به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "عهدین" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «عهدین» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • کریم خوب بین خوش نظر*
    دنیز ماسون، مسیحی کاتولیک و از قرآن پژوهان معاصر فرانسوی است که برای دست یابی به رمزوراز قرابت ها و خطوط فکری گاه متوازی و گاه متباین قرآن و سنت های یهودی و مسیحی، در کنار سایر آثار خود، به خلق اثری با عنوان «قرآن و مقایسه آن با متون مقدس یهودی و مسیحی» مبادرت ورزیده است. وی در عین اذعان به وجود درون مایه های بسیار مشترک اعتقادی بین سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام، در خلال مباحث کتاب خود، به ویژه در بحث تثلیث، هر از چند گاهی مسلمانان را متهم به نفهمیدن صحیح آموزه های قرآن و کتاب مقدس می کند. ادله ماسون در وحیانی جلوه دادن آموزه تثلیث، آیات عهدین و گفتار آبا کلیسا است. نگارنده نیز با روش توصیفی - تحلیلی و با استمداد از رهیافت درون و برون دینی به نقد مدعیات وی مبادرت ورزیده است. مسئله اصلی نوشتار پیش رو جستجو از ادله قرآنی و عقلی در نقد و بررسی مدعیات وی است. ادله عقلی مورد بحث نیز در عموم موارد برآمده از آموزه های ژرف و عمیق قرآن کریم است. نتایج پژوهش حاضر بیانگر این حقیقت است که ادعای ماسون در باب چندوچون چیستی و ماهیت تثلیث و نیز خردگریز بودن آن، نادرست بوده، قابل نقد و اشکال فراوان است. نوشتار حاضر می کوشد، افزون بر ادله قرآنی، با ادله متعدد عقلی اثبات کند که اتفاقا عقل این آموزه را در هیچ یک از اشکال متصور آن برنمی تابد و در ستیز کامل با آن است. روش گردآوری اطلاعات و داده ها در این پژوهش کتابخانه ای بوده است.
    کلید واژگان: دنیز ماسون, صفات الاهی, تثلیث, عهدین, آبا کلیسا, ادله قرآنی و عقلی
    Karim Khub Bin Khoshnazar *
    Denise Masson, a Catholic Christian and contemporary French Quranic scholar, has worked to explore the secrets, intellectual connections, and divergences between the Quran, Jewish, and Christian traditions. Among her works, she wrote “The Quran and Its Comparison with Jewish and Christian Sacred Texts.” While acknowledging the many theological similarities between Judaism, Christianity, and Islam, Masson occasionally criticizes Muslims of misinterpreting the teachings of the Quran and the Bible, particularly in terms of Trinity. Masson’s reasons for presenting the Trinity as divinely revealed are based on Old and New Testament scriptures, as well as Church Fathers’ sayings. The author of this paper has used a descriptive-analytical approach to analyze Masson’s claims. This essay’s primary goal is to evaluate and scrutinize her claims by looking at the Quran and logical evidence. The profound and profound teachings of the Holy Quran are the main source of the reasonable arguments that are discussed. The results of this study show that Masson’s arguments about the nature, essence, and irrationality of the Trinity are faulty and susceptible to serious criticism and challenge. This essay seeks to show that reason is wholly opposed to the theory of the Trinity and does not accept it in any way, as supported by the Quran and several reasonable reasons. The method of collecting information and data in this research has been library-based.
    Keywords: Denise Masson, Divine Attributes, Trinity, Old, New Testaments, Church Fathers, Quranic, Rational Evidences
  • زینب پرهیزکار، عباس همامی*، محمدرضا عدلی

    در قرآن کریم و عهدین، واژه هایی نزدیک به هم وجود دارد. یکی از این واژه ها امت وسط در قرآن کریم است که در عهدین با عنوان قوم برگزیده یاد شده است. جایگاه امت وسط در قرآن کریم و قوم برگزیده در عهدین، مسئله اصلی این مقاله است. وجوه اشتراک و افتراق بین این دو واژه در این مقاله بررسی شده است. مطالعه انجام شده نشان می دهد که امت وسط در قرآن و روایات اسلامی و قوم برگزیده در عهدین، خاستگاه و کاربردهای مشترکی دارند، ازجمله اینکه در هر دو مورد، برتری و میانه روی مطرح می شود؛ اما در عین حال، حوزه کاربرد قوم وسط به مراتب بیشتر از قوم برگزیده است؛ به علت آن که در قرآن کریم، در آیه 143 سوره بقره به امتیاز امت اسلامی بر سایر امت ها تصریح شده و کلمه «شاهدا» در این آیه به معنای ناظر و نمونه و گواه بودن است و شهادت امت اسلامی یعنی الگوشدن همه جانبه امت وسط بدون افراط و تفریط، درحالی که کلمه قوم برگزیده در قرآن به برتری دادن به وسیله نازل کردن نعمت های دنیوی و ارسال رسل معنی شده و قوم برگزیده یا نظریه برگزیدگی در قوم یهود، ایده ای اساسی در تاریخ تفکر یهود است. ایده برگزیدگی در بخش های متون مقدس کتاب یهود شرح و بسط یافته و دچار توسع و تطور معنایی شده است؛ زیرا برگزیدگی زمانی بر انسانی یهودی تطبیق دارد که بعد از آنکه خدا وظیفه ای برایش مقرر کرد، او در انجام وظایف کوشا باشد.

    کلید واژگان: امت وسط, قوم برگزیده, قرآن کریم, عهدین, آیه 143 سوره بقره
    Zeynab Parhizkar, Abbas Hemami*, Mohammadreza Adli

    There are words that are close to each other in the Holy Qur’an and the Two Testaments. One of these words is the middle ummah in the Holy Qur’an, which is mentioned in the Two Testaments as the chosen people. The position of the middle ummah in the Holy Qur’an and the chosen people in the Two Testaments is the main issue of this article. The similarities and differences between these two words are examined in this article. The study shows that the middle ummah in the Qur’an and Islamic traditions and the chosen people in the Two Testaments have common origins and uses, including that in both cases, superiority and moderation are mentioned; but at the same time, the scope of application of the middle ummah is much wider than that of the chosen people; because in the Holy Qur’an, in verse 143 of Surah al-Baqarah, the superiority of the Islamic ummah over other nations is emphasized, and the word shāhid (witness) in this verse means being an observer, an example, and a witness; and the testimony of the Islamic ummah means being a comprehensive role model for the middle ummah without extremism and shortness, while the word chosen people in the Qur’an means giving superiority by sending down worldly blessings and sending prophets; and the chosen people or the theory of election in the Jewish nation is a fundamental idea in the history of Jewish thought. The idea of ​​election has been explained and expanded in parts of the sacred texts of the Jewish book and has undergone semantic expansion and evolution; because election applies to a Jewish person when, after God has assigned a duty to him, he is diligent in carrying out his duties.

    Keywords: Middle Ummah, Chosen People, Holy Qur’An, The Two Testaments, Verse 143 Of Surah Baqarah
  • محمد صحاف کاشانی، علیرضا نیک بین راوری*

    پس از حضرت عیسی (ع) انحرافاتی بین پیروان او به وجود آمد و هرچه زمان گذشت، بدعت ها مستحکم تر شد. یکی از این کج روی ها، اعتقاد به الوهیت مسیح بود. قرآن به صراحت این موضوع را رد کرده و سنت نیز هر کجا فرصت داشته، بر این عقیده فاسد نقدی زده؛ از جمله مناظره امام رضا (ع) با بزرگ مسیحیان که البته گزارش آن از نظر سندی و محتوایی خدشه دار بوده است. این تحقیق، شواهد استفاده شده در استدلال های امام رضا (ع) را در عهدین مستندسازی کرده تا ضمن تقویت آن مناظره، نمایش دهنده ظرفیت بالای اسلام در مقابل دگر اندیشان و باطل کننده الوهیتی باشد که تبشیری ها برای رواج آن کوشا بوده اند. اطلاعات این پژوهش به روش کتابخانه ای گردآوری و استدلالات مناظره در سه محور عبادت، معجزات و تناقضات تبیین و سپس مستندات آن ها در عهدین به تفکیک اشخاصی که نامشان به میان آمد، مشخص شده است.

    کلید واژگان: مناظره, امام رضا(ع), جاثلیق, الوهیت عیسی, عهدین
    Mohamad Sahaf Kashani, Alireza Nikbin Ravari *

    After Jesus (pbuh), deviations arose among his followers and with time heresies became stronger. One of these deviations was the belief in the divinity of Christ. The Quran has clearly rejected this question and the Sunnah has criticized this corrupt faith wherever it has had the opportunity. Including the debate of Imam Reza (AS) with the great Christians, whose report was of course documentary and substantively flawed. This research has documented the evidence used in the arguments of Imam Reza (AS) in Ahdin to strengthen this debate, demonstrate the high capacity of Islam against dissenters, and invalidate the divinity that preachers attempted to spread. The information of this research was collected according to the library method and the arguments of the debate in the three axes of worship, miracles and explanation of contradictions, and then documented in the covenants according to the people whose names were mentioned.

    Keywords: Imam Reza (AS), Jathliq, Divinity Of Jesus, Ahadin.Of The Most Important Damages Of These Works
  • ساره تنافرد*، زهرا قاسم نژاد
    گابریل رینولدز در کتاب خود با عنوان «قرآن و زیرمتن عهدینی آن» ضمن مطرح کردن ادعای خطای مفسران اسلامی در فهم برخی لغات قرآن و نیازمندی فهم صحیح به متون مقدس، به مطالعه موردی سیزده مثال از قرآن می پردازد که یکی از آنها واژه «رجیم» است. وی معتقد است اصطلاح رجیم اهمیت بسیار بیشتری نسبت به درک سنتی از آن به عنوان «شایسته سنگ زدن» دارد. رینولدز با تکیه بر متون مقدس و ایجاد ارتباط میان داستان اخراج شیطان و جهان شناسی قرآن چنین نتیجه می گیرد که واژه رجیم به معنای کسی است که از ورود به آسمان منع شده و آسمان در نقش یک قلعه محافظتی است و ستاره ها در پایین ترین آسمان قرار می گیرند تا نه تنها به عنوان تزیین، بلکه به عنوان محافظ نیز عمل کنند. توصیف ستارگان به «رجوم»، به این معنا نیست که آنها موشک هایی هستند که باید به سوی شیاطین پرتاب شوند؛ بلکه به این معناست که آنها بخشی از قلعه آسمانی اند که از آسمان محافظت می کنند؛ بنابراین رینولدز کتاب مقدس را مبنای فهم صحیح آیات قرآن می داند که غفلت از آن سبب فهم نادرست مفسران اسلامی شده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بیان دیدگاه رینولدز پرداخته، از جنبه های مختلف این دیدگاه را ارزیابی و نقد کرده است. نتایج نشان می دهد با استفاده از سایر معانی ریشه رجم در عربی و بدون نیاز به کتب مقدس، و تنها با استفاده از منابع اسلامی می توان به معنای یادشده از واژه رجیم دست یافت و نظر مفسران را اصلاح کرد.
    کلید واژگان: گابریل رینولدز, عهدین, شیطان, رجیم
    Sareh Tanafard *, Zahra Ghasemnejad
    Gabriel Reynolds, in his book titled “The Quran and Its Biblical Subtext,” while addressing the claim of Islamic exegetes’ errors in understanding some Quranic terms and the necessity of correctly understanding the sacred texts, focuses on the specific study of thirteen examples from the Quran, one of which is the term “rajeem” (stoning). He believes that the term “rajeem” holds much greater significance than the traditional understanding of it as “worthy of stoning.” Relying on the bible texts and establishing a connection between the story of Satan’s expulsion and the Quranic cosmology, Reynolds concludes that the term “rajeem” signifies someone barred from entering heaven, wherein heaven acts as a protective fortress, and the stars are placed in the lowest heaven not only as adornments but also as protectors. Describing the stars as “rajoome,” doesn’t mean they are missiles to be thrown at devils; instead, it signifies that they are part of the celestial fortress protecting heaven. Therefore, Reynolds considers the sacred book as the basis for a correct understanding of the Quranic verses, which has been overlooked by Islamic exegetes, resulting in a mistaken interpretation. The current research, using a descriptive-analytical method, presents Reynolds’ perspective and evaluates and critiques it from various angles. The results indicate that by employing other meanings of the root “rjm” in Arabic, without relying on the sacred books, it’s possible to reach the mentioned meaning of the term “rajeem” and revise the opinions of exegetes
    Keywords: Gabriel Reynolds, Two Testaments, Satan, Rajeem
  • Ali Hasannia*, Zahra Fazeli, Mohammadreza Fazeli

    Social issues and social participation and deviations are important issues in divine discussions and teachings. In a number of verses of the Qur’an and the Testaments, the issue of social participation and feeling of anomie has been discussed with similarities and differences. The questions raised here, “what cases and examples of the meaning of anomie are expressed in the Holy Qur’an and the Testaments?” and “what is its relation with social participation?” This research studies and analyzes the issue in the Holy Qur’an and the Testaments, using the comparative study and the descriptive-analytical method. In conclusion, if the members of the society consciously organize their actions, participate with each other, and obey the commands of God and the Prophets, problems and dilemmas mostly will be solved by themselves and the society will move towards happiness and prosperity. In contrast, if the participation and mutual solidarity of people in the society are lost and disobedience to the divine commands and opposition to the divine prophets become widespread in the society, members become abnormal. In case this situation spreads in the society generally, the society will suffer from anomie, abnormality, and disorder.

    Keywords: Holy Qur’An, Social Participation, Anomie, Testaments
  • سید مرتضی حسینی شیرگ، حسن نقی زاده *، محمدحسن رستمی
    Seyed Morteza Hosseini, hsan Nagizadeh, MohammadHassan Rostami

    The ingress of Israʼiliyyat to Islamic sources was an unpleasant phenomenon which involved most of the Islamic educations. The trust of Muslim narrators to Jewish sources and people was efficacious in the spread and ingress of Israʼiliyyat to Islamic sources. One of the Islamic educational contexts that Israʼiliyyat entered in and caused fabrication is Mahdism. This article uses Hadith and historical sources and analysis in order to proceed the two political aspects of these fabrications and Israeli sources. The first aspect is the connection between Israeli narrators or Muslim narrators who were influenced by Israʼiliyyat and their contemporaneous politicians, and their search for making apocalyptical narrated things that benefit those politicians. The second aspect is the struggle of Israeli narrators in ascending the Jewish and Christian politics by quoting apocalyptical things to present the crucial concepts, places and symbols of Israel. Different kinds of fabricated quotations and narrated things can be studied in the two aspects above.

    Keywords: Mahdism. Politic, Israʼiliyyat, Apocalypse, Fabricated Hadiths, Bible
  • محسن گلپایگانی*، سعید جازاری معمویی

    سوال اصلی پژوهش این است که از دیدگاه اسلام و مسیحیت و بر اساس قرآن و عهدین، ماهیت مرگ و نقش مرگ اندیشی در حیات انسان، چه شباهت ها و تفاوت هایی باهم دارند؟ بر این اساس، با استفاده از روش کیفی توصیفی و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی و با جمع آوری، کدگذاری و تحلیل داده های قرآن و عهدین به این نتیجه رسیدیم که مرگ در قرآن و عهد قدیم به معنای مرگ جسمانی است و تقدیر عمومی و حتمی خداوندی است. مرگ در قرآن اثر گناه نخستین نیست و نسل بشر در اثر گناه نخستین آلوده نشده اند. نقش مرگ اندیشی نیز در قرآن و عهد قدیم تا حدی شبیه به هم و بازدارندگی از خطا و گناهان از کارکردهای مهم آن در این دو منبع است؛ اما در عهد جدید این نگاه به مرگ به کلی دگرگون شده است. عهد جدید در کنار مرگ جسمانی، مرگ روحانی را به تصویر می کشد که پیامد گناه نخستین است. بر اساس این دیدگاه، همه محکوم به مرگ اند مگر کسانی که به مسیح ایمان بیاورند. بر این مبنا نقش بازدارندگی مرگ اندیشی نیز در این الهیات کمتر متصور است.

    کلید واژگان: مرگ, مرگ اندیشی, قرآن, عهدین, بازدارندگی
    Mohsen Golpayegani *, Saeed Jazari Mamoui

    The main question of the research is that from the point of view of Islam and Christianity and based on the Qur'an and the Testaments, what are the similarities and differences between the nature of death and the role of death thinking in human life? Based on this, by using the descriptive qualitative method and qualitative content analysis approach and by collecting, coding and analyzing the data of the Qur'an and the Testaments, we came to the conclusion that death in the Qur'an and the Old Testament means physical death. Death in the Qur'an is not the result of original sin, and the human race is not contaminated by original sin. The role of thinking about death in the Qur'an and the Old Testament is somewhat similar, and deterring from mistakes and sins is one of its important functions in these two sources; But in the New Testament, In addition to physical death, the New Testament depicts spiritual death, which is the result of original sin. According to this view, everyone is condemned to death except those who believe in Christ. On this basis, the deterrent role of death thinking is less imagined in this theology

    Keywords: Death, Death Thinking, Qur, an, Bible, Deterrence
  • ایوب امرائی، محمدعلی همتی

    واژه ی «روح» به دلیل ارتباط با عالم غیب، امر خلقت، نزول و دریافت وحی و حقیقت وجودی انسان، یکی از کلمات مهم در قرآن کریم و روایات اسلامی به شمار می آید. وسعت کاربرد و چند معنایی کلمه «روح» در زبان های آفروآسیایی و در کتب عهدین موجب می گردد که سیر تاریخی تطور معنایی این کلمه بررسی و با کاربرد آن در قرآن کریم مورد مقایسه قرار گیرد. در این پژوهش به روش زبان شناسی تاریخی تطبیقی به بررسی ریشه این واژه در زبان های سامی و در متون عهد عتیق و جدید پرداخته شده، مصادیق و وسعت کاربرد آن با ادبیات جاهلی و قرآن کریم مقایسه شده است. نتیجه پژوهش از سامی بودن اصل این واژه حکایت دارد چرا که در سه زبان عبری، سریانی و عربی با ساختاری تقریبا مشابه و معانی یکسان آمده است. اصل معنای این کلمه «جریان و وزیدن» است که در آن دو عنصر مهم «عامل حیات بودن» و «نشات از یک مبدا» نهفته بوده که با نزول قرآن کریم و سپس اتصال صفت «القدس» به آن، دامنه ی معنایی این واژه محدود شده است.

    کلید واژگان: عهدین, زبان شناسی تاریخی تطبیقی, روح القدس, اشعار جاهلیت
    Ayyuob Amraei, MohammadAli Hemati

    The word ‘Ruh’ is repeated 21 times in the Holy Quran. The wide usage of this word in Afro-Asian languages and the Testaments doubles the need to study its genealogy. This study aimed to investigate the etymology of this word in Semitic languages and in the texts of the Old and New Testaments using a historical-adaptive linguistics method and using library-based resources. Additionally, it explored the examples and scope of their applications in Jahili literature and the Holy Quran. Results indicated that the origin of the word is Semitic since it has been used three languages, namely Hebrew, Syriac, and Arabic, having an almost similar structure and the same meanings. The underlying meaning of this word is flowing and blowing, containing two important elements: being a factor of life and originating from a source. In the Holy Bible, it is sometimes used in a real sense (life force) and mostly in a figurative sense. As we approach the era of the New Testament and the Holy Quran, the meaning range of the word has been limited and the real meanings have replaced the figurative meanings. The connection of the word ‘al-Quds’ with the word ‘Soul’ in the New Testament and the Holy Quran indicates the truth of the meaning of this word. It means that the soul is a huge creation from the Almighty God and has different levels. Also, the combination of "inflation of my soul" in the Qur'an reveals the meaning of ‘flow of life from a transcendental source’.

    Keywords: Old Testaments, Historical-comparative linguistics, The Holy Spirit, poems of Jahilit
  • مرتضی عرب*، معصومه سبک دست، عبدالرضا محمد حسین زاده، مجتبی محسنی

    روایت شناسی یکی از شاخه های نوظهور مطالعات ادبی است که غایت خود را تحلیل علمی متون روایی قرار داده است و در این میان، رویکردهای چندی در این عرصه از سویی منتقدان ادبی و معناشناسان مطرح شده است که یکی از پربسامدترین آن ها، رویکرد روایت شناسی آلژیرداس گریماس است، از سوی دیگر، همواره بخشی از مطالعات قرآن کریم، به داستان های آن مربوط بوده است زیرا، بخش قابل توجهی از این متن مقدس، به داستان اختصاص یافته است و داستان های چندی در آن بیان شده اند که در این میان، برخی از آن ها مثل داستان زکریا، قصه مشترکی با عهدین دارند. بنابراین، پژوهش حاضر به منظور تحلیل روایت زکریا، رویکرد روایت شناسی گریماس را مد نظر قرار داده است و کوشیده با تحلیل پیرنگ و مدل کنشگران روایت قرآنی زکریا به تحلیل علمی این متن دست یابد اما از آن جا که متن ها در ارتباط بینامتنی با یکدیگر شکل می یابند، تحلیل روایی روایت عهدینی زکریا نیز مورد نظر قرار گرفته است تا با مطالعه روایت شناختی دو داستانی که یک فابیولا را مدنظر داشتند از شیوه داستان پردازی آن ها در این مورد، آگاهی بیشتری به دست آید و در پایان، ضمن تحلیل روایی دو روایت، ارتباط بینامتنی این دو متن آشکار و التفات قرآن کریم به داستان عهدینی نمایان می شود.

    کلید واژگان: قرآن کریم, عهدین, زکریا, روایت شناسی, گریماس
    Morteza Arab *, Maesoumah Sabok Dast, Abdolreza Mohamad Hosein Zadeh, Mojtaba Mohseni

    Narratology is one of the new branches of literary studies that seek the scientific analysis of narrative texts. In the meantime, several approaches have been proposed by literary critics and semantics, one of the most frequent ones in the field is Algerdas Grimas's narratology approach, on the other hand, the study of narratives has always been part of the study of the Holy Qur'an, because a considerbale part of this sacred text is devoted to fiction and several stories are told in it. Some of them, like the story of Zechariah, have a common story with the Testaments. Therefore, in order to analyze the Qur'anic narration of Zakariah, the present study has considered the narrative approach of Grimas and has tried to achieve a scientific analysis of this text by analyzing the narrative plot of the Qur'anic narration of Zakaria, but since the texts are shaped in an intertextual relation with each other, the narrative analysis of Zakaria's testamentary narrative has also been considered in order to gain more knowledge of their storytelling style in this case by studying the narrative narrative of two stories that considered one Fabiola. Finally, while analyzing the narrative of the two narrations, the intertextual connection between these two explicit texts and the attention of the Holy Quran to the Old Testament story is revealed.

    Keywords: The Holy Qur', an, The Bible, Zakariah, narratology, Algerdas Grimas
  • ابوالحسن مومن نژاد*، فرج تلاشان

    ذات اقدس پروردگار در قرآن کریم با صفات جلال و جمال فراوانی توصیف شده که همگی حاکی از علو شان و تنزه خداوند از صفات نقص و کاستی است و پاره ای از این صفات در متن تورات حاضر نیز آمده است.با باور به آسمانی بودن دین یهود نباید اختلاف و تفاوتی از جهت ذکر اسماء و صفات الهی در این ادیان باشد. پژوهش حاضر که با هدف بررسی تطبیقی صفت علم الهی در قرآن کریم و تورات (عهد قدیم) و روش توصیفی -تحلیلی بر پایه اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی فراهم آمده،در تلاش است تا با تبیین نقاط مشترک و متفاوت الهیاتی اسلام و یهود، تصویری از صفاتی که به علم الهی اشاره دارد،در این دو دین بزرگ ابراهیمی ارایه نماید. یافته های تحقیق نشان می دهد هر چند اصل توحید میان اسلام و یهودیت مشترک است اما وجه افتراق آن در اسلام نفی صفات بشری از ذات اقدس الهی است.برخلاف قرآن که در پرداختن به صفات جلالیه، علم خداوند سبحان را نامحدود می داند،در تورات علم الهی به سان علم انسان و همراه با محدودیت، با ویژگی پشیمانی برخاسته از نقص در دانش و...آمده است. همچنین در تورات، سنت شفاهی یهود بسیاری از این صفات با عبارت دیگری مورد اشاره قرار گرفته اند.

    کلید واژگان: قرآن, تورات, علم الهی, عهدین, اسلام و یهود
    Abolhassan Momen Nezhad *, Faraj Talashan

    The most holy nature of God is described in the Holy Qur'an with many attributes of glory and beauty, all of which indicate the exaltation of God's dignity and His purity from the attributes of imperfection and deficiency. Some of these attributes are also found in the text of the today text of Torah. Believing in the heavenly nature of the Jewish religion, there should not be any difference regarding the mention of divine names and attributes in these religions. This research, which is aimed at the comparative study of the attribute of divine knowledge in the Holy Qur’an and Torah (Old Testament) and the descriptive-analytical method based on library and documentary information, tries to explain the common and different theological points of Islam and Judaism to present the attributes that refer to divine knowledge in these two great Abrahamic religions. Findings show that although the principle of monotheism is common between Islam and Judaism, its difference in Islam is the negation of human attributes from the divine essence. Unlike the Qur'an, which considers the knowledge of God Almighty as unlimited, the Torah deals with the divine knowledge as Human science accompanied by limitations, with the feature of regret arising from the deficiency in knowledge and.... Also, in the Torah, the oral traditions of the Jews, many of these attributes are mentioned with other words.

    Keywords: Qur’an, Torah, Divine Knowledge, Testaments, Islam, Jews
  • مهدی عبداللهی پور، زینب جعفری مرندی*
    پیش بینی فرجام اسراییل مدت هاست که مورد توجه آینده پژوهان، قرار گرفته و از جنبه های سیاسی، نظامی و جغرافیایی واکاوی و تحلیل شده است. در این میان برخی نیز باتوجه به کتاب مقدس و آموزه های قرآن کریم و احادیث سرانجام اسراییل را کاویده اند. با در کنار هم قرار دادن اقوال و نظرات می توان علاوه بر نقد و بررسی برخی دیدگاه های موجود برپایه قرآن، روایات و عهدین، آینده را شفاف تر و بدون ابهام ترسیم نمود. به نظر می رسد برخی نظرات به دلیل وجود پیش داوری در پژوهشگر همراه با تطبیق بی جا، تفسیرها و نتایج نادرست باشد. درحالی که، فرازهای متعددی از قرآن کریم و عهدین، دارای سنت ها و قوانین الهی است که درحال حاضر نیز جاری و ساری است. در عهدین خداوند با حکمی کلی به بنی اسراییل هشدار داده است که عدم انجام فرایض الهی و فساد، باعث اخراج از سرزمین شان می شود؛ همان طورکه پیشینیان به چنین عقوبتی گرفتار شدند. قرآن کریم در چندین سوره از خاموش کردن مکرر شعله جنگ یهودیان از جانب خداوند سخن گفته و هچنین از دفع فتنه گری و فساد یهود توسط افرادی که خداوند برعلیه آنان می فرستد، صحبت شده که تا روز قیامت استمرار دارد و چه بسا شامل رژیم صهیونیستی اسراییل هم خواهدشد؛ هرچند زمان و کیفیت آن نامشخص است.
    کلید واژگان: آینده, صهیونیسم, اسرائیل, قرآن, عهدین
    Mehdi Abdullahipour, Zeinab Jafari Marandi *
    Predicting the fate of Zionist Regime has long been considered by futurists and has been analyzed from a political, martial and geographical point of view. In the meantime, some have finally explored Zionist Regime according to the Bible and the teachings of the Holy Qur'an and hadith. By putting together statements and opinions, in addition to criticizing some of the existing views based on the Qur'an, hadith and Testaments, the future can be drawn more clearly and unambiguously. Some opinions seem to be incorrect due to the existence of prejudice in the researcher along with inappropriate application of interpretations and results. While many phrases from the Holy Qur'an and the Testaments have divine traditions and laws that are still useable today. In the Testaments, God has warned the children of Zionist Regime with a general command that failure to perform divine duties and corruption will lead to their expulsion from their land. As the predecessors were punished in such a way. In several chapters, the Holy Qur'an speaks of God repeatedly extinguishing the flames of the Jewish war, as well as the repulsion of Jewish sedition and corruption by those whom God sends against them, which will continue until the Day of Judgment, and may include the Zionist regime in Zionist Regime. Although its timing and quality are unclear.
    Keywords: future, Zionism, Israel, The Holy Quran, Testaments
  • محمد صحاف کاشانی*، سید هادی شهیدی فیاض

    یکی از مسایل اجماعی میان مفسران قرآن و علمای اسلام از دیرباز تا کنون، اعتقاد به تحریف عهدین می باشد. این آموزه چندی است که مورد تردید قرار گرفته و برخی از محققان معتقد هستند در قرآن هیچ آیه که نشان دهد عهدین تحریف شده، یافت نمی شود و قرآن، عهدین را تصدیق می کند. این در حالی است که اگر به صورت مصداقی، آیات قرآنی را که به عهدین ارجاع داده شده، بررسی کنیم، می یابیم که قرآن تمام محتوای موجود در عهدین را تصدیق ننموده و برخی از محتواهای موجود عهدین از نظر قرآن مردود است. از همین رو در این تحقیق تلاش شده به صورت مصداقی، آیاتی از قرآن را که به نحوی ارجاع به عهدین دارد، مورد بررسی قرار دهیم تا به درک کامل تری از دیدگاه قرآن نسبت به عهدین دست یابیم. پرسش اصلی ما در این تحقیق آن است که دیدگاه قرآن درباره عهدین چگونه است؟ آیا قایل به تصدیق، تالیف (جعل) و یا تحریف عهدین است؟

    کلید واژگان: قران, عهدین, تحریف, تصدیق, تالیف
    Muhammad Sahhaf Kashani *, Sayyid Hadi Shahidi Fayyaz

    One of the issues of consensus among the Qur'an interpreters and Islamic scholars since early times is the belief in the distortion of the Bible (consisting of the Old and New Testaments). This doctrine has been doubted for a long time and some researchers believe that there is no verse in the Qur'an showing that the Bible has been distorted, and that the Qur'an confirms the Bible. Whereas, if we examine the Qur'anic verses that are evidentially referred to the Bible, we find that the Qur'an has not confirmed all the contents of the Bible and that some of its contents are rejected by the Qur'an. Thus, we have attempted in this research to evidentially examine the verses of the Qur'an that in some way refer to the Bible in order to achieve a more complete understanding of the Qur'an's viewpoint regarding the Bible. Our main question in this research is: "What is the Quran's viewpoint about the Bible?" Does it maintain the confirmation, fabrication (ja‘l), or distortion of the Bible?

    Keywords: the Qur’an, The Bible, Distortion, confirmation, fabrication
  • محمدعلی همتی*، فاطمه سادات انجوی نژاد

    در سال 2006 کتابی با عنوان The Quran :Misinterpreted Mistranslated and Misread, The Aramic Language of The Quran «قرآن: تفسیر اشتباه، ترجمه اشتباه و خوانش اشتباه، زبان آرامی قرآن» از گابریل ساوما بدون نام ناشر منتشر شد. نویسنده در این کتاب ادعا کرده است که مسلمانان تفسیر، ترجمه و قرایت درستی از قرآن ندارند؛ زیرا بخشی از آیات و عبارات قرآن باید بر اساس زبان آرامی - سریانی خوانش شود. مسایلی چون تاثیر زبان سریانی بر زبان عربی، اقتباس خط عربی از خط سریانی، اقتباس قرآن از عهد عتیق، نوشته های تلمود و مسیحی اولی و تاخیر کتابت قرآن از مهمترین مبانی نویسنده است. بر همین اساس واژگان و عبارات 52 سوره قرآن را معادل سازی آرامی کرده و قرایتی آرامی با معنای جدید ارایه داده است. این پژوهش با روش کتابخانه ای و رویکرد تاریخی - تطبیقی به نقد مبانی و روش نویسنده پرداخته است. نتایج پژوهش در رابطه با نقد مبانی ساوما نشان می دهد که کتیبه های موجود پیش از اسلام دلالت بر زبان و خط عربی آن عصر دارد. شباهت های محتوایی اصول عقاید و برخی قصص قرآن و متون مقدس پیش از قرآن حاکی از خاستگاه الهی آن ها دارد. همچنین شواهد تاریخی معتبر بر کتابت قرآن در قرن اول هجری دلالت دارد. روش ساوما در گزینشی برخوردکردن با معانی واژگان و رهاکردن معانی رایج آن ها توسط نویسنده سهوا یا عمدا و عدم بررسی معانی تمام مشتقات هر واژه در قرآن، از نتایج دیگر تحقیق پیش رو است.

    کلید واژگان: گابریل ساوما, زبان قرآن, آرامی سریانی, عهدین, خط عربی, اقتباس قرآن
    MohammadAli Hemmati *, Fatimeh Sadat Anjoynejad

    The term “general spirit” of the Holy Quran is based on the concept proposed by Amina Wadud, a neo-Muslim of African-American origin. Shee believes that the verses of the Holy Quran should be interpreted based on this basis; because the general spirit and supreme goal of the Holy Quran have been gender equality. After presenting its solutions and methods in understanding the verses of the Holy Quran and reaching a bottleneck, the movement of returning to the Quran has chosen this basis to maintain and continue its movement. This stream analyzes the Quran based on hermeneutic-historical approaches and believes in the fluidity of the meaning of each word or verse based on the historical-cultural conditions of the reader of the text. The basis of the general spirit is the basis of the hermeneutic-historical method, which has not been seriously disputed so far. This article, which was written with a documentary method and a descriptive-analytical approach, deals with two main criticisms in terms of the ineffectiveness of this basis in the interpretation of the verses of the Holy Quran and its hermeneutic presuppositions and its triple consequences in the process of interpretation. The consequences of this basis include the separation of the Holy Quran and the Sunnah, the inadequacy of the Sunnah in expressing the meanings of the verses of the Holy Quran, the belief in the historicity of the Quran, and the absence of an objective and stable understanding of the Holy Quran

    Keywords: Holy Quran, Amina Wadud, General Spirit of the Quran, The Basis of Interpretation, Theological Interpretation, The Historicity of the Quran
  • محمدعلی همتی*، محمدکاظم شاکر

    مشتقات (کتب) از پر بسامدترین واژگان قرآن، عهد عتیق و عهد جدید است. این ماده در غالب شاخه های زبان های سامی با کمترین اختلاف در ساختار و معنا به کار رفته است. حوزه ی معنایی ماده ی کتب در فرایند زمان توسعه یافته و در زبان عربی علاوه بر حفظ معنای اولی، معنای جدیدی به خود گرفته که در هیچ یک از دیگر شاخه های زبان سامی وجود ندارد. مهمترین مشتق این ماده، واژه ی «کتاب» به معنای مصطلح است که در زبان های سامی رایج و پر کاربرد و در متون مقدس از واژگان محوری و کلیدی است. این پژوهش با روش تاریخی تطبیقی - تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای ابتدا به تبار شناسی و تحلیل ماده ی «کتب» در مهمترین شاخه های زبان سامی پرداخته و سپس کارکردهای متعدد مشتقات این ماده را در قرآن و عهدین بررسی و وجوه اشتراک و افتراق را مشخص کرده است. «کتب»  به معنای «نوشتن» از معانی اصلی این ماده در تمامی شاخه های زبان سامی است که در قرآن و عهدین متبلور یافته است و اوج آن نسبت دادن نوشتن به خداوند با محوریت شریعت و قوانین الهی در هر سه دین ابراهیمی است. کتابت با شواهد عهدینی ابتدا با تراشیدن روی سنگ، لوح و چوب و سپس به نوشتن با مرکب روی طومار و کاغذ، توسعه یافته است.

    کلید واژگان: کتب, نوشتن, کتاب, عهدین, زبان های سامی
    mohammadali hemati, MohammadKazem Shaker

    Derivatives (katb)(ک ت ب) are among the most frequent words in the Qur'an, the Old Testament and the New Testament. This root is used in most branches of Semitic languages with the least difference in structure and meaning.The semantic domain of the (katb)(ک ت ب) has developed over time and in Arabic, in addition to preserving the original meaning, has taken on a new meaning that does not exist in any of the other branches of the Semitic language.The most important derivative of this root is the word "ketāb"((کتاب in the common sense, which is common and widely used in Semitic languages and is a key word in sacred texts. This research with the historical-comparative-analytical method and the use of library resources first deals with genealogy and analysis of the roots of "katb"(ک ت ب) in the most important branches of the Semitic language and then examines the various functions of its derivatives in the Qur'an and the Bible and has identified the commonalities and differences. "katb"(ک ت ب) means "writing" is one of the main meanings of this root in all branches of the Semitic language, which is crystallized in the Qur'an and the Bible, and culminates in attributing writing to God with the focus on divine law in all three Abrahamic religions.Writing with Biblical evidence was developed first by engraving on stone, tablet, and wood, and then by writing in ink on scrolls and paper.

    Keywords: Katb, Writing, The Bible, Semitic Languages
  • سید محمدرضا حسینی نیا، فاطمه افراسیابی

    یوسف دره حداد مدعی است که پیامبر (ص) برای درس گرفتن آموزه های قرآن، پیوسته به تورات و علمای اهل کتاب مراجعه می نموده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای- نرم افزاری و استناد به آیات قرآن و روایات به این نتایج دست یافته است: الف) این ادعا با آیات صریح قرآن، که دلالت بر نفی مصدریت غیر خداوند دارد، مخالف است ب) وجود روایاتی مبنی بر عدم ارجاع پیامبر (ص) به علمای اهل کتاب است ج) شواهد تاریخی حاکی از امی بودن پیامبر (ص) و نداشتن آموزگاردر طول تاریخ است د)عدم ثبت گزارش در تاریخ علیرغم وجود انگیزه کافی و سابقه دشمنی با پیامبر (ص) ودلیلی برای اختصاص درس گرفتن ایشان از تورات نیست؛ زیرا دیگر کتب آسمانی نیز موقعیتی مشابه با تورات دارند ه) آیات دال بر ابطال عقاید مشرکان به دلیل جهل و عدم درس گرفتن آنها از کتاب آسمانی و پیامبری الهی است.

    کلید واژگان: یوسف دره حداد, آیات 43-47 سبا, اهل کتاب نصارا, عهدین
    Seyed MohammadReza Hosseinini, Fatemeh Afrasiabi

    Since some orientalists, seeing the set of Qur'anic teachings as superior to human thoughts and considering them unattainable except from the divine origin, have refused to acknowledge the revelation to be ascended to the Prophet (PBUH) and rather, have assumed the possibility of adapting these teachings from the Torah, the Bible and other previous divine books. Therefore, in line with insisting on this claim, they searched for clues and evidence from the text of the Quran in order to prove the inevitability of their theory. However, due to the many verses indicating the negation of this claim, the commonality of divine religions in generalities, the completion of the epistemological-ideological, jurisprudential and moral framework, and the expansion of the wide and concise teachings of the previous religions due to the improvement of human ability to comprehend and act, and the theory of the Prophet's different treatment regarding the People of the Book, it is very necessary to deal with these doubts, examine and criticize their claims. Yusuf Durrah Haddad claims that the Prophet (PBUH) constantly referred to the Torah and scholars of the People of the Book to form the teachings of the Qur'an. This research has achieved the following results with the descriptive-analytical method and the use of library-software resources and referring to Quranic verses and traditions: A) This claim is against the clear verses of the Qur'an, which indicate the negation of any origin to it other than God. B) The existence of narrations stating that the Prophet (PBUH) has not ever referred to the scholars of the People of the Book. C) Historical evidence indicates that the Prophet (PBUH) was Ummi (illiterate) and did not have a teacher. D) Lack of any report in history about it, in spite of sufficient motivation and history of enmity with the Prophet (PBUH). F) There is no reason that Prophet is studying Torah in particular; because other divine books have a similar position with the Torah. E) The verses indicating the invalidation of the polytheists' belief are based on their ignorance and lack of learning lesson from the divine book and prophet.

    Keywords: Yusuf Durrah Haddad, verses 43-47 of Saba, The People of the Book, Christians, Two Testaments
  • پرویز آزادی*، مجید معارف
    اندرو ریپین از دانشمندان مشهور غربی بود که مطالعات قرآنی و تفسیری ایشان تاثیر به سزایی در مطالعات قرآنی غرب داشته است. تالیف کتب و مقالات بسیاری در حوزه علوم قرآنی، تفسیر و حدیث از او برجای مانده است. با توجه به اینکه مبانی محقق در روش او تاثیر به سزایی می گذارد و موجب سوگیری های خاصی در آثارش می شود، در این نوشتار مبانی مطالعات قرآنی ریپین موردتوجه قرار گرفت. در مطالعات قرآنی ریپین باور به گزاره هایی از قبیل اینکه قرآن کریم دو قرن بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) تدوین شده است، قرآن از عهدین اخذ شده است، قرآن در محیط فرقه ای نوشته شده است، قرآن از تمدن بین النهرین گرفته شده است و همچنین برخی مفاهیم قرآن استعاری است، موجب شده ریپین مسیر مطالعاتی خود را در جهت اثبات این مبانی و پیش فرض هایش قرار دهد که در این نوشتار در آثارش نشان داده می شود.
    کلید واژگان: اندرو ریپین, مبانی, مطالعات قرآنی, محیط فرقه ای, عهدین, مفاهیم استعاری
    Parviz Azadi *, Majid Maaref
    Andrew Rippin was one of the famous Western scholars whose Qur'anic and interpretive studies have had a great impact on Western Qur'anic studies. He has authored many books and articles in the field of Quranic sciences, commentary and hadith. Considering that the researcher's principles have a great effect on his method and cause certain biases in his works, in this article, the principles of Ripin Qur'anic studies were considered. In the Qur'anic studies, Ripin believes in propositions such as that the Holy Qur'an was compiled two centuries after the death of the Holy Prophet (PBUH), that the Qur'an was taken from the Testaments, that the Qur'an was written in a sectarian environment, that the Qur'an was taken from Mesopotamian civilization. Some concepts of the Qur'an are metaphorical, which has led Ripin to study in order to prove these principles and assumptions, which are shown in his works in this article.
    Keywords: Andrew Ripin, Basics, Quranic Studies, Sectarian Environment, Covenants, Metaphorical Concepts
  • علی اسدی*
    مشهور مفسران مسلمان، از دیرباز بر این باور بوده اند که از دیدگاه قرآن، عهدین موجود تحریف شده و دارای درون مایه ‎های غیر وحیانی است. در مقابل، شماری از پژوهشگران غربی و مسلمان، با تمرکز بر آیات «تحریف کلم» و «تصدیق»، این دیدگاه را رد یا دلالت قرآن بر تحریف عهدین را دارای ابهام و تردید دانسته اند؛ در حالی که تحریف ‎آمیز ندانستن عهدین و تایید کامل آن از دیدگاه قرآن، نوعی سطحی نگری و ارائه تبیینی نادرست از دیدگاه قرآن در این زمینه است. افزون بر این، چنین دیدگاهی، خواسته یا ناخواسته، عهدین را از دیدگاه قرآن معتبر می نمایاند و در نتیجه، پیامدهای گوناگونی را در پی دارد که هرگز نمی توان آن را از دیدگاه  قرآن تایید کرد.بر اساس یافته‎ های این پژوهش، مستندات تحریف‎ آمیز بودن عهدین، منحصر در آیات «تحریف کلم» و «تصدیق» نیست. بدون این آیات هم می‎توان تحریف عهدین و وجود درون مایه های غیر وحیانی را در آن اثبات کرد؛ زیرا با مطالعه تطبیقی قرآن و عهدین، ناسازگاری آن دو در بخشی از درون‎مایه های مشترک، به روشنی آشکار می شود. در نتیجه، با پذیرش وحیانی بودن قرآن، هرگز نمی توان گزارش های ناسازگار عهدین با قرآن را وحیانی شمرد. برخی از موضوعات مشترکی که قرآن و عهدین درباره آنها گزارش های ناسازگار دارند عبارت اند از: رویای یوسف و تصمیم برادران برای کشتن وی، سازنده گوساله سامری و عامل گمراهی بنی اسرائیل، شخصیت فکری و رفتاری داود، جزئیات ولادت عیسی و مصلوب و کشته شدن او و شخصیت الوهی یا انسانی وی.
    کلید واژگان: عهدین, تحریف, قرآن, کتاب مقدس, وحی, درون‎مایه های مشترک, ناسازگاری
    Ali Asadi *
    Celebrated Muslim Quranic interpreters have long believed that, according to the Quran, the existing Bible is distorted and contains non-revealed contents. However, some Western and Muslim researchers have rejected this point of view based on the Quranic verses of "distorting words" (An-Nissa: 46) and "belief" (At-Tawba: 61) or have suspected the Quran's implication of Biblical distortion. Meanwhile, rejecting this distortion and believing in their complete approval by the Quran is superficial and misrepresents the Quranic perspective. Furthermore, such a view, intentionally or unintentionally, regards the Bible as valid from the point of view of the Quran, which has numerous implications that can never be approved from a Quranic standpoint.According to the findings of this research, the evidence on Biblical distortions is not limited to the verses of "distorting words" and "belief"; rather, it is possible to prove Biblical distortion and the existence of non-revealed themes in it even regardless of these verses. A comparative study of the Quran and the Bible demonstrates the incompatibility of the two in some common themes. If the revelation of the Quran is accepted, one can never consider the Biblical reports inconsistent with the Quran as a revelation. Some common themes about which the Quran and the Bible present conflicting reports include Joseph's dream and the brothers' decision to murder him, the creator of the Golden Calf who was responsible for the Israelites' aberration, David's intellectual and behavioral character, details of Jesus' birth, crucifixion, death, and his divine or human character.
    Keywords: The Bible, Distortion, The Quran, Revelation, Common Themes, Inconsistency
  • محسن دیمه کار گراب*، سیده فرناز اتحاد

    مطالعه تطبیقی، روشی برای مقایسه شبهاهت ها و تفاوت های دو طرف مورد تطبیق است که از جمله مزیت های آن، گره گشایی از نقاط مبهم و طرح مطالب جدید است. «انجیل سرگذشت یوسف نجار» یکی از انجیل های غیررسمی مسیحیت از مجموعه انجیل های کودکی است. وجود برخی شباهت ها میان کتاب عهدین و همچنین انجیل های غیررسمی مسیحیت با قرآن کریم، برخی خاورشناسان در دو سده اخیر را بر این موضوع متمرکز کرده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) برخی آیات قرآن را از منابع ادیان پیشین مخصوصا انجیل ها و همچنین انجیل های کودکی اقتباس کرده است؛ بنابراین پژوهش حاضر در پاسخ به این مسیله سامان یافته است که میزان تشابهات و اختلافات میان انجیل سرگذشت یوسف نجار با قرآن کریم چه مقدار است و آیا قرآن از انجیل سرگذشت یوسف نجار اقتباس شده است. بررسی مقایسه ای انجیل سرگذشت یوسف نجار با قرآن کریم نشان می دهد مواردی همچون نسبت رابطه حضرت مریم  به عنوان مادر پیامبر خدا با فردی به نام یوسف، فرزند خدا خواندن عیسی (علیه اسلام) و حتی عیسی (علیه السلام) را به تنهایی مسیول گناهان بشریت و ناجی تمام گناهان دانستن مواردی است که تنها در انجیل کودکی آمده است. باور به معاد، رجعت و آخرالزمان، ماجرای کفالت حضرت مریم، فنای تمام موجودات عالم، اهمیت برخی اوقات و اذن الهی نیز از مهم ترین اشتراکات انجیل سرگذشت یوسف نجار با قرآن کریم است.

    کلید واژگان: قرآن, عهدین, انجیل های غیررسمی, اقتباس
    Mohsen Deymehkar Garab *, Farnaz Ettehad

    Comparative study is a method of comparing the doubts and differences between the two sides of the adaptation, which has the advantage of resolving ambiguous points and presenting new material. The Gospel of Saint Josef is one of the unofficial Christian Gospels from the collection of infancy Gospels. The existence of some similarities between the Book of the Testament as well as the unofficial Christian Gospels with the Holy Qur'an has led some orientalists in the last two centuries to focus on the fact that the Holy Prophet has taken some verses of the Qur'an from the sources of previous religions, especially the Bibles, as well as the infancy Gospels. Thus, the present study is organized in response to the question of what are the similarities and differences between the Gospel of the story of Saint Josef and the Holy Qur'an and whether the Qur'an is adopted from the Gospel of the story of Saint Josef. A comparative study of the Gospel of the Story of Saint Josef and the Holy Qur'an shows that such things as the relationship between Mary as the mother of the Prophet and Joseph, as the son of God, and even considering Jesus responsible for the sins of mankind and the savior of all sins, are the cases mentioned in infancy Gospels. The belief in Resurrection, Raj'a and the End Time, the story of Mary's guardianship, the mortality of all beings in the universe, the importance of some times and divine permission are also among the most important commonalities of the Gospel of the story of Saint Josef with the Holy Qur'an.

    Keywords: the Qur'an, Testaments, Unofficial Gospels, adaptation
  • محمدعلی کاظمی تبار*، فاطمه شیخ مومنی
    یکی از مهم ترین حوزه های معنایی قرآن کریم و دومین اصل از اصول دین مبین اسلام نبوت است. این حوزه در ماده (رسل) و پرکاربردترین واژه این حوزه یعنی «رسول» تجلی می یابد و نقش مهمی در کتاب و سنت ایفا می کند. از همین رو در پژوهش پیش رو که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است، ابتدا معانی گوناگون ماده (رسل) تحلیل و بررسی شد. سپس برای تبیین بهتر معنای واژه (رسول) طبق اصل جانشینی در معناشناسی، واژه مترادف آن یعنی (نبی) مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه با مراجعه به تفاسیر و تقسیم بندی نظرات مفسران و ارایه جدول فراوانی یادکرد خداوند از پیامبران اولوالعزم با واژه های رسول و نبی، جایگاه ممتاز واژه (رسول) در قرآن کریم تبیین و تفاوت کارکردهای میان دو واژه روشن گردید. بر اساس یافته های این پژوهش و با بررسی معناشناسی تاریخی واژه «رسول» درکتب آسمانی یهود و مسیح و مطالعه زبان های سریانی، عبری ویونانی، روشن شد که این واژه در زبان های کهن و ادیان الهی قبل از اسلام نیز با همان معنای «فرستاده و پیام رسان الهی» کاربرد داشته که این امر نشان از ریشه عمیق این کلمه در تاریخ و متون الهی و جایگاه والای آن در حوزه دین دارد.
    کلید واژگان: معناشناسی, قرآن کریم, رسول, نبی, عهدین
    Mohammad Ali Kazemitabar *, Fatema Sheikhmomeni
    One of the most important semantic areas of the Holy Qur'an and the second principle of the principles of Islam is "prophecy". This field is manifested in the article "Resl" and the most widely used word in this field, "Rasool", and plays an important role in the Qur'an and tradition. Therefore, in the present research, which has been done by the descriptive-analytical method, first, the various meanings of "Rasul" material were analyzed and studied. Then, to better explain the meaning of the word "Nabi" according to the principle of succession in semantics, its synonymous word "prophet" was examined and then by referring to the interpretations and divisions of the commentators and presenting a frequent table of God's remembrance of the first prophets with the words Rasul and Nabi, the privileged position of the word "Rasul" in the Holy Qur'an was explained and the functional differences between the two words became clear. Based on the findings of this study and by examining the historical semantics of the word "Rasul" in the Jewish and Christian scriptures and the study of Syriac, Hebrew, and Greek languages, it became clear that this word was sent in the ancient languages and divine religions before Islam with the same meaning. And “the divine messenger” has been used, which indicates the deep root of this word in the history and divine texts and its high position in the field of religion.
    Keywords: Holy Qur'an, Prophet, Testaments
  • محمدعلی همتی*، محمدکاظم شاکر

    حضور واژه ی «نفس» و مشتقاتش در شاخه های زبان سامی و کاربرد متعددش در قرآن و عهدین، نشان از قدمت و اهمیت آن دارد که پژوهش درباره آن بایسته است. ساختار واژه در شاخه های شمال شرقی و شمال غربی «ن پ ش» و در شاخه های جنوبی «ن ف س» است که نشان از تحول آن در فرایند انتقال از شاخه ای به شاخه ی دیگر دارد. پژوهش حاضر با روش تاریخی تطبیقی به تبار شناسی این واژه در زبان های سامی و بررسی کاربرد مصادیق و معانی آن در قرآن و عهدین و ارایه موارد اشتراک و افتراق آن ، پرداخته است. شواهد نشان می دهد که وجوه اشتراک در ساختار و معنا به مراتب بیشتر از افتراق است. واژه در برخی از شاخه ها توسعه ی معنایی بیشتری داشته که این گسترش در قرآن و عهدین نیز مشهود است. «استراحت کردن» و «حیات» دو معنای مشترک واژه در تمامی شاخه ها است و معانی متعدد دیگر از این دو معنا  گسترش یافته اند.  معانی واژه بعد از توسعه ی معنایی در تمامی شاخه ها بیشتر ناظر بر مسایل ماورایی، چون خداوند، روح و جان است. برخی از واژه پژوهان زبان عربی به ارتباط این واژه با واژه ی «نفس» پرداخته اند در حالی که این موضوع در شاخه های دیگر زبان سامی وجود ندارد

    کلید واژگان: نفس, نفس کشیدن, حیات, روح, قرآن کریم, عهدین, زبان های سامی ‏‏.‏
    Mohammadali Hemati *, MohammadKazem Shaker

    The application of the word "nafs" and its derivatives in the branches of the Semitic language and its numerous uses in the Qur’an and the Testaments indicate its ancientness and importance. The structure of the word in the northeastern and northwestern branches is “n-p-sh” and in the southern branches is “n-f-s” that indicate its evolution in the process of transition from one branch to another. The present study deals with the genealogy of the word "nafs" in Semitic languages, based on the comparative historical method. In the research process, the commonalities and differences are identified and its uses and examples in the Qur’an and the Testaments are shown. Evidence shows that the commonalities in structure and meaning are far greater than the differences. The word has more semantic development in some branches, the fact that is evident in the Qur’an and the Testments. "Rest" and "life" are two common meanings of the word in all branches, and then other numerous meanings have been extended from these two meanings. Its central meanings in these books mostly refer to transcendental issues such as God, soul and spirit. Some Arabic lexicographers have associated the word with the word "nafas", while this is not the case in other branches of the Semitic language.

    Keywords: Nafs, breathing, life, soul, Quran, covenants, Semitic languages
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال