به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عقل انسانی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عقل انسانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین غفاری، محمداسحاق عارفی، محمد مهدی کمالی
    عقل انسانی از دیدگاه اسلام از جایگاه والایی برخوردار است؛ تا آنجا که رسول باطنی شمرده شده، سعادت و شقاوت آدمی را در گرو پیروی و عدم پیروی از آن دانسته‏اند. اما اینکه حقیقت عقل مزبور چه بوده، جایگاه آن در کشف معارف دینی چیست، مسئله‏ای است که از دیرباز تا کنون مورد توجه دانشمندان دینی است و دیدگاه های گوناگونی دراین‏باره پدید آمده است. یکی از دیدگاه هایی که در این مسئله به وجود آمده، ‏این است که عقل انسانی، نیرویی است که به دفائنی و سطحی یا الهی و ابزاری (فلسفی) یا عمقی و سطحی تقسیم می‏شود و آنچه در کشف معارف دینی نقش دارد، عقل دفائنی، الهی و عمقی است، نه عقل سطحی، ابزاری و فلسفی. در این نوشتار با روشی تحلیلی توصیفی به بررسی و نقد این نظریه پرداخته، آشکار کرده‏ایم که دیدگاه یادشده قابل دفاع نیست و اشکالات متعددی در پی دارد.
    کلید واژگان: عقل انسانی, عقل دفائنی, عقل سطوحی, عقل الهی, عقل فلسفی}
    Hosein Ghaffari, Mohammad Eshaq Arefi, Mohammad Mahdi Kamali
    In Islamic teachings, human intellect has known to be of such a high status as inner hujjaht and following or opposing it one may attain happiness or misery respectively. As for its essence and its place in perceiving religious teachings, it has long been considered by religious scholars and various views have emerged in this regard. One of the points raised in this issue is that human reason is a force dividable into deep and superficial or divine and instrumental (philosophical) of which only deep or divine intellect has to do with perceiving religious teachings. In this paper, through a descriptive and analytical method, we examine and critique this theory, we have revealed that the viewpoint is not defensible and causes many objections.
    Keywords: Human Intellect, Dafaini Reason, Superficial Reason, Divine Intellect, Philosophical Intellect}
  • عبدالحسین مشکانی
    انسان شناسی اکنکار مانند بسیاری از آموزه هایش دارای تناقضات فراوانی است. انسان اکنکار، گاه دارای جایگاه شیطانی است و گاه نیز در جایگاه الهی می نشیند. اکیست ها نیز مانند بسیاری از فرق دیگر به پذیرش بعد روحی برای انسان در داده اند. بررسی روح انسانی به عنوان مهم ترین مشخصه بسیاری از جنبش های معنوی نوین، انسان باوری آنها را به بوته نقد می کشاند. روح و روح باوری را می توان تنها به عنوان گریزگاهی برای دوری از خداباوری توحیدی و معاد باوری دینی بر شمرد. نگرش این شبه آیین به ذهن انسان به عنوان یکی از مهم ترین عطیه های الهی که قوه تعقل را بر می انگیزاند بسیار مهم و ضروری است. از آنجا که تناقض گویی و سخنان بی بدیل بی دلیل در این گونه از شبه آیین ها به فراوانی یافت می شود ذهن و تحلیل های ذهنی و عقلانی به عنوان شاهراه های گمراهی معرفی می شوند. همچنین در این گونه از شبه آیین ها ادواری به انسان، از آموزه تناسخ سر برآورده و یک اصل مسلم شمرده شمرده می شود.
    کلید واژگان: انسان شناسی, روح باوری, اکنکار, پال توئیچل, اختیار انسان, ذهن انسان, عقل انسانی}
    Abdol Hossein Meshkani
    The Eckankar anthropology, like many of its teachings, contains many contradictions. The Eckankar man sometimes has satanic status and sometimes, divine status. Eckists, like many other cults, have admitted the spiritual dimension of man. The study of human spirit as the most important characteristic of many NRMs can review their belief in man. Spirit and spirit belief can be regarded just as a pretext to keep away from monotheistic belief in God and religious belief in the Resurrection. The attitude of these pseudo-religions to the human mind, as one of the most important divine gifts which stimulates the intellect, is very important and necessary. Since contradiction and unreasonable, odd remarks is abundantly found in these pseudo-religions, mind and mental, intellectual analysis are introduced as highways of astray. In addition, in these pseudo-religions periodic look at human leads to doctrines of Reincarnation and it is regarded as a certain principle.
    Keywords: Anthropology, Spirit Belief, Eckankar, Paul Twitchell, Man, s Free Will, Human Mind, Human Intellect}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال