به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « صالحان » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «صالحان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسن حسینعلی*
    یکی از باورهای مهم وهابیت، کفر و شرک خواندن نفس علم غیب غیرخداست. این ادعای وهابیان ریشه در طاغوت خواندن مدعی علم غیب دارد. آیات نفی علم غیب از غیرخدا، از دلایلی است که وهابیان برای اثبات ادعای خویش به آن استناد می کنند. استناد وهابیت به این آیات قرآن، دچار مشکلات اساسی است: اول آن که آیات قرآن در تبیین علم غیب چند دسته است: یکی از آنها، آیاتی است که وهابیان به آن استناد می کنند و آنان از آیات دیگری که علم غیب را برای غیرخدا اثبات می کند، چشم پوشی کرده اند. بنابراین، استناد وهابیت به آیات نفی علم غیب از غیرخدا، نوعی قشری گری و نادیده گرفتن آیات دیگر قرآن است.  دوم آن که روایات صحیح فراوانی در منابع شیعه و سنی وجود دارد که علم غیب به غیرخدا نسبت داده شده است. سوم آن که نصوص قرآنی و روایی نسبت دادن علم غیب به غیرخدا را مخصوص انبیا(ندانسته و برخی از صالحان را نیز در زمره ی دارندگان علم غیب شمرده است. لذا ادعای وهابیت در کفر و شرک و طاغوت خواندن علم غیب غیرخداوند، با نصوص دینی تضاد دارد.
    کلید واژگان: علم غیب, وهابیت, آیات علم غیب, روایات علم غیب, پیامبران, صالحان}
    Hasan Hoseinali *
    One of the beliefs that has an important place in the Wahhabi discourse is calling someone who believe in supernatural power for someone other than God a pagon. The Wahhabists maintain that the one who claim supernatural power is a tyrant, and there are some qur'anic verses that reject the occult power for someone other than God. But we must know that there are many problems for referring this issue to the Holy Quran:  Firstly, the Quranic verses regarding the occult power is different and only some of them refer to what Wahhabi claim. So, Wahhabi claim for citing the Quranic verses is a kind of selecting some verses and leaving others. Secondly, there are many correct and authoritative Hadiths in both Shia and Sunni sources, proving the occult power to someone other than God. Thirdly, according to Quranic and narrative texts, the occult powers is not dedicated only to the prophets and some saints also possess this power. So, this Wahhabi claim in rejecting the occult power for someone other than God is in contradiction with the religious texts.
    Keywords: : Occult Power, Wahhabism, Quranic verses, hadiths, prophets, Saints}
  • مصطفی غفوری*

    مسیله «تبرک» ازجمله امور مورد قبول تمام مسلمانان است. همه مسلمانان بر جواز تبرک به آثار منفصل و جداشده از بدن پیامبر $، از قبیل مو، ناخن، عرق، آب دهان، آب وضو و لباس اتفاق نظر دارند، وهابیان نیز در این مسیله با سایر مسلمانان موافق هستند، اما آنان تبرک به آثار مکانی پیامبر (ص)، از قبیل حجره و قبر شریف آن حضرت را جایز نمی دانند و به ادله ای نیز استناد می کنند. وهابیان همچنین تبرک به صالحان و اولیا و آثار آنان را جایز نمی دانند و تبرک به شخص و آثار وی را از ویژگی های انحصاری پیامبر (ص) می دانند و تبرک به قبور صالحان را شرک می دانند، این درحالی است که تبرک به صالحان و آثار مکانی پیامبر (ص) نه تنها شرک و بدعت نیست؛ بلکه امری جایز است و دلایل مطرح شده از سوی وهابیت واهی و مخدوش است.

    کلید واژگان: تبرک, وهابیت, پیامبر, صالحان}
    Mostafa Ghafoori *

    The issue of "blessing" is accepted by all Muslims. All Muslims agree on the permissibility of seeking bless from the reminders of the Holy prophet such as the parts separated from the Prophet's body, like hair, nails, sweat, saliva, ablution water, clothes, etc. Although Wahhabis also agree with other Muslims in this matter; They do not consider it permissible to seek bless from the places of the Holy Prophet (PBH) such as his holy chamber and grave, providing their own evidences. Wahhabis also do not consider it permissible to seek bless from the righteous and the saints and their reminders. The Wahhabists consider seeking bless from a person and his properties as one of the exclusive characteristics of the Holy Prophet (PBH) , Considering seeking bless from the graves of the righteous people as polytheism. The findings of this study show that seeking bless from the saints and the reminders of the Holy prophet is permissible and the arguments presented by Wahhabism are invalid.

    Keywords: Seeking Bless, Wahhabism, the Holy Prophet, the Saints}
  • رضیه فرهانیان*، فتح الله نجارزادگان

    مقام صالحان مفهومی مشکک است و گستره وسیع و افراد مختلفی را دربرمی گیرد. بالاترین رتبه این مقام مورد درخواست انبیاء بوده است. هدف از این پژوهش تبیین مقام صالحان و درک مقصود حضرت یوسف علیه السلام از صالحانی است که درخواست الحاق به آنان را دارد. در این باره فروض مختلفی مطرح شده از جمله اینکه منظور معصومین علیهم السلام، انبیاء دیگر، صالحان آخر الزمان و نیز عاقبت به خیری در آخرت باشد. این نوشتار با جمع آوری اقوال و آراء در این موضوع به روش کتابخانه ای و بررسی و تحلیل و نقد این نظریه ها و با توجه به قراین و شواهد قرآنی و روایی، به این مطلب پرداخته است که با توجه به پژوهش انجام شده، به نظر می رسد دعای حضرت یوسف علیه السلام جهت الحاق به معصومان علیهم السلام بوده است و سایر نظریه ها نیز با آن قابل جمع است.

    کلید واژگان: صالحان, حضرت یوسف, انبیاء, حضرت ابراهیم, قوم موعود, معصومان علیهم السلام}
    Raziye Farhanian *, Fathollah Njjarzadegan

    The status of the pious is a fuzzy concept and includes a broad spectrum and different people. The highest rank of it was something that prophets wished to attain. The current study aims to explain the status of the pious and to make it clear what group the Prophet Joseph had requested to join. One of the hypotheses proposed in this regard says what the infallibles meant was other prophets, the pious of apocalypse, and a good fate and destiny in the hereafter. The current study was conducted by collecting different viewpoints and statements, making investigations, analyses, and critiques, and considering the Quranic and narrated evidences and presumptions by implementing the library research methodology. The findings showed that Joseph’s prayer reflected his intention to join the infallible, and this theory is compatible with other theories.

    Keywords: The pious, Joseph, Prophets, Prophet Ibrahim, the Promised Nation, The Infallible}
  • زهرا قاسم نژاد *، جمیله انصاری پور
    غلبه و سلطه صالحان یا به عبارتی حکومت صالحان و شایستگان در پایان تاریخ وعده همه ادیان الهی است. قرآن کریم نه تنها صالحان را وارثان زمین می داند؛ بلکه وراثت ایشان را اندیشه ای تاریخی می داند که در طول تاریخ، انبیاء الهی به آن بشارت داده اند. با توجه به این مسئله که وراثت زمین توسط صالحان در پایان تاریخ اندیشه ای مشترک بین همه ادیان الهی است، وارثان زمین از منظر قرآن، زبور و عهد عتیق و جدید به روش توصیفی _ تحلیلی و تطبیقی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد تا پایان خوش تاریخ و استقرار حکومت صالحان در زمین از منظر همه ادیان اثبات شود که این موضوع خود می تواند زمینه تبلیغ موعود گرایی و مهدویت را فراهم و آن را اندیشه ای فراتاریخی و دینی نشان دهد؛ در عین حال که بیان مشترکات بین ادیان، بستر لازم برای نزدیکی هرچه بیشتر ادیان به یکدیگر را موجب می شود. یافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد وارثان زمین از منظر قرآن و زبور، انسان های شایسته ای هستند که از سوی خداوند برای این امر برگزیده شده اند. در اناجیل، وارثان زمین وارد شوندگان به ملکوت و در تورات، قوم برگزیده می باشند. نقطه مشترک همه این ادیان الهی استقرار صالحان و شایستگان در پایان جهان به عنوان وارثان زمین است.
    کلید واژگان: قرآن, انجیل, تورات, زبور, صالحان, وارثان زمین, پایان تاریخ}
  • مرتضی محیطی

    تبرک به آثار انبیا و اولیای الهی اندیشه ای است که در امت های پیش از اسلام نیز وجود داشته و قرآن و سنت نبوی، و نیز سیره مسلمانان آن را تایید می کند. از جمله آیاتی که به مشروعیت تبرک گواهی می دهد، آیه اذهبوا بقمیصی هذا فالقوه علی وجه ابی یات بصیرا است. وهابیان اگرچه تبرک در این آیه را تصریحا یا تلویحا می پذیرند، اما با پاره ای استدلال ها و قراردادن بعضی معیارها، فقط تبرک به آن دسته از آثار پیامبر و انبیای الهی را مشروع می دانند که با بدن آن بزرگواران تماس داشته و از امور محسوس باشد، و در چارچوب قرآن و سنت با تفسیر وهابیان قرار گیرد. آنان فراتر از چنین تبرکی را شرک می پندارند و تصور می کنند که تبرک جستن به آثار صالحان، به معنای مستقل دانستن غیرخدا در آثار و برکات است؛ در حالی که با استناد به دلایلی از کتاب، سنت، عقل و سیره سلف امت روشن می شود که ملاک های مشروعیت تبرک از نظر وهابیان، درست نیست و می توان قاعده ای کلی از تبرک در آیه مذکور نتیجه گرفت که بر تمام مصادیق تبرک به آثار انبیا و صالحان قابل تطبیق باشد.

    کلید واژگان: تبرک, قمیص, مشروع, انبیا, صالحان, شرک, وهابی}
    Morteza Mohiti

    “Seeking blessings” through the traces and relics of the prophets and saints of God is an idea present even in the nations existing before Islam and it is verified by the Quran and the prophetic tradition, as well as Muslim’s tradition. Among the verses that attest to the legitimacy of “seeking blessing” is the verse “Take this shirt of mine, and lay it over my father’s face, and he will recover his sight.” Although Wahhabis accept explicit or implicit implications of this verse, they argue that “seeking blessing” is legitimate only through those traces of the Prophet Muhammad and the other divine prophets which had had direct and sensual contact with their body. They posit that anything beyond this is Shirk; and “seeking blessing” from the traces of the righteous is actually assuming independency for non-Allah and “seeking blessing” from non-Allah. Whereas according to proofs based on the Quran, the narrations of the Prophet, the reason and the tradition of the Islamic nation, the criteria set by Wahhabis for the legitimacy of “seeking blessing” are not valid. Accordingly, we can, drawing upon the above-mentioned verse, conclude a general rule about “seeking blessing” which is applicable to all that represents and can be considered traces and relics of the prophets and the righteous.

    Keywords: to seek blessing, shirt, legitimate, prophets, the righteous, Shirk, Wahhabis}
  • رضا مهدیان فر*
    امروزه برخی اندیشمندان دنیای غرب، بر این باورند که لیبرال _ دموکراسی، همه شاخصه های پیشرفت را دارد و انتظار جامعه ای برتر از این، انتظاری بیهوده و ناگزیر باید دیر یا زود در برابر این مدل حکومتی کرنش کند. بر خلاف این تصور، قرآن کریم، جامعه ای را در پایان تاریخ نوید می دهد که در این نوشتار، از آن با نام «جامعه موعود صالحان» یاد می کنیم. جامعه مزبور، الگویی از جامعه پیشرفته است که شاخصه های پیشرفت را از نگاه آموزه های وحیانی داراست. ارائه الگویی از جامعه پیشرفته با معیارهای الهی، ترویج فرهنگ قرآنی و از جمله اهداف بنیادی پژوهش به شمار می رود و با توجه دادن اندیشمندان، پژوهش گران، سیاست گزاران و جامعه شناسان به معیارهایی متفاوت از معیارهای جامعه لیبرال، هدف کاربردی پژوهش را در پیش گرفته ایم.
    ویژگی های جامعه موعود صالحان به اجمال در این گزینه ها خلاصه می شود: حاکمیت دینی؛ توحید و یکتاپرستی به معنای واقعی کلمه و به دور از هرگونه شرک و بت پرستی؛ جامعه ای ویژه، امن و عاری از کفر و نفاق؛ تامین همه نیازهای انسان؛ شایستگی زمامداران.
    بر پایه یافته های پژوهش، همه شاخصه های جامعه موعود در درازای تاریخ دست یافتنی است و به مقدار برخورداری جوامع از مولفه های این جامعه، از پیشرفت به معنای واقعی کلمه برخوردار خواهند بود. از این رو جامعه صالحان در پایان تاریخ، به این معنا نیست که پیش تر نتوان به آن شاخصه ها دست پیدا کرد. بر اساس آیات قرآن، شایستگی زمامداران و مدیران، از اساسی ترین گزینه هایی است که در شاخصه های یادشده نباید از آن غفلت کرد.
    کلید واژگان: جامعه موعود, صالحان, توسعه, الگو, زمامداران}
  • حسن رهبری
    در علوم جامعه شناسی و جغرافیای انسانی، سخن از ملاک های شهری و روستایی، بسیار رفته است؛ هر دانشمند و کارشناسی از زاویه ای بر آن نگریسته و متناسب با داده های خود تعریفی ارائه کرده است. در آن تعاریف، توسعه فیزیکی، میزان جمعیت، وجود نهادهای مدنی و اقتصادی و صنعتی از مهمترین شاخص های تمیز دهنده شهر از روستایند؛ اما قرآن، جدای از این ملاک ها، ملاک فرهنگ دینی و اجتماعی را مطرح می نماید که بسیار آموزنده و حائز اهمیت است. این مقاله در راستای کاوشی در مهندسی فرهنگی کلام الهی، نگاهی دارد به شهر و روستا و شهری و روستایی از منظر قرآن....
    کلید واژگان: قرآن, مدینه, قریه, شهر, روستا, جامعه شناسی, مکه, بلد, صالحان}
    Ḥasan Rahbari
    Frequent references have been made to the urban and rural standards in the sciences such as sociology and human geography, which any scientist and expert has looked at from a different angle and presented a definition proportionate to their own information about it. In these definitions, physical development, population rate, the existence of civil, economic, and industrial institutions are among the most important indicators of distinction between cities and villages. Apart from these standards, however, the Quran introduces the touchstone of religious and social culture, which is very instructive and highly important. This article takes a look at cities and villages as well as the urban and the rural from the Quran's point of view, in line with an exploration into the cultural engineering of the Revealed Word of Allah.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال