به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مخاطب‏شناسی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مخاطب‏شناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ناصر رفیعی محمدی*

    یکی از راه های انتقال مطالب و معارف دینی مانند همه عرصه های دیگر، مدل پرسش و پاسخ است. پرسش گاهی از سوی جاهل و رسیدن به علم است و گاهی از سوی منکر و برای تخریب شخصیت، فکر و عقیده طرف مقابل است که به آن شبهه نیز گفته می شود. پاسخ هرکدام از این ها روش های متناسب با خود را می طلبد. درباره پاسخ به شبهات اساتید مختلف در حوزه های علمیه و دیگر مراکز علمی نکات مفیدی بیان کرده اند. در اینجا مجله پاسخ گفتگویی را که با استاد دکتر ناصر رفیعی محمدی در خصوص این موضوع صورت گرفته را با اندکی تصرف تقدیم می نماید.

    کلید واژگان: علل و عوامل بروز اختلال, پاسخ گویی به شبهات دینی, مخاطب شناسی}
  • محمد حاجی ابوالقاسمی دولابی*
    قرآن کریم نمونه های متعددی از افسران جهاد تبیین را به ما معرفی کرده است، شاید یکی از مهم ترین آن ها حضرت ابراهیم8 باشد. من یک مروری داشتم بر جهاد حضرت ابراهیم8، دیدم یکی از برجسته ترین فرازهای جهاد ایشان جهاد تبیین و پاسخگویی به شبهات، مبارزه با شبهه افکنان و شبهه آفرینان است که این پیامبر خدا انصافا پاسخ های ابتکاری و زیبایی را در برابر شبهه افکنان ارائه می کند.
    کلید واژگان: جهاد تبیین, حضرت ابراهیم علیه السلام, شجاعت, خستگی ناپذیری, پاسخگویی ملموس, مخاطب شناسی, رویکرد تهاجمی به شبهه, مقابله با سرمنشا شبهات}
  • محمدحسن تقیه*، فرانک ناجی

    امروز نهج‏ البلاغه بنا بر سرچشمه الهی اش در دل مردم فارسی‏زبان به ویژه ایرانیان جای ویژه ای دارد. بی گمان مترجمان و شارحان فرهیخته آن نقش به‏ سزایی در این زمینه ایفا نموده اند. با این وجود نهج‏ البلاغه برای بیشتر مخاطبان فارسی‏ زبان ناشناخته است. چرا که آموزه‏ های این کتاب گران‏سنگ آن چنان که شایسته و بایسته است به آنها منتقل نشده است. مهم ترین دلایل آن پر‏نغز بودن کلام امام علی علیه السلام، سنگین بودن متن اصلی، کم کاربردی بودن برخی اصطلاحات، کمبود متخصصان حرفه‏ ای و ضعف برخی مترجمان در انجام رسالت حرفه‏ ای خود است. از سویی دیگر تکیه بر روش سنتی تبلیغ، بهره نبردن از ابزارهای روز پیام‏رسانی مانند فضای مجازی، ماهواره و... و هم چنین دسته بندی نکردن پژوهش‏ ها و علوم نهج‏ البلاغه مخاطب گریزی را در پی داشته است.مخاطب‏ نشناسی و طبفه‏ بندی نکردن مخاطبان از لحاظ سنی و علمی نیز موجب دفع آنها به ویژه جوانان شده است.نگارنده در این مفاله تلاش می کند با روشی تحلیلی نظری و با ارائه راهکارهایی علمی و کاربردی زمینه ای درست و سازنده را برای انتقال آموزه‏ های ارزشمند نهج‏ البلاغه فراهم آورد.

    کلید واژگان: نهج‏ البلاغه, زبان های عربی و فارسی, مخاطب‏شناسی, رویکردهای نوین}
    Mohamadhassan Taqiyeh *, Faranak Naji

    Today, due to its divine source, Nahj al-Balaghah has a special place in the hearts of Persian-speaking people, especially Iranians. Undoubtedly, educated translators and interpreters have played a significant role in this field. Nevertheless, Nahj al-Balaghah is unknown to most Persian-speaking audiences because the teachings of this precious book have not been transferred to them as they should have been. The most important reasons are the richness of Imam Ali's words, the heaviness of the original text, the underuse of some terms, the lack of professional experts, and the weakness of some translators in fulfilling their professional mission. On the other hand, relying on the traditional advertising method, not using today's messaging tools such as virtual platforms, satellites, etc., and not categorizing Nahj al-Balaghah's studies and sciences has led to the dispersion of the audience. Not knowing the audience and not classifying them in terms of their age and level of knowledge has also caused repulsion, especially among young people. In this article, the author tries to provide a correct and constructive context for transferring the valuable teachings of Nahj al-Balaghah using an analytical-theoretical method and by presenting scientific and practical solutions.

    Keywords: Nahj Al-Balaghah, Arabic, Persian Languages, Audienceology, New Approaches}
  • سید حسین کریم پور*

    آیه «میثاق النبیین» (آل عمران: 81) در منابع تفسیری از مشکلات آیات شمرده شده است. گونه های مختلف روایات تفسیری ذیل آیه مذکور سبب ظهور آراء متفاوت در حوزه مخاطب شناسی این آیه شده است. عده ای از مفسران اضافه «میثاق» به «النبیین» را اضافه به متعهدان میثاق در نظر گرفته، خطاب آیه را به پیامبران نسبت داده اند. شماری دیگر، اضافه «میثاق» را اضافه به صاحبان میثاق گمان کرده، خطاب را یا به امت ها اختصاص داده یا مجموع پیامبران و امت ها را مخاطب آیه تصور نموده اند. این تحقیق با بهره گیری از روش توصیفی - تحلیلی، و با عنایت به قراین متنی و فرامتنی، ضمن نقد آرای مفسران، به بررسی مفهوم و مصداق بخش های آیه یادشده پرداخته است؛ آنگاه با ارایه خوانشی نو از ترکیب «میثاق النبیین»، مفهوم محوری آیه را برحذرداشتن «اهل کتاب» در جهت رعایت «میثاقی درباره پیامبران» معرفی کرده است. سپس با بررسی اسناد روایات تفسیری و عرضه مفاد آن ها بر معنای برگرفته از آیه، گذر خلاف این روایات را از معنای ظاهری آیه و نیز ردپای منحرفانی مانند «سیف بن عمر» و «احمدبن محمد سیاری» در جهت جعل روایات و تحریف آیه آشکار کرده است. از دیگر نتایج این پژوهش ناراستی استناد به آیه مذکور در تایید برخی اندیشه های کلامی، مانند «رجعت» و «نظریه عالم ذر» است.

    کلید واژگان: میثاق پیامبران, میثاق اهل کتاب, روایات میثاق, مخاطب شناسی, آیه 81 سوره آل عمران}
    Seyyed Hossein Karimpour *

    The verse "Covenant of the Prophets" (Q. 3:81) is considered one of the problematic verses in interpretative sources. Several types of interpretative narratives of this verse have led to the emergence of disparate opinions in the field of audience study of this verse. Some exegetes have considered the annexation of "Covenant" to "Prophets" as an annexation to the pledgers and have attributed the address of the verse to the Prophets. Some others however have deemed the annexation of "covenant" as an annexation to the "obtainers covenant" and then have assigned the address to the nations or imagined all the prophets and them to be addressees of the verse. This research has investigated the meaning and example of the verse by using the descriptive-analytical method and considering textual and meta-textual evidence while criticizing the exegetes' opinions. Then, by presenting a new reading of the "Covenant of the Prophets," it has introduced the central concept of the verse as a warning to "People of the Book" to observe "a Covenant concerning the Prophets." Then, by scrutinizing the chain of interpretative narrations and comparing these narrations with the verse, it has revealed the discordance of these narrations with the apparent meaning of the verse, and traces of the deviants like "Seif ibn Omar" and "Ahmad ibn Muhammad Sayyārī" in forging the narrations and distorting the verse. The other result of this research is the inaccuracy of citation to the verse in confirming some theological ideas like the theory of "Raj'at (return)" and "Dhar Universe."

    Keywords: Covenant of Prophets, Covenant of People of the Book, Traditions of Covenant, Audience Study, Verse 81 of Surah Āl-e 'Imrᾱn}
  • حمیدرضا بصیری، زینب سرخوش سلطانی*

    پایان بند آیات قرآن کریم، عباراتی هستند که ظاهرا مستقل به نظر می رسند اما با متن آیه در ارتباط هستند. میان محتوای آیاتی با پایان بندهاییکسان، سازواری و هماهنگی برقرار است. در اینکه چرا خداوند در انتهای آیات متعددی از قرآن کریم، از خاتمه یکسان استفاده کرده است پژوهشی معناشناسانه می طلبد. دستیابی به ارتباط موجود میان آیاتی که خاتمه یکسان دارند، موجب شناخت لایه های پنهان آیات می شود. برای دستیابی به معرفت بیشتر از قرآن کریم، لازم است بررسی شود که آیات دارای خاتمه یکسان چه مفاهیم مشترکی دارند. در این پژوهش سعی شده است تا با استفاده از روش کتابخانه ای و با ابزار فیش برداری به وسیله مطالعه آیات مرتبط و تفاسیر شیعه و سنی، به این مهم پرداخته شود. طبق بررسی های انجام شده مشخص شد محتوای اکثر آیاتی که به ماده «فقه» ختم شده اند، در مورد منافقین است و این مطلب نشانگر آن است که بنیان شخصیت منافقانه در ضعف دین شناسی است و همین مسیله موجب شکل گیری نفاق در ایشان شده است.

    کلید واژگان: مخاطب شناسی, خواتیم آیات, تفقه, منافقین}
    Hamidreza Basiri, Zeinab Sarkhosh Soltani *

    The end of the verses of the Holy Qur'an are phrases that appear to be independent, but are related to the text of the verse. There is coherence and harmony between the content of verses with the same endings. Why God has used the same ending at the end of several verses of the Holy Quran requires a semantic research. Achieving the existing relationship between the verses that have the same ending leads to the recognition of the hidden layers of the verses. In order to gain more knowledge of the Holy Quran, it is necessary to check what the verses with the same ending have in common. In this research, an attempt has been made to address this issue by using the library method and by means of a survey tool by studying related verses and Shia and Sunni interpretations.According to the investigations, it was found that the content of most of the verses that ended with the article "Fiqh" is about the hypocrites, and this shows that the foundation of the hypocritical character is in the weakness of theology, and this issue causes the formation of hypocrisy in them. has been

    Keywords: audience analysis, Khaatim Ayat, Taqfeh, and the hypocrites}
  • دکتر علی فارسی مدان

    بعد از واقعه جانگداز کربلا، کاروان اسراء وارد شهر کوفه شد، امام سجاد (ع) باتوجه به شناخت خویش از موقعیت، فضای جامعه و عقاید کوفیان؛ خطبه‌ای قرایت فرمود. یکی دیگر از حساس‌ترین سخنان امام (ع)، خطبه‌ای است که در میان رجال سیاسی و دینی شام بیان شده است؛ زیرا امام (ع) وارد شهری شدند که مردم نسبت به اهل بیت (ع) شناخت کمتری داشتند و از واقعه کربلا بی‌خبر بودند. بدین جهت خطبه حضرت (ع) در دو شهر شام و کوفه متفاوت است. لذا امام (ع) براساس مخاطب ‌شناسی خویش باید تحولی عظیم و بنیادین در بینش مردم نسبت به چرایی نهضت حسینی و تبلیغ پیام‌های عاشورا و اهداف شوم امویان ایجاد کند.

    کلید واژگان: امام سجاد (ع), خطبه, کوفه, شام, مخاطب شناسی}
    Dr. Ali Farsi Mafan

    After the tragedy of Karbala, Imam Ali b. al-Husayn "al-Sajjad" gave two harangues, one at Kufa and the other one at Damascus. As the Kufans were already familiar with Islam, and the Damascenes were not so informed, he gave two different harangues at these two places, all due to the different types of audience to communicate with.

    Keywords: Imam al-Sajjad, harangues, Kufa, Damascus, Ashura}
  • دکتر سید مرتضی عادلی

    حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها از بانوان اثرگذار در تاریخ اسلام به شمار می‌رود که نقش مهمی در ثمربخشی قیام امام حسین علیه‌السلام داشته است. از آن‌جا که بیشترین توجه محققان معطوف به حضور حضرت در کربلا بوده و از برخی ابعاد دیگر مانند شخصیت علمی ایشان غفلت شده است، نوشتار پیش‌رو می‌کوشد تا با روشی توصیفی-تحلیلی ابعاد مختلف شخصیت علمی ایشان و ظهور آن‌ها در واقعه‌ی عاشورا و پس از آن را بررسی نماید. جایگاه علمی این بانوی بزرگ را می‌توان در اموری چون اندیشه‌ورزی، آگاهی به معارف قرآنی، روایت حدیث، تفقه در دین و نیابت خاصه از سوی معصوم، فصاحت و بلاغت، آگاهی روزآمد سیاسی و بهره‌گیری درست از فنون روان‌شناسی و مخاطب‌شناسی پی‌جویی کرد.

    کلید واژگان: زینب سلام الله علیها, مقام علمی, عاشورا, فصاحت و بلاغت, بینش سیاسی, مخاطب شناسی}
    Dr. Sayyid Mortaza Adeli

    Hz. Zaynab was an influential lady in the early Islamic history, for she exerted a profound influence on Ashura and the events that followed. As a great majority of authors have focused on the socio-political aspects of her character, the present paper is concerned with her intellection, profound knowledge of Quranic scholarship, hadith, rhetoric, and so forth. She knew well how to drive the audience to the same effects.

    Keywords: Hz. Zaynab, Ashura, post-Ashura events, Arabic rhetoric}
  • مرتضی دادور آلانق*، محمدحسین دانشکیا

    دستیابی به الگویی مطلوب از سیره ارتباطی رسول اکرم| در گرو تحلیل و فهم منطقی اجزاء، عناصر، متغیرهای موثر و فرایند طی شده است؛ چرا که فرایند ارتباط به هر شکلی که برقرار شود، حداقل سه عنصر را در بر می گیرد: فرستنده، پیام و گیرنده (مخاطب). هر سه عنصر ویژگی هایی دارد که اگر مورد توجه نباشد، به عنوان موانع ارتباط، از ارایه موفق پیام و تاثیرگذاری آن می کاهد. در این میان شناخت ویژگی های مخاطب از اهمیت بسزایی برخوردار است که در حوزه ها و قلمروهای گوناگونی انجام می پذیرد. نوشتار حاضر می کوشد با روش اسنادی و رویکرد تحلیل کیفی، با استناد به داده های تاریخی و اقتباس از عناصر ارتباطی، به شناسایی عوامل و ویژگی هایی بپردازد که با تاثیر در شخصیت مخاطب، نوع مواجهه وی با پیام نبوی را در فرایند ارتباطی تحت تاثیر قرار می دهد. تاثیرپذیری از ساختار قومی-قبیله ای، تاثیرپذیری از بت ذهنی قبیله، از فقر اقتصادی، از اقتدار و غلبه، از شیوخ و روسای قبایل، و تاثیرپذیری از پیمان ها و پیوندهای قبیله ای در فرایند ارتباطی، از جمله ویژگی های شخصیتی مخاطبان عصر نبوی است. اولویت ساختار شناختی، مقتضیات و چالش های آن نیز از جمله مولفه ها و ویژگی های شخصیتی عام مخاطبان بوده که همواره مورد اهتمام رسول اکرم| در فرایند ارتباطی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: سیره نبوی, فرایند ارتباطی, مخاطب شناسی, عصر بعثت, ذهنیت قبیله ای, ساختارشناختی}
    Morteza Dadvar Alanaq *, Mohammed Hussain Daneshkia

    Achieving an ideal model of the communication conduct of the Holy Prophet depends on the logical analysis and understanding of the components, the elements, the effective variables, and the process undergone. Because the communication process, no matter how it is established, includes at least three elements: sender, message, and receiver (audience). All three elements have features that, if not considered, serve as barriers to communication, reducing the successful presentation and effectiveness of the message. In this regard, identifying the characteristics of the audience is of great importance, which is done in various fields and domains. The current study tries to identify the factors and characteristics that affect the audience's personality, the type of exposure to the prophetic message in the communication process by referring to historical data and adopting communication elements, using the documentary method and qualitative analysis approach. Getting affected by ethnic-tribal structure, influence of tribal mental idol, economic poverty, authority and domination, tribes' sheikhs and leaders, and influence of alliances and tribal ties in the communication process are among the personality traits of the audience in the era of the Prophet. The priority of cognitive structure, its requirements and challenges are also among the components and general personality traits of the audience that have always been considered by the Holy Prophet in the communication process.

    Keywords: Prophetic lifestyle, Communication process, audience studies, the age of Bi'tha, Tribal mentality, Cognitive structure}
  • غزاله رضایی*، احمد غلامعلی، محمد مرادی

    کتاب و حکمت دو مفهومی است که در تفاسیر قرآن درباره ی آن بحث شده است. مسئله اصلی نوشتار حاضر واکاوی مفهوم حکمت در همنشینی با کتاب در قرآن کریم است. در نگاه جدید ادعا بر آن است که مفهوم حکمت در مواردی که با کتاب همنشین شده است، مفهومی متفاوت از حکمت لغوی و اصطلاحی در قرآن دارد. روش پژوهش در مقاله حاضر تحلیل معنایی و مخاطب شناسی در آیاتی است که حکمت در کنار کتاب آمده است. با تامل در مخاطبان کتاب و حکمت در سراسر قرآن درمی یابیم که پیامبران و امت پیامبر دو مخاطب کتاب و حکمت در طول تاریخ بوده اند. از سویی از منظر قرآن برخی قرینه ها وجود دارد که حکمت در مواردی که با کتاب همنشین است، تنها به معنای مصطلح لغوی خود مانند منع از جهالت و استواری سخن نیست بلکه معنایی خاص پیدا کرده است. از جمله قرینه هایی که در خصوص کاربست حکمت در قرآن وجود دارد، می توان به این موارد اشاره کرد: بهره مندی اختصاصی اولواالالباب از حکمت علیرغم عمومیت تعلیم، تکرار امر تعلیم حکمت به پیامبر، نعمت ثقیل الهی، واکنش حسودانه یهود به نعمت حکمت و... . بنابر این از مجموع رویکرد تعلیم حکمت به امت پیامبر و تکرار آن به دست می آید که دست کم یکی از معانی حکمت در چهار آیه قرآن که با کتاب همنشین شده است به معنای ولایت علی علیه السلام است که در قالب عنوان حکمت باید به مسلمانان تعلیم داده می شد.

    کلید واژگان: کتاب, حکمت, قرآن, ولایت, مخاطب شناسی}
    Ghazaleh Rezaei*, Ahmad Gholam-Ali, Mohammad Moradi

    Kitab and hikmah are two concepts discussed in the commentaries of the Quran. The main purpose of the present article is the analysis of the concept hikmah when it co-occurs with kitab in the holy Quran. It is currently claimed that the concept hikmah has a different meaning from the lexical and idiomatic hikmah in the Quran in cases where it co-occurs with kitab. The research method in the present article is semantic analysis and audience analysis in the verses where hikmah has been mentioned next to kitab. Reflecting upon the audience of kitab and hikmah throughout the Quran, we find out that the prophets and their ummahs were the two addressees of kitab and hikmah throughout the history. On the other hand, from the perspective of the Quran, there are some parallel cases in some of which co-occurs with kitab. In these cases, hikmah does not just denote what it literally means, such as forbidding ignorance and firmness of language, but it has a special meaning. Among the parallels cases regarding the application of hikmah in the Quran, we can mention the following: men of wisdom’s exclusive enjoyment of hikmah in spite of the generality of teaching, repetition of the teaching of hikmah to the Prophet, the divine heavy blessing, the jealous reaction of the Jews to the blessing of hikmah, etc. Therefore, from the general approach of teaching hikmah to the Prophet’s ummah and its repetition, it is understood that at least one of the meanings of hikmah in the four verses of the Quran in which it co-occurs with kitab is the wilayah of Ali (a.s.) which should be taught to Muslims in the form of hikmah.

    Keywords: kitab (book), hikmah (to know the best of things by way of the best of sciences), the Quran, wilayah, audience analysis}
  • محمدصادق شجاعی، جعفر جدیری، محمد امین انواری نسب *
    نگرش و تغییر نگرش یکی ‏از موضوعات مهم در حوزه روانشناسی است که ارتباط تنگاتنگی با رفتار افراد دارد. ازآنجاکه اهل بیت علیه السلام به عنوان هادیان بشریت دارای بهترین روش ها در شیوه ارتباطی و تغییر نگرش افراد هستند؛ این پژوهش به سراغ سبک های ارتباطی ایشان رفته است. هدف بررسی سبک های ارتباطی اهل‏ بیت علیه السلام، در تغییر نگرش مخاطبان است و روش به کاررفته در این پژوهش توصیفی تحلیلی است؛ بدین منظور، ابتدا آموزه های مربوط به سبک های تربیتی اهل‏ بیت علیه السلام از منابع اسلامی استخراج و باتوجه به هدف پژوهش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد اهل‏ بیت علیه السلام در تغییر نگرش مخاطبان از پنج سبک انگیزش محور، اقناعی، تاکیدی، عینی سازی و واکنشی استفاده می کردند. معصومان علیه السلام در سبک انگیزش محور از تقویت کننده های مثبت، تنبیه، الگو و طرح پرسش و در سبک عینی سازی از روش های بلاغی، داستانی و نمایشی، در سبک اقناعی از روش های استدلال، ایجاد جذابیت، در سبک تاکیدی از روش تکرار محتوا و هیئت تاکیدی در قالب های مختلف و در سبک واکنشی از واکنش آرام، ارعابی، خطابی و نظامی استفاده می کردند.
    کلید واژگان: سبک های ارتباطی, مخاطب شناسی, اقناع مخاطب, سبک های تربیتی}
    Muhammad Sadiq Shojai, Ja’far Jodeiri, Muhammad Amin Anvarinasab *
    Attitude and change of attitude is one of the important issues in the field of psychology, which is closely related to the behavior of people. Since Ahl al-bayt (AS) are the best leaders of humanity, they possess the best methods and practices in communicating and changing attitudes. The present research has considered their communication styles. The aim of the research is to investigate the communication styles of Ahl al-Bayt (AS), in changing the attitude of the audience, and the method used in this research is descriptive-analytic. In this regard, firstly, the teachings of Ahl al-bayt's educational styles were extracted from Islamic sources with respect to the purpose of the research. Findings of the research indicate that Ahl al-bayt (AS) used five motivational, persuasive, emphatic, objective, and reactive styles in order to change the attitude of the audience. The infallibles (AS) used positive reinforcements, punishment, pattern and questioning in the motivational-oriented style, and rhetorical, narrative and dramatic methods in the style of objectification, and reasoning methods and creating attractiveness in the persuasive style, and content repetition and emphasis in various formats in the emphatic style, and they used quiet, intimidation, fidelity, and military reaction In the reactionary style.
    Keywords: Communication styles, knowing Audience, Audiencepersuasion, Educational styles}
  • اسماعیل صابر *، سید حسین شرف الدین

    از عصر نزول تا به امروز، قرآن کریم دارای جذابیت و گیرایی منجصر به فردی بوده است؛ تاریخ اثبات کرده است که این جذابیت منحصر به فرهنگ، قومیت یا دوره زمانی مشخصی نیست. یکی از مهمترین دلایل جذب مخاطب به قرآن کریم، مربوط به عنصر «پیام» (هم در بعد شکل و بعد محتوا) است. سوال اصلی مقاله این است که مهمترین ویژگی های جذابیت بخش شکل و محتوای پیام قرآنی از منظر خود قرآن کریم چیست؟ برای پاسخ به این پرسش نیز، از روش تفسیر موضوعی استفاده شده است. نتیجه این تحقیق نشان می دهد که فصاحت، بلاغت، موسیقی پذیری، ساختار هندسی و نظم معنایی را می توان به عنوان مهمترین دلایل جذابیت شکل پیام قرآنی در نظر گرفت. در حوزه محتوایی نیز می توان به مواردی مثل: انطباق با فطرت، حق بودن، توجه به نیازهای مخاطبان، عمومیت و گستره دعوت، رعایت حرمت و کرامت مخاطبان، عدم وجود نفع برای فرستنده، سماحت و سهولت، پیراستگی از اختلاف و تناقض و... اشاره کرد.

    کلید واژگان: جاذبه قرآن کریم, دافعه پیام, مخاطب شناسی, انسان شناسی مخاطب, اراده}
    Esmaiel Saber *, Syed Hussain Sharaf AlDin

    From the age of decline to the present day, the Holy Qur'an has had a certain attraction and attraction. History has proven that this attraction is not limited to a specific culture, ethnicity or period of time. One of the most important reasons for attracting the audience to the Holy Qur'an is related to the element of "message" (both in dimensional dimension and content dimension). The main question of the article is that the most important features of the charm of the form of the Qur'anic message and the content of the Holy Qur'an itself? To answer this question, thematic interpretation method has also been used. The result of this research shows that eloquence, rhetoric, musicality, geometric structure and semantic order can be considered as the most important reasons for the attractiveness of the form of the Qur'anic message. In the domain of content, there are also such things as: adaptation to nature, right, attention to the needs of the audience, the general and scope of the invitation, respect for the dignity and dignity of the audience, the lack of benefit to the sender, care and ease, the elimination of conflict and contradiction and ... Cited.

    Keywords: The attraction of the Holy Quran, repulsion of the message, Audience, audience anthropology, will}
  • حسین محققیان، محمدکاظم رحمان ستایش
    در اصول فقه، به قضایایی که دایره عمل آنها، به زمان، مکان و مخاطب ‫خاص منحصر است و حکم آن جنبه عمومی ندارد، «قضیه خارجیه» اطلاق می‫شود و در مقابل آن، «قضیه حقیقیه» قرار دارد. این دو اصطلاح، توسط آخوند خراسانی از دانش منطق وارد مباحث اصول‫ فقه شد و پیش از آن، فقها اصطلاح «قضیه فی واقعه» را استفاده می‫کردند که تفاوت‫هایی با قضیه خارجیه دارد.
    اختصاص یک روایت به موقعیت و شرایط خاص، از صدر اسلام وجود داشت؛ هرچند این اصطلاحات، مربوط به زمان تدوین دانش‫هاست. در نگاه ظاهری، به صرف احتمال مختص بودن یک روایت به شرایط خاص، قضیه خارحیه مطرح می‫شود؛ درصورتی‫که قاعده اولی، اشتراک در موضوعات و احکام است. تعریف و تبیین این اصطلاح‫ها، در کلمات علما مطرح است؛ ولی به شکل متمرکز، به مفهوم‫شناسی این اصطلاح‫ها و تفاوت آن با یکدیگر و همچنین، پیشنیه مفصل آن و تبیین قاعده اولی در این زمینه، پرداخته نشده است.
    کلید واژگان: قضیه فی واقعه, خطابات شفاهی, اختصاصات پیامبر, مخاطب شناسی, فضای صدور}
  • آزاده عباسی
    تصویرآفرینی، شیوه ای هنری برای بیان مطالب است. این شیوه که مناسب با طبع آدمی است در قرآن و متون اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته است و با این روش موجودات و مظاهر عالم هستی به صورت زنده و پویا مقابل دیدگان مخاطبان قرار داده شده است. تصویرآفرینی مناسب ترین روش در آشکار نمودن مقصود و تاثیرگذاری بر مخاطب است. این تاثیر، زمانی دوچندان می شود که تصاویر با فطریات و بدیهیات هماهنگ باشد. بعد از قرآن کریم، استفاده از زبان تصویر در نهج البلاغه نیز مشاهده می شود. نهج البلاغه با زبان تصویر با همه وجود انسان؛ عقل، حس و وجدان او سخن گفته است. امام علی× در سخنان نغز و بلیغ خود، چشم اندازهای بدیع جهان هستی را در مقابل دیدگان خوانندگان ترسیم نموده است. در این نوشتار برخی از این تصاویر در مورد زمین، آسمان، کوه ها، ابرها و برخی پرندگان مانند طاووس و خفاش، مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: تصویرآفرینی, صور خیال, روش تاثیر, مخاطب شناسی}
    Azadeh Abbasi
    Creating images is regarded as an artistic method of expression. The method¡ being one in harmony with human nature¡ has been used in holy Quran and Islamic texts and¡ in this way¡ creatures and phenomena have been put exposed to addressees` eyes as living and dynamic beings. Creating images is regarded as the most appropriate method for expressing one`s purpose and affecting addressees. The affection would be intensified in the case of being in harmony with human nature and self-evident perceptions. Following the holy Quran¡ using such a method has been current in Nahj al-Balagha. The book has spoken to human intellect¡ sense and conscience all. Imam Ali (a) in his mellifluous and eloquent speeches¡ has drawn interesting scenes of the universe for his addressees in his speeches. In the paper¡ some cases of his image-creating of earth¡ sky¡ mountains¡ clouds and some birds such as peacock and bat have been studied.
    Keywords: Image, Creating, Imaginary Forms, Method of Affection, Knowledge of Addressee}
  • زهرا کلباسی، امیر احمدنژاد
    مخاطب شناسی و تاریخ گذاری آیه 91 انعام یکی از اختلافات تفسیری مسلمانان از قرون ابتدایی تاکنون بوده که همواره مناقشاتی را ذیل این آیه برانگیخته است. برخی برخلاف قراین صریح این آیه عتاب آمیز، مخاطب آن را مشرکان پنداشته و در اثبات دعاوی خود، به عدم تعامل پیامبر با اهل کتاب در مکه استناد ورزیده اند. در حالی که برخی دیگر با عنایت به قراین متنی آیه، مخاطب آن را یهودیان دانسته اند، لیکن با تکیه بر پیش فرض مذکور، نزول این آیه را در مدینه تصور کرده اند. گروه سوم نیز مخاطب آن را یهودیان و نزول آیه را همزمان با دیگر فقرات سوره، در مکه دانسته اند؛ اما در جمع میان این پیش فرض تاریخی و چگونگی عتاب یهودیان در مکه به تکلف افتاده اند. این نوشتار پس از بررسی دیدگاه ها، مخاطب بودن یهودیان ذیل این آیه را پذیرفته و سپس در پرتو سایر آیات مکی، به ادعای عدم ارتباط پیامبر با اهل کتاب در این برهه پرداخته و ضمن رد آن، مکی بودن این آیه و امکان عتاب یهودیان در این دوران را اثبات نموده است.
    کلید واژگان: سوره انعام, یهودیان, مشرکان, مکی, مخاطب شناسی, تاریخ گذاری}
    Audience-study and dating the āya 91 of Sūrat al-An‘ām has been one of the exegetical controversies among the Muslims since early centuries up to the present, which has always incited some disputes under this āya. Some have, contrary to the obvious evidences of this admonitory āya, assumed the addressees to be the polytheists and have made reference to the Prophet’s non-interaction with the People of Scripture in Mecca for proving their claim. Whereas, some others have, with reliance on the textual evidences of the āya, assumed its addressees to be the Jews; however, given the above presupposition, they have assumed the Revelation of this āya to have been in Medina. The third group have also regarded the āya’s addressees to be the Jews and its Revelation simultaneous with other parts of the sūra in Mecca, but have got into trouble in reconciling between this historical presupposition and the quality of admonishing the Jews in Mecca. Upon examining the viewpoints, this writing has accepted the Jews as being the addressees of this āya and then, in light of other Meccan āyas, has dealt with the claim of the Prophet’s non-interaction with the People of Scripture in this juncture and while rejecting it, has proved the āya’s being Meccan and the likelihood of admonishing the Jews in this period.
    Keywords: Sura Anaam, Jews, pagans, Maki, dated}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال