به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مبارزه سیاسی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مبارزه سیاسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محسن شریفی*

    در پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی علل قیام نکردن امام حسین علیه السلام در عصر معاویه و شرایط زمانی دوره امامت آن حضرت پرداخته شده است و این نوشتار درصدد پاسخ به این پرسش است که چرا امام حسین علیه السلام در زمان معاویه قیام نکرد. از مهم ترین دلایل آن می توان به موارد مختلفی همچون وجود صلح نامه، موقعیت اجتماعی و سیاستمداری معاویه، شرایط زمانی، تفاوت های رفتاری معاویه با یزید، عدم آمادگی برای دعوت فراگیر مردم و حفظ جان شیعیان اشاره کرد. یافته های پژوهش نشان می دهد که امام حسین علیه السلام همانند پدر و برادرش، معاویه را غاصب خلافت می دانست و مبارزه با او را بر خود واجب می دانست؛ ولی با توجه به اینکه معاویه با بهره گیری از حیله و نیرنگ و تبلیغات، فضای جامعه را در اختیار داشت به طوری که خود را خلیفه بر حق معرفی کرده بود، قیام در چنین موقعیتی به نتیجه مطلوب نمی رسید؛ یعنی اگر امام حسن علیه السلام با پذیرش صلح نامه، کیان اسلام را حفظ کرد امام حسین علیه السلام نیز با سکوت و مبارزات سیاسی غیرنظامی در این دوره وظیفه اش را انجام داد.

    کلید واژگان: امامت, امام حسین علیه السلام, خلافت معاویه, یزید, صلح, قیام, مبارزه سیاسی}
  • سعید توفیق، وجیهه میری*، سید جواد عابدی شهری

    بعد از واقعه کربلا، امام علی بن الحسین (ع) تحت نظر و هدف سوء ظن امویان بود. از این رو، در نگاه اول به نظر می رسد امام با التزام به اصل تقیه، از مبارزه با طاغوت به کلی دست کشیده باشد، اما با دقت نظر در سیره ایشان روشن می شود که نه تنها آن حضرت در اوضاع تهدید و سرکوب، از مبارزه با حاکمیت متغلب امویان دست برنداشت، بلکه باید از ایشان به عنوان «باعث الإسلام من جدید» نام برد. بر این اساس، دو پرسش بایسته تامل است: امام سجاد (ع) پس از بازگشت از اسارت و اقامت در مدینه، از چه روشی برای مبارزه علیه امویان سود جست؟امام سجاد (ع) در پی طرح و احیای کدام مفاهیم دینی و سیاسی بوده است؟ یافته های این مقاله بر اساس شیوه توصیفی تحلیلی حاکی است که امام پس از پایان اسارت و اقامت در مدینه برای مبارزه ضد امویان، در پوشش تقیه، روش دعا و شعر را برگزید و کوشید مسایل دینی و سیاسی خاصی همچون معادگرایی، امامت و رسالت امام، منزلت امام، غصب خلافت، ابلاغ پیام کربلا و اضطرار خویش را طرح و بازتولید کند. امام کوشید از رهگذر مبارزه منفی، یعنی بیدار کردن مردم و اهتمام بر رسوایی باطل، حقیقت را نمایان سازد.

    کلید واژگان: امام سجاد(ع), مبارزه سیاسی, دعا, شعر, مفاهیم دینی سیاسی}
    Saeed Tofigh, Vajiheh Miri *, Seyed Javad Abedi Shahri

    After the Karbala incident, Imam Ali ibn al-Husayn (as) was under the control and target of the Umayyads. Hence, at first glance, it seems that the Imam, by adhering to the principle of taqīya, has completely abandoned the fight against the wicked, but a careful look at his biography makes it clear that not only did he not give up the fight against the fraudulent rule of the Umayyads in situations of threat and repression, but he should also be called “The Revival of Islam”. Accordingly, two questions need to be considered: 1. After returning from captivity and staying in Medina, Imam Sajjād (as) used what method to fight against the Umayyads? 2. Imam Sajjād (as) sought to design and revive which religious and political concepts?The findings of this article are based on a descriptive-analytical method that the Imam, after returning from captivity and staying in Medina to fight against the Umayyads, chose the method of prayer and poetry under the guise of taqīya, and he tried to design and reproduce certain religious and political issues such as resurrectionism, Imamate and mission of the Imam, the status of the Imam, the usurpation of the Caliphate, the message of Karbala and his urgency. Imam tried to reveal the truth through struggle, that is, awakening the people and striving for false disgrace.

    Keywords: Imam Sajjād (as), political struggle, Prayer, poetry, Religious Political Concepts}
  • سعید توفیق، وجیهه میری*، سید جواد عابدی شهری

    بعد از واقعه کربلا، امام علی بن الحسین (ع) تحت نظر و هدف سوء ظن امویان بود. از این رو، در نگاه اول به نظر می رسد امام با التزام به اصل تقیه، از مبارزه با طاغوت به کلی دست کشیده باشد، اما با دقت نظر در سیره ایشان روشن می شود که نه تنها آن حضرت در اوضاع تهدید و سرکوب، از مبارزه با حاکمیت متغلب امویان دست برنداشت، بلکه باید از ایشان به عنوان «باعث الإسلام من جدید» نام برد. بر این اساس، دو پرسش بایسته تامل است: امام سجاد (ع) پس از بازگشت از اسارت و اقامت در مدینه، از چه روشی برای مبارزه علیه امویان سود جست؟امام سجاد (ع) در پی طرح و احیای کدام مفاهیم دینی و سیاسی بوده است؟یافته های این مقاله بر اساس شیوه توصیفی تحلیلی حاکی است که امام پس از پایان اسارت و اقامت در مدینه برای مبارزه ضد امویان، در پوشش تقیه، روش دعا و شعر را برگزید و کوشید مسائل دینی و سیاسی خاصی همچون معادگرایی، امامت و رسالت امام، منزلت امام، غصب خلافت، ابلاغ پیام کربلا و اضطرار خویش را طرح و بازتولید کند. امام کوشید از رهگذر مبارزه منفی، یعنی بیدار کردن مردم و اهتمام بر رسوایی باطل، حقیقت را نمایان سازد.

    کلید واژگان: امام سجاد(ع), مبارزه سیاسی, دعا, شعر, مفاهیم دینی سیاسی}
    Saeed Tofigh, Vajiheh Miri *, Seyed Javad Abedi Shahri

    After the Karbala incident, Imam Ali ibn al-Husayn (as) was under the control and target of the Umayyads. Hence, at first glance, it seems that the Imam, by adhering to the principle of taqīya, has completely abandoned the fight against the wicked, but a careful look at his biography makes it clear that not only did he not give up the fight against the fraudulent rule of the Umayyads in situations of threat and repression, but he should also be called “The Revival of Islam”. Accordingly, two questions need to be considered: 1. After returning from captivity and staying in Medina, Imam Sajjād (as) used what method to fight against the Umayyads? 2. Imam Sajjād (as) sought to design and revive which religious and political concepts?The findings of this article are based on a descriptive-analytical method that the Imam, after returning from captivity and staying in Medina to fight against the Umayyads, chose the method of prayer and poetry under the guise of taqīya, and he tried to design and reproduce certain religious and political issues such as resurrectionism, Imamate and mission of the Imam, the status of the Imam, the usurpation of the Caliphate, the message of Karbala and his urgency. Imam tried to reveal the truth through struggle, that is, awakening the people and striving for false disgrace.

    Keywords: Imam Sajjād (As), Political Struggle, Prayer, Poetry, Religious Political Concepts}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال