به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « محمدهادی معرفت » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «محمدهادی معرفت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حامد معرفت*

    آیت الله محمدهادی معرفت (13091385) از علمای شناخته شده تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم در سده چهاردهم شمسی است. این مقاله با روش تحلیلی تاریخی به بررسی شخصیت علمی ایشان در عرصه علوم قرآن می پردازد. یافته های تحقیق حاکی است که غالب فعالیت های علمی آیت الله معرفت در زمینه علوم قرآن در حوزه علمیه قم رقم خورده و به ثمر رسیده است. او دارای تالیفات متعدد قرآن پژوهی و صاحب موسوعه «التمهید فی علوم القرآن» است که در جهان اسلام آوازه دارد. اندیشه ها و پژوهش های علمی قرآنی آیت الله معرفت دارای ویژگی اساسی است: مسئله محوری، نیازآگاهی، مکتب گرایی، انصاف مداری، تقریب گرایی، آینده نگری، آزاد اندیشی و نواندیشی. وی دیدگاه ها و نظرات تاثیرگذاری در برخی از مباحث علوم قرآن مانند جمع و تالیف قرآن، قرائات قرآن، نسخ قرآن، تاویل قرآن و صیانت قرآن از تحریف عرضه کرده است که مورد توجه و عنایت و رجوع پژوهشگران علوم اسلامی و قرآنی است. ایشان همچنین در زمینه علوم قرآن، به تربیت نسلی از فضلای جوان همت گماشت و زمینه ساز تاسیس مراکز آموزشی و پژوهشی متعدد در این رشته در قم و ایران شد.

    کلید واژگان: علوم قرآن, محمدهادی معرفت, شخصیتهای علوم قرآنی, قرآن پژوهان سده چهاردهم, حوزه علمیه قم, التمهید فی علوم القرآن}
  • رضا نجفی*، علی احمد ناصح

    نظریه پردازی در خصوص آغاز دوره روش های تفسیری از مهم ترین مباحث تاریخ تفسیر است. از دیدگاه استاد محمدهادی معرفت، شروع دوره عقل گرایی یا اجتهاد در تفسیر، هم زمان با عصر تابعین بوده و پیش از آن، روش مرسوم میان صحابه مبتنی بر نقل و روایت گزارش شده است. این نظر با دیگر مباحث ایشان در خصوص ویژگی های تفسیر صحابه - که در کتاب تفسیر و مفسران آمده - مغایرت دارد. به علاوه انطباق این دیدگاه با مستندات تاریخی، روش مفسران شیعه و سنی و نصوص قرآنی محل بحث است. نوشتار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی برمبنای منابع کتابخانه ای به تحلیل و نقد نظر آیت الله محمدهادی معرفت پرداخته است. نتایج نقد و تحلیل مساله نشان می دهد که تاکیدات قرآن کریم، توصیه های نبی مکرم(ص) و اهتمام برخی از بزرگان صحابه بر تعقل، استنباط و اجتهاد در کشف مراد آیات موجب شد تا روش عقل گرایی و اجتهاد از همان سال های ابتدای بعثت و هم زمان با حیات پیامبر(ص) مرسوم شود. این شیوه تفسیری به دوره تابعان اختصاص ندارد؛ جز اینکه از گسترش و پردازش بیشتری برخوردار گردید.

    کلید واژگان: تاویل, تفسیر عقلی, تفسیر اجتهادی, محمدهادی معرفت}
  • رسول مزرئی*

    اندیشمندان علوم قرآنی، دیدگاه های گوناگونی در باب تفسیر عرفانی مطرح کرده اند. از جمله این اندیشمندان محمدهادی معرفت می باشد. به نظر او، مستند تفاسیر اهل معرفت، ذوق و سلیقه شخصی بوده و تفاسیر آنان از مقوله تفسیر به رای است. همچنین منظور از واژه بطن که در روایات آمده، دلالت التزامی غیر بین کلام است و نیز تفاسیر عرفانی از باب تداعی معانی هستند. در مقاله پیش رو، پس از گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای، این دیدگاه وی پیرامون تاویل و تفسیر عرفانی به روش تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفته و این نتیجه حاصل شده که: اولا بخشی از تفاسیر عرفا بیان معانی باطنی قرآن است و آنان در تفسیر و تاویل آیات از روش های متداول فهم متن بهره برده اند. ثانیا تاویل قرآن از باب دلالت التزامی غیر بین نیست، بلکه غالبا به معنای باطن کلام وحی و گاهی جری و تطبیق است. ثالثا تفاسیر عرفانی از باب تداعی معانی نیست، بلکه اشارات و لطایفی است که پس از تلاوت باطنی قرآن بر قلوب اهل معرفت وارد شده و فهم نو و جدید محسوب می شود و در بیشتر موارد، هیچ پیش زمینه ذهنی پیرامون آن وجود نداشته تا از باب تداعی معانی به شمار آید.

    کلید واژگان: تفسیر عرفانی, محمدهادی معرفت, تفسیر به رای, تاویل, دلالت التزامی غیر بین, تداعی معانی}
    Rasul Mazraei *

    Scholars of the Qur'anic sciences have proposed various views on mystical interpretation. Among these thinkers is Muhammad Hadi Ma'refat. In his opinion, the documentaries (dependent) of the commentaries of the people of cognition are personal tastes and their interpretations are from the category of exegesis by opinion. Also, the meaning of the word interior which is mentioned in the narrations is a non-evident per nexum indication and also mystical interpretations are related to the association of meanings. In the present article, after collecting the data by library method, his view on mystical and esoteric exegesis has been evaluated analytically and it has been concluded that: Firstly, part of the mystics' interpretations is to express the esoteric meanings of the Qur'an and they exegete the verses and they have used common methods of understanding the text. Secondly, the exegesis of the Qur'an is not non-evident per nexum indication, but often means the inner meaning of the word of revelation and sometimes means adaptation. Thirdly, mystical exegesis is not about the association of meanings, but are references and subtleties that have entered the hearts of the people of cognition after the esoteric (internal) recitation of the Qur'an and is considered as new understanding, and in most cases there was no mental background around it to be considered with the association of meanings.

    Keywords: Mystical exegesis, Muhammad Hadi Ma'refat, Exegesis by Opinion, Esoteric exegesis, Non-evident per nexum indication, Association of meanings}
  • فاطمه رجایی، طاهره رجایی*
    محمدهادی معرفت (1309-1385ش) و ابوجعفر محمد بن جریر طبری (310ق/ 922م) دو مفسر بزرگ در تاریخ تفسیرند که از دو نظام کلامی و اعتقادی متفاوت متاثرند. بررسی و مقایسه اجمالی التفسیر الاثری الجامع معرفت و جامع البیان عن تفسیر آی القرآن طبری و دیدگاه آن دو درباره مبانی و روش تفسیری از آن جهت ضرورت دارد که شناخت مبانی و روش مفسر در فهم تفسیر تاثیر بسزایی دارد. التفسیر الاثری الجامع به روش روایی و با رویکرد کلامی شیعه و جامع البیان نیز با همان روش اما با رویکرد کلامی اهل سنت به نگارش درآمده است. حال این سوال قابل طرح است: با توجه به اینکه این دو تفسیر با رویکرد واحدی نگاشته شده اند، آیا در همه مبانی مشترک بوده و برآیندهای یکسانی داشته اند؟
    کلید واژگان: التفسیر الاثری الجامع, جامع البیان, محمدهادی معرفت, محمد بن جریر طبری, قیاس, خبر واحد, روش تفسیر}
    Fatima Rajaei, Tahira Rajaei *
    Muhammad Hadi Marefat (1309-1385) and Abu Jafar Muhammad b. Tahrir Tabari (310 A.H. 922 A.D) are the two great exegetes in the history of exegesis. They are under the influence of two theological and ideological schools. A cursory comparison of al-Tafsir al-Athari al -Jami' and Jami' al-Bayan 'an Tafsir al-Quran by al-Tabari as well as the exegetical views of these two scholars about the exegetical principles and methods is necessary because understanding the princip les and methods of an exegete is instrumental in understanding the exegesis. Tafsir al-Athari al-Jami' has been authored with a narrative method characterized by Shia's theological approach. Jami' al-Bayan has been written with the same method but it features the theological approach of Ahle Sunnah. Now the question which comes up is: Given the fact that both of the commentaries have been written with the same approach, do they share the principles and foundations and yield the same result? The writer elaborates on this question and seeks to answer it in detail.
    Keywords: al-Tafsir al-Athari al-Jami', Jami al-Bayan, Muhammad Hadi Marefat, Muhammad b. Tahrir al-Tabari, analogy, single report, exegetical method}
  • مرتضی کریمی نیا
    این نوشتار پس از ارائه مقدمه ای در باب تاریخ نگاری قرآن کریم به بررسی دلایل امتناع صاحب نظران و نویسندگان مسلمان از نگارش کتابی با عنوان تاریخ قرآن کریم می پردازد. به نظر نگارنده تاریخ نگاری قرآن کریم در جهان اسلام تحت تاثیر تاریخ قرآن نوشته نولدکه است. در ادامه شرح کاملی از آثار ارزشمند منتشر شده توسط صاحب نظران مسلمان به ویژه در ایران و جهان عرب ارائه می شود. در بخش پایانی این مقاله به متونی اشاره دارد که به زبان های مختلف چون عربی، فارسی، ترکی، اردو، مالایی و اندونزیایی درباره تاریخ اسلام به زیور طبع آراسته شده است.
    کلید واژگان: تاریخ قرآن کریم, تئودور نولدکه, فریدریک شوالی, تاریخ نگاری قرآن کریم در جهان اسلام, ابوعبدالله زنجانی, محمود رامیار, عبدالصبور شاهین, محمد عبدالله دراز, سیدابوالقاسم خویی, محمدهادی معرفت, مهدی بازرگان}
    Morteza Kariminia
    After a review of the history of the Holy Quran, The main question of the present paper is this: why muslims have not written a book entitled the history of the Holy Quran over the last century? I will present three different veasons for it. I consider the history of writing the Holy Quran in the world of Islam as influenced by the History of the Holy Quran by Noldke- schwali. I will then review in a detailed way the most important works of the Islamic scholars in the world of Islam especially in Iran and the Arab word, The final part of this paper is a report on the texts written about the history of Islam in the world of Islam in six languages, namely Arabic, persian, Turkish, urdu, Malayan and Indomesian.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال