به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نفقه » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نفقه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا شاهیاری حیدرلو*، قادر حافظ
    نشوز زوجه خودداری او از ادای حقوق زوج در امر استمتاع می باشد که دارای آثار فقهی و حقوقی می باشد. بررسی تطبیقی حقوق مصر و ایران درباره نشوز زوجه، برخی اختلافات را در شرایط تحقق نشوز و هم چنین آثار آن نشان می دهد. این نوشتار با روش توصیفی-تحلیل و با تحقیقات کتابخانه ای به بررسی این موضوع می پردازد. حقوقدانان ایرانی تمکین را به دو دسته عام و خاص تقسیم کرده اند و نشوز زوجه را عدم رعایت این دو تمکین می دانند. حقوقدانان مصری گرچه از اصطلاح تمکین و تقسیمات آن استفاده نکرده اند اما بررسی مصادیق ذکر شده برای نشوز نشان می دهد اختلافی در مصادیق نشوز با حقوق ایران ندارند. آنچه موجب اختلاف شده است شرایط تحقق نشوز و هم چنین آثار مترتب بر نشوز است. موجهات شرعی خروج از منزل بدون اذن زوج در حقوق مصر کمتر از حقوق ایران است، بنابراین احتمال ناشزه محسوب شدن زوجه در حقوق مصر بیشتر است، از طرف دیگر آثار مترتب بر نشوز در حقوق ایران بیشتر از حقوق مصر است و این باعث می شود بازدارندگی از نشوز در ایران بیشتر از مصر باشد.
    کلید واژگان: حقوق تطبیقی, نفقه, تمکین, نشوز, حقوق خانواده مصر}
    Zahra Shahyari Heydarloo *, Gader Hafez
    A wife's refusal to pay her husband's rights in the matter of enjoyment, which has juridical and legal effects. A comparative study of the laws of Egypt and Iran regarding divorce shows some differences in the conditions of divorce and its effects. This article examines this issue with descriptive-analytical method and library research. Iranian jurists have divided obedience into two categories, general and special, and they consider divorce as not complying with these two obediences. Although Egyptian jurists have not used the term subjugation and its divisions, but the examination of the examples mentioned for Neshuz shows that there is no difference between the examples of Neshuz and Iranian law. What has caused the difference is the conditions for the realization of Nashush and also the consequences of Nashush. The Islamic reasons for leaving the house without the husband's permission are less in Egyptian law than in Iranian law, so the possibility of the wife being considered unmarried in Egyptian law is higher, on the other hand, the consequences of unmarried in Iranian law are greater than in Egyptian law, and this makes it a deterrent to Neshouz is more in Iran than in Egypt.
    Keywords: comparative law, alimony, compliance, don't burn Egyptian family law}
  • فرزاد دهقانی*، عبدالعظیم خروشی

    قرآن معجزه جاویدان فرازمانی و فرامکانی است و تمام احکام آن دارای مصلحت و حکمت به فراخور مکلف است. یکی از تکالیف قرآن در زمینه خانواده موضوع پرداخت نفقه زن به واسطه شوهر است. از آنجایی که در جامعه فعلی زنان دارای موقعیت برابر یا برتر اقتصادی و اجتماعی شده‏اند بعضا امتثال یا عدم امتثال این تکلیف مشکلاتی بین زوجین به وجود می‏آورد. پژوهش حاضر برآن است با استفاده از روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و ابزار گردآوری کتابخانه‏ای - اسنادی به این سوالات پاسخ دهد که در عقد دایم پرداخت نفقه بر چه مبانی شرعی استوار است؟ آیا پرداخت نفقه می‏تواند تابعی از شرایط اقتصادی زوجین باشد؟ یافته‏های پژوهش حاکی از آن است که مفهوم‏شناسی نفقه دلالت مستقیم بر فلسفه آن یعنی رفع احتیاج زن به واسطه مرد دارد و اصلی‏ترین مبنای قرآنی نیز بیانگر احتیاج اقتصادی زن به واسطه عدم اشتغال و کسب درآمد است و ضمنا اثبات‏کننده عقلایی بودن تکلیف است. همچنین بر مبنای روایی فلسفه نیاز تایید می شود. نفقه از نظر فقهی با مبانی «احتیاج» و «عوض احتباس» تناسب بیشتری دارد. دلایلی همچون غیرتعبدی بودن حکم نفقه، غیرمعاوضی بودن نفقه، نظریه صحت شرط عدم نفقه، حق بودن نفقه، ارتکاز عرفی و اقتضایات جامعه و سیاست‏گذاری‏های کلان کشور اثبات می‏کند که تکلیف نفقه بر اساس نیاز زن است که در صورت نیاز زن وجوب قطعی دارد ولی در صورت بی‏نیازی و داشتن درآمد حکم آن می‏تواند بر اساس فلسفه تعیین شود و در صورت برگشت به نیازمندی مجدد حکم وجوب برقرار شود.

    کلید واژگان: نفقه, ادله نفقه, احتیاج, وضعیت اقتصادی}
    Farzad Dehghani *, Abdolazim Khoroushi

    The Qur’an is an eternal, trans-temporal and trans-spatial miracle, and all its commands have expediency and wisdom in proportion to the practitioner. One of the duties of the Qur’an in the field of family is the issue of alimony for the wife by the husband. Since in the current society, women have equal or superior economic and social status, sometimes the compliance or non-compliance of this task causes problems between couples. The purpose of this research is to answer these questions by using the descriptive-analytical research method and the library-document collection tool, which are the Shari’a foundations of alimony payment in formal marriage? Can the payment of alimony be a function of the economic conditions of the couple? The findings of the research indicate that the concept of alimony has a direct implication on its philosophy, which is to fulfill the needs of women through men. And the main Quranic basis also shows the economic need of the woman due to the lack of employment and earning, and at the same time, it proves the rationality of the duty. It is also confirmed based on the validity of the philosophy of need. From the point of view of jurisprudence, alimony is more compatible with the principles of “need” and “maintenance compensation”. Reasons such as the non-religiousness of the alimony order, the non-compensation of alimony, the theory of the correctness of the condition of no alimony, the right of alimony, the customary focus and the requirements of the society and the policies of the country prove that the duty of alimony is based on the needs of the woman that if the woman is in need, there is a definite obligation, but in the case of no need and having income, the ruling can be determined based on philosophy, and in the case of returning to need again, the ruling of obligation is established.

    Keywords: Alimony, evidence of alimony, need, economic status}
  • نیره محمدعلی ابراهیم، مریم آقایی بجستانی*، سید محمدرضا امام

    ضمانت اجرای کیفری در حقوق خانواده از موضوعات مهم و مناقشه برانگیز است که همواره محل بحث و بررسی بوده است. در این مقاله تلاش شده به بررسی فقهی و ضمانت اجرای کیفری مهریه، نفقه و حضانت پرداخته شود. مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی موضوع مورد اشاره پرداخته است. نتایج مقاله بیانگر این امر است که مهریه، نفقه و حضانت از منظر فقهی حاوی دستورالعمل هایی در راستای حفظ حقوق زوجین و کودکان است. در حقوق کیفری نیز برای عدم پرداخت نفقه و مهریه و همچنین عدم پذیرش حضانت ضمانت کیفری پیش بینی شده است. قانون حمایت خانواده مصوب 1391 در مواردی چون اجرای کیفری ترک انفاق، مجازات آن را تشدید نموده است. مقررات کیفری قانون مورد اشاره در برخی موارد همچون عدم ثبت ازدواج از حیث قواعد و اصول قانونگذاری همچون ضرورت، جامعیت با خلاء ها و ابهامات جدی روبه رو است. البته در خصوص مهریه البته تلاش های قابل تحسینی در راستای تعدیل شدن و توازن مهریه صورت گرفته است.

    کلید واژگان: ضمانت اجرای کیفری, قانون حمایت خانواده مصوب 1391, مهریه, نفقه, حضانت}
    Nayere MuhammadAli Ibrahim, Maryam Aqaei Bajestani *, Seyed Mohamadreza Emam

    Enforcement of criminal law in family law is one of the most important and controversial issues that has always been the subject of discussion. In this article, an attempt has been made to study the jurisprudence and guarantee the criminal execution of dowry, alimony and custody. The present article is an analytical descriptive study of the subject using the library method. The results of the article indicate that dowry, alimony and custody from the jurisprudential point of view contain instructions to protect the rights of couples and children. Criminal law also provides for a criminal guarantee for non-payment of alimony and dowry, as well as non-acceptance of custody. The Family Protection Law adopted in 2012 has intensified its punishment in cases such as the criminal execution of leaving alms. The penal provisions of the law in some cases, such as non-registration of marriage in terms of rules and principles of legislation such as necessity, comprehensiveness, face serious gaps and ambiguities. Regarding the dowry, of course, admirable efforts have been made to adjust and balance the dowry.

    Keywords: guarantee of criminal execution, Family Protection Law approved in 2012, Dowry, Alimony, Custody}
  • فهیمه گرجی، مجید معارف*

    وجود لطایف اخلاقی در آیات قرآن بیانگر جایگاه ویژه التزام به مکارم اخلاق نزد خداوند است. در نگاه سطحی ، آیات الاحکام، صرفا حقوقی و جزایی به نظر می رسند. اما بررسی دقیق تر، بیانگر انطباق کامل این احکام با موازین اخلاقی است. برجسته ترین مصادیق جهت گیری های اخلاقی قرآن کریم، مرتبط باروابط میان افراد در شرایط ناگواری همچون، جهاد، قصاص و طلاق است. این مقاله اختصاصا به بررسی نقطه مزج فقه و اخلاق در احکام طلاق می پردازد. موضوع طلاق در آیات متعددی در سور البقره، الطلاق، النساء و الاحزاب مطرح شده است. تاکید خداوند بر رعایت «معروف و اخلاق» در تمامی معاشرت های زوجین مشهود است. از آنجا که در جامعه کنونی، سبک زندگی زناشویی و سبک جدایی افراد، انطباق چندانی با احکام شریعت ندارد، لذا رعایت دقیق احکام و لطایف اخلاقی مدنظر شارع، می تواند به میزان قابل توجهی موجب آشتی و رجوع مجدد زوجین به زندگی مشترک شود. شایان ذکر است، توجه به لطایف و ظرایف اخلاقی آیات مذکور در ترجمه ها، تفسیرها و قانون های رایج اغلب از نگاه محققان و پژوهشگران مغفول مانده و یا بسیار سطحی و گذرا از آن یاد کرده اند. این مقاله با نگاهی نافذ نکات اخلاقی شاخص احکام طلاق در زمینه عده، استراد مهریه، اعطاء هدیه، اجرت شیردهی و... را بیان می کند.

    کلید واژگان: قرآن, اخلاق, آیات طلاق, نفقه, عده, متاع}
    Fahimeh Gorgi, Majid Ma’aref *

    The existence of morally delicate points in the verses of the Quran is indicative of the importance of obligation to moral virtues to God. In a passing look, the verses of the revealed prescripts may seem to be purely legal and punitive. However, their closer examination shows that they fully match moral standards. Among the most prominent examples of the ethical orientations of the holy Quran are the verses related to the difficult and unfavorable conditions of relationships between individuals such as jihad, retaliation and divorce. In this article, we seek to examine where fiqh and ethics meet in the prescripts and divorce verses. The subject of divorce has been mentioned in numerous verses in al-Baqarah, al-Talaq, al-Nisa, al-Ahzab. God has emphasized adherence to moral standards in all the interactions of couples. In today's society, the marital life style and separation style of people do not conform to Shari'ah laws. Careful observance of the Islamic prescripts and delicate ethical considerations related to the subject of divorce can greatly reconcile and reunite couples. It needs to be noted that none of the current translations, commentaries and laws have fully taken these delicate ethical considerations into account. This article deals with the prominent ethical points of the revealed divorce prescripts related to eddeh, giving back nafaqah (alimony), giving gifts, paying for breastfeeding, etc.

    Keywords: the Quran, ethics, divorce verses, nafaqah (alimony), eddeh (legal period of sexual withdrawal after divorce), mata’ (provision)}
  • معصومه اخلاق پسند، مریم ابن تراب، سید حسین سجادی

    تدوین کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان یکی از نتایج مطالعات دنیای غرب پیرامون مساله ی زنان است. عمده ترین ابزار تدوین کنندگان کنوانسیون، رفع تبعیض در جهت محو کلیشه های جنسیتی سنتی موجود و انکار تفاوت های میان زن و مرد و در نتیجه ایجاد حقوق یک سان است. در این صورت مفاد این کنوانسیون با حقوق اسلامی انطباق کامل ندارد و این خود موجب چالش هایی در زمینه های مختلف اجتماعی حقوقی و فرهنگی شده است. این پژوهش به هدف مقایسه حقوقی میان حقوق برخاسته از مواد کنوانسیون و حقوق اسلامی صورت گرفته است، تا پاسخی درخور برای رفع چالش های موجود در این زمینه باشد. بر اساس بررسی های به عمل آمده به روش تحلیلی توصیفی این نتیجه به دست آمد که در کنار اشتراک ماهوی انسانی زن و مرد، این دو به صورت ذاتی و تکوینی تفاوتهای متعددی با هم دارند، از این رو طبیعی است از نظر اجتماعی و در حوزه ی تنظیم قواعد حقوقی نیز نباید توقع همانندی آن ها را داشت.حقوق اسلام در بسیاری از قواعد و قوانین خود، با بندهای کنوانسیون مطروحه همخوانی دارد. حق حیات، حق آزادی، کرامت انسانی، حق اشتغال و حقوق سیاسی نظیر حق شرکت در انتخابات ، حقوق اجتماعی، حق بر آموزش و سلامت از مواردی هستند که از دیر باز در دین مبین اسلام مورد توجه بوده است. اما در برخی موارد بر اساس ویژگی های آفرینش زنان و مردان و مسیولیت های مبتنی بر آن، حقوق و قواعد ایشان، متفاوت است. بنابراین تساوی در کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان بر خلاف حقوق اسلام ، بر مبنای عدالت و فطرت پایه گذاری نشده است و این خود به نوعی تبعیض است .

    کلید واژگان: حقوق زنان, کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان, تبعیض, تساوی, فطرت, عدالت, نفقه, ارث}
    Masumeh Akhlaq Pasand, Maryam Ibn Turab, Sayyed Husayn Sadjadi

    The drafting of the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women is one of the results of Western studies on the issue of women. The main tool of the drafters of the Convention is the elimination of discrimination in order to eradicate the existing traditional gender stereotypes and to deny the differences between men and women and thus to create equal rights. In this case, the provisions of this convention are not in full compliance with Islamic law, and this has caused challenges in various social, legal and cultural fields. The purpose of this study is to compare the rights arising from the articles of the Convention and Islamic law, in order to provide an appropriate response to address the challenges in this field. Based on descriptive analytical studies, it was concluded that in addition to the common human and male commonalities, the two are inherently and evolutionarily different from each other, so it is natural from a social point of view and in the field. The regulation of legal rules should not be expected to be similar to them. In many of its rules and laws, Islamic law complies with the provisions of the Convention. The right to life, the right to liberty, human dignity, the right to employment and political rights such as the right to participate in elections, social rights, the right to education and health are some of the issues that have long been considered in Islam. But in some cases, men and women have different rights and rules based on the characteristics of creation and the responsibilities based on it. Therefore, equality in the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women, contrary to Islamic law, is not based on justice and nature, and this is a form of discrimination.

    Keywords: women's rights, Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women, Discrimination, equality, nature, justice, Alimony, inheritance}
  • مریم هزارخوانی

    خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها یکی از مهمترین منابع حدیثی- تاریخی راجع به شناخت ابعاد شخصیت ایشان است که از دیر باز مورد توجه موافقین و مخالفین مکتب شیعه می باشد؛ این در حالی است که بخش پایانی خطبه نیازمند تحلیل و بررسی موشکافانه حدیثی است که در غیر این صورت بستری برای شبهه افزایی و دست مایه ی شبهه افکنان به شمار می آید؛ چراکه ادبیات و لحن بیان آن به ظاهر با شان و مقام عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها در تعارض است. محور اصلی این مقاله بررسی قسمت پایانی روایت خطبه ی فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد؛ آنچه در این مقاله آمده است؛ پژوهشی کوتاه راجع به دلالت این قسمت از روایت وشبهاتی است که از خواندن ظاهر متن، در ذهن خواننده ایجاد میشود.این نوشتار شامل سه بخش کلی است: بخش اول : بررسی سندی روایت بخش دوم: بررسی محتوای روایت بخش سوم: حل تعارض موجود در روایت با برخی عقاید مسلم شیعه در پایان با استفاده از دو راهکار علاج اثباتی و ثبوتی احادیث برای برون رفت از این تعارض به ظاهر لاینحل دو پیشنهاد ارایه می گردد. یکی از مسایل حقوقی در نظام خانوادگی اسلامی نفقه است. نفقه نوعی مسیولیت مالی است که با شرایط خاص خود بر عهده ی اشخاص گذاشته می شود، هر چند زن تمکن مالی نیز داشته باشد. وجوب نفقه بر مرد اسباب و دلایل مختلفی دارد که در یک نگاه کلی عبارتند از: زوجیت، خویشاوندی و بردگی. شاید پرداختن به سبب اول که امروزه کانون بحث و چالش شده است بیشتر اهمیت داشته باشد.

    کلید واژگان: نفقه, تمکین, حقوق زن, عرف, مذاهب پنجگانه, اشتغال زن, نقد و بررسی}

    One of the legal issues in the Islamic family system is alimony. Alimony is a type of financial responsibility that is imposed on individuals under their own circumstances, even if the woman is financially able. The obligation of alimony on a man has various causes and reasons, which in a general view are: marriage, kinship and slavery. Perhaps it is more important to address the first reason that has become the focus of discussion and challenge today. Hint: One of the legal issues in the Islamic family system is alimony. Alimony is a type of financial responsibility that is imposed on individuals under their own circumstances, even if the woman is financially able. The obligation of alimony on a man has various causes and reasons, which in a general view are: marriage, kinship and slavery. It may be more important to address the first reason that has become the focus of discussion and challenge today; What, today a woman spends long hours working and trying outside the home, as if she has forgotten her mission of humanization and civilization and deprived generations of love and compassion and the family atmosphere of compassion and encouragement Is empty. The present article analyzes the alimony of women and the reason and reason for its necessity with emphasis on Islamic jurisprudence and the civil law of the Islamic Republic of Iran.

  • جمشید معصومی، مریم اشتری ماهینی*
    نفقه عبارتست از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن که زوج مکلف است همه آنها را متناسب با وضعیت خانوادگی و اجتماعی زن فراهم کرده و در اختیار وی قرار دهد. ادله مختلفی بر وجوب و وجود چنین حقی دلالت می کند که از آن جمله می توان به آیاتی از  قرآن کریم  و روایات متعدد در این زمینه و همینطور اجماع علمای شیعه استناد جست؛ این حق دارای شرایطی است که تمکین زن از مهمترین آنهاست. از سوی دیگر، حق اشتغال نیز یکی از حقوق بنیادین انسانها می باشد. کار و اشتغال مولد از عناصر اصلی توسعه و عناصر تعیین کننده هویت انسان است. استفاده از حق اشتغال غالبا به تمکین که آن را شرط وجوب نفقه دانسته اند آسیب زده و مانع انجام کامل آن به عنوان یک تعهد می گردد و همین مساله این ذهنیت را ایجاد کرده که میان اشتغال زنان و حق نفقه تعارضاتی وجود دارد. مقاله پیش رو ضمن بیان صورت های مختلف تعارض از طریق تبیین ملاک وضع نفقه، تبیین ماهیت نفقه، تبیین مفهوم تمکین و حل این تعارض پرداخته و به این نتیجه رسیده است که قایل شدن به سقوط قهری نفقه یا عدم سقوط قهری نفقه مبتنی بر ملاک نفقه و سببی است که برای آن می شناسیم و اگر ملاک و سبب نفقه را تمکین بدانیم مبتنی بر مفهومی است که از تمکین ارایه می شود.
    کلید واژگان: اشتغال, نفقه, زن, تمکین, سقوط نفقه}
  • غلامرضا حاجی زاده

    یکی ازجنبه های موردتوجه که موقعیت مطلوب یادگیری را فراهم می کندروش تدریس است. روش تدریس موفق به دورازالگوهای خاص،روشی است که آموزنده راعلاقه مندودلگرم به یادگیری کند.در کنارروش های سنتی، روش های فعال تدریس بیش از پیش به دلیل نگرش تعاملی واجتماعی می تواننداین وظیفه را به خوبی انجام دهند؛ به شرط آن که مدرسان ومعلمان نیز آموزش دیده وعلاقه مند به این نوع روش ها باشند. در این تحقیق به بررسی مقایسه ای تاثیر طرح همیارمعلم با شیوه تدریس سنتی بر پیشرفت تحصیلی در دروس پایه رشته علوم تجربی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان شهرستان شوشتر پرداخته ایم. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که ارزش f به دست آمده پیشرفت در درس ریاضی پیش آزمون (موثر بر پس آزمون) برابر با 457/3 میباشد که از لحاظ آماری معنی دار نیست.این امر به این معناست که اگر در میانگین ها تعدیلی صورت نگیرد تفاوت بین انها معنی دار نیست.اما هنگامی که اثر تفاوت پیش آزمون برداشته میشود و میانگین ها تعدیل میشوند در پس آزمون تفاوت معنی دار میشود. ارزش f در بین گروهی با کنترل پیش آزمون برابر با 125/7 می باشد و از لحاظ آماری معنی دار است.به عبارت دیگر میانگین پیشرفت در درس ریاضی دانش آموزان اموزش دیده به شیوه طرح همیار معلم با دانش اموزان اموزش دیده به روش سنتی به لحاظ اماری متفاوت است. زن و شوهر با قرارداد ازدواج، حقوق و تکالیف مختلفی نسبت‏به یکدیگر پیدا می‏کنند. در حقوق اسلام و ایران اصل استقلال مالی زوجین مبنای روابط مالی زوجین است و هر یک از زن و شوهر در اکتساب و تصرف اموال خود استقلال کامل دارند. اما در حقوق کشورهای غربی از جمله فرانسه، در رژیم اشتراک اموال، مرد به عنوان رییس اشتراک، اداره اموال مشترک زوجین را در اختیار دارد و در رژیم جدایی مطلق اموال نیز مطابق فرض قانونی، حق تصرف در اموال زن را دارد مگر اینکه زن صریحا آن را رد نماید. از طرف دیگر تامین هزینه خانواده در حقوق اسلام تعهدی یک جانبه است و زن در این زمینه هیچ تکلیفی ندارد ولی در حقوق فرانسه یک تعهد دو جانبه است و زن نیز مکلف به تامین آن است. ریاست‏شوهر بر خانواده با عنایت‏به ضرورت وجود مدیر و سرپرست در هر تشکل و جامعه‏ای، یک ریاست اداری است نه استبدادی و هرگز زن، ملزم به اطاعت از مرد در امور شخصی او نیست. هدف اساسی این مقاله، بررسی تطبیقی میان حقوق اسلام و حقوق فرانسه و تبیین برجستگیهای قوانین اسلام در این زمینه است. یکی از مسایلی که به عنوان تبعیض بین زن و مرد عنوان گردیده، روابط حقوقی میان زن و شوهر است. برخی در این باره ابراز داشته‏اند که بسیاری از قوانین فقهی بین زن و مرد تبعیض قایل شده است. و ضرورت دارد ایران هم به کنوانسیون بین‏المللی حقوق زنان که خواهان تساوی همه جانبه زن و مرد است‏بپیوندد. (1)

    کلید واژگان: زن, نفقه, استقلال مالی}

    Husbands and wives have different rights and obligations to each other through the marriage contract. In Islamic and Iranian law, the principle of financial independence of the couple is the basis of the couple's financial relationship and each spouse has complete independence in acquiring and seizing their property. But in the law of Western countries, including France, in the regime of joint ownership, the man as the head of the joint office manages the joint property of the couple, and in the regime of absolute separation of property, according to the legal presumption, has the right to seize the property of the wife. Reject it. On the other hand, providing for the family in Islamic law is a unilateral obligation and the woman has no obligation in this regard, but in French law it is a mutual obligation and the woman is obliged to provide it. The husband's dominion over the family, given the necessity of having a manager and guardian in every organization and society, is an administrative presidency, not authoritarian, and the wife is never obliged to obey the man in his personal affairs. The main purpose of this article is to make a comparative study between Islamic law and French law and to explain the salience of Islamic law in this field. One of the issues that has been described as discrimination between men and women is the legal relationship between husband and wife. Some have stated that many jurisprudential laws discriminate between men and women. And Iran needs to join the International Convention on the Rights of Women, which calls for full equality between men and women. (1) To clarify the different angles of this discussion, we will discuss the relationship between husband and wife in their financial and non-financial issues (the issue of the husband's headship in the family) in two speeches.

  • مهدی محمدی

    روابط بین زوجین، از جمله موضوعات مهم در قرآن است، البته برای فهم درست دیدگاه قرآن در مورد روابط همسران، می‌بایست مجموع دستورات آن مورد توجه قرار گیرد، با این حال کسانی به برخی از آموزه‌های قرآن در این زمینه خرده می‌گیرند. بررسی و نقد چنین دیدگاهی نسبت به قرآن در مورد روابط بین زوجین مستلزم توجه به دو نکته کلی است: یکی نگاه قرآن به جایگاه و وظایف زوجین، دوم تبیین مسئله نشوز و قیمومیت.
    قرآن برای مردان ترجیح حقوقی قایل نیست؛ نسبت به «تمکین»، مرد دارای حق و زن عهده‏دار تکلیف و نسبت به «نفقه»؛ زن دارای حق و مرد عهده‏دار تکلیف است که در صورت تخلف، هر کدام «ناشز» یا «ناشزه» محسوب می‌گردند. قیومیت شوهر و اطاعت از او نیز در مواردی است که دستورات او با دین اسلام موافق باشد.

    کلید واژگان: قیمومیت, نشوز, نفقه, تمکین}
  • سیدمحمدکاظم مددی الموسوی
    یکی از مهم‎ترین دوره‎های تاریخ فقه شیعه، دوره پایان «فقه روایی» و آغاز «فقه تفریعی» است که تاثیر زیادی بر کلیت فقه شیعه به جا گذاشت. با شروع تفریعات جدید، فروع تازه‎ای به ابواب فقهی اضافه شدند که اصول جدیدی نیز با خود به همراه آوردند. اگرچه منشا پاره‎ای از این چارچوبهای جدید قابل تحلیل تاریخی است، اما بخش مهمی از تبعات و آثار این دوره تا به امروز ناآشکار مانده. از جمله آثار فقدان تحلیلی دقیق از شرایط این دوره جدید، ناتوانی در کشف عوامل پیدایش این فروع و عدم وجود نظامی فراگیر برای تحلیل آنهاست. یکی از مهم‎ترین مصادیق این پدیده، وضعیتی است که طی آن یک متغیر در یکی از ادوار فقه تفریعی به مباحث یک مساله، اضافه شده و بلافاصله ضمن ورود به اصل مساله، بر تمامی فروع آن تاثیر می‎گذارد و با گذر زمان، نه تنها از جمله ارکان مساله که خود یکی از اصول زیربنایی برای تخریج دیگر فروع و حتی مسائل ابواب دیگر می‎شود. در این نوشتار از طریق تحلیل اجزاء و سیر تکامل یک فرع فقهی از شکل‎گیری تا تکامل، این تحولات مورد بررسی قرار گرفته و تصویری از تبعات آن در فقه شیعه، عرضه می‎شود. این بررسی بر اساس بحث «وجوب نفقه زن بر شوهر» انجام می‎شود که با گذراندن تحولات دوره‎های مختلف، دچار پیچیدگی‎ها و تداخلاتی شده است که آن را به نمونه مناسبی برای بررسی این ضوابط نوپدید می‎نماید. با این بررسی، نقش سیر تاریخی فقه تفریعی و رویکرد اصحاب در شکل گرفتن این پیچیدگی و عوامل اصلی پیش آمدن ابهامات در چنین فروعی، روشن خواهد شد.
    کلید واژگان: نفقه, نشوز, علامه حلی, محقق حلی, فقه شیعه}
    Seyed Mohammad Kazim Madadi Almousavi
    One of the most important periods in the history of Shiite school of Islamic jurisprudence is the end of "narrative jurisprudence" and the beginning of "inferential jurisprudence", which has greatly influenced the whole of Shia Fiqh. With the inception of novel inferences, new subdivisions added to the Islamic jurisprudence, which brought innovative principles. Although the origin of some of these new frameworks can be analyzed historically, but an important part of the effects and consequences of this period has remained subtle to this day. One of the consequences of the lack of a thorough analysis of the conditions of this new era is the inability to discover the factors behind the emergence of these subdivisions and the absence of a comprehensive system for their analysis. Of the most important examples of this phenomenon is a situation in which a variable has been added to one of the issues in one of the eras of inferential jurisprudence. Instantaneously by entering the issue, it affects all of its subordinate issues. And with the passage of time, not only will it become one of the basis of the issue in question, but itself is one of the underlying principles for the inference of other subdivisions and even other issues.
    In this paper, these developments have been examined through the analysis of the components and investigation of the evolution of a jurisprudential subdivision from formation to progression. And a picture of its consequences in Shia jurisprudence will be demonstrated. The survey is based on the discussion of "necessity of the woman's alimony on husband", which has been subject to complexity and interference through various developments in different stages which makes it a decent example for reviewing these new criteria. With this review, the role of the historical course of inferential jurisprudence and the attitude of the Prophet's companions in shaping this complexity and the main causes of ambiguities in such subdivisions will be illuminated.
    Keywords: Alimony, Noshooz (disobedience), Allameh Helli, Mohaqqeq Helli, Shia Jurisprudence.}
  • سیدجواد ورعی
    در این مقاله، ابتدا به اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده و متقابلا ناگوار بودن طلاق در فرهنگ اسلامی پرداخته و از نفقه به عنوان حق زن و تکلیف مرد در زندگی از دیدگاه فقهی و حقوقی سخن گفته شده است. همچنین با اشاره به قوانین و مقرراتی که در جهت تحکیم و استواری خانواده، وضع شده، وظیفه دولت اسلامی در این زمینه، ترسیم و راهکارهایی به منظور تامین معیشت خانواده هایی که در معرض خطر از هم پاشیدگی هستند، پیشنهاد شده است. بر این اساس، دولت اسلامی، وظیفه دارد در عرصه سیاست‎گذاری، قانون‎گذاری، برنامه ریزی و اجرا، از بروز طلاق هایی که ریشه اقتصادی مثل ناتوانی زوج از پرداخت نفقه دارد، جلوگیری نماید.
    کلید واژگان: ازدواج, خانواده, طلا, نفقه, دولت اسلامی}
    Seyed Javad Varaee
    In this paper, first of all, the importance of marriage and family formation and mutually, the disadvantage of divorce in Islamic culture have been discussed and alimony as the right of women and the commitment of man in life has been discussed from the jurisprudential and legal point of view. Also, referring to the laws and regulations that have been laid down for the consolidation and solidarity of the family, the Islamic State's duty in this area are designed and some strategies for providing the livelihoods of families that are at risk of disintegration are suggested. Accordingly, the Islamic State has a duty to prevent, in the field of policy making, legislation, planning and implementation, the emergence of divorces that caused by economic deterioration, such as couple's inability to pay alimony.
    Keywords: Marriage, Family, Divorce, Alimony, Islamic State}
  • سیدمحمدکاظم مددی الموسوی
    از جمله مسائل مطرح پیرامون رویکرد فقهای متقدم که منجر به بروز پاره‎ای مشکلات و ابهامات در احکام فقهی شده است، مطرح‎شدن مسائل و فروع مربوط به یک مبحث به طور همزمان در دو موضع و باب مختلف فقهی است. یکی از کامل‎ترین نمونه‎های این مساله، در خصوص مساله «نشوز» پیش آمده است که در آثار اصحاب به صورت موازی در دو موضع، مورد بررسی قرار گرفته است؛ در مبحث مسقطات نفقه که از جمله فروع بحث نفقه است و در مبحث نشوز که در انتهای باب نکاح یا ابتدای باب طلاق به آن پرداخته شده است. تفاوت جهت نگاه به مساله و همچنین انفکاک این دو مبحث از یکدیگر در معظم آثار اصحاب، منجر به پیدایش تفاوتهایی در پرداخت به فروع و ابعاد بعضی مسائل مطرح در این بحث شده است. در این بررسی، تفاوتهایی که در پرداخت‎های این دو باب به مسائل بحث نشوز وجود دارد هم در جانب «حکم» و هم در جانب «موضوع»، مورد ملاحظه قرار می‎گیرد و تلاش می‎شود ضمن احصاء مواضع اختلاف و تحولات آن طی دوره‎های مختلف، هم تصویری از نتایج این ناهماهنگی در احکام مساله و هم تقریری برای چرایی رخ دادن این اتفاق به دست داده شود.

    کلید واژگان: نشوز, نفقه, تمکین, فقه شیعه, تاریخ فقه}
    Seyed Mohammad Kazem Madadi Al, Mousavi
    Among the issues raised about the approach of the early jurists, which led to the emergence of some problems and ambiguities in jurisprudential rulings are the main and minor issues presented simultaneously on two different jurisprudential positions and subjects. One of the most complete examples of this issue has come about the issue of wife's disobedience (Noshooz), which two positions in the works by the Companions were examined in parallel: the first is in the topic of alimony cancellation, which includes one of the minor discussions of alimony, and the second in the argument of wife's disobedience (Noshooz), which was discussed at the end of the field relating marriage or the beginning of the other field on divorce. The differences in looking at the problem and the distinction of these two topics in the works of the Companions has led to the emergence of differences in dealing with minor issues and the dimensions of some of the issues raised in this discussion. In this study, differences existing in these two topic's investigations on the problem of wife's disobedience (Noshooz) were considered both in terms of "rulings" (jurisprudential judgements) and "subject". And attempts to illustrate the results of this inconsistency in the rulings concerning the problem, as well as presenting an account of why this happened, while taking into account the differences of opinion and developments during different periods.
    Keywords: Wife's disobedience (Noshooz), Alimony (Nafagheh), Obedience, Shia Jurisprudence (Fiqh), the History of Islamic Jurisprudence}
  • مهدی بهره مند، محبوبه عسکری بدویی
    نفقه در لغت به معنای خروج و مستهلک شدن است، و در اصطلاح به تمام نیازمندی های متعارف زن که متناسب با وضعیت وی طبق مبانی شرعی تعیین شده است اطلاق می گردد؛ نفقه زوجه در ازدواج دائم در حقوق ایران و اسلام بر عهده شوهر است. تامین هزینه خانواده از جمله کلیه مخارج شخصی زوجه دائم بر عهده شوهر است و زوجه در این زمینه هیچ گونه تعهد یا مسئولیتی نخواهد داشت هرچند زوجه از ثروت فراوانی برخوردار باشد. این حکم در حقوق ایران بدون تردید اعمال می گردد و در حقوق اسلام مستندات این حکم آیات قرآن و اخبار و روایات موثق واصله در این زمینه است.
    کلید واژگان: نفقه, تمکین, عصیان, حق, حکم}
    Mahdi Bahremand, Mahboubeh Askari Badouei
    The literary meaning of alimony is depreciation and devaluation; it is the (price of) common needs of a woman based on her situations determined by law. The payment of the alimony (to the wife) is by husband in a permanent marriage. All family expenses as well as personal expenses of the wife should be paid by husband and wife has no responsibility in this regard although she owns great wealth. This is a verdict determined by Quran, Islam and law.
    Keywords: alimony, docility (obedience), right, verdict, rebellion}
  • سیدمهدی میرداداشی
    تا سال 1381 هرگاه عقد ازدواج به دلیل فوت شوهر منحل می شد، در عین حال که زن مکلف بود عده وفات را نگه دارد، نمی توانست نفقه را مطالبه کند؛ ولی با اصلاح ماده 1110 قانون مدنی از سال 1381 زن می تواند در ایام عده، نفقه اش را مطالبه کند. این رویکرد، علاوه بر داشتن مبنای فقهی، با عدالت قضایی در حمایت از زن، به ویژه در فرض حمل نیز سازگار است. از نظر فقهی، درباره نفقه زن پس از فوت شوهرش، تا انقضای عده وفات (چهار ماه و ده روز) با نفقه زنی که حامل باشد، تا زمان وضع حمل، اختلاف فاحشی وجود دارد. در این مقاله سعی شده است مراد قانون گذار از این اصلاحیه معلوم گردد؛ حتی اگر بپذیریم که قانون گذار در مقام حمایت از زن، به ویژه در فرض حمل بوده و در این زمینه موفق عمل نکرده است. بنابراین، در ادامه، پیشنهاد اصلاحی خویش را مطرح خواهیم کرد.
    کلید واژگان: نفقه, عده وفات, حمل, فوت شوهر}
  • مهوش کهریزی
    پدیده فمینیسم در اوایل قرن هفدهم به عنوان جنبش استیفای حقوق زنان ظهور کرد و به جای دفاع از حقوق واقعی زنان، به استفاده ابزاری از آنان می پردازد و دارای پیش فرض های ناصوابی -همچون پست انگاشتن نقش های زنانه، اعتقاد به مردواره بودن زنان (مردانگی زن)، حذف مردان از جامعه و انتقال اختیار امور به دست زنان و در واقع زن گرایی شورشی- می باشد که جامعه زنان را تهدید می کند. در این مقاله، تا حد امکان، به بررسی این پدیده و بیان ضعف های آن پرداخته شده است. همچنین این مقاله به بررسی مساله جایگاه حقیقی زن و حقوق واقعی او در دین پرداخته است که لازمه آن بررسی فضای نامناسب فرهنگی، تبعیض مرد سالارانه و برخورد ارباب-رعیتی و مالکانه با زنان است که بر بخش بزرگی از قلمروهای عشایری و روستایی و حتی شهری ما حاکم است و موجب نادیده گرفته شدن حقوق مشروع و مسلم زنان می شود. این بی عدالتی ها که بعضا به دین نسبت داده می شود و باعث پیدایش پنداری نادرست در خصوص محدودیت زنان در دین می شود به شبهاتی در مورد احکام حقوقی آنان -از جمله ارث، حضانت، شهادت، دیه و...- دامن می زند. در این مقاله این حقوق به اختصار مورد بررسی قرار گرفته است تا از یک سو زن مسلمان با فهم دقیق از فلسفه وجودی این احکام با استیفای حقوق الهی اش در آرامش و احترام و کرامت به سر برد و بازیچه هواها و هوس های ناپرهیزکاران قرار نگیرد و از سوی دیگر به دام افکار فمینیستی گرفتار نیاید.
    کلید واژگان: زن, فمینیسم, دین, اسلام, مرد, نفقه}
    Mahvash Kahrizi
    Feminism emerged in the beginning of the seventeenth century as a movement to vindicate the women's rights. However, instead of defending the women's real rights, misused them as a means and had ungracious presuppositions like belittling the essence of women’s characters, believing in women's manhood, eliminating men from the society and transferring their affairs to women which all revealed a state of radical feminism that has threatened the women’s community. This study is to examine the abovementioned viewpoints and determine their possible weaknesses. In addition, it reviews the status of women and their real rights in religion in order to present the dominant situations in a large part of our rural and urban areas with an inappropriate culture of gender discrimination exerting the men’s dominance and treating women with a lot of authority and dominance. Meanwhile, many of the women’s legal and absolute rights are neglected.Demonstrating innumerable injustices against the religion and creating an improper image of women’s restrictions in religion have aroused serious doubts as to their legal laws or injunctions, including inheritance, legal custody, testimony, blood-money, and etc. This study sets out to briefly examine the aforementioned rights so that the Muslim women can precisely figure out the philosophy of these rights, regarding their spiritual rights to achieve their relief and respects, and maintain their dignity. More importantly, they can emancipate from the wrongdoers’ carnal desires and feministic thoughts.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال