به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معیار فعل اخلاقی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معیار فعل اخلاقی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید مازیار حسینی*، ابوالفضل خوش منش

    نظریات اخلاق هنجاری براساس تقریری که از معیار صواب و خطا در اعمال و گزاره های اخلاقی دارند در سه شاخه ی نتیجه-گرا، وظیفه نگر و فضیلت محور دسته بندی شده اند. از نظر فلاسفه ی اخلاق هنجاری، سه معیار (فضیلت/ وظیفه/ نتیجه) از هم متمایز بوده و قابل جمع با یکدیگر نیستند. با این وجود، یافته های این پژوهش نشان می دهد که قرآن کریم بانظر به وسع مخاطب خود که همگی در یک سطح اخلاقی و انگیزشی نیستند، نظریه ای فراگیر ارایه می کند. برهمین اساس، می توان با تکیه بر «نگرش طیفی» به جای نگرش های مرزبندی شده و به وسیله ی سازمان دهی شواهد متعدد قرآنی، این سه معیار متناقض را به متغیرهایی پیوسته تبدیل نمود؛ به این معنا که به جای اینکه میان «وظیفه»، «فضیلت» و «نتیجه» ارتباط از نوع «این یا آن» باشد، ارتباط «هرسه/ و» به صورت طیفی و دارای سلسله مراتب برقرار شود که در پایین ترین مرتبه، توجه به پیامدهای دنیوی و اخروی فعل اخلاقی (به ترتیب: خودگروی/ دیگر گروی/ فایده گروی) و در مراتب بالاتر، فضیلت مندانه بودن خود عمل (وظیفه گرایی) و در نهایت، شکوفایی واقعی انسان (فضیلت گرایی) قرار خواهد داشت. در این الگو، فعل اخلاقی بر اساس تحصیل رضای الهی که در تمامی مراحل مندرج است، طیف بندی می شود و هر مقدار انسان به این آرمان نزدیک تر باشد، فعل او ارزشمندتر خواهد بود.

    کلید واژگان: معیار فعل اخلاقی, اخلاق هنجاری, پیامدگرایی, فضیلت مداری}
    Seyyed Maziar Hoseini *, Abolfazl Khoshmanesh

    Theories of normative ethics are classified into three categories: consequentialist, task-oriented, and virtue-based, based on their interpretation of the criterion of right and wrong in moral actions and propositions. According to the philosophers of normative ethics, the three criteria (virtue / task / result) are distinct and cannot be combined. However, the findings of this study show that the Holy Qur'an offers comprehensive theories in terms of the breadth of its audience, not all of which are on the same moral and motivational level. Accordingly, it is possible to turn these three contradictory criteria into continuous variables by relying on "spectral attitudes" instead of demarcated attitudes and by organizing multiple Qur'anic evidences; In other words, instead of a "this or that" relationship between "duty", "virtue" and "result", the relationship of "all three / and" is established in a spectral and hierarchical manner that is at the lowest Next, pay attention to the worldly and otherworldly consequences of the moral act (respectively: selfishness / otherness / utilitarianism) and at a higher level, the virtuous nature of the action itself (conscientiousness) and finally, the real prosperity of man (virtue). Orientation) will be. In this model, the moral act is classified based on the study of divine pleasure, which is contained in all stages, and the closer a person is to this ideal, the more valuable his action will be.

    Keywords: Criterion of moral action, Normative ethics, Consequentialism, Orbital virtue}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال