به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عرف خاص » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عرف خاص» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • غلامحسین اعرابی، اسمر جعفری
    مسئله زبان قرآن در دهه های اخیر مورد توجه اندیشمندان و قرآن پژوهان قرار گرفته است و مبحثی است نوپدید که در گذشته هم برخی ابعاد آن در قالب عناوین دیگری طرح شده،اما امروزه به دنبال مباحث فلسفه دین و به تبع آن «زبان دین» این بحث مورد کاوشهای متعددی قرار گرفته است. مراد از زبان در این مبحث شیوه تفهیم وتفاهم داست ،عنوان «زبان قرآن » نحوه خطابات قران را بیان می کند که در چگونگی این خطابات ،اندیشمندان مسلمان هر کدام به سویی رفته اند . چند لایه بودن زبان قرآن نتیجه ای است که از بررسی مباحث مذکور بدست می آید که البته در میان اندیشمندان مسلمان نیز قائلینی را به خود اختصاص داده است . مراد واقعی «زبان قرآن»،«نقش آن در فهم قرآن»، «پیشینه این بحث» «نقد و بررسی دیدگاه های مشهور در این حوزه (عرف عام و عرف خاص) و نیز ارائه یک دیدگاه مناسب از جمله اهداف این نوشتار است.
    کلید واژگان: زبان قرآن, زبان دین, عرف عام, عرف خاص, زبان ترکیبی و چند لایه ای, ظاهر و باطن}
    Doctor Gholam Hossein Arabi, Asmar Jafari
    The language of the Quran is an issue which has been under the focus of scholars and Quranic researchers both in recent times and the past. However, following the debates on the ‘philosophy of religion’ and ‘body language’, this issue has been investigated more extensively. In this context, ‘language’ refer to ‘making someone understand something and reaching a mutual understanding’ and the phrase ‘the language of the Quran’ denotes how the Quranic sermons are made and this is the issue about which Muslim scholars have various understandings. The debates on the ‘language of the Quran’ have given rise to the conclusion that the language of this holy book is multi-layered and, of course, some Muslim scholars have acknowledged this idea as well. In fact, the present article in intended to deal with ‘the language of the Quran’, ‘its role in understanding the Quran’, ‘the background to this debate’ ‘a review of the prominent views on this issue (common parlance and technical parlance) and presentation of a reasonable outlook on this issue.
    Keywords: the language of the Quran, the language of religion, common parlance, technical parlance, synthetic, multi, layered language, the interior, exterior}
  • نصرت نیل ساز، علی حاجی خانی، سعید جلیلیان*
    یکی از مهم ترین مبانی تفسیر قرآن، مربوط به «زبان قرآن» است. هر مفسری خواه، ناخواه در طول تفسیر خود به آن می پردازد.یکی از نظرات رایج در زبان قرآن، عرفی بودن است که از پیشینه طولانی برخوردار است. علامه طباطبائی در تفسیر نخستین خود، «البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن» به مسئله زبان قرآن توجه نشان داده است. در این نوشتار، نگارندگان ضمن بررسی نظر علامه طباطبائی در حوزه عرفی بودن زبان قرآن، به مسئله مراتب معنایی آیات قرآن و مفاهیم قرآنی، مانند هدایت و ضلالت، ذکر و غیره پرداخته است. در این راستا، نخست نظریه عرفی بودن زبان قرآن با توجه به شواهد و قرائنی که در تفسیر البیان وجود دارد، مورد کنکاش قرار می گیرد، سپس به بررسی مراتب آیات و مفاهیم قرآنی که رابطه تنگاتنگی با مسئله زبان قرآن دارند، پرداخته می شود. بر این اساس، علامه معتقد است علی رغم اینکه قرآن از اصطلاحات رایج میان عرب بهره گرفته، ولی آن را طبق عرف خاص خود به کار برده است و افزون بر این، آیات قرآن لایه های معنایی مختلفی دارند.
    کلید واژگان: علامه محمدحسین طباطبائی, زبان قرآن, معناشناسی, عرف عام, عرف خاص}
    Nosrat Nilsaz, Ali Hajikhani, Saeid Jalilian*
    One of the main principles in interpretation of the Quran is language of the Quran. Each interpreter pays attention to it during the interpretation inevitably. One common perspective in the language of the Quran is its widespread use with a long history. Allama Tabatabai in his first commentary which entitled “al-Bayan Fi al-Movafeghate Bain al-Hadithe va al-Quran” took the language of the Quran into account. The writer of this article investigate to the widespread use of the language of the Quran and semantics of Quranic concepts such as guidance and deviation, Mention, and other conceptualizations from Allama Tabatabai’s perspective. In so doing, first, the issue of the widespread use of the Quranic language was investigated in the interpretation of al-Bayan; then, the Quranic conceptualizations which are closely related to the language of the Quran have been studied. Finally, Allama Tabatabai believed that although the Quran used many common Arabic expressions and words, it has applied them uniquely. Also, versus of the Quran have different levels of meanings.
  • حامد مصطفوی فرد
    در دو آیه 34 و 128 سوره نساء به بحث نشوز زن و مرد اشاره شده است. توجه به کاربرد قرآنی یک واژه، روایات امامان معصوم(ع) و گفتار لغویان همواره مهم ترین منابع برای فهم مفردات قرآن هستند، اما در برخی موارد مفسران با تکیه بر گفتار اهل لغت، به کاربرد قرآنی آن واژه چندان توجه مبذول نداشته اند. یکی از این واژگان، کلمه «نشوز» است. به نظر می رسد این واژه در قرآن به معنای جمع شدن (با شدت الصاق و چسبیدگی) است و در روابط زوجین از آن به «رغبتی افسارگسیخته به جماع» تفسیر می شود. این برخلاف گفتار مفسران است که نشوز را به معنای ارتفاع و بلندی دانسته و در روابط زوجین آن را برتری طلبی ایشان به یکدیگر تعبیر کرده اند.
    گفتنی است که برخی از معاصران ازجمله جلال القصاب (از نویسندگان «جمعیه التجدید البحرینیه) و «محمد فواد الحفار»، دیدگاه مشهور درباره کاربرد واژه نشوز در قرآن را نپذیرفته اند و با استناد به کار برد قرآنی این واژه و خطبه پیامبر(ص) در حجه الوداع، نشوز زن و مرد را «الرغبه الجامحه فی الجماع» تفسیر کرده اند،(1) که دیدگاه مختار نگارنده نیز هست; از اینرو، به تفصیل و با ادله ای افزون بر گفتار ایشان و با پاسخ به برخی پرسش های احتمالی به تبیین این گفتار می پردازیم.
    کلید واژگان: اشتقاق کبیر, نشوز, عدم تمکین, جمع شدن, عرف خاص}
    Hamed Mostafavifard
    Men and women's Noshooz has been mentioned in verses no.34 and no.128 of Nesa' chapter. Observing Quranic application of the term, traditions from masoomin [infallibles] and philologist's opinions have always been the most important sources to find the meaning of single Quranic terms. However, in some cases interpreters of Quran have relied only on philologist's opinions not paying enough attention to the Quranic application of the term.Noshooz is one of these terms. This term seems to mean coupling (with intense attachment) and in marital relations it is interpreted as "excessive desire for intercourse". It is contradictory to what interpreters have stated about this term accepting the meaning of "height" for this term therefore interpreting it as men and women's desire for superiority.Some of contemporary interpreters have not accepted this famous opinion either. Referring to its Quranic application and holy prophet's [PBUH] speech in his last pilgrim, they have interpreted Noshooz as "excessive desire for intercourse", an opinion which is also favored by the author.
    Keywords: grand derivation, Noshooz, unwillingness to have intercourse, coupling, specific custom}
  • حمید ستوده
    از آنجا که در فقه اسلامی، واقعیت مرگ و حیات، موضوع حکم شرعی قلمداد شده است، احرازمرگ مغزی به مثابه مرز مرگ، بسیار اهمیت دارد. ساختار این مقاله جستجو در زمینه موضوع شناسی مرگ مغزی از منظر پزشکی و سپس کاوشی در ساحت فقهی - حقوقی آن است. دیدگاه برگزیده، پذیرش تلقی تساوق مرگ مغزی با زهوق روح است، دیدگاهی که در پروتکل الحاقی «قانون پیوند اعضا و مرگ مغزی» سنجه حدوث مرگ قطعی انسان بر شمرده شده است. مبنای این نگرش نیز از نظر پذیرش مرجعیت عرف خاص در این مسئله و جزم فقیه به باور متخصصان در تساوق مرگ مغزی با مرگ طبیعی نشئت می گیرد. گرچه در این فرض، نمی توان تا زمان سرد شدن بدن، احکام شرعی میت را بر وی مترتب دانست، اما ادامه معالجات، دیگر ضرورتی نخواهد داشت و با فرض حالت اضطرار، برداشت اعضای پیوندی جایز است.
    کلید واژگان: مرگ و زندگی, مرگ مغزی, عرف خاص, حکم و قانون}
    Hamid Sotoudeh
    Since in Islamic Fiqh life and death are of religious nature, being brain dead as passing the boundaries of being alive is of great importance. This essaytries to examine the subject of brain death, firstly, from a medical point of view, and then, from a legal and jurisprudential one. The view which is defended by the author is that brain death and vanishing of the soul are equal; a view which suggests the absolute death of a certain human being in the supplementary protocol to "Brain Death and Organ Transplantation Act".This attitude is based on the authority of certain custom on the matter, and the jurist's decision due to the specialist's view on equality of brain death and absolute, clinical death. Although religious orders concerning the dead body do not apply to the brain dead person unless the blood circulation ceases and the body turns cold, continuation of medication is not necessary anymore and presuming the emergency of the case, transplanting the organs is permitted.
    Keywords: Life, Death, Brain Death, Certain Custom, Legal Sentence, Law, Fiqh}
  • قاسم درزی
    زبان قرآن و زبان حدیث از مسائل مهمی محسوب می شوند که عدم توجه به آن ها موجب پدید آمدن کژفهمی در این دو متن مقدس خواهد گردید. در این راستا نکته ای که توجه بدان شایسته به نظر می رسد فهم تمایز و بیان تمایزات این دو زبان است. چرا که عدم توجه به این تمایزات و یکسان انگاشتن زبان این دو متن متفاوت، موجب ابهام و ای هام در فهم آن ها و داشتن انتظاراتی از آن متون خواهد شد که رسیدن به مراد آیه و روایت را سخت و گاها ناممکن می-سازد. لذا ما در این مقاله بر آن شده ایم تا با بیان این تمایزات، تصویر پیراسته تری از زبان قرآن و حدیث را برای طالبین فهم قرآن به نمایش بگذاریم.
    کلید واژگان: زبان, قرآن, حدیث, عرف عام, عرف خاص, نقل به الفاظ}
    Ghasem Darzi
    Objective (s): Context language as the essential part and basis of the utterance has a major role in understanding the speaker meaning. Especially in guran and Hadith، Inattention toward this differences would make important problems.
    Methods
    With Library Research Methodology add descriptive-analytical way، the differences between the Kuran and Hadith be counted and Analyzed.
    Results
    Kuran Language has overall point of view but the Hadith one is with details، the Kuran Language is Quoting the words but the hadith Language is Quoting the meaning and….
    Conclusion
    Kuran and Hadith Language have some differences that being surrounded to them would be very important for a complete understanding of Kuran and Hadith text.
  • محمدباقر سعیدی روشن

    پژوهش در زبان قرآن به عنوان یک اصطلاح فنی، از مبانی فهم و تفسیر قرآن و موضوعی پراهمیت و در عین حال نو و ناپرداخته به شمار می آید. این موضوع البته مسایل متعددی همچون شیوه زبان قرآن، نقش و کارکرد آن (انگیزندگی یا معرفت بخشی)، یک وجهی بودن یا چند وجهی بودن (از بعد معناشناختی)، فیصله بخشی یا رازواری (از منظر روش شناختی) و جز آن را در بر می گیرد.
    مقاله حاضر پس از طرح مباحث مقدماتی و ایضاح مفهوم زبان، زبان قرآن و اشاره به زوایای گوناگون آن، شیوه زبان قرآن و سبک گفتمان هدایتی آن را مورد بررسی قرار داده است. نویسنده با مروری بر نظریه های گوناگون عرف عام و عرف خاص با رویکردهای متفاوت آن در شیوه زبان قرآن، به نقد و بررسی آن ها پرداخته و سپس با تکیه بر خصوصیات ذاتی قرآن، نظریه ویژگی محور را به عنوان شیوه زبان قرآن برگزیده است. این دیدگاه بر آن است که با توجه به دو جنبه ژرف ساخت و روساخت زبان قرآن، و به تعبیری، محتوا و هندسه ترکیبی آن، زبان قرآن زبانی منحصر به فرد و بی همسان (ویژه) است.

    کلید واژگان: زبان قرآن, زبان دینی, شیوه, عرف عام, عرف خاص, ویژگی محور}
    MohammadBaqer Saidi Rushan

    The study of the Qur’anic language as a technical term, is one of the fundamentals of comprehending and interpreting Quran, in addition to being a significant, new and unchallenged issue, This issue comprises various subjects as the style of Qur'antc language and its function (giving knowledge or motivating), having one or numerous meanings (semantically), being clear or ambiguous (methodologically) and etc. In this article, having proposed the introductory matters and clarified the concept of language, the language of Qur'an and its different aspects and the style of salvation discourse has been discussed, The author, reviewing the theories of general and specific custom (‘urf) and its different approaches to the methodology of Qur'anlc language, has examined and discussed them, choosing the theory of centrality of characteristics, based on the essential features of Qur'an. This theory suggests that depending on both deep structure and surface structure of Quranic language, that is its content and geometrical combination, Qur'an has a unique language.

    Keywords: Qur'anic language, religious language, Method, general custom, specific custom, centrality of characteristics’}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال