جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "قرائت کسائی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «قرائت کسائی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نشریه مطالعات تاریخی قرآن و حدیث، سال بیست و ششم شماره 1 (پیاپی 67، بهار و تابستان 1399)، صص 283 -304
مفسران مسلمان، خاصه مفسران شیعی، همواره در معنا و سبب نزول آیات نخست سوره تحریم اختلاف داشته اند. بیش تر این اختلاف بر سر تفسیر بخشی از آیه 3 یعنی عبارت «عرف بعضه و اعرض عن بعض» بوده است. روایات سبب نزول آیات نخست این سوره نیز به گونه ای نیست که این اختلاف را رفع کند. افزون بر تنوع این روایات و وجود نشانه های جعل و تحریف در بیش تر آن ها، هرگز عبارت فوق در هیچ کدام به روشنی تفسیر نشده است. در این مطالعه می خواهیم از این فرضیه دفاع کنیم که قرایت علی بن حمزه کسایی (د 119ق) از این آیه که شاگرد او و قاری مشهور، ابوبکر شعبه بن عیاش (د 193ق) روایتش کرده، راه گشای فهم و تفسیر این بخش از آیه است. این قرایت هم از نظر سندی، هم از نظر معنایی و تطابق با آیه بر قرایت رایج رجحان دارد. اختیار این قرایت ما را از ابهامات روایات سبب نزول می رهاند؛ روایاتی که گاه راز افشاشده پیامبر (ص) را بشارت زمامداری ابوبکر و عمر، و گاه ولایت امام علی (ع) می شناسانند و به نظر می رسد همه در یک فضای تقابلی شکل گرفته اند. تاکید راویان این قرایت بر این که این قرایت همان قرایت امام علی (ع) است، می تواند حاکی از استناد آن به اهل بیت (ع) تلقی شود.
کلید واژگان: روایات اسباب النزول, سوره تحریم, قرائت کسائیThe commentators have disagreed on the meaning and reason for the revelation of the first verses of Surah Tahrir, The narrations do not cause the revelation of the first verses of this surah in a way that eliminates this difference; Because in addition to the fragmentation of votes and the existence of signs of forgery and distortion in most of them, he has not clearly interpreted this phrase. In this article, we have shown that the recitation of Kasaee, narrated by Abu Bakr ibn Ayyash, paves the way for understanding and interpreting this part of the verse. The emphasis of the narrators of this recitation on the fact that it is the same recitation of Imam Ali (as) shows that it is cited by the Ahl al-Bayt. Therefore, this reading, both in terms of document and semantics and its conformity with the verse, is preferable to the common reading, and the authority of this reading, from accepting the narrations, causes the false revelation of the Sunnis that the secret of the Prophet was announced by Abu Bakr and Omar knows, as well as the Shiite narrations, which were probably forged in contrast to the Sunni narrations and introduces the secret and the head of the Prophet (PBUH) as the guardianship of Imam Ali (AS), and removes the ambiguity in the verse.
Keywords: Reading, interpretation, Quran, Surah Tahrim, Kasaee
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.