به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "وجود محمولی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «وجود محمولی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی وجود محمولی در مقالات مجلات علمی
  • زهره زارعی، اسدالله آژیر
    مسئله مورد مطالعه در این مقاله، بررسی وجوه اشتراک و اختلاف کانت و سهروردی درباره مفهوم وجود است. براین‏اساس، آرای این دو فیلسوف غربی و شرقی را درباره تقسیم‏بندی مفاهیم و جایگاه مفهوم وجود در بین مفاهیم، و نیز تاثیر دیدگاه ایشان را در خصوص وجود بر مسئله اثبات خداوند مورد بحث قرار داده‏ایم. می‏توان گفت کانت وجود را امری اعتباری و منحصر در یک معنا، یعنی نسبت‏ها و اضافات می‏داند که تنها بیان‏کننده نسبت موضوع و محمول است و وجود محمولی را انکار کرده است؛ در حالی که سهروردی گرچه مفهوم وجود را امری اعتباری می‏داند، برای آن سه معنا قایل شده است که تنها یکی از آن معانی، با معنای مدنظر کانت مطابقت دارد و در ارائه معانی دیگر با او متفاوت است. در خصوص اثبات وجود خدا نیز تفاوت دیدگاه‏های این دو فیلسوف بر اساس مبانی مختلف آنها فاحش است.

    کلید واژگان: سهروردی (شیخ اشراق), کانت, مفهوم وجود, مفاهیم اعتباری, وجود محمولی, اصالت یا اعتباریت وجود
    Zohreh Zarei, Asadollah Azhir
    The issue under study in this article lies in surveying common and different points in Kant and Suhrawardi's concept of existence. Accordingly, we have studied the opinions of these two Western and Eastern philosophers about the division of concepts, the position of the concept of existence among the concepts as well as the influence of their views on the proofs for the existence of God. It can be said that Kant considers existence as being conventional and only of one meaning, that is the relations found between the subject and the predicate of propositions. While Suhrawardi, has viewed the concept of existence as being of three meanings, one conventional as that of Kant and the other non-conventional. As for proving the existence of God, their differences would be considerable as demanded by their considerations on the concept of existence.
    Keywords: Suhrawardi (Sheikh Ishraq), Kant, the Concept of Existence, Conventional Concepts, Predicative Existence, essentiality or Conventionality of existence
  • محمد فولادی وندا، مریم حسن پور
    وجود رابط در کلمات فلاسفه سه اصطلاح دارد: اصطلاح اول وجود رابط در قضایاست، که در مقابل وجود محمولی قرار دارد و از سنخ مفاهیم حرفی در مقابل مفاهیم اسمی است. مفاهیم اسمی مفاهیمی اند که به تنهایی و بدون احتیاج به مفاهیم خارج از ذات خویش تصور شدنی اند و مفاهیم حرفی مفاهیمی اند که به تنهایی تصورشدنی نیستند. اصطلاح دوم عبارت از وجود فی نفسه لغیره است که حیثیت «فی نفسه»ی آن بعینه همان حیثیت «لغیره»ی آن می باشد. اصطلاح سوم وجود رابط در مقابل وجود مستقل در مباحث علت و معلول است. اصطلاح سوم جزء ابتکارات صدرالمتالهین است. مطابق اندیشه ایشان، وجود ممکنات عین فقر و ارتباط به علت اند و از سنخ وجود رابط قلمداد می شوند. در مقابل، غالب فلاسفه وجود ممکنات را مرتبط با علت دانسته، آنها را از سنخ وجود رابطی می دانند. نوشتار حاضر به تبیین اصطلاحات سه گانه فوق به ویژه تبیین وجود رابط در حکمت متعالیه می پردازد.
    کلید واژگان: وجود رابط, وجود رابطی, وجود مستقل, وجود محمولی, صدرالمتالهین
    Muhammad Foladivand, Maryam Hassanpur
    The term copulative existence is used in three different ways: the first being of non-nominal meaning that belongs to propositions as connective element as opposed to propositional being in existential propositions which is nominal meaning i.e. taken by itself, it is conceivable with no other concept from without. In second usage copulative existence is taken as being in itself for other than itself. According to third usage which is coined by Mulla Sadra this term is taken to mean a dependent being as against independent existence in discussions of cause and effect. According to Mulla Sadra existence of all contingent beings is but the very existential poverty and a pure relation to the Cause. That is why they are called wojūd-e-rābet ­i.e. copulative being while earlier philosophers had deemed such beings as related to the cause or in their term wojūd-e-rābeti. The present article is to survey these three terms and gives a due attention to the explanation of copulative being in transcendent theosophy.
    Keywords: relational existence, copulative existence, independent existence, propositional existence, Foremost among theosophers
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال