به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « محمدحسین » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «محمدحسین» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شیخ محمدحسین خراسانی_بازنویسی و مقدمه: عبدالحسین طالعی
    نگارنده در این گفتار، به هفت شبهه پاسخ می دهد که محمد بن عبدالکریم شهرستانی در کتاب الملل و النحل، به طور فرضی از زبان ابلیس در باب شبهه خلق خودش مطرح کرده است. این پاسخ ها بر اساس قرآن و حدیث است و ضمن بیان و توضیح آنها، برخی از دیدگاه های فلاسفه و عرفا نقد شده است. این گفتار، از کتاب دائره المعارف الاسلامیه فی شرح الخطبه الرضویه برگزیده و بازنویسی شده و منابع آیات و روایات آن بیان شده است. شرح حال مختصر نویسنده و معرفی آثار او و توضیحی درباره کتاب یاد شده در مقدمه آمده است.
    کلید واژگان: شهرستانی, محمدبن عبدالکریم, الملل و النحل (کتاب), خراسانی, محمدحسین, دائره المعارف الاسلامیه فی شرح الخطبه الرضویه (کتاب), خلق ابلیس - شبهات و پاسخها, عدل الهی}
    Sheikh Mohammad Husayn Khorasani, Compiled, Introduced By Abdolhusayn Taleee
    in this article, seven doubts have been answered which Mohammad ibn Abdol karim Shahrestani included in his book “al-Milal va al-Nihal” assumingly raised by Satan regarding his creation. These answers are based on Quran and hadith and meanwhile ideas of some philosophers and elites have been reviewed. This article has been excerpted from “Dairah al-Ma’arif al-Islamiyah fi Sharh al-Khotba al- Razaviyah” and rewrote. The references of verses and traditions have been mentioned as well. A brief biography of the author and its works and an explanation on the mentioned book has been included in introduction.
  • محمد رحیمیان
    اعتقاد فلاسفه به فراگیری ضرورت علی- معلولی در همه پدیده های جهان هستی این سوال را پدید آورده که اگر اراده انسان های مختار نیز یکی از این پدیده هاست، چگونه می توان به آزادی اراده و در نتیجه اختیار بدیهی در انسان ها قائل بود. فلاسفه توضیحات مفصل و گوناگونی در این زمینه ارائه کرده اند. اما آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد برخی از آرائی است که فلاسفه در تبیین چیستی اراده بیان نموده و به آن، در برخی موارد، حالت انفعالی و در مواردی دیگر حالت فعلی داده و یا به تاثیر نقش عقل در آزادانه بودن اراده اشاره کرده اند.
    در ادامه به انتقادات برخی اصولیون در این زمینه اشاره شده است تا نشان دهد که آراء فلسفی مذکور، توان تبیین اراده آزاد را نداشته و پذیرش علیت فلسفی، راهی جز اعتقاد به جبر را باقی نمی گذارد.
    کلید واژگان: علیت, اختیار, فلسفه اسلامی, اراده, جبر, نایینی, محمدحسین}
    Mohammad Rahimiyan
    the belief of Philosophers in the necessity of cause and effect relationship in every phenomenon of the universe raises this question that if the free will of human beings is one of these phenomena, how can we be counted it as free will? Philosophers gave extended detailed answers to this question. But what is studied in this research is some explanations given by philosophers regarding the identity of free will which is considered active is some cases and passive in some other cases and in some cases the impact of reason on freedom of will has been pointed out. Later, criticisms of some Usoliyun in this regard has been outlined to declare the mentioned philosophical ideas are unable to explain freedom of will and accepting philosophical cause and effect will eventually lead us to jabr.
  • محمدرضا ستوده نیا، نازیلا عادل فر*
    یکی از آیات مهم قرآن که اشاره به مقام والای انسان دارد، آیه امانت می باشد که از متشابهات قرآن است. تاکنون برای تفسیر واژه «امانت» در این آیه، مصداق های متفاوت و زیادی بیان شده است که ابهام آیه را بیشتر می کند. این نوشتار برای تفسیر امانت در آیه مذکور با تحلیل تفاسیر، روایات، سایر آیات مربوط به امانت و شواهد موجود در آیه 73 سوره احزاب، بسیاری از مصادیق مذکور را رد می کند؛ زیرا این امانت، امری مربوط به دین حق و مقسم انسان ها به سه دسته منافق، مشرک و مومن است، اما بسیاری از مصادیق بیان شده برای امانت الهی مقسم انسان ها نیست. از این رو، قابل اثبات نمی باشد. از سویی، استعداد تحمل امانت الهی فقط در انسان وجود دارد. بنابراین، مواردی که در سایر موجودات وجود دارد؛ مانند عقل در فرشتگان یا تکلیف در جنیان، قابل حذف از مصادیق امانت است. به نظر می رسد مصداقی که با شواهد مذکور تناقضی ندارد و می تواند مصداق امانت الهی باشد، کمال دین، یعنی ولایت کلیه الهی است که تنها انسان قابلیت پذیرش آن را دارد. از این رو، خلیفه الله گشته است. این استعداد در انسان کامل، یعنی ائمه(ع) به اوج کمال خود رسید. لذا به اولین آنان، «امین الله » خطاب می شود.
    کلید واژگان: امانت الهی, طباطبائی, محمدحسین, ولایت, سوره احزاب}
    Nazila Adelfar
    One of the most important verses in the Quran referring to human dignity is trusteeship verse. Different interpretations of the term “trusteeshp” have been offered. This variety in the interpretations adds to the ambiguity of the Verse. This paper attempts to interpret the validity and interpretation of trusteeship in the context of the 73th verse of Ahzab Chapter and rejects many previous interpretations. Because it is a matter entrusted to the God religion and divided mankind into three categories hypocrite, unbeliever and faithful, but many of the examples cited for divine trust do not divide people into such categories and are not verifiable, hence. On the other hand, the capacity of bearing a divine trusteeship exists in human. Therefore, few cases in other organisms such as intellect in angels or jinns’ task are not part of the trustee. It seems that an instance that is not inconsistent with the evidence and may be applicable to divine trust which is the divine perfection of religion that human beings have the ability to accept. The complete human talent in the Imams reached its peak of perfection so the first of them can be addressed as Amin Allah or the trustee of God.
    Keywords: Allameh Tabatbai, Mohamed Hussein, Trustee, Velayat, Ahzab Chapter}
  • تصحیح و تدوین و مقدمه: ابوالفضل والازداه
    شیخ «محمدحسین آل کاشف الغطاء» (1294 - 1373 هجری قمری) یکی از مراجع دینی شیعه در روزگار معاصر بود که در دو عرصه علم و اجتماع به ایفای نقش فعال پرداخت. او در زمینه فعالیت های علمی آثار متعددی را تالیف کرده که برخی از آنها هنوز به چاپ نرسیده است. یکی از این آثار، تعلیقات وی بر شرح نهج البلاغه شیخ «محمد عبده» (متوفی 1323 هجری قمری)، مفتی الازهر و شاگرد و همکار سید جمال الدین اسدآبادی است. مقاله حاضر بر آن است تا این تعلیقات را گزارش کند.
    کلید واژگان: کاشف الغطاء, محمدحسین, شیخ محمد عبده, شروح نهج البلاغه}
    Abulfazl Valazadeh
    The late Shaikh M.H. Kashef ul-Qeta (1878-1955) was one of the Shia religious scholars and leaders during the last century, who was active in both fields of Jurisprudence and social affairs. He had written many scientific books, that some of them are not printed yet.One of those works, is his "comments" about the "Sharh e Nahj ul-Balagha" of Shaikh M. Abdu (Died in 1905), the high rank Sunni Scholar, the principal of the Al-Azhar academy of Egypt, the close friend and student of Syed Jamal oddin Asad-Abadi. The current essay gives a report about that work.In the first part (this volume) the notes of Kashef ul-Qeta about the speeches of Nahj ul-Balagheh, and in the 2nd part (next volume) his notes and comments about the letters and sentences of Nahj ul-Balagha will be provided.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال