به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وزیر مغربی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «وزیر مغربی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مرتضی کریمی نیا
    تفسیر طبری از جمله تفاسیر مهم جهان اسلام است. طبری در این اثر از روایات تفسیری شیعه بسیار اندک بهره می جوید؛ همچنان که نخستین مفسران شیعه هم عصر وی نیز چون عیاشی، قمی و فرات کوفی توجهی به نقل روایات غیر شیعی ندارند. بااینحال، به نظر می رسد که این تفسیر علاوه بر اثرگذاری مستقیم بر دیگر تفاسیر عامه مسلمانان، از اواخر سده 4ق با تفاسیر شیعی نیز پیوندهایی یافته است؛ این گونه که یک سده پس از طبری، مفسران شیعه در بغداد اندک اندک به تفسیر وی توجه کرده اند و با نگارش تفسیر التبیان شیخ طوسی (د 460ق)، میزان توجه و نقل اقوال تفسیری اهل سنت با تکیه بر تفسیر طبری به اوج خود رسیده است. در مطالعه پیش رو بنا ست همین روند را بازشناسیم. بدین منظور، کوشش خواهد شد که نخست منابع، مضامین و روایات شیعی را در تفسیر طبری بررسی کنیم و آن گاه در ادامه، به تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم طبری در ورود مضامین و روایات اهل سنت (یعنی اقوال صحابه و تابعین) به تفاسیر شیعه با نگارش تفسیر التبیان به دست شیخ طوسی در میانه سده 5ق بپردازیم.
    کلید واژگان: تاریخ تفسیر شیعه, وزیر مغربی, شیخ طوسی, تفسیر طبری, التبیان فی تفسیر القرآن, جامع البیان}
    Morteza Karimi Niya
    Al-Ṭabarī’s commentary is among the important Quranic exegeses in the Islamic world. In his work, al-Ṭabarī refers to the fewest number of Shiite exegetical traditions, as the early Shiite exegete living at his time __ Such as al-ʻAyyāshī, al-Qummī and Furāt al-Kūfī __ did the same and did not narrate non-Shiite traditions. In spite of this, his commentary in addition to having a direct impact on later Sunnis’ commentaries, starting from the late 4th century, has influenced the Shiite exegetical works as well. One century after al-Ṭabarī, the Shiite exegetes in Baghdad gradually started to pay more attention to his commentary, and after the writing of al-Tibyān by al-Shaykh al-Ṭūsī (d. 460 AH) this trend in attending to Sunnis’ exegetical views with emphasis on al-Ṭabarī’s commentary, reached its summit. The present study aims at reviewing this trend and tries firstly to identify the Shiite traces in Ṭabarī’s commentary and then will attempt to clarify the direct and indirect influences of al-Ṭabarī on bringing the Sunni’s concepts (The Sayings of Companions and Successors) into Shiite commentaries especially after the emergence of al-Tibyān by al-Shaykh al Ṭūsī in the mid-fifth century.
    Keywords: the history of Shiite exegesis, al-Wazir al-Maghribi, al-Shaykh al-Ṭusi, al-Ṭabari's commentary, al-Tibyān fi Tafsir al-Quran, Jamiʻ al Bayan}
  • منصور پهلوان*، مجید معارف، مرتضی کریمی نیا
    در نخستین تفاسیر قدیم اهل سنت، از میان سه روش نقل اسرائیلیات، استناد به عهدین در ادبیات دلائل النبوه و مراجعه مستقیم به متن کتاب مقدس، غلبه با نقل اسرائیلیات است. همزمان به برخی مطالب عهدین در محاجه با اهل کتاب نیز استناد می شود و به تدریج در قرون اخیر، اسرائیلیات جای خود را به مراجعه مستقیم و نقل مطالب عهدینی در مواضع مختلف تفاسیر شیعه و سنی می دهد. وزیر مغربی، تنها مفسری است که از هر سه روش فوق در تفسیر خود استفاده کرده، با این تفاوت که در قیاس با تفاسیر پیش از خود، روایات موسوم به اسرائیلیات را به حداقل رسانیده و در عوض با مراجعه به متن عهدین، برخی عبارات تورات یا انجیل را در تایید نظر خود یا به منظور نقد و نقض مطرح کرده است. مقاله حاضر ضمن مروری بر تاریخچه و سیر تحول سه گونه فوق، منقولات عهدینی در تفسیر وزیر مغربی را گردآوری و بررسی می کند.
    کلید واژگان: تفسیر شیعه, وزیر مغربی, المصابیح فی تفسیر القرآن, اسرائیلیات, عهدین}
    Mansoor Pahlavan*, Majeed Maaref, Morteza Kariminia
    In first Sunni commentaries, quoting Israelites has been more common than directly and indirectly referring to New and Old Testaments. Again, when disputing the people of the book, some references have been made and gradually Israelites have been replaced by quoting from the two Testaments in different cases of Shiite commentaries. Vazir-e Maghrebi is the only one commentator that has used the three ways of quoting in his commentary. In comparison to preceding commentators, he has decreased quoting Israelites to the least and, instead, increased direct quoting from the New Testament and Old Testament to argue against opponents and support his own position. The paper, reviewing the background and changing line of the three ways of quoting, has collected and analyzed his biblical statements.
    Keywords: Shiite Commentaries, Vazir, e Maghrebi, Israelites, the Two Testaments, Al, Masabih fi Tafsir il, Quran}
  • مرتضی کریمی نیا
    این مقاله به بررسی متنی و منبع شناختی یک روایت تفسیری می پردازد که نخستین بار در دو تفسیرالتبیان و مجمع البیان به نقل از امام باقر علیه السلام آمده است. مولف نشان می دهد که ماخذ شیخ طوسی در نقل این روایت، المصابیح فی تفسیر القرآن تالیف ابوالقاسم حسین بن علی معروف به وزیر مغربی (370418 ق) بوده است. وزیر مغربی این سخن را به نحوی مبهم به «ابوجعفر» نسبت می دهد؛ اما این روایت نه در هیچ یک از منابع حدیثی و تفسیری شیعه پیش از وزیر مغربی آمده، و نه در مهم ترین منابع تفسیر ماثور اهل سنت چون ابوجعفر طبری و ابن ابی حاتم رازی ثبت شده است. مقاله ی حاضر می کوشد رد پای این نقل و روایات مشابه را در منابع تفسیری و روایی کهن بجوید و نشان دهد که وزیر مغربی روایات تفسیری متعددی از تفسیر کلبی (م. 146 ق) را در اثر خود نقل کرده و تمامی آن ها را به ابوجعفر یعنی امام باقر علیه السلام نسبت داده است. این روایات تقریبا همگی به نقل قصص، اسباب نزول، و تعیین مبهمات، اعلام و اماکن قرآنی مربوطند. روش بحث در این مقاله تحلیل سندی نیست، بلکه ترکیبی از دو روش تحلیل متن و تحلیل منبع است.
    کلید واژگان: وزیر مغربی, المصابیح فی تفسیر القرآن, روایت ماکله, شیخ طوسی, التبیان فی تفسیر القرآن, تاریخ تفسیر شیعه, تفسیر کلبی}
    Morteza Kariminiya
    Investigating a hadith narrated from the fifth Shi‘a Imam (Abu Ja‘far Muhammad al-Baqir) in two Quranic commentaries of al-Tibyan and Majma‘al-Bayan, the present essay finds its origin in al-Masabih fi Tafsir al-Qur’an by Abu al-Qasim Wazir Maghribi (370-418 A.H.). Wazir Maghribi attributes that hadith to Abu Ja‘far in an ambiguous way. However, that hadith is neither narrated in Shiite books on hadith and Quranic commentary, including the first Shiite traditional commentaries, before Maghribi nor is recorded in the most significant Sunni sources of traditional commentary such as Abu Ja‘far Tabari and Ibn Abi Hatim Radi. The present essay attempts to discover traces of the said hadith, as well as similar traditions, in old sources of hadith and commentary and to indicate that Wazir Maghribi has narrated so many commentarial hadiths from Tafsir al-Kalbi (d. 146 A.H.) attributing them all to Abu Ja‘far, i.e., the Shiit’s firth Imam. Almost all of those hadiths are related to story narration, causes of descend, determination of ambiguous points, and Quranic figures and places. Method of this essay is not analyzing chains of transmission, but rather a synthesis of two methods of analysis of the text and analysis of sources.
    Keywords: Wazir Maghribi, al, Masabih fi Tafsir al Quran, al, Shaikh al Tusi, al, Tibyan fi Tafsir al Quran, Shiite Quranic commentary, Tafsir al Kalbi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال