به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « میدان معناشناسی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «میدان معناشناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نصرالله شاملی، علی بناییان اصفهانی
    «ورع» و «عفت» از جمله مفردات اخلاقی در نهج البلاغه است. «ورع» در لغت به معنای دوری از گناه است و به شخصی که پیوسته از گناهان دوری کند پرهیزکار یا ور ع گفته می شود. این واژه از واژگان کاربردی در بحث اخلاق و سلوک عرفانی است و در اصطلاح معناشناسی، دارای خاصیت اشتراک معنوی است، بدین گونه که ورع دارای یک معنای کلی است و تحت آن مصادیق فراوانی را می توان جای داد. اینکه «ورع» در مصادیق خود دارای چه معانی است، بستگی به قرار گرفتن در سیستم معنایی دارد؛ اگر در مرکز سیستم قرار داشته باشد، با معنای تقوا مترادف است و اگر یک عنصر از عناصر سیستم باشد، معنای آن با تقوا متفاوت است. «ورع» با عناصر خاصی مانند تقوا، زهد، عفت، عصمت و نزاهت هم سیستم می شود. «عفت» نیز مانند واژگان عصمت، ورع و زهد، بر گونه ای از بازدارندگی یا منع و بازداشت دلالت می کند و این همان مفهوم دلالی یا معنای مفهومی است که دارای مصادیق گوناگون بر حسب اوضاع و شرایط متن و فرامتن است. بنابر این «عفت» از مقوله مشترک معنوی است و در یک سیستم معنایی، مصادیق دقیق آن روشن می شود.
    کلید واژگان: اخلاق, عرفان, ورع, عفت, معناشناسی, میدان معناشناسی}
    Nasrollah Shameli, Ali Banaeian Esfahani
    Vara` and effat have been used in Nahj al=Balaghah as two words. The former means to avoid sin; one avoiding sins¡ therefore¡ is called one of vara` or pious. The word has been used in moral and mysticism with the same meaning in all cases of usage in such a way that it has a universal meaning with many samples. The question that what vara` means in its samples is based on its system of meaning; given being in center of system means the same as taqwa¡ while given its being one element of the system¡ it does not mean taqwa. Vara` is systematically in harmony with special elements as taqwa¡ zohd¡ esmat and nezahat. The latter also like esmat¡ vara` and zohd refer to prevention and it is just the same meaning being of various samples in according to different conditions and states of text or paratext. Effat¡ therefore¡ is of the same meaning in all its cases of usage and its exact meaning would be clear in a system of meaning.
    Keywords: Moral, MysticismVara', Effat, Semantics, Semantic Field.}
  • اعظم پرچم، مسانه ابوترابیان
    این نوشتار در صدد تبیین جایگاه معنایی «دعا» در قرآن به شیوه معناشناسی توصیفی است. معناشناسی توصیفی، ارتباط واژه دعا را با کلمات مرتبط با آن در قرآن بررسی می کند. در کاربرد وحیانی، واژه هایی مانند: طلب، ندا، استغاثه، تضرع، عبادت، استغفار و... با دعا ارتباط معنایی دارند.
    از نتایج مهم ترسیم میدانهای معنایی دعا، آشکار شدن پیوند معنایی عمیق دعا با سایر واژه های مرتبط با آن در قرآن است. این پیوندها باعث شده تا این واژه کاملا تحت تاثیر کلمات مجاور و نظام معنایی مستقر در آن قرار گیرد. در این مقاله با بررسی این پیوندها و روشن شدن توسعه معنایی دعا، به روند تکاملی انسان بر حسب مراتب او، به عنوان رهیافت معناشناسی پرداخته می شود.
    کلید واژگان: قرآن, توسعه معنایی, میدان معناشناسی, دعا, رابطه همنشینی, رابطه جانشینی}
    Azam Parcham, Mastaneh Abutorabiyan
    This article seeks to explain the semantic position of “pray” in a descriptive way in the Quran. Descriptive semantics reviews the relation of term “pray” with the relevant words in the Quran. There is semantic relation between “pray” and the application of the revealed of words such as seek, call, implore, supplicate, worship, seeking forgiveness and…. One of the important conclusions drawn from the semantic fields of prayer is revealing the deep semantic connection of the pray with the other words of the same field in the Quran. These nexus made the term pray influenced completely under the adjacent words and the semantic system available in the Quran. Exploring these nexus and clearing the semantic development of the pray, this article deals with the evolutionary process of man as a semantic approach in accordance with its degrees.
    Keywords: The Quran, The semantic development, Semantic field, Prayer, Companion relationship, Substitution relationship}
  • اعظم پرچم، پروین بنیان، لاله زار حاتمی

    معناشناسی واژه های قرآن از روش های نوین جستار در قرآن است. این رویکرد سعی دارد از راه تحلیل کلمات کلیدی قرآن، اندیشه های قرآن را درباره موضوع مورد نظر استخراج کند. موضوع جستار حاضر رحت الهی است، که همواره بر همه هستی روان است؛ رحمت الهی دارای دو تجلی است: رحمت رحمانی و رحمت رحیمی.با رحمت رحمانی خلقت شکل گرفت و با رحمت رحیمیه هستی به نهایت رشد خود رسید؛ و سعادت انسان که آراستگی به اسماء و صفات الهی است با کمک رحمت رحیمیه امکان پذیر است. هدف این جستار، بررسی رحمت رحیمیه با رویکرد معناشناسانه است. تا چگونگی مجاورت و هم نشینی کلمات کلیدی در بافت و سیاق آیه برای آشکارسازی معارف نهفته در باطن آیات و به هم پیوستگی معارف قرآن و اندیشه نظام مند آن را نشان دهد. این کار پاسخی برای خاورشناسانی است که محتوای قرآن را مطالبی با سبکی پریشان و گسیخته و بیگانه از یکدیگر می دانند، مثلا هم نشینی واژه های توحید، تعقل، اندیشیدن، ایمان، تقوی و محبت با رحمت الهی در آیات 163-165 سوره " بقره" نشان می دهد که انسان با تامل مداوم در آیات خداوند در طبیعت، درب رحمت رحیمیه را به روی خود بار می کند، به خدا ایمان می آورد وبه تدریج به مقام توحید می رسد تا در خلوص و محبت به خداوند تواناتر شود و کسانی که به آیات الهی در هستی توجهی ندارند، توحید را کنار زده و نتیجه شرکشان عذاب الهی و محروم از رحمت رحیمیه پروردگار است.

    کلید واژگان: قرآن, میدان معناشناسی, رحمت رحمانی, رحمت رحیمیه, کمال, هدایت, فضل, یاس}

    Semantic examination of Quranic words is considered one of the new methods of studying Quran. this approach tends to identify Quran 's view on an issue through semantically analyzing Quranic keywords. The subject of this article is the divine mercy. The divine mercy enjoys two permanent streamlines in the world of existence: the general and specific mercy. By cause of the general mercy the whole creation came into existence and by that of the specific one it reached its ultimate perfection. Human being's salvation which is his adapting the divine names and attributes is only possible by the means of the specific mercy. The objectives pursued in this study is semantically examining the specific mercy in order to identify the collocations and substitutions of the keywords in the literal context of the verse with the aim of reaching the deep concept underlying the words and comprehending the consistency of quranic teachings and its systematic organization of thought. Responding to the criticizes of the orientalists who cl aim that Quran does not cherish from a consistent system of thought is one of the implications of this study. As an example the collocations of the word monotheism, contemplation and thought ,faith and piety and love with divine mercy in the verses 163-165 of sura al- Baghara indicates that man by his constant contemplation on the signs of Allah in the nature opens the doors of divine specific mercy on himself, believes in Allah and gradually reaches the monotheism status in order to get strength by his intimacy and love for god ; while those neglect to the divine signs in creation, denounce monotheism and conclusively will suffer from the divine torments and be deprived of the divine specific mercy.

  • تبیین میدان معناشناختی «عصمت» در نهج البلاغه
    نصرالله شاملی، علی بناییان اصفهانی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال