به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مفسران شیعه » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مفسران شیعه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید عبدالله اصفهانی*
    مبحث تعادل ادله از قواعد مشترک اصول فقه و علم تفسیر قران است، لیکن اصولیان غالبا از مبحث فوق با عنوان «تعادل و تراجیح» در مباحث فقهی، آن هم صرفا در قلمرو روایات و با عنوان «اخبار علاجیه» بحث نموده اند. بیش ترین نیاز تفسیر قرآن به قواعد فوق در حوزه غیر آیات الاحکام و در قلمرو شکل های مختلف تعارض منابع و قراین تفسیری است که عمدتا از منظر پژوهش های اصولیان و مفسران شیعه، آن هم به شکل متمرکز و جامع ، مغفول مانده است. مقاله حاضر که به شیوه توصیفی، تحلیلی و بنیادین نگارش یافته است اساسی ترین و کاربردی ترین اقسام تعارض مستقر و غیر مستقر بین قراین تفسیری و تعارض در لفظ و کلام واحد را در قالب اقسام سه گانه ذیل بررسی می نماییم: 1- اقسام تعارض غیر مستقر بین دو یا چند دلیل تفسیری که منجر به «جمع عرفی» می شود و به نوبه خود، اقسام 30 گانه: تعارض بین عام و خاص؛ مطلق و مقید؛ حاکم و محکوم؛ عام و مطلق؛ ظاهر و اظهر؛ نص و ظاهرو... را به خود اختصاص می دهد.2- اقسام تعارض مستقر بین دو یا چند دلیل تفسیری که مشتمل بر انواع 35 گانه مطرح شده می باشد: تعارض بین قرآن با قرآن؛ روایات با یکدیگر؛ دو دلیل عقلی با یکدیگر؛ دو اجماع با یکدیگر؛ قرآن با روایت؛ قرآن یا روایت با دلیل عقلی... 3- اساسی ترین اقسام تعارض در لفظ یا کلام واحد که «ملحق به باب تعارض ادله تفسیری» محسوب شده و شامل گونه های هفت گانه می باشد.
    کلید واژگان: تعارض ادله, تفسیر آیایت, غیرفقهی, مفسران شیعه}
    Seyyed Abdullah Isfahani *
    This document gives template for authors to prepare manuscripts for submission in the journal of The topic of balance of evidence is one of the common rules of the principles of jurisprudence and the science of Qur'anic interpretation, but the usulists have often discussed the above topic under the title of "balance and preference" in jurisprudence, that too only in the realm of hadiths and under the title of "remedial news". The greatest need for the interpretation of the Qur'an to the above rules is in the field of non-judgmental verses and in the realm of various forms of conflict between sources and interpretive evidence, which has been neglected mainly from the perspective of the researches of the Us lists and Shia commentators, that too in a centralized and comprehensive manner. The present article, which is written in a descriptive, analytical and fundamental way, observes the most basic and practical types of established and non-established conflict between interpretive evidence and conflict in single words in the form of the following three types: 1- Types of non-established conflict Located between two or more interpretative reasons that lead to "customary plural" and, in turn, 30 types: conflict between general and specific; absolute and binding; the ruler and the condemned; general and absolute; appearance and manifestation;2- Types of conflicts established between two or more reasons for interpretation, which include the following 35 types: conflict between the Qur'an and the Qur'an; Narratives with each other; two rational reasons with each other; two consensus with each other; Quran with narration
    Keywords: Conflict Of Evidence, Interpretation Of Nonjury, Prudential Verses, Shiite Commentators}
  • حسین ستار*، خدیجه زینی وندنژاد

    داستان تولد، پیامبری و حتی عروج حضرت عیسی (ع) از موضوعاتی است که به صورت مجمل در آیات قرآن کریم بیان شده است. آیه ی 55 سوره آل عمران، به صورت کلی به داستان توفی و عروج اشاره نموده است. باتوجه به اینکه «توفی» بر وجوه گوناگونی دلالت دارد؛ از اینرو چالش گاه مفسران اعم از شیعه و سنی برای نیل به معنای صحیح آن بوده است و هرکدام از مفسران برپایه ی منهج و روش تفسیر خود به بیان معنای آن پرداخته اند. پژوهش حاضر با هدف مداقه در این آیه و ارائه دیدگاه های فریقین در مورد آن از رهگذر مطالعات کتابخانه ای، به احصای بیش از 40 تفسیر مهم شیعی و 50 تفسیر مهم اهل سنت و سپس جمع آوری و تطبیق داده های آنها به روش توصیفی - تحلیلی پرداخته است تا بتواند نظر برگزیده از میان آرای مفسران شیعه و سنی را بیان نماید. جستجوی تطبیق آرای مفسران فریقین، نظر برگزیده مفسران معاصر شیعی را در مورد عدم تقدیم و تاخیر فراز مذکور در مورد توفی روح و جسم حضرت عیسی (ع) با هم حکایت می نماید و رفعت معنوی ایشان از زنده بودن ایشان با توجه به اضراب حرف «بل» در ابتدای آیه 157 سوره نساء:« بل رفعه الله إلیه» خبر می دهد. ضمن اینکه روایات دال بر رجعت ایشان در حکومت حضرت مهدی (عج) در صورت صحت، این نتیجه را تقویت می نماید.

    کلید واژگان: توفی, رفع, مفسران شیعه, مفسران اهل سنت, حضرت عیسی ع}
    Hosain Sattar *, Khadije Zeinivandnejad

    The story of the birth, prophethood and even the ascension of Jesus (AS) is one of the topics that are summarized in verses of the Holy Quran. Verse 55 of Surah Al-Imran refers to story of "tovofi" and Ascension. "Tovofi" refers to a variety of aspects. The challenge of Shia and Sunni commentators has been to achieve its correct meaning and each of them has expressed its meaning based on their method of interpretation. The present study tries to review this verse and present the views of Shia and Sunni commentators about it through library studies.This research examines more than forty important Shiite and fifty Sunni interpretations and collects and compares their data in a descriptive-analytical method in order to express the selected opinion of them.Selected views of contemporary Shia commentators indicate the lack of precedence and delay in the ascension of the soul and body of Jesus (pbuh).The word "bal” at the beginning of verse 157 of Surah Al-Nisa: “Allah raised him up unto Himself” proves Jesus high spiritual status and being aliveAt the same time, the narrations indicating the Jesus’ return to the rule of Imam Mahdi (AS), reinforce this result.

    Keywords: Tovofi, Raise Up, Shia Commentators, Sunni Commentators, Jesus}
  • زهره اخوان مقدم*، نیره اسحاقی

    یکی از مفاهیم قرآنی در باب معاد، مساله اعراف و اعرافیان است که در آیات 46تا 49 سوره اعراف، بدان اشاره شده است. درباره اینکه منظور از اعراف چیست و کجاست و نیز اعرافیان چه کسانی هستند، عالمان و مفسران بر اساس آیات و روایات، دیدگاه‌های گوناگونی را مطرح کرده‌اند. در این مقاله دیدگاه مفسران در مورد چیستی و کیستی اعراف و اعرافیان بر اساس سیاق آیات مورد بررسی قرار گرفته است. اعراف در لغت جمع «عرف» است و این کلمه به هر معنا که استعمال شود، معنای علو و بلندی در آن هست. معنای واژه اعراف در قرآن کریم نیز ارتباط زیادی با اعتلاء دارد و با جایگاه اعرافیان که نوعی انتساب به نقطه بلندی دارند هم خوانی دارد. به نظر می رسد بر اساس سیاق اعراف مکانی مرتفع میان بهشتیان و جهنمیان است. در مورد کیستی اعراف نیز می توان گفت بر اساس سیاق منظور از اصحاب اعراف افرادی صاحب نفوذ و با کرامت هستند که بر احوال بهشتیان و جهنمیان آگاه هستند و بر این اساس نمی توان منظور از اصحاب اعراف را کسانی دانست که حسنات وسییاتشان برابر است زیرا با سیاق آیات، منطبق نیست. به نظر می رسد مفسران شیعه در تفسیر اعرافیان بیش تر به سیاق آیات توجه داشته اند و رای و نظری را برگزیده اند که با سیاق آیات بیش تر مطابقت دارد، این در حالی است که قول مفسران اهل تسنن با توجه به کثرت منابع کسب معرفت، بیش تر اجتهادی بوده و از سیاق آیات دورتر است.

    کلید واژگان: اعراف, اعرافیان, سیاق آیات, مفسران شیعه, مفسران اهل سنت}
  • سید عبدالله اصفهانی*

    شناخت ماهیت احکام و تشابه به‌عنوان پدیده فراگیر در همه زبان‌ها و قاعده‌ای زبان‌شناختی در فهم قرآن، نقش اساسی در هدایت قرآن و تقریب مذاهب اسلامی ایفا می‌نماید. مفسران شیعه «تشابه مطلق» آیات را انکار نموده‌اند. هدف اساسی مقاله حاضر بررسی دلایل امکان‌ناپذیری «تشابه مطلق» آیات است. این مطالعه با روش توصیفی، تحلیلی – سیستمی و بنیادین نگارش یافته است. دست‌آورد مقاله حاضر که مشتمل بر پنج دلیل نوآورانه است، کنکاش از دلایل یازده‌گانه ذیل است: ناسازگاری تشابه مطلق آیات با «حکمت خداوند»، «هدایت‌گری قرآن»، «برخی از اوصاف قرآن هم‌چون نور بودن، مبین و تبیان بودن آن»، «بلاغت اعجازین قرآن»، «سنت و سیره راسخان در علم معصوم(ع) و غیر معصوم»، «قراین پیوسته آیه هفت سوره آل‌عمران»، «حجیت ظواهر قرآن»، «مفاد التزامی روایات»، «مدلول‌های سری حروف مقطعه»، «زبان عرف خاص قرآن در القاء مقاصد الاهی»، «توصیه اکید خداوند به تدبر و ژرف‌اندیشی در قرآن».
     

    کلید واژگان: قرآن, تشابه مطلق آیات, امکان ناپذیری, مفسران شیعه}
    Seyyed Abdollah Esfahani*

    The understanding the quiddity of the Ihkam and Tashabuh (similarity) as a inclusive subject in all languages ​​and a linguistics rule has initial rule in understanding quran guidance and the approximation of Islamic religions. The Shia Interpreters have denied the "Absolute Similarity" of the verses. The main aim of this article is to study the reasons for the impossibility of the "absolute parallelism" of the verses. The method of this study is a descriptive analytical systematic and fundamental one. The conclusion of this article, which includes five new reasons, is investigate on eleven proofs consist of:: the incompatibility of the absolute similarity of the verses with the " Divine wisdom", Quran guidance, some of the characteristics of the Quran like: being light of Quran, to be expressive and to be explanation of it, the Miraculous rhetoric of Quran, tradition and manners of infallible and non-infallible scholars in the knowledge, The Continuous evidence of Seven Verse of Ali-Imran, the Prophecy of the Appearance of the Qur'an, Mandatory provisions of tradithon (Ahadith), Hidden meanings of the Sequential Letters, the special custom language of the Qur'an to inducing divine purposes and God,s strongly advises to contemplation and deep thinking on the Qur'an.

    Keywords: Quran, Absolute similarity of verses, impossibility, Shiite interpreters}
  • علی احمد ناصح*، طیبه زارعی
    گستره مفهومی واژه ارتداد در قرآن کریم عام تر از مفهوم ارتداد فقهی است و از حیث سیاق و ترکیب عبارات با ذکر قیود شرطی در پاره ای از آیات نیز جنبه حکمی می یابد. از این رو، برخی از مفسران فریقین با استناد به اطلاقات ادله توبه بر این باورند که توبه مرتد مطلقا مجاز و اقتضاء دارد که مورد پذیرش واقع شود و این اطلاق اعم از آن است که مرتد به معنای فطری باشد یا ملی و یا ارتداد از جانب مذکر باشد یا مونث و یا آنکه کفر وی با نیت یا با گفتاری کفرآمیز و یا با کاری کفرآور محقق شود. لکن گروهی دیگر از مفسران فریقین قائل به تفصیل شده اند. از آنجا که منشا اصلی اختلاف در صدور احکام ارتداد که مترتب بر مجازات های دنیوی و اخروی است، هم می تواند ناشی از اختلاف مبنایی باشد و هم ریشه در شیوه استنباط از آیات مربوطه داشته باشد، این پژوهش با روش توصیف و تحلیل محتوا، در صدد است ضمن بررسی اهم آرای تفسیری فریقین، راه حل مناسبی در برون رفت این تعارض نیز ارائه نماید.
    کلید واژگان: ارتداد, مرتد, مفسران اهل سنت, مفسران شیعه}
    Ali Ahmad Naseh*, Tayyebeh Zareei
    The conceptual scope of the term apostasy in the Holy Quran is more inclusive than its concept in jurisprudence and it has a legal aspect in terms of context and the combination of phrases in some verses, with regard to some conditional qualifications. Therefore, some Sunni and Shia commentators believe that apostate's repentance is absolutely allowed and should be accepted, citing the applications of arguments of repentance; whether the applications include innate apostate (born in a Muslim family, but become apostate after puberty age), inborn apostate (born in a non-Muslim family, but become apostate after converting to Islam), female apostate, male apostate, or an apostate whose apostasy is realized by heretic intention, words, or acts. There are, however, another group of Sunni and Shia commentators who believe in differentiation between types of apostates. Since the main cause of controversy in issuing the injunctions of apostasy which are related to worldly and other worldy punishments can result from both a fundamental difference and the way the related verses are interpreted, the present paper seeks to review the most important interpretive views of Sunni and Shia commentators and provide a proper solution for the controversy, using a descriptive and content analysis method.
    Keywords: apostasy, apostate, Sunni commentators, Shia commentators}
  • سعید فقیه ایمانی*، عباس همامی
    نظریه اجتهاد انبیاء، منبع علم و آگاهی عمل و گفتار پیامبران را در انحصار وحی نمی داند بلکه استنباطات شخصی ایشان را در زمان های انقطاع پیام الهی، مکملی بر وحی الهی و تعیین کننده بعضی از مواضع و عملکردهای پیامبران می داند. چون در فرآیند اجتهاد، احتمال خطا وجود دارد، توصیف رسولان الهی به اجتهاد، مبتنی بر قبول ارتکاب اشتباه و خطا از سوی ایشان خواهد بود. عمده مفسران و صاحب نظران اهل سنت، معتقد به جواز اجتهاد و وقوع آن از سوی انبیاء بوده و برخی فقط به جواز اجتهاد باور دارند و عموم شیعیان، جواز و وقوع اجتهاد انبیاء را جائز نمی دانند و تنها برخی از ایشان به جواز عقلی و نه جواز شرعی آن معتقدند. مستمسک هرکدام از موافقین و مخالفین نظریه، در اثبات یا رد آن، دلایل عقلی و آیات قرآن می باشد. اجازه عدم شرکت در جنگ تبوک به منافقین، مشورت با مردم و نمونه های دیگر توسط پیامبر اسلام(ص) و همچنین سایر پیامبران، مواردی هستند که قائلین به اجتهاد انبیاء، انجام آنها را از روی اجتهاد می دانند. مخالفین نیز با ارائه ادله عقلی و آیات دیگر، ادعای فوق را به نقد کشیده و تبعیت ایشان به ویژه پیامبر اسلام(ص)، از وحی و هدایت الهی، در کلیه امور را به اثبات رسانده اند.
    کلید واژگان: اجتهاد, انبیاء, وحی, پیامبر اسلام(ص), اهل سنت, مفسران شیعه}
    Saeid Faghihimani *, Abbas Hemami
    The prophets’ Ejtehad theory, does not monopolize the sources of the Prophets’ knowledge, Speech and action only to the revelation but believes that their personal inferences at the time of the interruption of the divine messages is complementary of the divine revelation and also determine some of their positions and functions. Because of the possibility of error in the process of Ejtehad, describing the messengers only to Ejtehad requires the acceptance of committing the errors and mistakes on their behalf. Many Sunni’s commentators and scholars believes the legitimacy of Ejtehad and its occurrence on prophets’ behalf and some of them believe only its legitimacy. While the majority of Shiites, do not approve the legitimacy of the prophets’ Ejtehad and its occurrence. Only some of them believe its rational and not religious legitimacy. The evidences of the each proponent and opponents of this theory, in proving or disproving it, are rational reasons and the Quran verses. Permitting the lack of participation in the battle of Tabuk to the hypocrites, consulting with people, etc. by the Prophet of Islam (PBUH) as well as other prophets are some instances that the believers of the prophets’ Ejtehad, considering them due to the Ejtehad. At the other hand, the opponents criticized above claims by offering rational reasoning and other verses and have proved the Prophets adherence of revelation and divine guidance, especially the Prophet of Islam (PBUH) in all matters.
    Keywords: Ejtehad, The prophets, revelation, The Prophet of Islam (PBUH), Sunni, Shia commentators}
  • محمدحسن رستمی، سمانه ابریشمی
    «لقاء الله » منتهای حرکت آدمی، و روح همه تعالیم و معارف الهی است. اما به رغم اشباع این بحث از نظر کلامی، در باب مراد از «لقاء الله » در آیات قرآن، میان مفسران شیعه که همگی پیرو یک مکتب کلامی هستند، اختلاف نظر دیده می شود و آراء ایشان به 3 دسته قابل تقسیم است: مجاز بودن «لقاء الله »، شهود باطنی یا علم حضوری در آخرت (با سکوت نسبت به شهود باطنی در دنیا)، و شهود باطنی یا علم حضوری در دنیا. اختلاف آراء بین مفسران بزرگ شیعه، بهترین دلیل بر لزوم بررسی آیات و روایات برای دست یافتن به وحدت نظر می باشد؛ زیرا این اختلاف، منتهای حرکت آدمی را در هاله ای از ابهام فرو برده است.
    در این مقاله، با مسلم گرفتن عدم امکان رویت جسمانی باریتعالی، فارغ از بحث های کلامی، به اختلاف دیدگاه های شیعه امامیه که بازتاب آن در تفسیر آیات لقاء الله بوده، پرداخته شده تا مفهوم حقیقی «لقاء الله » در قرآن کریم روشن گردد.
    کلید واژگان: لقاء الله, مفسران شیعه, شهود باطنی, علم حضوری}
    Mohammad Hassan Rostami, Samaneh Abrishamy
    «Meeting with Allah» is the utmost move of man، and the spirit of all the teachings and divine knowledge. But despite the saturation of this issue in theological debate، a disagreement is seen about the meaning of «Meeting with Allah» in Quran، there is a disagreement between Shiite commentators all who follow the same theological school، and their votes are following 3 titles: «meeting with Allah» being trope، the intuition or knowledge by presence in the Hereafter (with being quiet about intuition in this world)، and the intuition or knowledge by presence in this world. Difference of opinions between great Shiite interpreters، is the best reason to review the verses and narrations to achieve Unit opinion; because this difference، makes Uncertainty the utmost move of man. So، with accepting the impossibility of physical vision of Allah، and Regardless of the theological debates، the present paper deals with different view of Imami Shiite commentators، which reflects in the interpretation of the verses of meeting with Allah، to clarify the true meaning of «meeting with Allah» in Quran.
    Keywords: Meeting with Allah, Shiite commentators, Intuition, Knowledge by presence}
  • داود معماری
    روش تفسیر روایی در کنار روش های دیگر مانند تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر عقلی و اجتهادی، از شیوه های کهن و معتبر تفسیر و تبیین مفاهیم قرآن است و بسیاری از مفسران شیعه و اهل سنت روایات تفسیری را گاه به عنوان تنها دلیل و منبع و بیشتر در کنار دیگر دلایل مورد استفاده قرار داده اند؛ با این تفاوت که گروهی با اعتماد بیش از حد به منابع و جوامع روایی و بدون هیچ نقد و تحلیلی در مورد اسناد و متون آنها، بدان استدلال کرده اند، گروهی با وسواس بیش از حد بسیاری از روایات معتبر و قابل اعتماد را از چرخه تفسیر خارج ساخته اند و گروه سوم با نگاهی عالمانه، به نقد و تحلیل اسناد و به ویژه متون آنها پرداخته، روایات جعلی و ساختگی را شناسایی و جدا ساخته اند و به تبیین دلالت احادیث صحیح تفسیری در شرح مفاهیم قرآنی پرداخته اند.
    این مقاله با بررسی تفاسیر معتبر شیعه و با تاکید بر تفسیر المیزان درپی اثبات این مدعاست که مفسران گران قدر مکتب اهل بیت^ در بهره گرفتن از روایات در تفسیر، بیشتر طریق عالمانه و اعتدالی را پیموده اند.
    کلید واژگان: مفسران شیعه, روایات تفسیری, نقد سند, نقد متن, تفسیر المیزان, اسرائیلیات}
    Davood Meamari
    The method of traditional interpretation along with other methods such as Quran to Quran interpretation and inferential interpretation has been counted as oldand authoritative methods of interpretation. Many Shiite and Sunni interpreters have used interpretive traditions as a single reason and source in cases and in others, often along with other proofs. Though some have relied on traditional collections extremely and without any analytical consideration, some, paying little attention to them, have not used many authoritative traditions and some other, taking a moderate position, have studied them scholarly. The last have analytically analyzed the traditions, separated valid from the valid and shown the latter‘s designation. This paper, studying Shiite‘s reliable commentaries and emphasizing Almizan, has proved the fact that the Shiites have taken a moderate way.
  • اصغر غلامی
    براساس آیات و روایات، عصمت پیامبران و محبت های الهی از ضرورت های هدایت است. برخی از مفسران، ذیل آیه (سنقرئک فلا تنسی) مطالبی را ذکر کرده اند که با عصمت پیامبر (ص) منافات دارد ازجمله نگرانی پیامبر از فراموش کردن وحی و نگرانی و اضطراب ایشان در زمان آغاز بعثت.
    با توجه به مفهوم و حقیقت وحی براساس آیات قرآن و اعطای معرفت و هدایت به واسطه روح قدسی از طرف خداوند، پیامبران در دریافت و ابلاغ وحی، از هرگونه خطا و لغزش و تردید مصون می باشند.
    برخی از مفسران، پیامبر (ص) را در دریافت وحی و در ابلاغ وحی از القای شیطان در امان نمی دانند و افسانه غرانیق که طبری مطرح کرده است، براساس همین اعتقاد به لغزش در ابلاغ وحی است.
    آیت الله ملکی میانجی در تفسیر مناهج البیان، پس از نقل و نقد برخی از اقوال مفسران ذیل آیه، تفسیر صحیح آیه را بیان می کند.
    کلید واژگان: وحی, حقیقت وحی, عصمت, ابلاغ وحی, دریافت وحی, تفسیر مناهج البیان, مفسران شیعه, مفسران اهل سنت}
    Asghar Ghulami
    According to the Qur¨anic verses and narrations, the inerrancy of the prophets and divine love are necessities of guidance. A number of the Qur¨anic interpreters have commented on the abovementioned verse in a way that is incompatible with the inerrancy of the Prophet (s), namely, the anxiety of the holy Prophet about forgetting revelation and his anxiety at the beginning of his mission. Considering the concept and nature of divine revelation on the basis of Qur¨anic verses and the presentation of khnowledge and guidance by a holy spirit sent by God, prophets are safeguarded from any error, slip or doubt in the reception and deliverance of divine revelations. A_number of interpreters hold that the Prophet (s) was not secure from satanic inspirations in receiving and delivering divine revelations (the Legend of Gharaniq). In the Qur¨anic exegesis of Manahij al-Bayan, after citing and criticizing some of the commentators of the verse, Ayatullah Miyanaji presents a correct interpretation of the verse.
    Keywords: Divine revelation, the nature of divine revelation, inerrancy, delivering divine revelation, receiving divine revelation, Commentary of Manahij al Bayan, Shi¨ah Qur¨an interpreters, Sunni Qur¨an interpreters}
  • حسین ستار
    تفسیر منهج الصادقین از مشهورترین تفسیرهای فارسی است که ملافتح الله کاشانی دانشمند شیعه قرن دهم (م 988) آن را نوشته است. نگارنده در این گفتار، به شرح حال مختصر کاشانی، استاد مشهور او علی بن حسن زواره ای و آثارش، تالیفات کاشانی و ویژگی های تفسیر منهج الصادقین پرداخته است.
    کلید واژگان: کاشانی, ملا فتح الله, مفسران شیعه, قرن دهم, زواره ای, علی بن حسن, منهج الصادقین}
    Husain Sattar
    Tafsir of Menhaj al-Sadeghin is of the most famous Persian Tafsir. This book is written by Molla fathullah Kashani, the great shia scholar of 10th century A.H.In this article, the author touches on a short biography of Molla fathullah Kashani, his great teacher "Ali ibn Hasan Zavvarei" and his works, Kashani's works and the specifications of Tafsir of Menhaj al-Sadeghin.
  • مایرم باراشر
    مقاله «تشیع و قرآن»(Sheism and the Quran) یکی از مقالات دایره المعارف قرآن لایدن است و دربردارنده مباحثی مانند اصول و شیوه های تفسیر شیعه، نقش امامان معصوم شیعه در تفسیر قرآن، اختلاف قرائات، روایات تحریف قرآن، و معرفی برجسته ترین مفسران و تفاسیر قرآنی شیعه می باشد.
    نویسنده به عنوان قرآن پژوه خاورشناس در اصول، مبانی و شیوه های تفسیری شیعه امامیه تردید و نقش یگانه مفسران بزرگ شیعه امامیه و تفاسیر گرانسنگ آنها را کمرنگ نموده است.
    در این نوشتار بخشی از مقاله «تشیع و قرآن» ترجمه، نقد و بررسی شده است. ناقد تلاش می کند به ارزیابی درست و منصفانه و نقد روشمند و عالمانه دیدگاه ها و اظهارنظرهای نویسنده مقاله «مایرم باراشر» بپردازد.
    مهم ترین نقد عبارت است از: تبیین جایگاه تفسیری ائمه معصوم به عنوان بهترین و کامل ترین مفسران قرآن؛ دفاع از ساحت مقدس مفسران بزرگ شیعه و نقش یگانه آنان در تفسیر قرآن؛ قرائت رایج میان مسلمانان از صدر اول تاکنون به عنوان قرائت واحد، متواتر و مشهور قرآن؛ تحریف ناپذیری قرآن در طول تاریخ تشیع؛ اجماع و اتفاق علمای شیعه بر ساختگی بودن سوره های «نورین» و «ولایت».
    کلید واژگان: شیعه, تشیع, قرآن, مفسران شیعه, تفسیر, تحریف ناپذیری, مستشرقان}
    Marim Bar Asher
    “Sheism and the Quran” is one of the articles of the encyclopedia of the Quran which contains subject like principles and methods of Shia exegesis, role of the infallible Imams in Quranic interpretations, variant readings, narratives of alteration of Quran, introducing of prominent interpreters and Shia interpretations.The author of the article as an orientalist has doubted the principles, basis and methods of Shia exegesis.In this essay some parts of the article “Sheism and the Quran” has been translated, analyzed and criticized. The critic makes an effort to have a just assessment and scientific criticism of Bar Asher’s view points.The most important criticisms have been made on the following matters: Explanation of interpretative status of infallible Imams as the best interpreters, defending the great and prominent Shia interpretaters and the their role in the exegesis of the Quran, the frequent readings of the Quran, among the Muslims from early days until now as a single, purity of the Quran from alteration throughout the history of Shia, consensus of Shia scholars on forgery suras of “Noorian” and “Welayat”.
    Keywords: Shia, Tashayo, Quran, Shia interpreters, purity of Quran from alteration, orientalists}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال