به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فضای نزول » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « فضای نزول » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • فاطمه باباعلی، محمدمهدی تقدیسی*، جعفر نکونام

    مطالعه آیات قرآن با تکیه بر فضای نزول، پرده از پاره ای از حقایق پنهان آیات برمی دارد. در این مقاله آیه پنجم سوره قصص، مشهور به آیه وارثان زمین که می فرماید: *و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ایمه و نجعلهم الوارثین*، با چنین رویکردی مطالعه شده است. این آیه، چنان که از سیاقش برمی آید، دلالت دارد بر این که اراده خداوند بر این قرار گرفت که بر بنی اسراییل که تحت استضعاف فرعون بودند، منت نهد و آنان را پیشوایان و وارثان سرزمینی قرار دهد که از آن در کتاب مقدس به نام سرزمین موعود یاد شده است. در مقاله حاضر، سخن درباره این است که اگرچه سیاق آیه ناظر به بنی اسراییل زمان حضرت موسی(ع) است، با عنایت به این که این آیه در دوران پیش از هجرت و متناسب با وضعیت و فضای تحت استضعاف واقع شدن مسلمانان توسط سران شرک نازل شده، بی گمان در حکم بشارتی بوده که ایشان نیز مانند بنی اسراییل از ستم رهایی خواهند یافت و به پیشوایی و وراثت سرزمین نایل خواهند آمد. البته این آیه نیز متضمن یک قاعده کلی و گویای سنتی الهی است مبنی بر این که مردمان مستعضف در دوران های مختلف، به ویژه در آخرالزمان، سرانجام به پیشوایی و وراثت زمین نایل خواهند آمد.

    کلید واژگان: آیه 5 سوره قصص, فضای نزول, مستضعفان, وارثان زمین, ائمه}
    Fātemeh Bābā Ali, | Mohammad Mahdi Taqdisi *, Ja’Far Nekounām

    Studying Qur’anic verses relying on their circumstance of revelation unveils some hidden truths about them. In this article, the 5th verse of Surah al-Qisas known as the Inheritors of the Earth is studied by such an approach. As it appears from its context, this verse implies that the will of God desired to show favor upon the Bani Isrā’il who were under the oppression of the Pharaoh to make them the heirs of a land named the Promised Land in the Holy Book. The present article discuses that although the context of this verse refers to the Bani Isrā’il during the age of Prophet Moses, regarding the fact that it was revealed in the Makki period when the Muslims were oppressed by the Mushrik leaders, it is definitely considered as good tidings for the Muslims that like Bani Isrā’il, they would relieve from tyranny and oppression, reach leadership, and inherit a land. Of course, this verse involves the general principle that the divine tradition desires that the oppressed people in every era specially Ākher al-Zamān (End Time) would achieve the leadership and inheritance of the earth.

    Keywords: The 5th Verse of Surah al-Qisas, Circumstance of Revelation, The Oppressed, Inheritors of the Earth, Imāms}
  • حامد شریفی نسب*، عبدالهادی فقهی زاده

    عام ومطلق در آیات قرآن کریم گاه در سیاق خاص قرار گرفته اند در نتیجه این سوال مطرح می شود که آیا ملاک تفسیر این گونه آیات، تنها ادوات عام و مطلق است و از این رو، این گونه آیات را باید به خارج از سیاق و فضای نزول تعمیم داد، یا آنکه لازم است عمومات و اطلاقات در چارچوب سیاق و فضای نزول خود تفسیر شوند. با توجه به جایگاه المیزان، واکاوی روش علامه طباطبایی (ره) در مواجهه با این گونه آیات می تواند بسیار مهم تلقی شود؛ به ویژه آنکه در نگاه ابتدایی، به نظر می رسد ایشان در این زمینه، متعارض عمل کرده است؛ گاه با استناد به سیاق، دلالت الفاظ عام و یا مطلق را محدود و نسبی دانسته است و گاه با استناد به الفاظ عام و یا مطلق، دلالت آیه را فراتر از سیاق تفسیر کرده است. در پژوهش حاضر آیات عام ومطلق دارای سیاق محدود با روش کتابخانه ای در تفسیر المیزان مورد مطالعه قرار گرفته و نمونه هایی که منعکس کننده عملکرد متفاوت علامه طباطبایی در این دسته از آیات است، گزارش شده است؛ سپس این نمونه ها با روش توصیفی- تحلیلی، واکاوی و ارزیابی شده و این نتیجه حاصل شده است که روش تفسیری علامه طباطبایی در این زمینه، کاملا ضابطه مند و به دور از تناقض است و ایشان به صورت کلی، گستره دلالت ادوات عام ومطلق را داخل در چارچوب سیاق و فضای نزول تفسیر می کند، مگر آنکه خصوصیت سیاق و فضای نزول احراز نشود؛ یا دلیل عقلایی یا روایی بر تعمیم و الغاء خصوصیت وجود داشته باشد.

    کلید واژگان: علامه طباطبایی, سیاق آیات, فضای نزول, تعمیم, روش تفسیر}
    Hamed Sharifinasab *, Abdolhadi Faghizadeh

    A structural view of Qur'anic surahs is one of the new methods in studying Qur'anic chapters. A way to prove the principle of this issue (not the method of its implementation) is to pay attention to the syntactic connections of the sentences within the Qur’anic surahs. Most syntactic scholars have mentioned 17 roles for sentences, of which the syntactic connection of 16 with other words and sentences is quite clear. It is only the role of the appellant (istīnāfīya) that is discussable. There are a total of three types of appellant sentences; explanatory, expressive and initial. The relation of the explanatory and expressive appellant sentences with before is clear, as it is explanation or clarification of a topic in the previous sentences. However, this is not the case with the initial appellant sentences. Of the 28,495 sentences in the Qur'an (according to the latest practical count), 428 have been claimed to be elementary appellant. The scholars of the Qur'an signing, as they did not see any connection between them and the other sentences, mentioned these cases as preliminary appellants. On the other, their main goal was not to find the connections between all sentences. Carefully examining them, it is proved that there are other roles may be considered for these sentences and the priority is with these roles. Therefore, it seems that there is no sentence in the surahs that its connection to the previous is not clear. Finally, in terms of syntactic communication, the Qur’anic surahs have very strong connections that can be claimed to have a very coherent structure.

    Keywords: Internal Coherence of Surahs, Syntactic Communication, Appellant Sentences, Elementary Appellant Sentences}
  • داود سلیمانی*، ناهید السادات موسوی، محمد صافحیان
    هدف اصلی مقاله، شناخت فضا و جو نزول قرآن، از معبر متن و زبان قرآن است. بیان مساله از تقابل و چالش بین دو روش در برخورد با فضا و جو نزول در تفسیر حکایت دارد. یک روش، راه یابی به فضا و جو نزول را از معبر بیرونی و خارج از متن جستجو می کند و روش دیگر، متن قرآنی را هم در کشف این فضا موثر می داند. سوال این است که: «آیا می توان از طریق آیات و زبان بکار گرفته شده نیز به فضا و جو نزول قرآن پی برد؟» با فرض مثبت بودن پاسخ، این فرضیه با روشی توصیفی _ تحلیلی  و با تحلیل زبانی و تکیه بر توصیف ویژگی هایی از زبان قرآن، چون«زبان واقع نما» و «زبان ارجاعی» نقش «زبان ادیبانه و فصیح قرآن» آیات مربوطه مورد مداقه قرار گرفت و نشان داده شد، که این امر مویدات بسیاری در پاسخ به سوال و فرضیه مذکور را داراست. دستاورد این پژوهش نشان می دهد، همانطور که شناخت اسباب، جو و فضای نزول آیات و سور قرآنی می توانند در فهم و تفسیر قرآن موثر باشند، آیات و سور قرآنی نیزدر شناخت جو و فضای نزول قرآن و آیات آن موثر و قابل اعتناست.
    کلید واژگان: زبان قرآن, اسباب نزول, دلالتهای زبانی, فضای نزول}
    Davoud Solymani *, Nahidalsadat Mousavi, Mohamad Safehian
    The main purpose of this paper is to investigate the circumstance and context of revelation of the Holy Qur’an considering the text and language of the Qur’an. Problem statement includes the contrasts and challenges between the two methods of considering the circumstance and context of revelation. One method seeks to investigate the circumstance and context of revelation somewhere beyond the text of the Qur’an, and the other method considers the Qur'anic text. Here arises the question: "Is it possible to understand the circumstance and context of revelation of the Qur'an through the verses and the language used?" Assuming the answer is yes, "it is possible to understand the circumstance and context through verses or the “linguistic context”. Hence, using a descriptive and analytical method and linguistic analysis, such as "reality language "and" referential language ", the relevant verses were examined. The results of the study answered the research question and confirmed the hypothesis to a great extent. The implications of the study supported the interpretation theories of “Interpretation of the Qur'an by the Qur'an” and “Ma’soor interpretation”.
    Keywords: interpretation, circumstance of revelation, language of the Qur’an, context of revelation}
  • حامد شریفی نسب*، سیدمحمود طیب

    خداوند متعال در آیه 46 سوره سبا، مشرکان را به موعظه واحدی اندرز داده است: «قل إنما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی‏ و فرادی‏ ثم تتفکروا ما بصاحبکم من جنه». شناخت و درک پیام این آیه و موعظه مطرح شده در آن از اهمیت بالایی برخوردار است که مفسران در مورد آن آرای گوناگونی ارائه کرده اند. این پژوهش با ارزیابی آرای مفسران در تفسیر این آیه و به صورت ویژه در خصوص مقصود از توصیه به قیام در این آیه، به این نتیجه می رسد که قیام در این آیه به معنای به پاخاستن در مقابل جلوس و قعود نیست، بلکه مقصود از قیام، توقف کردن در مقابل مشی و حرکت است. بر این اساس این آیه در واقع عموم مشرکان را مورد خطاب قرار داده و آنان را به یک موعظه توصیه می کند: اینکه دو به دو و یا تک تک با دوری از هیاهوی جامعه شرک آمیز مکه، از مشی کورکورانه خود باز ایستند، سپس درباره شخصیت پیامبر (ص) تفکر کنند تا حقانیت رسالت آن حضرت را دریابند.

    کلید واژگان: موعظه واحده, قیام برای خدا, مثنی و فرادی, سیاق, فضای نزول}
    Hamed Sharifinasab *, Seyyedmahmud Tayyeb

    The Sublime God has exhorted the polytheists to a single exhortation in the verse 46 of Saba' chapter: "Say, "I only advise you of one [thing] - that you stand for Allah, [seeking truth] in pairs and individually, and then give thought." There is not in your companion any madness". Knowing and understanding the message of this verse and the proposed advice in it is of paramount importance about which the exegetes have expressed different opinions. Having evaluated the opinions of the exegetes on this verse and especially about the issue of advice to stand for Allah, the authors have concluded that standing for Allah in this verse does not mean standing and sitting, but it means to stop against moving and adopting a kind of behavior. Accordingly, this verse has addressed the generality of polytheists and has advised them to a single exhortation, that is to stop their inappropriate behavior by standing for God individually or in pair and distancing Meccan polytheistic community, so that they may reflect on the Prophet's personality to understand his mission's truth.

    Keywords: Stand for Allah, exegetes' opinions, in pairs, individually, not adopting an inappropriate behavior, manner, context of revelation}
  • فرزانه بیات، مهدی جلالی، عباس اسماعیلی زاده
    قرآن کریم موضوع امامت حضرت ابراهیم (ع) را در آیه 123 سوره بقره مطرح کرده است، که به علت اهمیت این موضوع، مناسبت آن با سوره بقره بررسی شده است. مقاله پیش رو ضمن تاریخ گذاری سوره بقره، با بهره گیری از گزاره های درون متنی شامل سیاق، غرض آیات و محورها، موضوعات مشابه با سوره قبلی، و گزاره های برون متنی شامل گزارش های سیره، روایات ترتیب نزول و اسباب نزول، مقطع زمانی نزول آن را در ابتدای ورود پیامبر به مدینه (قبل از جنگ بدر) که دوران تشکیل حکومت اسلامی و استقبال مردم از دین اسلام بود، به دست آورده است. و در ادامه با بررسی امامت حضرت ابراهیم (ع) و تشریح مناسبت آن با شرایط و مقتضیات تاریخی زمان نزول سوره بقره، در نهایت به این نتیجه رسیده است که جهت این آیات، پایه گذاری اسلام به دست حضرت ابراهیم (ع) می باشد که به جاودانه شدن دین اسلام منتهی می شود.
    کلید واژگان: فضای نزول, سوره بقره, تاریخ گذاری, تناسب, امامت حضرت ابراهیم (ع)}
    Farzaneh Bayat, Mahdi Jalali, Abbas Esmaeelizadeh
    The Holy Qur’an has brought up the Imamate of Prophet Abraham (A.S.) in verse 123 of Sūrat al-Baqara; so, due to the importance of this issue, its proportion to Sūrat al-Baqara is examined here. While dating Sūrat al-Baqara, the present article, with the use of the intra-textual propositions including context, purpose of the verses and topics, subjects similar to previous sūra, and the extra-textual propositions including sīra reports, the traditions about the order of Revelation, and occasion of Revelation, has found out its time of Revelation in the beginning of the Prophet’s (S.A.W.) arrival in Medina (prior to the Battle of Badr), which was the period of the establishment of the Islamic rule and people’s welcoming Islam. Further on, by studying the Imamate of prophet Abraham (A.S.) and explaining its proportion to the historical circumstances and exigencies of the time of Revelation of Sūrat al-Baqara, it has finally concluded that these verses have been directed toward laying the foundation of Islam by prophet Abraham (A.S.), which would result in the eternalization of Islam as a religion.
  • حسین اکبری، حسین الوند، محمد جواد سقای بی ریا
    قرآن کریم، حدود چهارده قرن پیش از سوی خداوند متعال بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده و بین زمان نزول قرآن و مخاطبان فعلی و مفسران آن، فاصله زمانی ایجاد شده است. این سوال مطرح می شود که آیا این فاصله زمانی بین نزول قرآن و مفسر در فهم و تفسیر آیات موثر است یا خیر؟ نوشتار حاضر، این مساله را به عنوان یکی از مبانی تفسیر بررسی کرده است. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی با تکیه بر منابع کتابخانه ای است.
    در این زمینه، سه دیدگاه را می توان برشمرد: 1.عدم تاثیر فاصله زمانی بین نزول قرآن و مفسر در تفسیر؛ 2. تاثیر تام فاصله زمانی در جلوگیری از فهم؛ 3. تاثیر فی الجمله فاصله زمانی در تفسیر.
    دیدگاه سوم دیدگاه برگزیده است، یعنی گرچه فاصله زمانی در تفسیر موثر بوده و مفسر را در فهم آیات با مشکل جدی مواجه می سازد؛ اما مانع از فهم و تفسیر قرآن نیست، بلکه می توان از طریق دقت در قرائن داخلی آیات و بهره گیری از قرائن خارجی مانند فضای نزول به فهم روشنی از آیات دست یافت. این دیدگاه را می توان با سه مقدمه اثبات نمود: الف) مانعیت فی الجمله فاصله زمانی در تفسیر؛ ب)ضرورت آگاهی از فضای نزول در تفسیر قرآن؛ ج) امکان بازسازی فضای نزول با علم اسباب نزول و نقل های معتبر تاریخی.
    کلید واژگان: تفسیر قرآن, مفسران, فاصله زمانی بین نزول قرآن و مفسر, فضای نزول, اسباب نزول}
    Hossein Akbari, Hossein Alvand, Muhammad Javad Saqqay, E. Biria
    The Holy Quran was descended from Almighty Allah to the Holy Prophet (AS) about the last 14 centuries and there has been a time interval between descent of the Quran and its existing readers and commentators. This Question is posed whether this time interval between descent of the Quran and commentator will effect on verses understanding and their commentary or not? As one of commentary principles, this question has been discussed in this paper. Research method is descriptive-analytic based on library resources. There are three viewpoints in this field as follows; 1) Lack of effect of time interval between descent of the Quran and commentator on the commentary, 2) Whole effect of time interval in avoiding of understanding, and 3) partial effect of time interval on the commentary. The selected viewpoint is the third one. It means that although time interval effects on the commentary and commentator will encounter with a serious problem in understanding the verses, it doesn‟t avoid Quran understanding and its commentary. However, with respect to internal indications of the verses and also external indications such as the setting of descent will lead to an obvious understanding of the verses. This viewpoint can be proved by three hypotheses; a) partial avoidance of time interval in commentary, b) the necessity of aware of the setting of descent in the Quran commentary, and c) possibility of reforming the setting of descent by virtue of the reasons of descent and valid historical quotations.
    Keywords: Quran commentary, commentators, time interval between the descent of the Quran, commentator, the setting of descent, the reasons of descent}
  • سیدمحمود طیب حسینی، راضیه مشک مسجدی
    از نظر مسلمانان، پیامبر اسلام (ص) معصوم بوده و این عقیده برآمده از تعلیمات قرآنی است. با وجود این، آیاتی در این کتاب آسمانی وجود دارد که در ظاهر این باور را به تردید می اندازد. از جمله این آیات، آیه 43 سوره توبه می باشد. در این آیه در مورد عفو خدای متعال نسبت به پیامبر (ص)، دیدگاه های متفاوتی بین مفسران وجود دارد که مجموع این دیدگاه ها در مقاله حاضر، در پنج دیدگاه ارائه و بررسی شده است. سپس با ارائه تحلیلی ادبی اجتماعی از آیه شریفه مبتنی بر فضای نزول، ضمن رد هر پنج دیدگاه، اثبات شده که توبیخ و عفو خداوند در این آیه شریفه ابدا در ارتباط با رسول خدا (ص) نبوده است و در عین حال ناظر به منافقان نیز نمی باشد، بلکه متوجه گروه هایی از مسلمانان ضعیف الایمان بوده است که اجازه پیامبر به منافقان مدینه مبنی بر عدم شرکت در جنگ تبوک را بهانه ای برای استیذان خود برای تخلف از شرکت در جنگ قرار داده بودند. همچنین اثبات شده است که اجازه رسول خدا (ص) به منافقان مدینه برای تخلف از جنگ، اقدامی کاملا بایسته و از روی مصلحت بوده و مورد تایید خدای تعالی بوده است. این برداشت از آیه شریفه کاملا منطبق بر روایت منقول از امام رضا (ع) است که آیه مورد بحث را از باب «ایاک اعنی واسمعی یا جاره» می داند، البته با تحلیلی متفاوت از این روایت.
    کلید واژگان: عفو الهی, سوره توبه, عصمت پیامبر, فضای نزول, تفسیر ادبی}
    Sayyid Mahmoud Tayyib Husayni, Raziya Moshk Masjidi
    From the viewpoints of the Muslims, the Prophet of Islam is Infallible and this view is rooted in the Qur’ānic teachings. Despite this, there are verses in this Revealed Scripture that apparently cast doubts on this view. One of these verses is the noble verse 43 of Sūrat al-Tawba. There are different viewpoints among the interpreters concerning the Exalted Allah’s forgiveness of the Prophet (S.A.W.), of which a total sum of five viewpoints are presented and examined in the present article. Then, by providing a socio-literary analysis of the noble verse based on the Revelation ambience, and while rejecting all five viewpoints, it is proved that Allah’s reprimand and forgiveness in this noble verse has by no means been related to the Apostle of Allah (S.A.W.) and at the same time it has not been concerned to the hypocrites, either; rather, it has been directed at a group of weak-in-the-faith Muslims who had made the Prophet’s permission to the hypocrites of Madīna for not participating in the battle of Tabūk a pretext for their own permissibility for shunning the battle. Also, it is proved that the Apostle of Allah’s (S.A.W.) permission to the hypocrites of Madīna to shun the battle has been a quite advisable measure and out of expediency and had been approved by the Almighty Allah. This impression of the noble verse completely conforms to the ḥadīth related from Imam al-Riḍā (A.S.), who viewed the verse in question in terms of “addressing someone while the real intention is to get across to a third person”, of course with a different analysis of this tradition.
  • جواد سلمان زاده
    فضای نزول، اصطلاحی است که نخستین بار در دوره معاصر تعریف شد و بخشی از زوایای آن روشن گردید. این مقاله تعریف ارائه شده را بر رسیده و با بیان اهمیت کشف فضای نزول، آن را به عنوان یک اصطلاح قرآنی مطرح کرده است. نویسنده با ذکر سبب نزول و فضای نزول در سوره عادیات به تبیین فضای نزول و تفاوت آن دو پرداخته است.
    کلید واژگان: فضای نزول, سبب نزول, واحد نزول, نزول سوره عادیات نزول واحد, نزول پیاپی}
  • جواد سلمان زاده
    فضای نزول به عنوان یک اصطلاح قرآنی زیر شاخه ای از موضوع شان نزول است که به فضای جامعه نزول در طول نزول یک واحد یا بسته نزول گفته می شود. این نوشتار بر آن است با شناسایی و اثبات مبانی فضای نزول، موجودیت و حقانیت این موضوع را ثابت کند.
    کلید واژگان: مبانی, فضای نزول, واحد نزول}
  • محمد خامه گر، جواد سلمان زاده
    در منابع روایی و تفسیری، دوازده روایت به عنوان شان نزول سوره تحریم نقل شده است. این روایات به دلیل تنوع و تعارض درونی و بیرونی آنها، از پر چالش ترین روایات سبب نزول هستند. برای تشخیص روایات سبب نزول و تعیین صحت و سقم آن، باید سه مرحله را طی نمود که عبارت است از: ارزش گذاری روایات شان نزول، ارزیابی محتوای روایات و ارزیابی سند آنها. با بررسی روشمند تمامی روایات شان نزول سوره تحریم، متوجه می شویم که هیچ یک از این روایات، سبب نزول واقعی سوره نیستند، بلکه همه آنها بیانگر فضای نزول سوره تحریم در سال هشتم هجری می باشند و از شکل گیری جریانی مرموز در میان مسلمانان خبر می دهند که برای تضعیف جایگاه اجتماعی پیامبر تلاش می کند و متاسفانه این جریان به منزل پیامبر هم نفوذ کرده است. در این شرایط سوره تحریم نازل شده و به زنان پیامبر هشدار می دهد که از خیانت به ایشان و همکاری با جریان توطئه دست بردارند.
    کلید واژگان: سوره تحریم, همسران پیامبر, شان نزول, فضای نزول}
    MuḤammad Khāmagar, Jawād Salmānzāda
    Twelve traditions have been related in narrational and exegetical sources as the Revelation occasion of the Sūrat al-Taḥrīm. Because of their variety and internal and external contradiction, these traditions are the most challenging traditions of Revelation occasion. In order to recognize the traditions of Revelation occasion and to verify them, three steps have to be taken, which include: valuing the traditions of Revelation occasion, evaluation of the content of the traditions, and evaluation of their chain of transmission (sanad). By a systematic study of all the traditions of Revelation occasion, we find out that none of these traditions are the real Revelation occasion of the sūra; rather they all indicate the Revelation ambience of Sūrat al-Taḥrīm in the eighth year after the Hijra, denoting the formation of a mysterious course of event among the Muslims, who were trying to weaken the Prophet’s social status. This course of event was unfortunately spread to the household of the Prophet, as well. It was in in this condition that Sūrat al-Taḥrīm was revealed, warning the Prophet’s wives to give up being disloyal to him and their complicity with the plotters.
  • علی اوسط باقری
    مفسر هنگام تفسیر خالی الذهن نیست، بلکه از دانسته هایی برخوردار است. هدف این مقاله بررسی مجاری تاثیر پیش دانسته های مفسر در تفسیر قرآن است. به این منظور با در نظر گرفتن ماهیت عمل مفسر و بررسی تفاسیر قرآن، وجوه روای تاثیر پیش دانسته ها در تفسیر شناسایی خواهد شد.
    پیش دانسته های مفسر را از جهات مختلف می توان دسته بندی کرد. برخی پیش دانسته ها بدیهی و برخی نظری اند. قسم دوم خود به پیش دانسته های ابزاری، مبنایی و محتوایی تقسیم می شوند. از منظر دیگر برخی پیش دانسته ها با ظواهر آیات هماهنگ اند و برخی ناهماهنگ.
    مهم ترین وجوه روای تاثیر پیش دانسته های تفسیر عبارت اند از: ابزار بودن برای تفسیر، در اختیار نهادن مبانی و نیز قواعد تفسیر، قرینه بودن برای فهم آیات، شناساندن فضای نزول و فضای سخن، مسئله سازی و گسترش زاویه دید مفسر و نقش تاییدی و تبیینی برای محتوای آیات.
    کلید واژگان: پیش دانسته های مفسر, پیش دانسته های مبنایی, پیش دانسته های ابزاری, پیش دانسته های محتوایی, مبانی تفسیر, قواعد تفسیر, فضای نزول, فضای سخن}
    Ali Awsat Baqiri
    When undertaking interpretation, the exegete is not free from pre-understandings, but enjoying certain understanding and knowledge. The present article deals with the ways of the influence of preunderstandings of the exegete on Quranic interpretation. Considering the nature of the function of interpreter and studying Quranic commentaries, the article surveys the plausible modes of the influence of preunderstandings on interpretation. preunderstandings of the exegete may be categorized in various ways some of the are self-evident while some others being speculative. The latter itself is categorized into instrumental, basic, and content preunderstandings.On the other hand, some preunderstandings are consistent with the literal sense of the verses, others being inconsistent. The most significant plausible ways of the influence of preunderstandings on the interpreter are as follows: Playing the role of instrument for interpretation, making the foundations and rules of interpretation available, playing the role of clues for understanding the verses, indicating the context of revelation and that of speech, creating issues, poadening the horizons of the interpreter, and their confirmatory as well as explanatory role towards revealing the contents of the verses.
    Keywords: preunderstandings of the exegete, basic preunderstandings, instrumental preunderstandins, content preunderstandings, foundations of interpretation, rules of interpretation, context of revelation, context of speech}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال