به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قاعده درء » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قاعده درء» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین سلیمانی*

    قرآن حاوی تعدادی اندک حکم کیفری است که در بیان مفسران و فقیهان در پرتو سنت و سایر ادله فقهی از حیث تعداد و شدت بسیار گسترش یافته است. در کتاب های مرتبط با احکام قرآن و نیز مجموعه های تفسیری، همواره این آیات در پرتو سنت تفسیر شده اند. در این نوشته، در قالب ارایه معیارهایی، خوانشی متفاوت عرضه می شود که براساس آن، چه بسا بتوان نه تنها به کیفرهای حداقلی قرآن ملتزم ماند، بلکه همین اندک را به گونه ای منعطف تر و زمان پسندتر تبیین کرد. محور اصلی بحث بر سر اصول حاکم بر نظام کیفری اسلامی است که در برخی قرایت ها اجازه و جریت چنین تفسیری را می دهد. قرآن حاوی تعدادی اندک حکم کیفری است که در بیان مفسران و فقیهان در پرتو سنت و سایر ادله فقهی از حیث تعداد و شدت بسیار گسترش یافته است. در کتاب های مرتبط با احکام قرآن و نیز مجموعه های تفسیری، همواره این آیات در پرتو سنت تفسیر شده اند. در این نوشته، در قالب ارایه معیارهایی، خوانشی متفاوت عرضه می شود که براساس آن، چه بسا بتوان نه تنها به کیفرهای حداقلی قرآن ملتزم ماند، بلکه همین اندک را به گونه ای منعطف تر و زمان پسندتر تبیین کرد. محور اصلی بحث بر سر اصول حاکم بر نظام کیفری اسلامی است که در برخی قرایت ها اجازه و جریت چنین تفسیری را می دهد.

    کلید واژگان: آیات الاحکام, قاعده درء, حدود, قصاص, محاربه, جرایم جنسی}
    Hossein Soleymani *

    The Qur'an contains a small number of criminal sentences that have been widely extended in the expression of commentators and jurists in the light of Sunnah and other jurisprudential arguments in terms of number and severity. These verses have always been interpreted in the light of Sunnah in books related to the rules of the Qur'an as well as commentary collections. In this article, in the form of criteria, a different reading is offered, according to which it is possible not only to adhere to the minimum punishments of the Qur'an, but also to explain this little in a more flexible and timely way. The main focus of the discussion is on the principles governing the Islamic penal system, which in some readings allows and dares such an interpretation.The Qur'an contains a small number of criminal sentences that have been widely extended in the expression of commentators and jurists in the light of Sunnah and other jurisprudential arguments in terms of number and severity. These verses have always been interpreted in the light of Sunnah in books related to the rules of the Qur'an as well as commentary collections. In this article, in the form of criteria, a different reading is offered, according to which it is possible not only to adhere to the minimum punishments of the Qur'an, but also to explain this little in a more flexible and timely way.

    Keywords: Atat-al-Ahkam, Dar’e Rule, Hodud, Talion, moharebeh, Sexual Offenses}
  • سید مجتبی حسین نژاد*، حامد عابدی فیروزجایی، محمدصادق یدالله پور منصور
    Syed Mujtaba HuseinNejad *, Hamed Abedi Firoozjani, Muhammad Sadeq Yadullah Poor Mansour
    Despite the disagreement regarding the issue of herz, all the jurists except IbnAbiAqil `Amani,believed that a Hadsentence would be issued for a thief when the stolen property has been taken from Herz-a place where usually people put their wealthy things in it. It is whilesome narrations indicate that being in herz for a stolen property is not required for Had, but the majority of these narrations can be come to an agreement with narration of herz. Those groups of narrations which contradict the narrations of herz would be ignored;due to the fame in narrations regarding the credibility of herz. At least, by considering many narrations which imply the credibility of herz in thefts sentenced to Had,and consequently uncertainty and doubt in the rule, and alsothe requirement of the Dar` rule (rejection of Had at the time of doubt and uncertainty), Had should be avoided when there is no evidence that proves the stolen property had been in herz.
    Keywords: Herz, theft sentenced to Had, contradiction, fame in Fatwa, doubt in ruling, principle of Dar'}
  • سید مجتبی حسینی نژاد
    یکی از شرایط سرقت مستوجب حد، آن است که سرقت از حرز صورت گیرد. فقها در بازگشت معنا و مفهوم حرز به عرف، اجماع و اتفاق نظر دارند; ولی در برداشت مفهوم حرز از عرف اختلاف نظر بسیار شدیدی با یکدیگر دارند. نگارنده پس از بررسی سخنان و ادله فقها، معتقد است هر مکانی که از نظر عرفی، موضع حصین در نظر گرفته شود، حرز تلقی می گردد; ولی این برداشت عرفی در بسیاری از مواقع به دلیل اختلافات عرفی، دارای ابهام است. از این رودر مجموع می توان گفت که بیان یک تعریف مناسب و خالی از هر گونه شک و شبهه درباره حرز، با رعایت قیود حدی، کاری بسیار دشوار و چه بسا ناممکن است. لذا در موارد شبهه در وجود حرز، گرچه شبهه مفهومیه و مخصص منفصل و امر دائر بین اقل و اکثر است، آیه سرقت عموم خود را از دست داده، به مقتضای قاعده درء تمسک می شود و در نتیجه حد قطع جاری نمی گردد.
    کلید واژگان: حرز, عرف, شبهه مفهومیه, مخصص منفصل, قاعده درء}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال