به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ماشیح » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ماشیح» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جمال فلاح یخدانی

    در طول تاریخ همواره اعتقاد به منجی، دستخوش حوادث و القایات خاصی بوده است. اعتقاد به این آموزه بسته به شرایط جامعه متفاوت بوده، گاهی دارای شدت و گاهی دارای رخوت بوده است. گاهی منجی را با رسالتی قومی و این جهانی و گاهی او را فراقو‌می ‌و فراکیهانی تصور می‌کردند. در هرصورت، این آموزه در طول تاریخ همواره در حال تغییر و تحول بوده است. عناوین مختلفی برای مفهوم منجی آخرالزمان در کتاب‌های عهد عتیق و عهد جدید ذکرشده است؛ یکی از این عناوین که مخصوصا در عهد جدید، مکرر برای منجی آخرالزمان ذکرشده، عنوان «پسر ‌انسان» است. این واژه، معنا و رسالتی فراتر ازآنچه برای ماشیح در یهود ذکر شده را برای منجی آخرالزمان ارایه می‌دهد.
    نوشتار حاضر با رویکرد توصیفی–تحلیلی، سیر تطورات و تحولات منجی‌باوری با تکیه بر عنوان «پسر انسان» و بسترهای شکل‌گیری اعتقاد به «پسر ‌انسان» به‌عنوان منجی آخرالزمان را کنکاش نموده و سیری را که در معنا و مفهوم منجی آخرالزمان در هریک از کتاب‌های عهد عتیق و جدید رخ داده، بررسی کرده است.

    کلید واژگان: منجی, عهد عتیق, عهد جدید, پسر انسان, ماشیح, مسیحا}
  • رحیم کارگر*، جمال فلاح یخدانی

    یکی از اسبابی که در طول تاریخ، انسان ها را به ورطه نابودی کشانده، گناه است، در کتاب مقدس یهودیان به این سنت الهی اذعان شده که سبب بی بهره شدن از انواع نعمت ها، مخصوصا نجات به علت گناه بوده است. در آنجا بر این حقیقت اذعان می کند تا بنی اسراییل و یهود خدا را پرستش می کردند خدا هم به عنوان تنها منجی قوم در کنار آن ها بوده است اما وقتی عصیان کردند و توبه نکردند خدا آن ها را تنها گذاشت و آن ها را مبتلا به انواع بلاها کرد.
    این پژوهش کوشیده است با رویکرد توصیفی- تحلیلی و باهدف تبیین جایگاه یکی از موانع ظهور ماشیح که گناه باشد این حقیقت را اثبات کند که همان طور که گناه سبب بلا و رنج بنی اسراییل و یهود شده توبه هم می تواند این گرفتاری ها را از این قوم رفع کرده و مقدمات نجات را فراهم کرده و ظهور ماشیح را به جلو بیندازد.

    کلید واژگان: توبه, گناه, منجی, نجات, ماشیح, تاخیر, تعجیل}
    Rahim Kargar *, Jamal Falah Yakhdani

    One of the reasons that has historically led people to morass of destruction is sin. The Jewish Bible acknowledges this divine tradition which was the reason to the deprivation of people of all sorts of blessings, especially salvation, due to the sin. There, it acknowledges the fact that as long as the Israelites and the Jews worshiped God, He was by their side as their only Savior; however, when they rebelled and did not repent, God left them and afflicted them with all sorts of calamities.
    This study, with a descriptive-analytic method and with the aim of explaining the status of one of the barriers of the appearance of Mashih (Messiah) which is the sin, proves this fact that sin has caused the hardship and suffering for the Israelites and the Jews, and repentance can also alleviate these hardships and prepare the preliminaries for salvation and speed up the appearance of Mashih (Messiah).

    Keywords: repentance, sin, savior, salvation, Mashih (Messiah), delay, hastening}
  • روح الله شاکری زواردهی، محسن شریعتی
    اندیشه «مسیحا» و «موعود» در تاریخ آیین یهود، همواره با اختلاف ها و فراز و نشیب هایی همراه بوده است؛ اما آیا باور داشت موعود، در عرصه های تربیتی و اجتماعی، برای یهودیان دارای فواید و دستاور دهایی بوده است؟ این جستار با روش توصیفی - تحلیلی به سوال مذکور پاسخ داده و معتقد است باور داشت موعود در آیین یهود، امری صرفا اعتقادی نبوده، بلکه بسته به کیفیت اعتقاد به آن، کارکردهایی برای یهودیان به عنوان پیروان دین الاهی، نه به عنوان دینی سیاسی و ابزار دردست صهیونیسم؛ در برداشته است و در واقع این باور، مکانیسم و اهرمی برای تحقق برخی از آرمان های آیین یهود به شمار می رود.
    به عبارت دیگر: اعتقاد به موعود، همواره برای یهودیان دستاوردها و کارکردهایی در عرصه معرفتی- اعتقادی، چون شریعت گرایی و ترغیب به توبه داشته و در عرصه اخلاقی- تربیتی، کارکردی چون امید افزایی و الگوسازی؛ و در عرصه اجتماعی- سیاسی، کارکردی چون پویایی و صبر افزایی، در پی داشته است.
    کلید واژگان: کارکرد, موعودباوری, آیین, یهود, ماشیح}
    Rouh Allah Shakerie Zavardehie, Mohsen Shariatie
    The idea of “Messiah” and the “Promised One” in the history of Judaism has always been with disputes and vicissitudes; however, has believing in the Messiah had any advantages and achievements for the Jews in the educational and social areas? This article, with an analytical-descriptive method answers this question and believes believing in the Messiah in Judaism is not just a faith-related issue; rather, it has had functions depending on the quality of believing it for the Jews as the followers of a Divine religion, not as a political religion and a tool in the hands of Zionism. In fact, this belief is considered as a mechanism and a lever in the achievement of some of the goals of Judaism.
    In other words, believing in the Messiah has always had achievements and functions in perceptional-ideological areas like legalism and the encouragement of repenting, and in the moral and educational areas- it has functions like hope raising and modelling, and in the social-political areas, it has functions like dynamism and patience raising.
    Keywords: function, belief in Messiah, religion, Jews, Mashiah (Messiah)}
  • محمدهادی یدالله پور، مرتضی خرمی، سیده فاطمه حسینی*
    یکی از باورهای دینی که وجه مشترک آموزه های وحیانی به شمار می رود، «موعودگرایی» است که این مقاله باعنوان «موعودگرایی در قرآن و عهدین» تلاش نموده است تا با دقت و ژرف کاوی به روش تطبیقی آن را موردبررسی و تحلیل قرار دهد و به نشانه ها و امیدهایی که در جهت باور داشت موعود در اسلام، یهود و مسیحیت با تاکیدبرکتب مقدس آنان و همچنین به نقاط اشتراک و افتراق سه دین اسلام، یهود و مسیحیت در اعتقاد به منجی موعود پرداخته است که لاجرم تفکر برتر اسلام و امتیازات اسلام از میان این نگرش تطبیقی نمودار خواهد گشت.
    کلید واژگان: موعودگرایی, عهدین, نجات, ماشیح, مسیح, مقایسه تطبیقی}
    Mohammad Hadi Yadollahpour, Morteza Khorami, Seyyedeh Fatemeh Hosseini*
    One of the religious beliefs which is the common factor in revelation teachings is Messianism. This paper titled Messianism in the Quran and the Bible aims to analyze this issue using the comparative method. This paper has also reviewed the signs and hopes regarding the belief in Messianism in Islam, Judaism and Christianity, with emphasis on the Bible as well as the strengths and differences between the three religions of Islam, Judaism and Christianity about believing in the Promised Messiah, and inevitably the higher order thinking of Islam will manifest from this review.
    Keywords: Messianism, Quran, the Bible, deliverance, messiah, comparative study}
  • سعیده معین نجف آبادی
    جامعه آرمانی یا حکومت موعود در آخرالزمان، از مفاهیم مشترکی است که مورد توجه ادیان مختلف قرار گرفته است. درباره چگونگی ظهور موعود، حکومت داری و ویژگی های آن زمان، مطالب زیادی در متون این مکاتب می توان یافت. در این میان، مکتب شیعه و یهود در این زمینه صاحب نظر بوده، از جهات مختلف، حکومت منجی موعود را مورد توجه قرار داده اند. دراین پژوهش، سعی شده است فرایند کارویژه های حکومت موعود در آینده به صورت ملموس تر و مطابق با ساختارهای امروزی بررسی شود و در ضمن، به مقایسه و تطبیق دو مکتب در این زمینه بپردازیم، تا بدین وسیله تشابهات این دو نگرش به عنوان دو مکتب الهی به شکل روشن تری بیان شود.
    کلید واژگان: حکومت موعود, شیعه, ماشیح, کارویژه, یهود}
    Saiedeh Muein Najafabadi
    the ideal society or the Promised Government of the last days, is one of the common concepts that has been paid attention to by different religions. One can find a lot of subjects on the quality of the Appearance of the Promised Government, and the specialties of that time in the text of these religions and schools. In this subject, the two schools, namely, the shii’a and Yahud, have their stands; and have studied it from different aspects. In this investigation, has been tried to check the process of the future Promised Government in more realistic form and based on today’s structures. And also we tried to compare the two schools in this regard; so that one can see the similarities between the two schools.
    Keywords: The Promised Government, Shiia. Mashih, The Function, Yahud}
  • سعیده معین نجف آبادی

    آرمان شهر یا مدینه فاضله، از مفاهیمی است که سال ها ذهن اندیشوران زیادی را به خود مشغول کرده است. شاید بتوان گفت از همان ابتدا که بشر توانست مفهوم جامعه بشری را درک کند، از پس سختی ها و مصائب، آرزوی چنین جامعه ای را با خود همراه کرده. این امید، همچنان تا به امروز ادامه یافته و تسکین دهنده بشر برای رهایی از مشکلات شده است.
    این آرزوی بشر، توسط ادیان به اوج خود می رسد و با ظهور مردی که منجی جهان است، حقیقت می یابد. البته باید گفت که مدینه فاضله پیامبران الهی در مقایسه با آرمان شهرهایی که اندیشه بشر، آن ها را طراحی کرده است، تفاوت ماهوی دارد؛ چرا که پیامبران الهی، به دنبال استقرار نظامی مطلوب برای زندگی بشر و سعادت او رفته اند که قانونگذار آن، خالق انسان ها است. البته تعبیر آن ها از آرمان شهر نیزجامعه ای است که اجرا کنندگان آن، پروا پیشگان وارسته ای هستند که خود را برابر خدا مسوول می دانند و آماده پاسخگویی از عملکرد خویش در روز واپسین هستند و در پی آن، هدایت مردمان را هدف نهایی خود قرار داده اند.
    این حکومت آرمانی، مورد توجه همه ادیان الهی قرار گرفته است. از جمله می توان به مکتب یهود اشاره کرد.تشکیل حکومت آرمانی ماشیح یا همان موعود یهود، موضوع بسیاری از متون عهد عتیق است که به شکلی مستقیم یا غیرمستقیم مورد اشاره قرار گرفته و آینده ای روشن را در پیش روی پیروان خود ترسیم کرده است. حال با بیان یک سلسله شرایط و ویژگی های چنین جامعه ای از منظر یهود، در صدد ترسیم آرمان شهر موعود یهود برآمدیم که عاملی در راستای بسیاری از اقدامات یهودیان است.

    کلید واژگان: آرمان شهر, حکومت آرمانی, عهد عتیق, یهودیت, یهوه, ماشیح, کارویژه}
    Saeideh Moein Najafabadi

    Utopia is the major concept which attracted the nuids of the learned to themselves. It is said since human beings could understand the concept of their society at the early ages, they were accompanied with such a society via afflictions and problems. This hope has been continued and made human beings tranquilled for releasing of such problems.
    This came in to its culimination by different religions. It will reach the truth by a man who will renew the world. It should be mentioned that Utopia of prophets in comparison with that made by human beings differs substantially, because te prophets have been gone to prepare an agreeable system of life for the happiness of a society which its law mater is the creator of human beings. Their interpretation of utopia is a society that its executors are virtuous and god-fearing who are resparsible in the presence of Allah. Prophets are also ready to answer their approaches in the Here after day.
    In following, the leading of human being is their utmost aim.
    This notion is attracted in to attention by we tueological religions. For example, the Jewish religion, the utopia of Mashih, that is, the promised Jew is the major subjects of the old testament which directly or indirectly pointed out it and planned the lightening future for his followers. Now, we present some characteristics of such a society such as Jew for illustrating their Utopia.

    Keywords: Utopia – Utopia government – old testament – Judaism – Jew – Mashih – special work}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال