به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نشانه شناسی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نشانه شناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • آزاده عباسی*
    امروزه بهره گیری از دانش های روزآمد، روشی مهم برای تحلیل متون دینی مذهبی به شمار می آید. ساختار زبانی قرآن، به نحوی است که از بهترین مسیرها برای انتقال پیام بهره برده است. مطالعات «نشانه شناسی» با رویکردهای متفاوت ازجمله دانش های روزآمد در دنیای معاصر است. ساختار الگوی تنشی، یکی از الگوهای نشانه شناسی مربوط به دوران پساگریماسی است. در این رویکرد، نشانه ها همراه با مفاهیم و معانی پیوند برقرار کرده و به مقولاتی سیال و پویا تبدیل می شوند. پژوهش حاضر برآنست تا با رویکرد توصیفی تحلیلی، چگونگی تشکیل فرآیند گفتمان در سوره واقعه را با بهره گیری از الگوی تنشی بررسی کند. سوره واقعه به لحاظ سیاق بندی خاصی که دارد مورد توجه است. در این سوره گفته پرداز در سیاق های تکراری به لحاظ ساختاری گفته یاب را به دنبال فضای گفتمانی خود می کشاند. بدین معنی که سیاق های سوره الگویی تکرار شونده دارند. به نظر می رسد در همه آنها سخن با فشاره عاطفی بالا شروع شده و به سمت گسترش فضای جهان گفته ای و افق های شناختی پیش رفته و از الگویی نزولی تبعیت می کند.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, الگوی تنشی, تحلیل تنشی, سوره واقعه}
    Azadeh Abbasi *
    Today, utilizing up-to-date knowledge is an important way to analyze religious texts. The linguistic structure of the Qur'an is such that it uses the best ways to convey the message. "Semiotics" studies with different approaches are among the most up-to-date knowledge in the contemporary world. The structure of the stress pattern is one of the semiotic patterns related to the post-Greek period. In this approach, signs are linked together with concepts and meanings and become fluid and dynamic categories. The present study aims to use a descriptive-analytical approach to investigate the formation of the discourse process in Surah Al-Waqi'ah using a tension model. Surah Al-Waqi'ah is considered in terms of its special context. In this surah, the narrator, in repetitive contexts, structurally draws the narrator to his discourse space. This means that the contexts of the surah have a repetitive pattern. In all of them, it seems that the speech starts with high emotional pressure and moves towards the expansion of the world of utterances and cognitive horizons, following a downward pattern.
    Keywords: Semiotics, Tension Pattern, Stress Analysis, Surah Al-Waqi', Ah}
  • عزت ملا ابراهیمی*، مونا نادعلی

    علم نشانه شناسی عنوان کلی است که علوم بسیاری را در برمی گیرد. این علم نخستین بار توسط فردینان دو سوسور مطرح شد. خاستگاه اولیه نشانه شناسی، زبان شناسی است. نظریه نشانه شناسی ریفاتر، نظریه ای است که شعر را در دو سطح خوانش اکتشافی و خوانش پس کنشانه تحلیل می کند. خوانش اکتشافی با تکیه بر خوانش زبانی معنای ظاهری متن را معلوم می سازد و رویکرد خطی دارد؛ اما خوانش پس کنشانه با کمک توانش زبانی معنای ضمنی متن را آشکار می کند و بدون رعایت ترتیب بررسی و تحلیل می شود. این نظریه در حوزه ساختارگرایی قرار می گیرد؛ بنابراین به ساختار شعر اهمیت بسیاری می دهد. انباشت، منظومه توصیفی، هیپوگرام و ماتریس ساختاری همگی مواردی هستند که در تحلیل شعر به خوانشگر کمک می کند تا در نهایت خاستگاه شعر یعنی مفهوم اصلی آن به دست آید. این نظریه از نظریه های خواننده محور سده بیستم اروپاست که در تحلیل متون منظوم معاصر بسیار تاثیرگذار است. از این رو، در این مقاله، نخست مولفه های نظریه ریفاتر تبیین و سپس با توجه به آن ها قصیده «غریب الغرباء» از معروف عبدالمجید، تحلیل و بررسی شده است. گفتنی است که این شاعر معاصر مصری نخست اهل سنت و پیرو مذهب شافعی بود و بعدها به مکتب تشیع گرایش پیدا کرد و از محبان خاندان عصمت و طهارت گردید. وی با اعتقاد قلبی و مطالعات گسترده ای که پیرامون اصول عقاید شیعه داشت، آن را برگزید. او می گفت از آن پس بر اثر تلاش و مجاهدت به دین و عقیده کاملی دست یافته است. لذا می تواند در زندگی از قلبی آرام و خاطری آسوده بهره مند گردد. از یافته های پژوهش برمی آید که به برکت تشرف معروف عبدالحمید به ساحت قدسی امام رضا (ع) و به یمن وجود پربرکت این امام ریوف بود که مسیر توبه، امید و رستگاری برای او فراهم گردید. در نتیجه شاعر در این سروده به تبیین فرهنگ رضوی پرداخته و از جود، بخشش، کرم و سخاوت این امام همام پرده برداشته است.

    کلید واژگان: نظریه ریفاتر, نشانه شناسی, معروف عبدالمجید, غریب الغرباء, فرهنگ رضوی}
    Ezzat Molla Ebrahimi *, Mona Nanadeali

    Peace is the main essence of all religions and pacifism is the goal that all religions have offered solutions for. In Razavi culture, based on principles such as justice, intellectual and social development, tolerance and forgiveness, peace is considered one of the most fundamental principles in international relations. Creating peace, before it is a material act, is a spiritual matter that relies on honoring the real human rights; and unlike the international legal literature, which is equivalent to a negative concept; it is not limited to the absence of war, rather, beyond that, it is a positive concept that means peaceful coexistence with the preservation of human dignity. This research, which was carried out in a descriptive and analytical way, indicates that in Razavi culture, contrary to the unrealistic and ethnocentric view of some western orientalists such as Bernard Lewis, Huntington, etc., who present Islam as a religion incompatible with peace and democracy and a source of violence and terrorism, Islam is the messenger of peace and friendship, and it has the ability to present a new and comprehensive theory compared to other theories and theoretical paradigms in the field of international relations; because the realm of implementing peace in Razavi culture includes peace in a general sense in addition to peace in a specific sense. In this culture, contrary to what is mentioned in the literature of the law of armed conflicts, there is no preemptive legal defense, because peace is a sacred thing and Jihād is a humanitarian action in the direction of spreading peace and security in the light of divine sovereignty, negation of tyranny, defense of the oppressed, and fight against injustice.

    Keywords: Islam, respect for real human rights, Human dignity, peaceful coexistence}
  • عبدالله زکی*
    بازنمایی به معنای تصور، توصیف و تولید معنا از طریق زبان، همواره مورد توجه فلاسفه بوده و پیشینه طولانی دارد. در این نوشتار ضمن اشاره مختصر به تاریخچه بازنمایی به خصوص به تغییر جایگاه زبان در فلسفه از ابزار اندیشه به خود اندیشه (در فلسفه تحلیلی، خصوصا اندیشه ویتگنشتاین متاخر) و همین طور تغییر مساله فلسفه از معرفت و آگاهی نسبت به واقع، به فهم و معنا، پرداخته شده است. با توجه به این تغییر دوگانه، پرسش های مطرح شده در این نوشتار این است که در این پارادیم جدید، بازنمایی به چه معناست و زبان چه جایگاهی در بازنمایی دارد؟ آیا نظام بازنمایی زبانی شامل فرهنگ نیز می شود؟ این پرسش ها با تاکید بر «نظریه بازنمایی» استوارت هال مورد بررسی قرار گرفته است. هال، با تلفیق رویکرد های برساخت گرایانه نشانه شناختی فردیناند دو سوسور، الگوی عام زبان شناختی رولان بارت و گفتمان میشل فوکو، مدعی است که معنا از طریق زبان و هرگونه نظام نمادین، در فرایند نظام بازنمایی ذهنی و بازنمایی زبانی برساخته می شود.
    کلید واژگان: بازنمایی, محاکات, زبان, فرهنگ, برساخت گرایی, نشانه شناسی, گفتمان}
  • فهیمه قربانی، علی دودمان کوشکی*، علی سلیمی، محمدنبی احمدی
    متن ها همواره برای تفسیر باز هستند، اما به کارگیری رمزگان، توانش زبانی است که خوانشی متفاوت و فعالانه تر از متن، ارایه می دهد و شاخه ای از نشانه شناسی بر پایه نقد ادبی است. رمزگان ها، ظرفیت های بالقوه متن را بالفعل کرده و با رمزگشایی، معانی نهفته متن آشکار می شوند. روش این پژوهش، توصیفی - تحلیلی با تاکید بر رویکردنشانه شناختی است که در پرتو آن به بررسی رمزگان های زبانی نامه 53 نهج البلاغه بر اساس نظریه پی یر گیرو پرداخته شد تا بدین ترتیب مشخص شود که رمزگان های زبانی گیرو در تبیین محتوای فرمان حکومتی این نامه و در بیان روابط بین کارگزاران و مردم به چه صورت به کار رفته اند. در نهایت مشخص گردید که نشانه های زبانی نامه مذکور، حاصل تعامل رمزگان های منطقی، زیبایی شناسی و اجتماعی است که در سه محور تحکم شدید فرمانده به نیروی زیردستش، خطرهای تهدیدگر نظام سالم حکومت و ترکیب خدایی - انسانی حکومت داری، تجلی یافته اند. رمزگان های منطقی نامه، نشانه ها و علایمی هستند که به جنبه های انسانی پرداخته و امور واضح و عینی هستند که بر اساس عقل و منطق انسانی پذیرفته می شوند و در اکثر موارد حول محور عدالت که یک استراتژی سیاسی و برنامه اجتماعی لازم الإجراست، می چرخند. رمزگان های زیبایی شناسی نامه در اسلوب های بلاغی مجاز، استعاره، کنایه و تشبیه تجلی دهنده ارتباط بین ادبیات و هنر است و اصول ارتباط بین حاکم و رعیت را با صورت های بلاغی بیان کرده اند. رمزگان های اجتماعی نامه، شامل دین، گروه های شغلی، نام، القاب و لحن کلام است.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, رمزگان, نشانه شناسی, پی یر گیرو}
    Fahimeh Ghorbani, Ali Doodman Kushki *, Ali Salimi, Mohammadnabi Ahmadi
    Texts are always open to interpretation, but the use of codes is a linguistic ability, a branch of semiotics based on literary criticism that offers a different and more active reading of the text. Codes actualize the potential capacities of the text and decoding reveals its latent meanings. The method of this research is descriptive-analytical, with an emphasis on the semiotic approach. Through this approach, an investigation was conducted on the linguistic codes of the 53rd letter of Nahj al-Balagha, based on the theory of Pierre Guiraud. The aim was to determine how Guiraud's linguistic codes were employed in explaining the content of governmental command in this letter and in expressing the relationships between officials and the people. It was finally determined that the linguistic signs of the mentioned letter are the result of the interaction of logical, aesthetic and social codes manifested in three axes; the commander has strong control over the forces under his command; Threatening dangers to a healthy government system; and the divine-human combination of governance. Logical codes in letter include the signs that deal with the human aspects and are clear and objective and are accepted based on human reason and logic and in most cases revolves around justice as a political strategy and a necessary executive plan. The aesthetic codes of the letter in the permitted rhetorical styles, metaphor, irony, and simile express the relationship between literature and art; they have expressed the principles of the relationship between the ruler and the subjects with rhetorical forms. Social codes of the letter, include religion, occupational groups, names, titles and tone of speech.
    Keywords: Nahj al-Balagha, Codes, semiotics, Pierre Giraud}
  • فرشاد گودرزی*، غلامرضا تاج بخش، رضا کاوند

    بازنمایی مسایل و مشکلات جامعه انسانی از مهم ترین رسالت ‎های سینما است. یکی از مهم ترین موضوعاتی که سینماگران کشور در دهه اخیر بدان پرداخته اند، موضوع زنان طبقه فرودست و مشکلات آن ها بوده است. مقاله حاضر با هدف بررسی چگونگی بازنمایی مسایل و مشکلات زنان طبقه فرودست در سینمای کشور، انجام شده است. این پژوهش از نظریه فمینیستی و بازنمایی بهره می برد که بررسی آن ها برای توضیح ارتباط مطالعات حوزه زنان و کارکرد سینما مهم است. در این مقاله، با استفاده از روش نشانه شناسی و الگوی تحلیلی جان فیسک و نمونه گیری هدفمند، به بررسی فیلم لاک قرمز پرداخته شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که در سطح واقعیت فیلم با بررسی رمزگان اجتماعی، به معرفی زنان قشر فرودست جامعه پرداخته است، در سطح بازنمایی با استفاده از رمزگان فنی با استفاده از ابزار تکنولوژیک مشکلات این طبقه سعی در انتقال حس و ایجاد همزاد پنداری مخاطب با شخصیت ها داشته است و در سطح ایدیولوژیک فیلم به مسایلی چون مردسالاری، منع اشتغال زنان، ازدواج اجباری، مسیولیت پذیری و تعهد و ایستادگی در برابر مشکلات که مربوط به زنان این طبقه است، پرداخته است.

    کلید واژگان: بازنمایی, زنان, سینما, طبقه فرودست, نشانه شناسی}
    Farshad Goudarzi *, Gholamreza Tajbakhsh, Reza Kavand

    Representing the questions and problems of human society is one of the most important tasks of cinema. One of the most important issues that Canadian filmmakers have addressed over the past decade has been the issue of lower-income women and their issues. This article aims to investigate how the problems of lower-class women are represented in the country’s cinema. The theoretical framework of this research is composed of two theories of feminism, which is the main theory in the field of women’s studies, and the theory of representation, which plays an important role in media studies. In this article, the film “Red Nail Lacquer” was studied using John Fisk’s semiotic method and analytical model and targeted sampling. The results of this study show that at the level of reality, the film, by examining social codes, introduced women from the lower classes of society. At the level of representation, by means of technical codes, by means of technological tools, the problems of this class try to transmit feelings and to create twins. He has an audience with the characters and at the ideological level of the film, he has dealt with issues such as patriarchy, prohibition of women’s employment, forced marriage, responsibility and commitment, and resistance to the problems that concern women in this class.

    Keywords: cinema, lower class, representation, Semiotics, Women}
  • میلاد نوریان رامشه*، حامد نوریان رامشه، حوریه دهقان شاد
    هدف پژوهش حاضر، بررسی فیلم آژانس شیشه ای به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا به جهت نقد گفتمان دولت حاکم در زمان ساخت این فیلم، یعنی دولت سازندگی در سال های دهه هفتاد است. نویسندگان با بهره گیری از تحلیل محتوای کیفی و روش نشانه شناسی، ضمن شناسایی مولفه های گفتمان دولت حاکم، زمینه های نقد سیاسی در سینمای دهه هفتاد را واکاوی می کنند. فیلم آژانس شیشه ای نیز با درون مایه های قدرتمند سیاسی یکی از فیلم های شاخص در این زمینه در سال های دهه هفتاد محسوب می شود. این پژوهش نشان می دهد نقد گفتمان سیاسی در فیلم حاتمی کیا با زبانی صریح علیه سیاست های کشور در سال های پس از جنگ صورت گرفته و زمینه تضادها و قطب بندی های سیاسی و اجتماعی در کشور مورد کندوکاو قرار می گیرد. در این تحقیق، ضمن توجه به چارچوب مفهومی تحلیل گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی و بهره گیری از تحلیل محتوای کیفی، برای تحلیل داده ها از روش نشانه شناسی ساختارگرا استفاده شده است.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, تحلیل محتوای کیفی, فیلم آژانس شیشه ای, نقد سیاسی}
    Milad Nourian Ramsheh *, Hamed Nourian Ramsheh, Hourieh Dehghanshad
    The purpose of this study is to examine the Glass Agency movie directed by Ebrahim Hatamikia in order to critique the discourse of the government at the time of making this film, in the seventies. The authors used the method of qualitative analysis of content and, by identifying the components of governmental discourse, explore the contexts of political criticism in cinema in the 1970s. The Glass Agency is also one of the most important films in this area in the 1970s with strong political themes. In the post-war years between Iran and Iraq, he ruled the country with an economic development vision. In the film The Glass Agency, Ebrahim Hatamikia uses this question as a starting point and criticizes the performance of the government. This study shows that the critique of political discourse in Hatamikia’s film is explicitly used against the policies of the country in the post-war years and examines the context of political and social conflicts in the country.
    Keywords: Semiotics, Qualitative Content Analysis, Glass Agency Movie, Political Criticism}
  • سمیه عبداللهی، زهره اخوان مقدم*، محمدرضا آرام

    یکی از مسایل مهم در تفسیر وهرمنوتیک، توجه به زبان خاص متن است. شناخت زبان متن، نوعی رویکرد به متن برای شناخت نیت مولف است. این بحثی نوظهور در میان قرآن پژوهان می باشد ودر آن اختلافاتی بنیادی وجود دارد، اما زبان شناسی متن، به چشم بسیاری از اندیشمندان «الگوی فرهنگ بشری » به شمار می آید. با دقت در روایات تفسیری، شواهدی بر توجه اهل بیت (ع) به این عنصر مهم در فهم قرآن به دست می آید وکشف وجوه آن نیازمند تلاش علمی در این زمینه است. در این نوشتار سعی شده به روش تحلیلی -توصیفی به واکاوی این مبحث در روایات تفسیری اهل بیت (ع)-به عنوان آگاهان تام به تمام قرآن از تمام جهات- پرداخته شود. بدین منظور ابتدا مباحثی در زمینه زبان شناسی قرآن بیان گردیده و با بیان اهمیت این علم، در دیدگاه هرمنوتیستهای روشگرا و همچنین کشف و بازخوانی روایاتی در توجه به زبان شناسی، مولفه های از این مبحث در کلام اهل بیت (ع) شناسایی و معرفی گردد.

    کلید واژگان: زبان شناسی قرآن, نشانه شناسی, روایات اهل بیت(ع), هرمنوتیک روشگرا}
    Somayeh Abdollahi, Zohreh Akhavan Moghadam *, MohammadReza Aram

    One of the important issues in hermeneutic interpretation is paying attention to the specific language of the text. Knowing the language of the text is a kind of approach to the text to understand the author's intention. This is an emerging debate among Quran scholars and there are fundamental differences in it, but the linguistics of the text is considered "the model of human culture" in the eyes of many thinkers. By carefully interpreting the narratives, there is evidence of the Ahl al-Bayt's attention to this important element in understanding the Qur'an, and discovering its aspects requires scientific effort in this field. In this article, an analytical-descriptive method has been tried to analyze this topic in the commentary traditions of the Ahl al-Bayt (AS) as those who are fully aware of the entire Qur'an from all aspects. For this purpose, discussions on the linguistics of the Qur'an have been discussed, and by stating the importance of this science, in the perspective of methodical hermeneutics, as well as the discovery and rereading of traditions with regard to linguistics, components of this topic have been identified and introduced in the words of the Ahl al-Bayt (PBUH). be made

    Keywords: Linguistics of the Qur'an, Semiotics, traditions of Ahl al-Bayt (PBUH), methodical hermeneutics}
  • شیما حمیدی*، علیرضا قائمی نیا، محمدعلی رضایی اصفهانی

    نشانه شناسی دانشی است که به بررسی نظام های نشانه ای نظیر زبان ها می پردازد. قرآن کریم نیز به عنوان مجموعه ای از نشانه های زبانی از این منظر مورد بررسی قرار می گیرد. این دانش همانند ابزاری توانمند از طریق ارایه تحلیل های ساختاری به فهم دلالت های متن یاری می رساند. مدل های ارتباطی یکی از ارکان های مهم در تحلیل های زبان شناسی به شمار می رود. در این میان مدل ارتباطی یاکوبسن یکی از مدل های مطرح در حوزه مطالعات نشانه شناسی به شمار می رود. در این مدل ارتباطی، به بررسی نقش های زبانی بر اساس عناصر اصلی تشکیل دهنده ارتباط پرداخته می شود. در این پژوهش با رویکرد توصیفی تحلیلی به تحلیل نشانه شناختی واژه «آیه» در قرآن در مصادیق نشانه های آفاقی، انفسی، معجزه و عبارت زبانی در قالب مدل ارتباطی یاکوبسن پرداخته می شود و دلالت های آن استخراج می گردد. بررسی کارکردهای زبانی واژه «آیه» در مصادیق گوناگون با استفاده از مدل ارتباطی یاکوبسن در نشانه شناسی ویژگی های مشترکی نظیر جنبه غیبی داشتن، تامل و کارکرد ارجاعی مشترک را برای رمزگان اثبات می نماید و دو سطحی بودن (دنیوی و اخروی) نشانه ها را به نمایش می گذارد.

    کلید واژگان: قرآن, نشانه شناسی, آیه, مدل ارتباطی, یاکوبسن}
    Shima Hamidi, alireza qaeminia, MohammadAli Rezaei Isfahani

    Semiotics is the science that studies sign systems such as languages. The Holy Quran is also considered a collection of linguistic signs and is examined from this perspective. Communication models are one of the important pillars of linguistic analysis. Jacobsen's communication model is one of the models in the field of semiotics. In this communication model, language maps are examined based on the main elements of communication. In this research, the word "Ayeh" in the Qur'an is analyzed in the examples of aphasic, psychic, miraculous, and linguistic signs in the form of the Jacobsen communication model, and its implications are extracted. The sender must use signs to communicate with the receiver. Signs also have meanings that are connected to each other in terms of communication. Examining the linguistic functions of the word "Ayeh" in various instances by using Jacobsen's communication model in semiotics proves common features such as having the occult aspect, reflection, and common referential function for cryptography

    Keywords: Quran, semiotic, Ayeh, communication model, Jacobson}
  • سید مهدی نوری کیذقانی، مسعود سلمانی حقیقی

    دانش نشانه شناسی به تحلیل و بررسی انواع نشانه‌ها، عوامل حاضر در فرآیند تولید و مبادله و تعبیر آنها و نیز قواعد حاکم بر نشانه‌ها می‌پردازد. نشانه چیزی است که به غیر از خود دلالت دارد. سوسور به عنوان پدر علم نوین نشانه شناسی دو مفهوم دال و مدلول را برای نشانه شناسی در نظرگرفته است و رابطه میان آن دو را رابطه‌ای جدایی‌ناپذیر می‌داند. فیلیپ هامون نیز نشانه شناسی شخصیت را به سه سطح دال، مدلول و سطوح تحلیل شخصیت تقسیم بندی می‌کند. در این جستار با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی شخصیت و صفات دالی و مدلولی امام حسین (ع) در پرتوی فرآیند نشانه شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. ویژگی‌های بارز شخصیتی امام حسین (ع) به مثابه یک دال و مدلول و شیء ارزشی بر جامعه و افراد آن پوشیده نیست و جلوه‌های آشکار این خصوصیات به عنوان چراغ راه، روشن کننده مسیر همگان است. شخصیت دالی و مدلولی امام حسین (ع) به عنوان یک نشانه، باعث شناخت خصلت‌های خوب و بد یک جامعه در زمان زندگی آن حضرت در میان مردم و نیز در زمان حال به شمار می‌رود؛ چرا که به واسطه شناخت ویژگی‌های امام حسین (ع) می‌توان خوب را از بد و حق را از باطل جدا کرد و به ماهیت آن پی برد.

    کلید واژگان: امام حسین (ع), نشانه شناسی, فیلیپ هامون}
    Sayyid Mahdi Keyzeqani, masoud salmanihaghighi
  • مجید رجالی، محمدرضا یوسفی*، محمد حسن معصومی
    از اختلافات نحوی های بصری و کوفی مساله جایگزینی معنوی حروف به جای هم است که کوفیان آن را جایز، و بصریان آن را جایز ندانسته اند و در برابر این پرسش که برخی حروف در معنای غیرحقیقی خود استعمال می شوند، از قاعده تضمین بهره برده اند. تضمین توسعه در معنای فعل همراه با حرف جر ناهمگون است. این تعریف از تضمین دربردارنده همه دیدگاه ها نیست؛ زیرا برخی از نحوی ها قایل به اشراب معنوی و برخی تبدل معنایی را پذیرفته اند و از آنجا که تضمین یک قاعده تجویزی است، برای بازشناسی درستی اینکه کدام شیوه در برخورد با تضمین صحیح است، باید از روشی زبان شناسانه بهره برد؛ ازاین رو، برای بازشناسی حقیقت معنای تضمین در این نوشتار از روش نشانه شناسی پرس بهره گرفته و با این معیار مشخص شده است که توسعه در معنای نشانه ها نه به تنهایی در بحث حروف صورت گرفته و نه به تنهایی در افعال واقع شده است؛ بلکه در فرایندی دوسویه این دو نشانه معانی خود را به صورت جعل ترکیبی با هم تلفیق کرده اند.
    کلید واژگان: حروف جر, تضمین, زبانشناسی, نشانه شناسی, پیرس}
    Majid Rejali, Muhammadreza Yousefi *, Mohammadhassan Masoumi
    One of the differences between visual and Kufic syntax is the issue of spiritual substitution of letters, which the Kufis did not consider permissible, and the Basrians did not consider it permissible, and in the face of the question that some letters are used in their unreal meaning, they used the rule of guarantee. The guarantee of development is heterogeneous in the meaning of the verb along with the preposition. This definition of guarantee does not include all views; Because some methods accept spiritual liquor and some have accepted semantic conversion, and since guarantee is a prescriptive rule, a linguistic method must be used to correctly identify which method of dealing with guarantee is correct; Therefore, in order to recognize the truth of the meaning of guarantee in this paper, the method of press semiotics has been used and with this criterion, it has been determined that development in the meaning of signs has not taken place alone in the discussion of letters and has not taken place in verbs alone; Rather, in a two-way process, the two signs have combined their meanings in a combined forgery.
    Keywords: Prepositions, Guarantee, Linguistics, Semiotics, Pierce}
  • فریبا سرلکی، علی نظری*

    نشانه شناسی علمی است که به واکاوی نشانه های زبانی و رمزگان های موجود در متون ادبی می پردازد تا با بازشناخت مفاهیم مستتر آن ها و کشف لایه های پنهانی، به خوانشی جدید در متن برسد. قرآن کریم که مهم ترین منبع تعلیم و تربیت اسلامی است، نیازمند استخراج اصول تربیتی بر مبنای مسایل جدید تربیتی است و برای تفسیر تخصصی تربیتی آن باید لایه های معنایی نشانه های آن مورد مطالعه قرار گیرد. یکی از رویکردهای مهم تربیتی قرآن، ترغیب، تشویق، ترهیب و تهدید برای جلب توجه مخاطبان است. نشانه شناسی رمزگان تشویق و تهدید به عنوان پرکاربردترین روش های تربیتی در قرآن کریم از اهمیت فراوانی برخورداراست. پژوهش حاضر، با روش توصیفی تحلیلی برمبنای منابع کتابخانه ای به صورت موردی، به بررسی نشانه شناسی رمزگان های تشویق و تهدید در سوره قلم و تبیین رویکرد تربیتی آن پرداخته است. در این سوره، از رمزگان های فرهنگی و هرمنوتیک و نمادین برای بیان اسباب نزول و تاب آوری پیامبر در برابر آزار واذیت مشرکان و تقابل صفات نیک رسول خدا (ص) در برابر صفات رذیله مشرکان، در راستای تربیت دعوت گر به روش تشویق و برای تنبیه مخالفان از شیوه تهدید به منظور آرامش قلب پیامبر اکرم (ص) و ثبات قدم وی در مسیر دعوت به دین اسلام استفاده شده است.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, رمزگان, سوره قلم, تشویق, تهدید}
    Fariba Sarlaki, Ali Nazari *

    Semiotics is a science that deals with the analysis of linguistic signs and codes in literary texts in order to reach a new reading by recognizing their hidden meanings and discovering hidden layers. The Holy Qur’an, which is the most important source of Islamic education, requires the extraction of educational principles based on new educational issues, and for its specialized educational interpretation, the semantic layers of its signs must be studied. One of the significant educational approaches of the Qur’an is using persuasion, encouragement, intimidation and threats to attract the attention of the audience. The semiotics of codes of encouragement and threats, as the most used educational methods in the Holy Qur’an, are thus very important. The current research, using a descriptive-analytical method and based on library sources, has investigated the semiotics of encouragement and threats in Surah Al Qalam to explain its educational approach. In this surah, cultural, hermeneutic, and symbolic codes are used to express the reasons for the Asbab al-Nuzul (occasions or circumstances of revelation) and resilience of the Prophet against the persecution and harassment of the polytheists as well as the comparison of the virtues of the Messenger of God (PBUH) against the vices of the polytheists, in line with the education of the inviter by means of encouragement. Also, to punish the opponents, threats are used in order to calm the heart of the Holy Prophet (PBUH) and to steady his steps in the path of calling to Islam.

    Keywords: Semiotics, codes, Surah Al Qalam, encouragement, Threat}
  • رامین نادرلویی *، جمیل قریشی

    ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب برای عبور از بحران آب در ایران بر کسی پوشیده نیست. برای دستیابی موفقیت آمیز به این هدف نیاز است تا آب از نگاه ایرانیان باستان مورد بررسی قرار گیرد زیرا تجربه تاریخی حاکی از آن است که ایرانیان از دیرباز در تلاش برای سازگاری با کم آبی بوده و در دوره هایی نیز با موفقیت توانسته اند به این هدف دست یابند. این پژوهش در نظر دارد تا با استفاده از رویکرد نشانه شناسی، ارزش و جایگاه آب در نگاه ایرانیان باستان را مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش از نظر ماهیت کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی و روش مورد استفاده نیز مطالعه اسناد و پژوهش های صورت گرفته در این رابطه می باشد. نتیجه پژوهش نشان دهنده آن می باشدکه برای ایرانیان باستان، آب نماد پاکی وطهارت، آگاهی، ایمان و زایندگی بوده است. احیا این نوع نگاه به آب می تواند تاثیر به سزایی در موفقیت اصلاح الگوی مصرف آب داشته باشد.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, رولان بارت, آب, ایران باستان, اصلاح الگوی مصرف آب, بحران آب, سازگاری با کم آبی}
  • فرشاد گودرزی*، رضا کاوند

    بازی های رایانه ای به عنوان رسانه ای نوظهور و پر قدرت، از جمله کالاهای فرهنگی پر تقاضا در جهان به شمار می آیند. خلق، انتقال و توزیع ارزشهای فرهنگی از کارکردهای اصلی این بازی ها می باشد. مقاله حاضر بازی های رایانه ای را به عنوان ابزاری در دست امپراطوری غرب به منظور تولید ایدیولوژی ضد اسلامی در حوزه قدرت نرم مورد بررسی قرار داده است. پژوهش های انجام شده قبلی بیشتر در حوزه روانشناختی بوده است تا حوزه فرهنگی و سیاسی. در این پژوهش با استفاده از روش نشانه شناختی به تحلیل سه بازی رایانه ای؛ ندای وظیفه، میدان نبرد و فرار از سلول پرداخته شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که یکی از اهداف مهم تولید بازی ها در غرب؛ نمایش برتری فرهنگ غرب بر فرهنگ اسلامی، نمایش مسلمانان به عنوان تروریست و معرفی اسلام به عنوان یک ایدیولوژی خطرناک برای غرب است.

    کلید واژگان: اسلام هراسی, امپراطوری غرب, ایدئولوژی های فرهنگی, قدرت نرم, نشانه شناسی}
  • زهره اخوان مقدم*

    اشاره به نزول وحی بر قلب پیامبرگرامی اسلام (ص) در آیاتی از قرآن، سبب ورود برخی نظرات در باب عدم وحیانی بودن الفاظ قرآن به مطالعات قرآنی معاصر شده است. در مقابل، گروهی از اندیشمندان نیز با تکیه بر دانش هایی که از گذشته رایج بوده، ادله ای جهت پاسخگویی به این دیدگاه ها ارایه کرده اند. از آنجایی که در دوره معاصر ، دانش های جدیدتری مانند زبانشناسی ظهور یافته، بررسی نزول وحی با تکیه بر این علوم نیز در کنار دانش های پیشین حایز اهمیت است. پژوهش حاضر، با تکیه بر رویکرد نشانه شناسی که از شاخه های زبانشناسی است، به بررسی وحی از منظر قرآن پرداخته و آرای محققانی چون یاکوبسن و ایزوتسو را در این باره مورد تحلیل قرار داده است.یافته های حاکی از ارتباط عمودی میان گیرنده و فرستنده وحی در مدل یاکوبسن و اختلاف سطح وجودی ایشان است. از منظر ایزوتسو در پدیده وحی،کانالی ویژه جهت ارتباط یکطرفه از سوی فرستنده ایجاد شده است. با عنایت به این که کانال ارتباطی ویژه بوده، انتقال پیام نیز در قالب نشانه های قابل فهم برای بشر (الفاظ و جملات عربی) صورت گرفته است. این امر بیانگر وحیانی بودن الفاظ قرآن است.

    کلید واژگان: وحی, الفاظ قرآن, نشانه شناسی, نزول, ایزوتسو}
    Zohre Akhavanmoghaddam *

    It was noted by the descent of the heart of The Bempergrami Islam (p. Dr. Ayati Az Qur'an), the reason for the mention of the good looks of The Door of The Door of The Prophet Boden of the Qur'an with contemporary Qur'anic readings by His Est. Dre J. Mas, Agarwei a. Az Anjai K. Dorma contemporary, Dansch Hai gededari Manand Zpanchenasi the appearance of his life, and bairsi descends and is inspired by the scienceof The Nis d'Nar Danch Hei beachen, the holder of the most important est. By the present, by the place of The Ruikerd Nashana Shanasi kiz Shahe hai Zapanchenasi Est, by Bersi and the view of the Qur'an Of Bardakhta and araan investigators, Gon Yakobsen and Ezutsu ra in bara is a resource for analysing the decision of Dada Este. The view of Isutsu der Bede and Hei, was a link to the side of the link, which is part of the aza sooso versted a great est. I'm not going to be able to do that. Whereis is Beangar and I have been warned by the Qur'an.

    Keywords: in the wake of the Qur'an, the son of Shanasi, the descent, the ezutsu}
  • خلیل بیگ زاده*، پریسا احمدی

    فیلیپ هامون، نشانه شناس فرانسوی، شخصیت را عنصری نشانه ای دانسته و بر این اساس، مبانی نظری نشانه شناسی شخصیت را تبیین کرده است، چنانکه نشانه شناسی ادبی شخصیت، ارتباط میان مولف، متن و خواننده را می کاود و هدف اصلی آن یافتن مناسبت میان تصویر (دال) و تصور (مدلول) است. ادب عامه (شفاهی) با جلو ه های گوناگونش بازتاب فرهنگ و اندیشه مردم است و ترانه های کودکانه از گونه های ادب شفاهی است که گاهی سیمای شخصیت های مذهبی را با هدف الگوسازی تربیتی- اخلاقی ترسیم می کند. سیمای عملی و سجایای اخلاقی امام رضا (ع) الگویی متعالی برای کودکان است و زهرا داوری با بهره گیری از شخصیت حضرت در ترانه های کودکانه «هاچین و واچین» الگوسازی کرده و گامی مهم برای پیشرفت تربیتی و اخلاقی کودکان برداشته است. این پژوهش با هدف تبیین سیمای امام رضا (ع) در «هاچین و واچین» زهرا داوری بر اساس نظریه نشانه شناسی شخصیت فیلیپ هامون با رویکردی توصیفی تحلیلی انجام شده و سیمای امام رضا (ع) را از حیث دال (نام، جایگاه نحوی و بعد بلاغی) و مدلول (صفات، کنش گفتاری و کنش رفتاری) بررسی و تحلیل کرده است، چنانکه دستاورد پژوهش نشان می دهد، درک مناسبی از شخصیت امام رضا (ع) و کارکرد داستانی آن با استفاده از دانش نشانه شناسی شخصیت فراهم شده است؛ یعنی داوری سیمای عملی و سجایای اخلاقی امام رضا (ع) را با استفاده از زبان عامیانه و بیان کودکانه به مخاطب (کودکان) شناسانده است.

    کلید واژگان: امام رضا (ع), نشانه شناسی, فیلیپ هامون, ترانه های کودکانه, زهرا داوری, «هاچین و واچین»}
    Khalil Baygzade *, Parisa Ahmadi

    Philip Hamon, a French semiotician researcher, has described the personality as four elements, on this basis, he has explained the theoretical foundations of personality semiotics, such as the literary semiotics of the personality, the relationship between the author, the text and the reader, and its main purpose is to find the occasion between the image (signifier) and imagination (signified). Folk literature (oral) with its various effects reflects the culture and the thought of the people, and childish songs that are forms of oral history that sometimes depicts the image of religious characters with the goal of educational-moral modeling. Imam Riḍā's face, his personality and his virtues are transcendental models for children and Zahra Davari has used Imam Riḍā's personality in the childish songs Hāchīn & Wāchīn to step children’s morality. This research was conducted with the aim of explaining the moral character of Imam Riḍā (as) in Hāchīn & Wāchīn’s Zahra Davari based on the Philip Hamon's semiotics theory with a descriptive- analytical approach and Imam Riḍā (as) as a sign (name, syntax and the rhetorical dimension and signifier) and the signified (attributes, spoken action and behavioral approaches) have been analyzed, as the research shows, the proper understanding of the character of Imam Riḍā (as) and his narrative function has been provided by using the knowledge of his personality semantics, that is, Davari has illustrated ImamRiḍā's (as) practical expression and ethical issues that have been identified by the folk language and childlike expressions to the audience (children).

    Keywords: Imam Riḍā (as), Semiotics, Philip Hamon, Childish Songs, Zahra Davari, Hāchīn & Wāchīn}
  • ابراهیم فلاح*

    مکتب ساختارگرایی از جمله دانش های مربوط به نشانه شناختی است که به تحلیل محتوای متون(از جمله متون مقدس) و به ویژه بررسی و تحلیل عناصر داستان ها و قصه ها می پردازد. شیواترین ابزار بیان و انتقال مفاهیم و انگاره های مورد نظر، روایت و به تصویرکشیدن وقایع در قالب «قصه» است که اهداف بسیاری را با خود به همراه دارد. این پژوهش در تحلیل عناصریکی از داستان های مشترک در قرآن و نهج البلاغه یعنی داستان خلقت آدم(ع) با روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته و با استفاده از روش های جزیی دانش نشانه شناختی، داستان خلقت آدم(ع) را در خطبه های نهج البلاغه مورد واکاوی قرار می دهد. طرح و پیرنگ خطبه ها در موضوع خلقت آدم(ع) مبتنی بر رابطه علت و معلول است و حوادث داستان در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر هستند. زاویه دید در داستان به صورت روایت گری است؛چرا که حضرت به عنوان فرد غایب از صحنه و راوی، داستان را تبیین می کنند. شخصیت های داستان هر کدام ویژگی های خاصی دارند، عبارت اند از آدم(ع)، فرشتگان و شیطان. کنش های داستان بر دو محور اصلی شیطان و آدم(ع) رخ می دهد که هر دو از فرمان الهی سرپیچی می کنند گفت و گوهایی میان اشخاص حاضر در داستان صورت گرفته که به داستان جلوه هنری خاصی می بخشد صحنه پردازی در دو قالب زمان و مکان، به تصورات ذهنی خواننده جهت ملموس سازی داستان کمک می کند. هریک از عناصر قصه، با هدف تربیتی خاصی، ایفای نقش می کنند که در نهایت هدف اصلی داستان یعنی بعد هدایتی را محقق می سازند.

    کلید واژگان: ساختارشناسی هنری, داستان حضرت آدم(ع), خطبه های نهج البلاغه, نشانه شناسی}
    Ebrahim Fallah *

    Structuralism is a semantic science that analyzes the content of texts (including sacred texts), and in particular examines and analyzes the elements of stories and stories. The most effective way of expressing and conveying concepts and ideas is to narrate and visualize events in the form of a "story" that has many purposes. This study, in order to analyze the elements of one of the common stories in the Qur'an and Nahj al-Balagha, the story of the creation of Adam (AS), is organized by descriptive-analytical method, and by using partial methods of semiotic knowledge, the story of Adam's creation in the sermons Nahj al-Balagha is being investigated. The results of the research show that the plot of the sermons on the subject of Adam's creation is based on the cause-and-effect relationship, and the events of the story are closely related. The angle of view in the story is narrative. The characters in the story each have their own characteristics. The actions of the story occur on the two main axes of Satan and Adam, both of which disobey the divine command. There are conversations between the characters in the story that give the story a special artistic edge. Staging in two forms of time and place helps the reader's imagination to visualize the story. Each of the elements of the story play a specific educational purpose, ultimately fulfilling the main purpose of the story, namely the guidance dimension.

  • نعیمه تقوی فردود*، عزت الله مولایی نیا

    مسئله امکان رویت خدا در قیامت، مورد اختلاف علمای امامیه، معتزله و اشاعره است. این امر به اختلاف در پذیرش وجوه معنایی مختلف «رویت خدا» باز می گردد. آیت الله معرفت با توجه به ضرورت بررسی این اختلاف ها، در کتاب های «التفسیر الاثری الجامع» و «التمهید» به بحث در این باره پرداخته و ضمن تحلیل متنی و سندی روایات مربوط، ادله اشاعره را پاسخ داده است. نوشتار حاضر، به جستجوی مولفه های رویکرد نشانه معناشناسی در تبیین مفهوم «رویت» در مناقشات آیت الله معرفت و پاسخ های ایشان به اشاعره پرداخته است. از مولفه هایی که ایشان در کاربست آن موفق بوده است، می توان به فعلیت بخشی به نص، دستیابی به مراد جدی واژگان، تشخیص صحیح مجاز از حقیقت، توجه به شان متکلم، خروج از محسوسات که از شاخصه های معناشناسی هستند اشاره نمود. در این اثناء لغزشگاه های اشاعره در تفسیر و توجیهات آنان از «رویت خدا» نیز نمایان می شود.

    کلید واژگان: تفسیر کلامی, رویت خدا, آیت الله معرفت, نشانه شناسی}
    Na`Imeh Taqavi Fardood*, Ezzatollah Moulayinia

    The issue of the possibility of God`s being seen at the resurrection is disputed by the scholars of Imamiyyah, Mu'tazilites and Ash'arites. This is due to differences found in the acceptance of the different semantic aspects of the "God`s being seen". Ayatollah Ma'refat has discussed this issue in his al-Tafsir al-Athari al-Jama'i and al-Ta'mhid and, having analyzed the text and the documentation of the related narratives, has responded to the Ash'arites' arguments. The present article seeks to explore the components of the semantics approach in explaining the concept of "being seen" in the Ayatollah`s disputes and his responses to the Ash'arites. Among the components which have been successful in its application, one can refer to actualizing the text, attaining the serious intention of words, correct recognition of the truth, paying attention to the dignity of speaker, going beyond the appearances, which are semantic elements. In the meantime, the Ash'arite`s mistakes in the field have also appeared.

    Keywords: Verbal Commentary, God’s Vision, Ayatollah Ma`refat, Semiotics}
  • اسماعیل آذر*
    نشانه شناسی به مطالعه نظام مند عواملی می پردازد که در فرایند رسیدن به دلالت های موجود در یک متن، اثرگذارند. نظام های نشانه‎ای از جمله زبان‎ها، رمزگان و نظام‎های علامتی در حیطه نشانه‎شناسی عمل می کنند. راهبرد نشانه ها از وجود تعامل اجزای یک متن با کلیت به کشف شبکه ساختاری می انجامد. به‎همین دلیل، ریفاتر برای نیل به دلالت‎ها، دوگونه خوانش را پیشنهاد می‎کند: خوانش خطی یا دریافتی (Heuristic) و دیگری خوانش پس کنشانه (Retroactive). خواننده در خوانش نخست، برداشتی سطحی از مفهوم متن به‎دست می آورد ولی در خوانش دوم پس از مشخص‎کردن عوامل غیردستوری (Ungrmmatically) می تواند از طریق چارچوب های انباشت و خوشه های تداعی‎گر توصیفی، به لایه های پنهان متن دست یازد. مسئله تحقیق نیز کشف ارتباط های پنهان و دلالت‎های شاخص متن است. در شعر رهی معیری، شاعر با مشکلی مواجه می شود؛ برای حل آن تلاش می کند و راه به‎جایی نمی برد. دست تمنا به‎سوی حضرت امام رضا (علیه السلام) برمی دارد و درخواستش اجابت می شود. شعری می‎سراید که مضمون آن برگرفته از درون شاعر است. در نتیجه، شبکه ساختاری متن به سه دلالت راه می‎یابد: تمنای شاعر، اجابت آن و حل مشکل.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, ریفاتر, انباشت, دلالت, منظومه های توصیفی}
    Ismail Azar *
    Semiotics studies systematically the factors that influence the process of reaching the meanings in a text. Sign systems, including languages and codes, operate in the field of semiotics. That is why Rifater for reaching implications, suggests two types of readings: Linear or heuristic reading, and then another as retroactive reading. In the first reading, the reader gains a superficial understanding of the meaning of the text, however, in the second reading, after identifying ungrammatically factors; it can access hidden layers of text through descriptive aggregation frameworks and descriptive associative clusters. The research question is also the discovery of hidden relationships and implications of the text index. In Rahi Mo'ayyeri’s poetry, the poet encounters a problem. He tries to solve it and gets nowhere. He begs Imam Reza (as). His request is answered. He writes a poem whose theme is from within the poet. As a result, the structural network of the text has three implications: the poet's desire, its fulfillment, and the problem solving.
    Keywords: Semiotics, Rifater, Accumulation, indication, Descriptive systems}
  • محمد کرمی نیا*
    امروزه به دلیل گسترش علوم مختلف و رواج مباحث زبانشناسی جدید، پدیده ی تعدد معانی متون مختلف، از جمله قرآن کریم از جذابترین زمینه های تحقیقاتی است که می تواند بابی جدید روی عالمان دین و دریچه ای تازه برای فهم متون دینی بگشاید. دانش نشانه شناسی از جمله دانش های نوینی می باشد که موجب افزایش آگاهی انسان، و توجه به اموری است که تاکنون از دیدگان او پنهان مانده اند و تفسیر و تاویل قرآن قرنها مورد توجه دانشمندان اسلامی می باشد. موضوع مورد بحث در این مقاله جادو یا سحر و جادوگری است که از کهن ترین پدیده های عوامانه هستند که آثار آنها در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان دیده می شود. از این رو هدف از این مقاله بررسی نشانه شناسی کلمه پر تکرار جادو و سحر و ابعاد آن در قرآن کریم می باشد. بنابراین ما در این مقاله به نشانه شناسی و بررسی ابعاد آن، جادو و معنای لغوی جادو و اقسام آن از دیدگاه قرآن، می پردازیم. اطلاعات این مقاله به صورت توصیفی-تحلیلی و اسنادی گردآوری شده است. جستجو از سایت پارس قرآن در مجموع 58 آیه در مورد سحر پیدا شده است. از 114 سوره قرآن این کلمه در 22 سوره آمده است که همگی این آیات مورد بررسی قرار گرفته اند. از نشانه هایی که در آیات بررسی شده می توان دریافت کرد اینست که سحر، از رایج ترین نسبت هایی بود که مشرکان به پیامبر می دادند. خداوند برای دعوت پیامبران به خداوند یکتا دروغ نمی گوید و برای نبوت از سحر استفاده نمی کند بلکه با صداقت و دلایل عقلی مردم را دعوت می کند و انسانها را به معاد آگاه می کند.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, دین, قرآن, جادو, سحر}
    Mohammad Karaminia *
    Semiotics is a new branch of science which is very informative in new ways. The main topic of the present paper is sihr (magic) which is a very old phenomenon seen all over the world. Sihr (magic) is a set of methods, beliefs and actions which are meant to control the natural situation in order to reach certain goals and are used by certain groups. In the present paper we look the word sihr in the Quranic context from both textual (the verses) and extra-textual (the story of the prophets and their being accused of sihr) viewpoints. It is obvious from the Quranic text that Sihr was a common accusation against Prophet Muhammad. God doesn’t use sihr or magic but relies on total honesty and logical argumentations in order to guide people. Sihr was used as an accusation against the prophets in order to deny them and deny the truth.
    Keywords: the Quran, Prophets, sihr (magic), Semiotics}
  • حسن زرنوشه فراهانی*، حسین صفره
    مهم ترین موضوعی که نصرحامد ابوزید(1943-2010 م) در مباحث تاویلی خویش بر آن تاکید دارد تاریخ مندی قرآن کریم است. به این معنا که خداوند، قرآن را در برهه ی زمانی خاصی و مبتنی بر نظام فرهنگی و زبانی مردم آن زمان نازل کرده است. از این رو متن قرآن محصولی فرهنگی است و آموزه های آن مطابق با فرهنگ و نیازهای زمان نزول است و در ارتباط با بافت همان زمان معنا پیدا می کند و کارکرد چندانی در دیگر زمان ها ندارد. ابوزید برای اثبات این مدعا، به نظریه های مختلفی از متقدمان و متاخران تمسک جسته است. در این مقاله با روش «توصیف و تحلیل»، به بررسی هریک از این نظریه ها و چگونگی استفاده ی ابوزید از آن ها در اثبات تاریخ مندی قرآن پرداخته می شود، و معلوم می گردد که استفاده ی ابوزید کاملا به صورت گزینشی بوده و او بدون پای بندی به تمام نتایج آن نظریه ها، صرفا هرآنچه را موید نظر خویش یافته، برگزیده است.
    کلید واژگان: نصر حامد ابوزید, تاریخ مندی قرآن, خلق قرآن, هرمنوتیک, نشانه شناسی}
    Hasan Zarnooshe Farahani *, Hosein Safareh
    The most important thing Nasr Hamed Abu zaid emphasizes this in his interpretive topics is historicity of the Qur'an. That's means Allah revealed the Qur'an at a certain point in time and Based on the cultural and linguistic system of the people of that time. Therefore the text of the Qur'an is a cultural product and its teachings is in accordance with culture and needs of the time and makes sense in relation to the context of the time and doesn't work much at other times. Abu Zaid to substantiate this claim, uses antecedent and contemporary theories. In this article, using the descriptive-analytical method, each of those theories will be examined and Abu Zaid's type of use of those theories is examined, and it becomes clear Abu Zaid's use was selective and without commitment to all the results of those theories, only he has chosen what confirms his point of view.
    Keywords: Nasr Hamed Abu Zaid, Historicity of the Qur&#039, an, Khalq al-Qur&#039, an, Hermeneutics, Semiotics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال