان ارایه کرده‏اند. این خوانش‏ها گرچه تا آستانه سده چهاردهم از رواج بسیار گسترده‏ای برخوردار بوده و به روند تفسیرنویسی جهان اسلام جهت داده است، اما در گذار به دوره معاصر و مطرح شدن پرسش‏ها و شبهات نوظهور عصری، زمینه‏های فرهنگی- اجتماعی برای فاصله گرفتن از سنت‏های تفسیری و به موازات آن، پیدایی خوانش‏های روزآمد از آیه بقره/282 فراهم آمد. در این پژوهش تلاش می‏شود با تمرکز بر تفاسیر المنار، المیزان و من وحی القرآن، همه امکان‏های تفسیری که در پیرامون این آیه شریفه پیش افکنده شده است، با رویکرد تطبیقی مورد مطالعه قرار گیرد. پژوهش حاضر نشان می‏دهد که صاحبان تفاسیر نام‏برده کوشیده‏اند با پیش گرفتن سه مسیر متفاوت، فهمی نو از آیه شریفه، متناسب با پرسش‏ها و نیازهای عصری ارایه دهند.

    کلید واژگان: برابری جنسیتی, تبعیض جنسیتی, تفسیر تطبیقی, شیخ محمد عبده, علامه طباطبایی, علامه فضل‏ الله}
    Sayed Mahmood Tayebhoseini, Ali Muhammad Hakimian, MuhammadHassan Shirzad *, MuhammadHussein Shirzad

    One of the most important verses of the Holy Qur'an, which has brought gender inequality to mind in the contemporary period, is Q 2: 282. According to this verse, the value of women's testimony is reduced by half compared to men. Describing women as mentally retarded, poor in memory, and unable to record events, the wide range of Muslim scholars have, willingly or unwillingly, provided interpretations of the Q 2:282 based on gender stereotypes. Despite the fact that these interpretations were very widespread until the fourteenth century A.H., the new updated interpretations have been offered in contemporary period partly because of emerging questions and doubts over Islamic teachings on women. Focusing on Al-Manār, Al-Mīzān and Min Waḥy Al-Qur'ān, the authors will prepare a comparative study of all different interpretations that have been projected around the holy verse Q 2:282. This study illustrates that the authors of the above-mentioned exegesis have tried to provide new understandings of the holy verse, which are appropriate to modern questions and needs of Muslim world.

    Keywords: Gender Equality, Gender Discrimination, Comparative Interpretation, Sheikh Muhammad Abduh, Muhammad Hussein Tabātabāei, Muhammad Hussein Fadlallāh}
  • علی شریفی، زهرا بختیاری
    پژوهش حاضر با روش توصیفی و مطالعات کتابخانه ای به مقایسه تطبیقی آرای امام موسی صدر و شیخ محمد عبده به عنوان نمونه هایی از عقل شیعی و نومعتزلی پرداخته، جایگاه «عقل» را نزد آنان روشن کرده است و از طریق استناد به نمونه هایی از آیات قرآن، سعی در نشان دادن استدلال عقلی آن ها در تفسیر قرآن با تاکید بر مسائل اجتماعی دارد. پرسش اصلی تحقیق چنین مطرح می شود: موضع مشترک امام موسی صدر و شیخ محمد عبده درباره «عقل» و جایگاه آن در تفسیر چیست؟ در پاسخ به این سوال، بر حجیت عقل به عنوان یکی از مدارک تفسیر عقلی تکیه می شود. سرانجام، با بررسی نظرات ایشان به این نتایج می رسد که هر دو در امکان فهم و جواز تفسیر قرآن برای همه انسان ها اتفاق نظر دارند. همچنین، هر دو قائل به حجیت عقل در تفسیر قرآن هستند و در پایان، هر دو از عقل در تفسیر قرآن، به عنوان قوه درک بدیهیات، تبیین و توضیح، استنباط گزاره های نظری و تاویل بخشی از ظواهر قرآن بهره کافی را برده اند.
    کلید واژگان: عقل گرایی, امام موسی صدر, شیخ محمد عبده, تفسیر, روش تطبیقی}
    Ali Sharifi, Zahra Bakhtiari
    The present study uses a descriptive method and library studies to compare the views of Imam Musa Sadr and Sheikh Mohammed Abduh as examples of Shi'ite and neo-Muʿtazila wisdom, the position of "reason" is clear in their view and attempts to show that their rational reasoning in the commentary of the Qur'an emphasizing social issues by referring to examples of Quranic verses. The main question of the research is this: What is the common stance of Imam Musa Sadr and Sheikh Muhammad Abduh about "reason" and its place in interpretation? In response to this question, it emphasizes the validity of reason as one of the documents of rational interpretation. Finally, by examining the opinions of these two people, we conclude that both are in agreement on the possibility of understanding and permission to interpret the Qur'an for all human beings. Also, both believe in the validity of reason in the interpretation of the Qur'an. In the end, both have used enough of reason in the interpretation of the Quran as a power of understanding axioms, expressing and explaining theoretical propositions and interpreting some of the appearances of the Qur'an.
    Keywords: Rationalism, Imam Musa Sadr, Sheikh Mohammed Abduh, Commentary, Comparative method}
  • تصحیح و تدوین و مقدمه: ابوالفضل والازداه
    شیخ «محمدحسین آل کاشف الغطاء» (1294 - 1373 هجری قمری) یکی از مراجع دینی شیعه در روزگار معاصر بود که در دو عرصه علم و اجتماع به ایفای نقش فعال پرداخت. او در زمینه فعالیت های علمی آثار متعددی را تالیف کرده که برخی از آنها هنوز به چاپ نرسیده است. یکی از این آثار، تعلیقات وی بر شرح نهج البلاغه شیخ «محمد عبده» (متوفی 1323 هجری قمری)، مفتی الازهر و شاگرد و همکار سید جمال الدین اسدآبادی است. مقاله حاضر بر آن است تا این تعلیقات را گزارش کند.
    کلید واژگان: کاشف الغطاء, محمدحسین, شیخ محمد عبده, شروح نهج البلاغه}
    Abulfazl Valazadeh
    The late Shaikh M.H. Kashef ul-Qeta (1878-1955) was one of the Shia religious scholars and leaders during the last century, who was active in both fields of Jurisprudence and social affairs. He had written many scientific books, that some of them are not printed yet.One of those works, is his "comments" about the "Sharh e Nahj ul-Balagha" of Shaikh M. Abdu (Died in 1905), the high rank Sunni Scholar, the principal of the Al-Azhar academy of Egypt, the close friend and student of Syed Jamal oddin Asad-Abadi. The current essay gives a report about that work.In the first part (this volume) the notes of Kashef ul-Qeta about the speeches of Nahj ul-Balagheh, and in the 2nd part (next volume) his notes and comments about the letters and sentences of Nahj ul-Balagha will be provided.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال