به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وقوف » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «وقوف» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدمهدی یزدانی کمرزرد*

    به اتفاق فقها، وقوف در عرفات از اجزای رکنی حج محسوب می شود که ترک آن اگر با ترک وقوف در مشعرالحرام همراه شود، مستلزم بطلان حج است. درباره محدوده زمانی وجوب وقوف در عرفات میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. طبق نظر مشهور، زمان وقوف اختیاری در عرفات از زوال روز نهم تا غروب شرعی همان روز است. برخی فقها تاخیر وقوف در عرفات را تا بعد از زوال نیز جایز دانسته اند. در مقابل، گروهی دیگر از فقها مسمای وقوف در عرفات را کافی می دانند. همچنین در صورت خلل در وقوف لازم است حکم تکلیفی و وضعی آن بررسی شود. نیز درباره معنای وقوف دیدگاه های متفاوتی بیان شده است. در این پژوهش، که به روش توصیفی - تحلیلی صورت گرفته است، ضمن بررسی مفهوم لغوی برخی کلمات، در نظر مشهور درباره زمان الزامی وقوف اختیاری عرفات مناقشه شده است. همچنین از روایات این گونه برداشت شده که در فرض اختلال در وقوف، در صورت صدق مسمای وقوف، حج صحیح است، گر چه در برخی فروض، معصیت صورت گرفته و پرداخت کفاره لازم است.

    کلید واژگان: وقوف, عرفات, وقوف اختیاری, وقوف اضطراری}
    MuhammadMahdi Yazdani Kamarzard *

    Jurists hold that wuquf in Arafat is one of the cornerstones of the Hajj rituals, and that abandoning it invalidates the Hajj if it is combined with leaving wuquf in Mash’ar al-Haram. Divergent views exist among jurists on the duration of the duty to stand in Arafat. According to popular opinion, the time of wuquf in Arafat lasts from the waning of the ninth day to the Sharia-based sunset of the same day. Some jurists consider it appropriate to delay wuquf in Arafat even after the wane. However, a different school of jurists believes that the complete performance of wuquf in Arafat is adequate. In addition, the normative and positive rulings must be investigated in the event that there is a flaw in wuquf. Divergent opinions have also been voiced on the definition of wuquf. There are discussions concerning the mandatory duration of the optional wuquf in Arafat among jurists throughout this descriptive-analytical study that looks at the lexical meaning of certain words. Additionally, it is clear from the narrations that the Hajj is acceptable in the event of a disruption in wuquf if it is done completely, even though certain circumstances suppose that a sin has been committed and expiation payment is required

    Keywords: wuquf, Arafat, optional wuquf, emergency wuquf}
  • Muhammad Muhsin Haydari *
    During hajj, Muslims performing hajj must stay in ‘Arafat on Dhu l-Hijja 9. But what if the crescent of Dhu l-Hijja moon has not been verified by Shiites or there is a doubt about it or they are certain that it has not risen. Is it enough to stay in ‘Arafat alongside the Sunni Muslims? Numerous reasons have been provided for the sufficiency of staying in ‘Arafat alongside the Sunni Muslims. The most important and the strongest reason is the conduct of the infallible Imams (‘a) where in many cases they stayed in ‘Arafat alongside Sunni Muslims in spite of the differences of opinion about the crescent. Having clarified the conduct of the infallible Imams (‘a) in ‘Arafat alongside Sunni Muslims and some evidences in its support, this article answers the criticisms about it. Finally, this conduct and its scope has been investigated in case the person has certainty in having the opposite opinion and compared to other duties in hajj.
    Keywords: sufficiency, hajj, conduct, ‘Arafat, stay}
  • قاسم بستانی
    در کتب فقهی، تفسیری و نیز تجویدی فریقین، بسیار دیده می شود که تعابیری در تعریف اصطلاحی «ترتیل» به نقل از پیامبر(ص) و امام علی(ع) مورد استناد قرار گرفته است، اما این استناد تا چه اندازه صحیح است؟ در نوشتار حاضر تلاش شده، این تعابیر منسوب، ردیابی و تبارشناسی شده و صحت انتساب آنها مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد تا روشن گردد که این اقوال آیا از حیث حدیث شناسی، شرایط صحت صدور از معصوم(ع) را دارند یا نه؟ به عبارت دیگر، نه به نقد مفهومی، بلکه به نقد نفس الامری اقوال منسوب در قالب حدیث پرداخته می شود.
    کلید واژگان: قرآن, علی (ع), ترتیل, وقوف, تجوید, حروف}
  • حسن کاشانی
    یکی از اعمال حج که می بایست در زمان معینی در ماه ذی حجه به جا آورده شود، وقوف در عرفات و مشعر و منا است و هر سال حاکم حجاز، اول ماه ذی حجه را برای مشخص شدن زمان برپایی چنین اعمالی تعیین می کند.
    در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته شده که اگر شک در زمان تعیین شده از سوی حکومت عربستان یا علم به خلاف واقع بودن آن حاصل شود، حکم تکلیفی و وضعی نسبت به اعمال حج چیست؟ نویسنده برای پاسخ به این سوال نخست به طرح آرای فقهای شیعه در این باره پرداخته و سپس در دو مقدمه، مسئله حریم زمانی برای بعضی زمان های خاص در شریعت و جمعی بودن عبادت حج را مطرح کرده و بدین طریق کوشیده است تصویری از امکان اجزاء عمل به حکم حاکم عربستان حتی در صورت علم به مخالفت آن با واقع را ارائه دهد. آنگاه برای اثبات چنین امر ممکنی به سراغ ادله رفته و با بررسی چهار روایت در این باره و سیره امامان معصوم(ع) و ادله تقیه و عسر و حرج به این نتیجه رسیده است که وقوف با عامه و به حکم حاکم حجاز در فرض شک و در فرض علم به خلاف، تکلیفا جایز، بلکه در بعضی موارد واجب است و وضعا، صحیح و مجزی است.
    کلید واژگان: حج, وقوف, ذی حجه, شعار, حریم زمانی, تقیه, عسر و حرج, اجزاء}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال