به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نگارگری" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «نگارگری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی نگارگری در مقالات مجلات علمی
  • مرضیه علیپور *

    هنر شیعی، هنری توحیدی است که با تاکید بر دو اصل امامت و عدالت در حیطه هنر اسلامی قرار می گیرد. برخی تشکیل حکومت صفویه را زمینه ساز پیدایی این هنر در نظر گرفته و این دوره را سرآغاز هنر شیعی دانسته اند، ولی باید گفت شیوع هنر شیعی در ایران در یک روند تدریجی از عصر ایلخانیان آغاز شده و در عصر تیموری رواج و تداوم یافته و در عصر صفوی تثبیت شده است. وجود گرایش های شیعی در میان ایرانیان، مضامین و عناصری از باورهای شیعی در نگارگری تجلی نموده و باعث حضور چهره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در نگاره ها شده است. هدف این تحقیق شناسایی ویژگی های بصری «جایگاه اهل بیتb» در نگارگری دوره های ایلخانی و تیموری و ارتباط آن ها با اصول مذهب شیعه است. بر اساس مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تطبیقی، نگاره های دوره های ایلخانی و تیموری از بعد باورهای شیعه و چگونگی تصویرسازی و تحلیل عناصر زیبایی شناسی و نمادین آن ها بررسی شده اند. یافته ها نشان می دهد تصویرسازی نسخه هایی با مضامین شیعی و به ویژه اهل بیت(ع) همواره تحت تاثیر تفکر مذهبی هنرمندان و حامیان آن ها در دوران مختلف بوده است. چنان که در بیشتر نگاره های شیعی دوره ایلخانی از شیوه واقع گرایانه برای نمایش مولفه های بصری استفاده شده و گاه در آن ها نمادهای صریح و ساده ای نیز بروز کرده است، اما در دوره تیموری با افزایش گرایش های شیعی سعی شده با اجتناب از واقع گرایی و ورود به عرصه نمادگرایی، مضامین و شخصیت های شیعه را همان گونه که در مذهب شیعه انعکاس یافته، به تصویر درآیند و به این طریق بسترهای رشد عناصر نمادین نگاره های شیعی دوره صفوی فراهم شد.

    کلید واژگان: اهل بیت(ع), شیعه, نگارگری, دوره های ایلخانی و تیموری
    Marziye Ali Poor *

    Shiite art is monotheistic art, which is placed in the scope of Islamic art by emphasizing the two principles of Imamate and justice. Some have considered the formation of the Safavid government as the foundation for the emergence of this art and considered this period as the beginning of Shiite art, but it should be said that the spread of Shiite art in Iran started in a gradual process from the Ilkhanid era, and it spread and continued in the Timurid era and was stabilized in the Safavid era. The existence of Shiite tendencies among Iranians has manifested the themes and elements of Shiite beliefs in miniature and has caused the presence of the face of the Prophet (pbuh) and Ahl al-Bayt (as) in the miniatures. The purpose of this research is to identify the visual characteristics of "position of Ahl al-Bayt (as)" in the miniatures of the Ilkhanid and Timurid periods and their relationship with the principles of Shia religion. Based on library studies and with a descriptive analytical method and with a comparative approach, the miniatures of Ilkhani and Timurid periods have been examined from the perspective of Shia beliefs and how to depict and analyze their aesthetic and symbolic elements. The findings show that the illustration of versions with Shiite themes and especially Ahl al-Bayt (as) has always been influenced by the religious thinking of artists and their supporters in different era. As in most of the Shiite miniatures of the Ilkhani period, a realistic method is used to display visual components, and sometimes explicit and simple symbols have also appeared in them. However, in the Timurid period, with the increase of Shia tendencies, they tried to portray Shia themes and personalities as they were reflected in the Shia religion by avoiding realism and entering the field of symbolism, and in this way, the platforms for the growth of the symbolic elements of the Shiite miniatures of the Safavid period were provided.

    Keywords: Ahl al-Bayt (AS), Shia, Miniature, Ilkhani, Timurid Periods
  • سید عباس صحفی، مرضیه علی پور*
    نگارگری به عنوان یکی از جلوه های زیبای هنر اسلامی سیر تحول معنوی خود را از ارزش های حاکم بر جامعه برگرفته و هنر مصورسازی نسخه هایی با مضامین شیعه همواره تحت تاثیر تفکر مذهبی هنرمندان و حامیان آنها در دوران مختلف بوده است و بخش عمده ای از آنها روایات مربوط به زندگانی پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان را متجلی ساخته اند. رویکرد هنرمندان به این مضامین موجب بروز مولفه های خاصی از پردازش های تمثیلی، نشانه ای و انتزاعی در جهت روایتگری نسبت به سایر موضوعات در نگارگری گشته است تا مضامین شیعه را به زبان تصویری انعکاس دهند. امام حسن مجتبی(ع)، امام دوم شیعیان، به دلیل درک هر دو مرحله نبوت و امامت از تاریخ اسلام در وقایع مهم بسیاری حضور داشته اند که همگی نشان از جایگاه رفیع آن حضرت در نزد پروردگار، رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) دارد. این تحقیق با هدف بررسی جایگاه این همام در نگارگری، به مطالعه نگاره هایی که رخدادهای مهم زندگانی ایشان را منعکس کرده اند، می پردازد که به روش توصیفی تحلیلی با رویکرد تطبیقی بوده و اطلاعات از منابع کتابخانه ای جمع آوری شده است. یافته ها مبین این امر هستند که این نگاره ها وقایع مهم زندگانی امام حسن(ع) را بر اساس باورهای شیعه و آیات و روایات به نمایش گذاشته اند و در هر یک از آنها بر مبنای مضمون مدنظر، مولفه های بصری و نمادین به انعکاس امامت امام حسن(ع) به عنوان دومین جانشین بلافصل حضرت رسول(ص) بعد از حضرت علی(ع) به امر الهی پرداخته اند.
    کلید واژگان: امامت, امام حسن مجتبی(ع), نگارگری, مضامین شیعه, نسخه های خطی
    Abbas Sohofi, Marzie Alipoor *
    Painting, as one of the beautiful representations of Islamic art, has taken its spiritual evolution from the governing values of society. In different eras, the art of illustrating manuscripts with Shiite themes has always been influenced by the religious thinking of artists and their sponsors, and a major portion of those versions have represented the narratives of the life of the Prophet (pbuh) and his Ahl-al-Bayt (as(.The approach of artists to these themes has resulted in the emergence of certain components of allegorical, symbolic, and abstract processes in narratives compared to other subjects in the field of painting to reflect the themes of Shia in visual language. The second imam of the Shiites, Imam Hassan Mujtabá (as), has been present at many important events due to his attendance at both the stages of prophethood and imamate in the history of Islam, all of which are the narrative of his great position in the presence of Allah, the Almighty, the Prophet (pbuh) and the Ahl-al-Bayt (as). This research using the descriptive-analytical method with a comparative approach, aims to investigate the position of this honorable Imam in painting, and studies the paintings that have reflected the important events of his life. The needed data for the research was collected from library sources. The findings indicate that these paintings have represented important events in the life of Imam Hassan (as) based on Shia beliefs, verses, and Prophet Hadiths. These paintings are based on the intended theme, and visual and symbolic components reflect the Imamate of Imam Hassan (as). He implemented the divine orders as the second immediate successor of the Prophet (pbuh), after Imam Ali (as).
    Keywords: Imamate, Imam Hassan Mujtabá (as), Painting, Shiite Themes, manuscripts
  • علی محمدپور*
    یکی از راه های بیان حقایق هستی که کاربردی عمومی و قابل فهم برای عمومی افراد دارد، زبان رمز و سمبل است. یکی از این رموز، نور است. در سنت ایرانی پیش از اسلام، نور جایگاه ویژه ای در بین حکما و متالهین فهلوی داشته است. در سنت پس از اسلام  نیز همین توجه بوده است. چرا که خداوند نور آسمان و زمین معرفی می شود و سوره ای تحت عنوان نور آمده است. بر همین اساس است که سهروردی فلسفه اشراقی اش را بر اساس نور بنا می کند و سلسله انوار الهی از نور الانوار تا عالم غاسق را به نحو تشکیکی قرار می دهد. در چشم انداز اشراقی، فره به عنوان تایید و اشراق الهی به نحو تشکیکی در عالم مادی از نباتات تا انسان کامل را دربرمی گیرد. هنرمند ایرانی، چه پیش از اسلام و چه پس از آن،  از آن جا که در این فضای اشراقی تنفس می کند، با این اندیشه آشنا است و در بیان هنری خود سعی در نشان دان آن دارد. یکی از بسترهای مناسب برای بیان اشراقات و فره الهی، نگارگری است که آن را  به صورت هاله نورانی در اطراف سر انسان ها یا قدسیان  تصویرگری می کردند. بیان هاله نورانی یا قرص خورشید، مورد پژوهش های مختلف قرار گرفته است، اما بیان اشراقی و سمبولیک آن کمتر مورد پژوهشی مستقل قرار گرفته است. سعی در این پژوهش، بیان اشراقی هاله قدسی در وهله نخست و در ادامه، بیان و تطبیق آن در  نگاره ها است.
    کلید واژگان: رمز, فره, هاله قدسی, نگارگری, انسان نورانی
    Ali Mohammad Pour *
    One of the ways of expressing facts that are common and intelligible use to the general is the allegoric and symbol. One of these allegoric is the light. In the pre-Islamic Iranian tradition, light has had a special place among the mystics and theosophies of Fahlavi. In the post-Islamic tradition also, It has been the same. Because God is the light of heaven and earth, and A Surah is referred to as the Light. Accordingly, Suhrawardi constructs his illuminated philosophy on the basis of light, and he places the series and gradation of divine lights form the light of lights to the dusky world gradationally. In the illuminated perspective, Farah as the divine confirmation and the divine illumination gradationally in the material world contains plants to full human (al-Insān al-Kāmil). Iranian artist, both before and after Islam, as they work in this space, they know this and try to show. One of the most suitable places for expressing the illuminations and divine Farah is miniature that show it around the head of humans or the Saints. The expression of holy aura and aura of luminous has been researched, but its illuminated and symbolic expression independently has been less studied. In this research, we try to express at first the illuminated expression of holy aura and In the following adapt it to the miniature
    Keywords: allegoric, farah, holy aura, miniature, luminous man
  • بهاره خردمند، مریم خردمند*
    دعا و نیایش نیازی است که در فطرت همه انسان ها سرشته شده است و از این رو در تمام فرهنگ های جهان جایگاه ویژه ای دارد. چنانکه این مضمون در هنر نیز جلوه گر شده است. در کنار نمایش مضامین ادبی، حماسی، تاریخی و... هنر نگارگری، مفاهیم دینی همچون دعا و نیایش را نیز به تصویر کشیده است. از این رو، هدف این پژوهش آن است که به شیوه ای توصیفی تحلیلی به بررسی نگاره های مکتب تبریز اول و دوم با مضمون دعا و نیایش بپردازد. از طریق بررسی نگاره های منتخب این مکتب، نویسندگان این مقاله نشان خواهند داد که چگونه نگارگران ایرانی با تاثیرپذیری از فرهنگ معنوی حاکم و تلفیق آن با عناصری چون پیکره های در حال دعا، تصاویر فرشته و به کاربردن ترکیب بندی های اسپیرال و رنگی، درکی زیباشناختی از مفهوم نیایش و فرهنگ معنوی در نگاره ها ارایه دادند.
    کلید واژگان: دعا و نیایش, نگارگری, مکتب تبریز, فرهنگ معنوی
    Bahareh Kheradmand, Maryam Kheradmand *
    Praying God is intrinsic in man’s nature and has been interwoven into the fabric of all cultures throughout history. The theme of prayer manifested in the artworks like Persian paintings. Along with depicting literary, epical, and historical themes Persian paintings show religious themes including worshiping God and prayer. Thus, applying a descriptive- analytic study, we aim to review the issue in some selected paintings of Tabriz School I&II. Our study would reveal how Persian painters synthesized spiritual cultural heritage with various techniques of human figures and images of the angles, as well as spiral and colored compositions to visualize the theme. Through this way, the painters reach a climax in expressing their aesthetic perception of prayer in their works
    Keywords: Prayers, Persian painting, Tabriz School, Spiritual culture
  • مرضیه علیپور
    توسل به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) از امتیازهای خاص فرهنگ تشیع به شمار می رود که ریشه در آیات و روایت ها دارد. از آنجایی که هر یک از امامان(ع) مظهر یکی از اسمای حسنای الهی هستند، در حین توسل به ایشان، بایستی به نوع مظهریت و تجلی ویژه آنها توجه کرد.
    از این رو، هنرمندان صفوی، بازنمایی توسل به امام رضا(ع) را که دارای ارزش معنوی و نمایانگر سنت مضمونی است، در قالب باور اعتقادی به تصویر کشیده اند.
    هدف مقاله حاضر، بررسی جلوه های بصری نگاره «نجات مردم دریا توسط امام رضا(ع)» به شیوه آیکونولوژی به عنوان یکی از رویکردهای جدید در زمینه روش های کیفی در حیطه هنر است. این روش پویا و همه جانبه نگر، در نیل به معنا و محتوای آثار هنری به ویژه نگارگری ایرانی که فراتر از زیبایی بصری دارای نظام پیچیده و گسترده ای از ظرایف ارزش های اخلاقی، عرفانی، اجتماعی و روان شناسی بوده، شایان توجه است. زیرا فرایند تفسیر اثر هنری طی سه مرحله راهبردی توصیف، تحلیل و تفسیر، پژوهش ها را به صورت نظام مند توسعه می دهد.
    نوشتار پیش رو، ضمن مطالعه تاریخچه آیکونولوژی و ویژگی های مکتب نگارگری قزوین، به بررسی آیکونوگرافیک نگاره یادشده می پردازد. روش، آیکونولوژی و گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و اسنادی است. بررسی ها نشان می دهد نگارگری دوره صفویه بازتاب تحول بنیان های فکری هنرمندان آن دوره بوده که متاثر از شرایط و اوضاع اجتماعی خاص آنها است. بنابراین روش تاویلی مانند آیکونوگرافی موجب بازشناسی و معرفی ارزش های نمادین در این آثار می شود.
    کلید واژگان: توسل به امام رضا (ع), نگارگری, دوره صفویه, آیکونولوژی, آروین پانوفسکی
    Marzieh Alipour
    Resorting to Prophet (Muhammad) and Imams ‘P.B.U.H.’ is one of the special privileges of Shiite religion that come from verses from Koran and traditions. Any of twelve Imams (AS) is a sign of The Names of God (asmā allāh al- usnā) therefore when someone wants to resort them must pay attention to it. Since Safavid painters had special sight and philosophical bases and principals with roots in Shiite beliefs and Persian deep culture illustrated Shiite contents.The main goal of this paper is study of visual displays of resorting to Imam Reza (AS) via an iconographic approach. This dynamic and multilateral approach is regarded to reach to meaning and content of artwork, specially Persian painting that has a various and complicated collection of social, psychological, mystical and moral values is visual beauty, because this interpreted method of artwork includes three strategic stages: identification, description, analysis and interpretation of artworks that cause to develop researches as systematic studies. Its data baser relies largely on library sources and printed materials. The result suggests that one of appropriate approaches of study Persian painting is iconographic analysis because recognize every era involves in historical information about present revolutions and written culture of describer and reaching to symbolic in visual language that age and iconology can provide this purpose. - What iconic meanings are there in this illustration’s visual elements?- Painters’ Shiite beliefs, what impacts have had on illustrating their works?
    Keywords: Resorting to Imam Reza (AS), Persian painting, Safavid period, Iconology, Ervin Panofsky
  • مرضیه علی پور
    درهنر مصورسازی نسخه ها که همواره تحت تاثیر تفکر مذهبی هنرمندان وحامیان آنها قرارداشتهاست، بخش عمده ای از آنها روایت های مربوط به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان را متجلی ساخته اند. رویکرد هنرمندان به این مضامین موجب بروزجلوه های خاصی از پردازش تمثیلی، نشانه ای وانتزاعی درجهت روایتگری نسبت به سایر موضوع ها در نگارگری شده است تا مضامین شیعی را به زبان تصویری انعکاس دهند. مهم ترین منابع تصویرسازی برای هنرمندان شیعی،کتاب های حدیثی مانند عیون اخبارالرضا هستند که به ویژه به فضائل و معجزه های ائمه اطهار(ع) پرداخته اند. یکی از نسخه های مصورکه به مضامین شیعی پرداخته فالنامه تهماسبی است که در آن، نگاره هایی منتسب به امام رضا(ع) احتمالا با الهام از روایت های شیخ صدوق به تصویر درآمده اند. این نوشتار ضمن بررسی زندگانی شیخ صدوق، ویژگی های نگاره های رضوی موجود در فالنامه و نحوه انعکاس روایت های رئیس المحدثین در آن را به شیوه توصیفی تحلیلی مطالعه کرده است. براساس پژوهش ها، هنرشیعی با بهره مندی از آموزه های ناب تشیع و عناصرنمادین، تلاش بی شائبه فرهیختگان دینی وهنری در دوره های مختلف را به نمایش گذاشته است.
    کلید واژگان: شیخ صدوق, عیون اخبارالرضا, نگارگری, مضامین رضوی, فالنامه تهماسبی, هنر شیعی
    Marzieh Alipour
    In illustrating literary manuscripts that has aways been carried out under the influnce of the religious beliefs of the artists and their patrons, the hadiths narrated by the holy Prophet (P.B.U.H) and his Ahlul-Bayt (AS) have widely been inspired from. The artists’ approach toward the content of such hadiths has resulted in certain manifestations of analogical, symbolic and abstract processing in the narrating hadiths through paintings which are used to transfer Shiite beliefs through a visual language. The main sources of illustration for the Shiite artists are the hadith collections like Oyoun Akhbar Al-Reza that particularly deals with the virtues and miracles of Imams (AS). One of the illustrated manuscripts which has dealt with Shiite beliefs is Falnameh Tahmasebi in which some illustrations attributed to Imam Reza (AS) have been used. The illustration might have been drawn form the hadiths collected by Sheikh Sadough. Having explored the life of Sheikh Sadough, the present research sets out to critically and descriptively study the characteristics of Razavi illustrations in the Falnameh and the way the hadiths drawn from the collection of Sheikh Sadoogh have been reflected in. According to some studies, the Shiite Art has, inspired by the pure teachings of Shiism, tried to reflect the extraordinary efforts of religious and artistic elites of different time periods.
    Keywords: Sheikh Sadough, Oyoun Akhbar Al Reza, Illustration, Razavi themes, Falnameh Tahmasebi, Shiite Art
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال