جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "قتاده" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «قتاده» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
مسیله نسخ در قرآن در زمره دانش هایی است که از دیرباز در علوم مختلف اسلامی مورد توجه اندیشمندان مسلمان بوده و دیدگاه های متفاوت و گاه ضد و نقیضی درباره آن مطرح شده است. از آنجا که روایات، منشا بسیاری از این اختلاف دیدگاه ها در اندیشه نسخ بوده است، پژوهش حاضر به بررسی اعتبار تاریخی اسناد این دست از روایات می پردازد. بدین منظور، پس از جمع آوری روایاتی که حاکی از نسخ آیه ای از قرآن است، با استفاده از روش های تاریخ گذاری حدیث برپایه حلقه مشترک، اسناد روایات را مورد بررسی و تحلیل قرار داده، تا به این سوال اساسی پاسخ داده شود که این روایات در چه زمان و مکانی و توسط چه کسانی انتشار یافته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که قتاده، سدی، حسین بن واقد، حجاج بن محمد و ابو صالح از چهره های شاخص نسخ به شمار می آیند و مبدا گسترش روایات، قرن دوم هجری در بصره و کوفه بوده است.کلید واژگان: تاریخ گذاری حدیث, تحلیل اسناد, حلقه مشترک, روایات تفسیری, قتاده, ناسخ و منسوخ, نسخThe issue of abrogation (naskh) in the Qur'an is a knowledge that has long been considered by Muslim scholars in various Islamic sciences, so that different and sometimes contradictory views have been expressed about it. Since the narrations (hadiths) are the origin of most different opinions on abrogation, this research examines the historical validity of Asnad of the narrations. Accordingly, collecting the narrations that indicate the abrogation of a Qur’anic verse and using the method of dating hadith based on the common link, it analyzed the Asnad of these narrations to answer the main question of research that “when, where, and by whom were these narrations spread?” The result shows that Qatāda, Suddī, Ḥussein b. Wāqid, Ḥajjāj bin Muhammad, and Abū Sāliḥ are among the key figures of naskh who are remarked as the origin of the spread of narrations in the second century AH in Basra and Kūfa.Keywords: Dating Hadith, Sanad Analysis, Common Link, Exegetical Narrations, Qatāda, Abrogating, Abrogated, abrogation
-
روایت قلیب بدر، از جمله روایت های صحیح نقل شده در منابع روایی اهل سنت است. این روایت پیرامون تکلم پیامبر گرامی اسلام 6 با مردگان جنگ بدر است؛ با آنکه روایت، صریح در شنوایی اموات است، اما عایشه و قتاده تابعی، هرکدام تاویلی نسبت به این روایت برای نفی انصراف حدیث بر سماع موتی بیان داشته اند. عایشه با استناد به آیه 80 سوره نمل، این روایت را دلیل سماع اموات نمی داند؛ بلکه تاویل به علم مردگان، به حقانیت کلام پیامبر6 کرده است؛ قتاده نیز با بیان اینکه، مردگان توسط خداوند زنده شده تا پیامبر6، کلام خود را از باب توبیخ و تصغیر برای آنها بیان نماید، روایت را تاویل می نماید. این تاویلات در مورد روایت قلیب بدر صحیح نمی باشد؛ چراکه در پاسخ به این تاویلات، پاسخ های نقضی و حلی وجود دارد. این ادله به صورت عنوانی و مختصر عبارت اند از:1.سماع روح؛ 2.مراتب سماع؛ 3. عدم تناقض علم با سماع؛ 4. تشبیه قرآنی؛ 5. آیات بیان گر سماع موتی؛ 6. تقدم نص بر تاویل؛ 7. رجوع عایشه از تاویل اثبات می شود؛کلید واژگان: سماع موتی, قلیب بدر, تاویل, نص, عایشه, قتاده, امواتOne of the authoritative narrations in the Sunni sources is the narration of Ghaib Badr. This hadith is about talking of the Holy Prophet Muhammad with the dead after the Battle of Badr ends. This narration clearly indicates that the dead can hear the words of the Holy prophet, but Ayesha and Ghotadah are trying to misinterpret the meaning of this narration by denying the hearing of the dead. Ayesha mentions the verse 80 from the Naml and tries to construe the hearing in this verse to knowing the in depth meaning of the words of the Holy Prophet. She tries to deny the physical hearing mentioned in this verse. Also, Ghotadah argues that the dead are arisen after dying just as to the Holy prophet to reprimand them. So, he claims that this is an exceptional event. But if we have a closer look, we will know that these interpretations are not valid. Some of the possible answers are:1- the hearing of the soul, 2- the grades of hearing, 3- there is no contradiction between knowledge and hearing, 4- Quranic allegory 5- verses expressing the hearing of the dead, 6- the priority of literal meaning over interpretation, 7- retraction of Ayesha from her ideas.Keywords: The Hearing of the Dead, Ghalib Badr, interpretation, text, Ayesha, Ghatadah, the dead
-
مقاتل بن سلیمان، متوفی در قرن دوم هجری، قدیمی ترین مفسری است که به صورت بسیار گسترده به بیان آیات مستثنا پرداخته؛ تا حدی که در قرون بعدی به عنوان یکی از راویان اصلی آیات مستثنا شهرت داشته است. او هیچ گاه نامی از مشایخ تفسیری اش به میان نیاورده و در شهرهای مختلف از جمله مرو و بصره زیسته است. از این رو بوم تفسیری، مشایخ و روش فراگیری او مبهم است. اما این پژوهش با تکیه بر قراین گوناگون، نخست، اثبات کرده که بوم تفسیری او عراق و به ویژه بصره است. دوم، او به روش غیرسماعی از اساتید مختلف تفسیر آموخته و به همین جهت نامی از آن ها نبرده است. سوم، در میان اساتید عراقی و حجازی، او در تفسیر بیش از همه تحت تاثیر قتاده و سپس کلبی بوده و اندیشه مستثنا ساختن آیات را نیز از آنان وام گرفته است. کاوش در روش مقاتل نشانگر آن است که او همواره با تکیه بر قراین خارجی، به ویژه اسباب نزول که اعتماد فراوانی به آن ها داشته و پیش فرض های نادرست تاریخی، به مستثنا بودن بسیاری از آیات حکم کرده است. چنان که با توجه به قراین، اندیشه نفی هرگونه ارتباط پیامبر با اهل کتاب در دوران مکه یا هجرت پیامبر پیش از مسلمانان به مدینه یا وقوع جهاد فقط در مدینه و رفتار تسامح آمیز با مشرکان فقط در دوران قبل از هجرت، مهمترین فرضیه های مقاتل بوده که آیات بسیاری را به سبب آن ها مستثنا کرده است.کلید واژگان: : آیات مستثنا, اهل کتاب, بصره, قتاده, کلبی, مقاتل بن سلیمانMuqātil ibn Sulaymān (d. 2nd century AH) is the oldest commentator who extensively quoted exceptional verses, so that he became known as one of the main narrators of such verses in next centuries. He did not mention his exegetical masters while living in different cities such as Marv and Basra. As a result, his interpretive school, masters, and method of learning are ambiguous. Based on various evidence, this research proves that his original interpretive school was in Iraq, especially Basra. Moreover, he did not learn interpretations from his masters in an auricular way; therefore, he did not mention their names. In addition, among the Iraqi and Hejazi masters, he mostly was influenced by Qatada and then Kalbī in his commentary, and so he received the idea of excepting verses from them. The discovery of Muqātil’s method shows that he always issued fatwā on the exception of many verses, relying on external evidence, especially the causes of revelation in which he had great confidence, and incorrect historical presuppositions. According to the evidence, the idea of denying any connection between the Prophet (PBUH) and the People of the Book during Mecca era, the migration of the Prophet (PBUH) to Medina before Muslims, the occurrence of jihad only in Medina, and the tolerant dealing with polytheists only before the migration were the most important hypotheses of Muqātil, through which he excepted many verses.Keywords: Muqātil ibn Sulaymān, Exceptional Verses, Basra, Qatada, Kalbī, People of the Book
-
قتاده از مشهورترین مفسران طبقه چهارم تابعان از اهل سنت به شمار می آید. از آثار علمی او می توان الناسخ والمنسوخ، المناسک، کتاب التفسیر، و عواشرالقرآن را نام برد. با توجه به این که اکثر علما ارزش زیادی برای احادیث او قایل هستند و اجماع شده که سخن او حجت است، اما در زمینه توثیقات روایی، از عیوبی که وارد کرده اند مدلس بودن اوست. بنابراین بعید نیست، تدلیس، اتهام به این مفسر باشد و ممکن است اتهام به واسطه اختلاف کلامی او با دیگر محدثان باشد، یعنی او را به سبب قدری بودن، به تدلیس متهم کرده باشند. قدریه هم ضعف دیگری است که به قتاده نسبت داده شده است. در آغاز، عقیده به قدر در مفهوم جبر و سلب اراده مردم در سرنوشت خود بود، ولی به تدریج درباره منکران قضا و قدر به کار رفت که امروزه هم همین معنا متبادر می شود. بنابر این جبری بودن قتاده، هم اتهامی بیش نیست. تفسیر قتاده از ویژگیهای ذیل بر خوردار بود: 1. ثبت تفسیر، 2. اجتهاد، 3. توجه به اسراییلیات، 4. گسترش اقوال تفسیری، 5. سندآوری، 6. التفات به اختلاف بین تابعان، و 7. استفاده از موعظه
کلید واژگان: قتاده, تفسیر, قرآن, مدلس, قدریه, وثاقت حدیث, اسرائیلیات, سند روایت
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.