به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مسیحیان » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مسیحیان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین الهی نژاد

    سیره و روش زندگی معصومان (علیهم السلام) و نوع تعامل و معاشرت آنان با افراد و گروه های مختلف برای همه مسلمانان به خصوص شیعیان مهم و قابل توجه است. بر اساس آموزه های اسلامی، سامان بخشی زندگی مسلمانان اعم از فردی و اجتماعی، و دینی و دنیایی در گرو تبعیت و پیروی کردن از سیره و روش معصومان است. الگوگیری و تاسی به زندگی معصومان (علیهم السلام)  به خصوص امام زمان (علیه السلام)   که دوران غیبت، دوران امامت و ولایت ایشان است، متفرع بر شناخت زندگی و نوع تعامل و معاشرت آنان با اقشار مختلف مردم و مذاهب و فرهنگ های گوناگون است. این تحقیق که تحقیقی کیفی است در جمع آوری اطلاعات به شیوه اسنادی و کتابخانه ای و داده پردازی اطلاعات به روش توصیفی و تحلیلی عمل کرده و به دنبال شناخت زندگی امام زمان (علیه السلام)  در دوران ظهور و حکومت جهانی و نوع تعامل و برخورد ایشان با گروه ها و افراد مختلف در فرهنگ ها و باورهای متنوع نظیر باورمندی به ادیان یهودیت و مسیحیت است تا زمینه الگوگیری شیعیان و منتظران واقعی امام زمان (علیه السلام)  ، جهت فرهنگ سازی و اجرای آن متناسب با الزامات عصر غیبت در فضای حکومت اسلامی به سرپرستی ولی فقیه فراهم شود. در این راستا اندیشمندان اسلامی بر اساس داده های قرآنی، روایی و عقلی نوع تعامل و برخورد امام زمان (علیه السلام)   با اهل کتاب در دو مقطع ظهور و حکومت جهانی را در قالب نگرش سه گانه مطرح کرده اند: «نگرش مدارایی و تعاملی مطلق»، «نگرش قهری و حذفی مطلق» و «نگرش تلفیقی و تفصیلی» که درواقع تلفیقی از نگرش اول و دوم، یعنی مدارا و تعامل در عصر ظهور، و قهر و حذف در عصر حکومت جهانی است که نظریه مختار براساس نگرش سوم شکل گرفته است و نوشتار حاضر با ارایه دلایل عقلی و نقلی به تفسیر و توجیه این مدعا می پردازد.

    کلید واژگان: امام مهدی(علیه السلام), سیره اجتماعی امام مهدی(علیه السلام), یهودیان, مسیحیان, اهل کتاب, مخالفان امام مهدی(علیه السلام)}
    Hossein Elahinejad

    Based on Quranic, intellectual and narrative data with descriptive and analytical style, Imam Zaman (AS)'s treatment of the People of the Book can be justified with three views. 1- Absolute tolerance attitude; In this view, Imam al-Zaman (as) treats the People of the Book equally in the two stages of "emergence" and "world government", and the People of the Book, as citizens of the Mahdavi world system, live a peaceful life alongside Muslims. have. 2- Absolute coercive attitude; In this view, Imam al-Zaman (as) after giving knowledge and comprehensive guidance that provides the basis for further guidance of the People of the Book, with a few people who have a spirit of stubbornness and prejudice and did not accept the guidance of the Imam and still insist on stubbornness They do, it has a coercive approach, and this coercive approach is absolute and does not belong to a specific time, and includes both the time of emergence and world rule. 3- Integrated attitude (tolerance and coercion); In this view, Imam al-Zaman (as) does not follow the same procedure in dealing with the People of the Book for the two periods of "emergence" and "world government"

    Keywords: Imam Mahdi, Imam Mahdi's social lifestyle, Jews, Christians, People ofthe Book, Opponents of Imam Mahdi}
  • حدیثه سلیمانی*، محسن نورائی

    آیه «مباهله» فضیلت بزرگی برای همراهان پیامبر (ص) در جریان مباهله اثبات می نماید. لذا مورد مناقشه برخی از مفسران قرار گرفته است. هرچند اکثریت آنها این فضیلت را می پذیرند؛ ولی عده ی محدودی از مفسران اهل سنت در صدد شبهه افکنی هستند تا این فضیلت را از پنج تن آل عبا؛ (پیامبر (ص)، حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)) خارج ساخته و یا زنان نبی (ص) و یا اصحاب ایشان را با آنان شریک نمایند. محل نزاع آنها مصداق اصطلاحات «ابناینا»، «نساینا»، و«انفسنا» و دلالت آیه بر فضیلت اهل کساء می باشد. یکی از این افراد، «دروزه» می باشد که با شیوه تفسیر به ترتیب نزول، قرآن را تفسیر نموده و مدعی است که با کمک این شیوه، می توان به فهم بهتری از آیات دست یافت. این نوشتار به روش توصیفی- تحلیلی با منابع کتابخانه ای در تحلیل و نقد دیدگاه «دروزه» در تفسیر آیه «مباهله» خواهد گفت که وی نه تنها فهم بهتری از آیه بیان نکرده، بلکه در تفسیرآن، خلاف تاریخ صدر اسلام و تاریخ نزول، دیدگاه شیعه را ساختگی و جعلی خوانده است. وی در حالی به عدم حضور و تولد حسنین (ع) در جریان مباهله اشاره می کند که منابع اهل سنت گواهی می دهند که فضیلت همراهی با پیامبر (ص) در جریان مباهله تنها اختصاص به اهل بیت (ع) ایشان دارد.

    کلید واژگان: حضور در مباهله, حقانیت اهل بیت (ع), دروزه, ترتیب نزول, مسیحیان}
  • الله نور کریمی تبار*، علی نصیری
    در این پژوهش به مهم ترین راهبردهای تعاملات فرهنگی مسلمانان با مسیحیان از منظر قرآن کریم، پرداخته شده و به شیوه توصیفی تحلیلی راهبردها و اصول حاکم بر روابط با مسیحیان را با تکیه بر آیات قرآن کریم با رویکرد تربیتی، با هدف تصحیح نگرش های مسیحیان نسبت به امت اسلامی مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است.راهبردهای قرآنی در زمینه تعامل فرهنگی با مسیحیان، در بردارنده آثار تربیتی فراوانی است که می توان به رفع کدورت های تاریخی، تقویت فضایل و کمالات انسانی، عدم تعدی به حقوق دیگر انسانها اشاره نمود. رعایت حقوق پیروان دین مسیحی و توجه به راهبردهای مناسب با رفتار نیک و حرکت تسامح و مدارا در تعامل با آنان بر مبنای خدامحوری از اهمیت زیادی برخوردار است. اهمیت و ضرورت مسئله زمانی روشن می شود که توجه داشته باشیم در جنگ نرم، یکی از راهبردهای اصلی دشمن، تهاجم فرهنگی و ایجاد کینه و دشمنی بین ادیان و تغییر سبک زندگی مسلمانان است.
    کلید واژگان: مسلمانان, مسیحیان, روابط اجتماعی, روابط فرهنگی, راهبردها}
    Allahnoor Karimitabar *, Ali Nasiri
    In this study, the most important strategies of Muslim cultural interactions with Christians from the perspective of the Holy Quran, and in a descriptive-analytical manner, the strategies and principles governing relations with Christians by relying on verses of the Holy Quran with an educational approach to correct Christian attitudes toward the ummah Islam has been explored. The Qur'anic strategies in the field of cultural interaction with Christians include many educational effects that can be addressed to remove historical ambiguities, strengthen human virtues and perfections, and not violate the rights of other human beings. It is very important to respect the rights of the followers of Christianity and to pay attention to appropriate strategies with good behavior and tolerance in dealing with them on the basis of God-centeredness. The importance and necessity of the issue becomes clear when we consider that in soft war, one of the main strategies of the enemy is cultural aggression and creating hatred and enmity between religions and changing the lifestyle of Muslims.
    Keywords: Muslims, Christians, Social Relations, Cultural Relations, Strategies}
  • سیداکبر موسوی تنیانی
    دانش کلام اسلامی در سده دوم و سوم هجری به صورت دانشی با قواعد و روش مشخص شکل گرفت. در این میان متکلمان شیعی با محوریت شخصیت هایی چون هشام بن حکم، هشام بن سالم، مومن طاق و فضل بن شاذان نقش بی بدیلی در شکل گیری و گسترش آن بر عهده داشتند؛ به گونه ای که حتی در محافل علمی نسبت به متکلمان دیگر گروه های کلامی همانند معتزله، خوارج و مرجئه شناخته شده تر و از جایگاه برتری برخوردار بودند. آنان با نظریه پردازی نوین در پرتو تعالیم اهل بیت و با نگارش آثار مهمی در موضوعات مختلف کلامی و پرورش شاگردانی بنام، در شکل گیری و تعالی علم کلام نقش آفرینی کردند. ردیه نگاری های عالمان شیعه در مباحث کلامی یکی از مهم ترین شاخصه های نشان دهنده این حضور فعال و نقش آفرینی پررنگ است. این ردیه نویسی ها علاوه بر نقد اندیشه های غیر مسلمانان نظیر مسیحیان، مانویه، هندوان و یهود، به نقد آراء و اندیشه های متکلمان جریان های اسلامی مانند معتزلیان، خوارج، مرجئیان و اهل حدیث نیز پرداخته است. این رویکرد از آن جهت که موجب بالندگی علم کلام و تاریخ اندیشه گردیده است در این مقاله به صورت ویژه مورد تحلیل قرار گرفته و تبیین شده است.
    کلید واژگان: کلام اسلامی, متکلمان امامیه, ردیه نگاری, معتزله, مانویان, مسیحیان}
    Seyyed Akbar Mousavi Tanyani
    The science of Islamic theology was formed in the second and third centuries of the Hijri as an independent knowledge with specific rules and methods. In this regard, the Shiite theologians, with the centrality of personalities such as Hisham bin Hakam, Hisham bin Salem, Momen Taq, and Fazl ibn Shazan, played a unique role in the formation and development of it; Even in scientific academia, Imamiyah's Theologians were more well-known than the other theologians like Mutazilites, Khavarej and Morjeies and they were superior than them; They put forward new theories in the light of the teachings of the Ahlul-Bayt (as) and wrote important works on various theological issues and nurtured students who played important role in the formation and perfection of theology. Books written by Shia scholars to refutes others in theological issues are one of the most important indicators of this active presence and significant engagement. These books, in addition to criticizing the ideas of non-Muslims such as Christians, Manicheans, Hindus and Jews, refuted and criticized the opinions of Islamic other theologians such as Mutazilites, Khawarij, Morje’e and Ahl Hadith. This approach has been specifically analyzed and explained in this paper, because it has brought about the growth of theology and the history of thought.
    Keywords: theology, Shiite role, correction, writing books refuting the opposites}
  • عباس مسیحا*، حسن زندیه
    صفویه، نخستین حکومت شیعی اثنا عشری مستقل و فراگیر و اولین آزمون دولتی شیعی و اولین صحنه ورود تقریبی علما به سیاست و حکومت است. نحوه تعامل این دولت با اقلیت های دینی غیرمسلمان یکی از مسائل و ابهامات دوره مذکور است. مهم ترین اقلیت دینی از حیث تعداد و جایگاه، مسیحیان بودند. در نوشتاری دیگر دوره نخست حکومت صفویه تحت عنوان «دوره اقتدار و تثبیت» بررسی شد. این پژوهش تعامل و رویکرد حکام در دوره دوم حکومتی، یعنی دوران ضعف و زوال و گسترش تعصب مذهبی بعد از شاه عباس تا زمان انقراض، را بررسی می کند و به این پرسش ها پاسخ می دهد که: نحوه تعامل حکام صفوی با مسیحیان چگونه بوده و از چه الگوها و متغیرهایی تبعیت می کرده است؟ و آیا این رویه یکسان یا متفاوت و منعطف بوده است؟ روش تحقیق تحلیلی توصیفی است و با مطالعه منابع تاریخی و تحلیل ها و مطالعات مستشرقان متاخر و صاحب نظران داخلی انجام شده است. به نظر می رسد روند تعامل با اقلیت مسیحی یکسان نبوده و در سال های پایانی حکومت صفوی به دلیل ضعف حکومت و قدرت درباریان و علما، سخت گیری و ناملایمات افزایش یافته باشد.
    کلید واژگان: اقلیت های دینی, حکومت صفوی, صفویه, مسیحیان, ارمنیان}
    Abbas Masiha, * Hasan Zandiyeh
    The Safavid era is the first reign of twelfth-Imam of Shia. On the other hand, it is the first reign which the Ulama came into the field of Politics seriously & had run their laws, decrees & political functions up to the last official Safavid king, Shah Sultan Hussein- in this era. Since Iran’s official religion had been declared twelfth-Imam of Shia, the rule confronted to two religious groups who were Sunni & non-Moslem religions. Historical sources reported different views & maybe contradictory one about this problem & they even had different approach towards a minority. In this paper, it will be studied that “how had been rulers’ interaction, approach, & the Safavid rule in three periods of times follows as foundation, stabilization & demise towards religious minorities? Had the way of the Safavid rule discriminated or been equal against non-Muslims? In the research, we will consider different factors which affected to interaction among five religious minorities including Christians, Zoroastrians, Jews and Indian founders. The result of the paper will identify & explain effective factors on interaction of minorities & compare partial position of minority in interacting with rule
    Keywords: Religious Minorities, The Safavid Rule, Christians, Armenians}
  • بررسی تحلیلی - تطبیقی آیه رفع عیسی(ع) در دیدگاه فریقین
    عبدالهادی کمبار بغدادی
    تحقیق حاضر به کیفیت دلالت آیه شریفه إذ قال الله یا عیسی إنی متوفیک و رافعک الی بر قضیه رجوع و بازگشت حضرت عیسی× به دنیا در زمان خروج امام زمان# بازمی گردد. این امر با دقت نظر و کنکاش در گفتار و دیدگاه های مفسران اهل سنت و علمای شیعه پیرامون این آیه شریفه به انجام می رسد. البته پژوهش حاضر بر اساس شیوه تفسیر تطبیقی انجام گرفته تا در کشاکش آن، از یک سو گستره قدرت استدلال به آیه شریفه در این مبحث و نیز میزان دلالت آیه بر مبحث پیش رو مشخص شود و از سوی دیگر، نقاط اشتراک و افتراق میان علمای شیعی و سنی پیرامون این آیه و دلالت های آن روشن گردد. در این راستا نگارنده به مهم ترین منابع فریقین تکیه کرده و در نهایت به این نتیجه دست یافته که آیه رفع عیسی× با استناد به دیدگاه های مطرح در نزد مفسران بزرگ شیعه و اهل سنت هرچند در این زمینه و در تعیین دقیق معنای آیه اختلافاتی بین این مفسران وجود دارد دلالت بر خروج ایشان در آخرالزمان داشته و در نتیجه، کلام ابن عاشور و مراغی در مورد مرگ حقیقی و واقعی حضرت عیسی× هرچند مطابق با ظاهر آیه باشد، صحیح نیست. همچنین در خلال پژوهش حاضر به این مهم دست یافتیم که اراده خداوند تبارک و تعالی بر این امر واقع شد که حضرت عیسی× عمر مقدر خود را در زمین به پایان رساند، ولی خداوند مانع از قتل ایشان توسط گروهی از مسیحیان یا یهودیان شده و او را زنده به سوی خود بالا برده و در زمان ظهور امام زمان# بار دیگر ایشان را به زمین بازخواهد گرداند تا امام زمان و مهدی این امت، زمین را پر از عدل و داد گرداند؛ همان گونه که از ظلم و ستم پر شده بود. ان شاء الله .
    کلید واژگان: عیسی, مسیحیان, مفسرین, شیعه, اهل سنت}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال