به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قرآنیان شیعه » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « قرآنیان شیعه » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • زینب شمس*، محسن قاسم پور
    در قرن معاصر با تاثیرپذیری از افکار سید جمال الدین اسدآبادی، نیازها و شرایط سیاسی- اجتماعی جامعه، جریانی به نام «قرآنیان شیعه» در ایران شکل گرفت که بارزترین مشخصه آنان، کنار نهادن احادیث ائمه(ع) در فهم قرآن شناخته شده است. مطالعه آثار آنان نشان می دهد، دیدگاه شان با سایر قرانیون تفاوت هایی را دارد. هدف این نوشتار بررسی نقش سنت در مبنا و رویکرد منتسبین به این جریان با استناد به نصوص خودشان است، ازاین رو با روش تحلیلی-توصیفی، دیدگاه آنان در سه موضوع (تفسیر و تاویل، کفایت قرآن (بهره مندی از سنت در مباحث اعتقادی و نیز در تبیین احکام و جزئیات)، شروط پذیرش روایت) جمع آوری و فارغ از ارزیابی صحت واکاوی شده است. یافته ها حاکی از آن است که با این حجم از تفاوت ها و تناقضات، خطا در به کارگیری رویکردها و...، جریان به حساب آوردن آنان موضوعی قابل تامل است. از تناقض بین آراء آنان با یکدیگر، عدم پایبندی به مبانی و تغییر نظراتشان در طول حیات فکری شان، سستی مبانی آنان نتیجه می شود.
    کلید واژگان: قرآنیان شیعه, تفسیر, کفایت قرآن, سنت, پایبندی به مبانی}
    Zeynab Shams *, Mohsen Qasimpour
    Influenced by the thoughts of Seyyed Jamal al-Din al-Assadabadi, and the socio-political conditions of society, the need for a contemporary movement called the "Shiite Qur'an" was formed in Iran, that Their most prominent characteristic is the Decline of the hadiths of the Imams in understanding the Qur'an. Examination of their books shows that views differ from those of other Qur'ans. The main purpose of this study is to examine the role of Sunnah in the basis and approach of Shiite Quranists through their own books. By analytical-descriptive method, their views on three issues (interpretation, adequacy of the Qur'an (using the tradition in doctrinal discussions and also in explaining the rules and details), the conditions for accepting the narration) Collected and analyzed independently of accuracy. Findings indicate that with this volume of differences and contradictions, errors in the use of approaches, etc., the process of calculating them is a matter for consideration. The contradiction between their opinions, lack of adherence to the principles and change of their views during their intellectual life, results in the weakness of their principles.
    Keywords: Shiite Quranists, Interpretation, Sufficiency Of The Qur'an, Tradition, Adherence To The Basics}
  • حسین محمدی فام، سید مجید نبوی*

    سید مصطفی حسینی طباطبایی متولد سال 1314 است. او یکی از قرآنیان شیعه است؛ قرآنیان کسانی هستند که به انکار افراطی احادیث می‌پردازند. وی به نقد برخی مبانی شیعه می‌پردازند که بیانگر متاثر بودن او از اهل‌تسنن است. ایشان مسایلی مانند: توسل به اهل‌بیت و زیارت اهل‌بیت را صحیح نمی‌داند. برخی اعیاد و مناسبتهای شیعی مانند: تولد و شهادت اهل‌بیت را ساخته‌ی مردم می‌داند. او فقط عید فطر و عید اضحی(قربان) را عید اسلام می‌داند. وی به فقه اهل‌تسنن عمل می‌کند و برخی کتابهای او در عربستان منتشر شده است و برخی وب سایتها متعلق به عربستان و اهل‌تسنن به نشر الکترونیکی آثار او می‌پردازند. همه‌ی موارد ذکر شده بیانگر تاثیر پذیری مصطفی حسینی طباطبایی از اهل‌تسنن می‌باشد.

    کلید واژگان: توسل, زیارت, قرآنیان شیعه, مصطفی حسینی طباطبایی}
    Hossein Mohammadi Fam *, Sayed Majid Nabavi

    Sayyed Mostafa Hosseini Tabatabai was born in 1314. He is one of the Shiite Qur’anists; the Qur’anists are those who deny the extremism of the hadiths. He criticizes some Shiite principles that show that he is under the influence of some principles of the Sunnis. He does not consider issues such as recourse to the Ahl al-Bayt (as) and pilgrimage to the Ahl al-Bayt to be correct. He knows that he considers only Eid al-Fitr and Eid al-Adha as Eid al-Islam. He practices Sunni jurisprudence, and some of his books have been published in Saudi Arabia, and some Saudi-owned and Sunni websites publish his works electronically. All of the above indicate that Mustafa Hosseini Tabatabai is influenced by Sunnis.

    Keywords: Mustafa Hosseini Tabatabai, Shiite Quranists, Denial of pilgrimage}
  • سید رضا مودب، جعفر نکونام، علی تصدیقی شاهرضایی
    قرآنیان نام جریانی فکری است که با تکیه بر وحدت امت اسلامی و شعار بازگشت به قرآن، در نیمه دوم قرن سیزدهم هجری، تحت تاثیر اندیشه های اصلاحی سید جمال الدین اسدآبادی و شیخ هادی نجم آبادی، توسط یکی از شاگردان ایشان به نام سید اسدالله خرقانی شکل گرفت و به وسیله دیگرانی همچون شریعت سنگلجی، یوسف شعار، برقعی، قلمداران و حسینی طباطبایی ادامه یافت. این گروه که قرآن را در بخش اعتقادات، کافی و بی نیاز از سنت می دانند و سنت را تنها در بخش احکام و مجملات قرآن به عنوان مبین آیات، معتبر می شمارند، برای پذیرش روایات، ملاک هایی همچون: موافقت آن با قرآن و عقل قطعی و متواتر بودن و مورد اتفاق بودن روایت را مطرح می کنند. اما با مراجعه به برداشت های تفسیری آنان مشخص می شود که این ملاک ها گاهی از سوی خود ایشان هم رعایت نشده و برخی از آنها در تفسیر آیات قرآن به سنت از روایاتی بهره گرفته اند که نه با قرآن و عقل سازگار است و نه از وصف مورد اتفاق و قطعی و متواتر بودن برخوردار است. در این پژوهش، کوشش شده نادرستی دیدگاه و روش آنها بیان شود.
    کلید واژگان: قرآنیان شیعه, روش تفسیری, قرآن و سنت}
    Seid Reza Moaddab, Jafar Nekoonam, Ali Tasdighi Shahrezaee
    The Quranic scholars is the name of a thinking movement which was formed by relying on the Islamic Community Unity and the motto of return to the Quran, in the second half of the 11 th A.D. influenced by the reformist thoughts of Seid Jamal Asadabadi and Sheik Hadi Najm Abadi and by one of his students named Seid Asadullah Khraghani. This movement was continued by some others as Shariat Sanglaji, Yousef Shoar, Borghaee, Ghalamdaran and Husseini Tabatabaee. This group considered the Quran in the beliefs section as sufficient and having without the need to tradition and they also considered tradition as valid in only the rules section and the Quranic succinct expressions as explaining the verses. For accepting the Narratives (words by the Imams) such criteria as: its agreement with the Quran and the absolute wisdom, and frequency, and consensus among others over it are cited. However, it is specified with reference to their interpretative takeaways, that these criteria were not also respected by them and some of them had utilized some Narratives in interpreting the Quranic verses based on tradition which neither met the Quran and wisdom nor they ever enjoyed consensus and frequency. In this research, attempts have been made the inaccuracy of their perspectives to be elucidated.
    Keywords: Shia Quranic scholars, Interpretative method, Quran, Tradition}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال