به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کافران » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کافران» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یحیی صباغچی*، مهدیه پاکروان
    یکی از برداشتهای رایج از عبارت قرآنی «اشداء علی الکفار» که متکی به نگاه های برخی مفسران است، تعبیر به خشونت، بی رحمی، قساوت و... در برابر کفار است. این برداشت می تواند منجر به تجویز رفتارهای خشونت آمیزی شود که مستند به قرآن تلقی می شوند، در حالی که پذیرش تجویز خشونت ورزی نسبت به غیر هم کیش آسان نیست و نیاز به بررسی جدی دارد. این مقاله ضمن بررسی تفاسیری از قرون مختلف به تحلیل انتقادی این برداشت پرداخته و در نهایت با تکیه بر واکاوی واژگانی و سایر دلالت های قرآنی و عقلی به دنبال ارایه تفسیری راهگشا برای این آیه است. واکاوی این واژه و نیز لغات متشابه آن نشان می دهد که «شده» با لغاتی که بار خشونتی دارند هیچ اشتراک معنایی ندارد. به علاوه در نقد برداشت مذکور، دلایل قرآنی و کلامی نیز می توان ارایه داد، از جمله توصیفات قرآن درباره پیامبر و صلح طلبی او، ویژگی جهانی بودن دین اسلام و نیز استلزام تعامل با کفار به هدف هدایتگری. حاصل این بررسی ها ما را به تفسیری صحیح تر رهنمون می کند. واژه «شده» به معنای صلابت و اعم از آن است. مومنان در برابر کافران استوار و نفوذناپذیرند. این معنا با مقاوم بودن سازگار است و نه مهاجم بودن. این معنا با مثلی از انجیل که در ادامه آیه آمده نیز هماهنگ است. دانه ای که جوانه می زند و قوت و کثرت و بالندگی آن موجب شگفتی کشاورز می شود. این مطلب وقتی با مفهوم «اشداء علی الکفار» پیوند می خورد، استحکام، صلابت و نفوذ ناپذیر بودن مومنان را بهتر تفسیر می کند.
    کلید واژگان: اشداء, کافران, خشونت در اسلام, صلابت, آیه 29 فتح}
    Yahya Sabbaghchi *, Mahdieh Pakravan
    Among the common interpretations of the Qur’anic phrase “Ashiddā’ ‘ala al-Kuffār”, which relies on the views of some commentators, is “to use violence, atrocity, cruelty, etc. against the infidels”. This perception can lead to prescribing violent behaviors documented by the Qur’an, while accepting prescribing violence to non-believers is not easy and needs serious consideration. This article, by studying the interpretations in different centuries, critically analyzes such reading and finally, by relying on lexical analysis and other Qur’anic and rational implications, seeks to provide an accurate interpretation for the verse. Analyzing the word “shidda” and similar words indicates that it shares no common meaning with the words that bear violence-related concepts. In addition, Qur’anic and theological evidence may be used to criticize the views of the commentators, including the descriptions of the Prophet in the Qur’an and his pacifism, the universality of Islam, and the necessity of interacting with infidels for the purpose of guidance. The result of reviewing such matters will lead to a more correct interpretation. Consequently, the word “Ashiddā’” is defined as “stability” and beyond; Believers are steadfast, strong and impermeable against disbelievers, meaning that they are resistant, not aggressive. This interpretation is also consistent with the content of the rest of the verse, which is a parable mentioned in the Bible: a seed that sprouts and its strength, exuberance, and growth amazes the farmer. If this meaning is conjoined to the concept of “Ashiddā’ ‘ala al-Kuffār”, it can explain better the stability, resistance and impermeability of the believers.
    Keywords: Ashiddā’, Disbelievers, violence in Islam, Stability, Fath: 29‎‎}
  • علی محمد ولوی، فاطمه اروجلو *
    صورت نمایی(برچسب زنی) پدیده ی اجتماعی فراگیری است که در روابط انسان ها با یکدیگر تاثیر گذار بوده است. این پدیده در جهان اسلام نیز رواج داشت. برای شناسایی عوامل و شرایط زمینه ساز این پدیده و پیامدهای آن و دریافت رهنمود قرآن درباره این پدیده و آشنایی با راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه قرآن، آیات این کتاب مقدس بررسی شد.
    در این تحقیق با بهره گیری از روش پیشنهادی در نظریه زمینه ای(GT) داده های قرآنی مورد بازکاوی و تحلیل قرار گرفته است. دستاورد این تحقیق پیشنهاد فرضیه های ذیل است: 1 تکبر موجب صورت نمایی پیامبران الهی و کتاب های آسمانی است. 2- در شرایط غلبه فرهنگ چند خدایی، ظهور پیامبران و آیین جدید زمینه ساز صورت نمایی ارزش های توحیدی است. 3- در شرایط حاکمیت نظام اشرافی، جهل آحاد جامعه موجب صورت نمایی پیامبران الهی است. 4- پیامدهای دنیوی و اخروی صورت نمایی با فراوانی پدیده ی صورت نمایی رابطه مستقیم دارد. پیشنهاد می شود: به کاربردی کردن فرضیه های فوق اندیشید و از روش های کیفی مانند نظریه زمینه ای در مطالعات قرآنی و تاریخی بهره جست.
    کلید واژگان: قرآن کریم, صورت نمایی (برچسب زنی), گراندد تئوری, پیامبران, کافران}
    Ali Mohammad Valavi, Fatemeh Orojlu*
    Labeling is a pervasive social phenomenon that affects human relationships with each other. This phenomenon was also common in the Muslim world.
    To understand the underlying causes and circumstances of this phenomenon and its consequences, and receive guidance from the Quran on this phenomenon, and recognize the strategies to deal with it from the viewpoint of the Quran, the verses of this holy book were studied.
    In this study, using the method of Grounded Theory (GT), the Quran data was analyzed. The result of the study is proposing the following hypotheses: 1.Arrogance leads to labeling the prophets and scriptures. 2.In cultures dominated by polytheistic conceptions, the emergence of the prophets and a new religion, underlies labeling the monotheistic values. 3.Under the rule of the aristocracy, ignorance of society leads to labeling the prophets. 4.Worldly and other-worldly consequences of labeling are directly correlated with the frequency of labeling phenomenon.
    Based on the findings of this study, it is suggested to put the above hypotheses into practice and also to use the qualitative methods such as grounded theory in the study of the Quran and history.
    Keywords: labeling, Quran, grounded theory, prophets, unbelievers}
  • نورمحمد علیپور خشاب، محمد شفیعی
    یکی از مباحث مهم در تحلیل و تفسیر آیات قرآن کریم بررسی واژه ها می باشد.خواستگاه هر واژه، در فهم مطالب هرعبارت بسیار تاثیر گذار است. این مقال به بررسی و بیان واژه ویل و کاربرد آن در آیات قرآن کریم می پردازد. روشن شدن جایگاه و معنای اصیل لغت مورد نظر، می تواند مخاطب را به فضای نزول قرآن برده و درک وی را از غرض کاربردی واژه در آیات ،روشن نماید. ویل در لغت عرب برای بیان حسرت و اندوه فراوان برای یک عمل شر و اندوهناک و دارای عذاب وعواقب شدید به کار می رود.و یکی از واژه هایی است که خداوند از آن برای ابراز تنفر و وعید عذاب استفاده کرده است.. از جمله ی مخاطبین این واژه، کافران، مشرکان، می باشند که در اثر انجام اعمال یا ترک افعالی مورد خشم پروردگار قرار می گیرند و مشمول عذاب سخت الهی واقع می شوند. پس از بیان معنای ویل با استفاده ازلغت نامه های معتبرعربی به جمع آوری آیاتی که کلمه ویل در آنها به کار رفته پرداخته ایم واحیانا به تفسیر مختصری از آنها اشاره شده است.ازمهمترین یافته های این مقاله می توان به این نکته اشاره کرد که هر جا قرآن کریم از این واژه استفاده کرده است ، بیشترهشداربه کافران و معاندان بوده است.و به آنان وعید عذاب و آتش داده است. ویل برای کسانی است که پیامبران و سفراء الهی را تکذیب نمودند و نسبت ناروا مثل دروغگویی یا جنون یا سحر به آنها دادند.
    کلید واژگان: قرآن, ویل, کاربرد ادبی, کافران, مشرکان}
    NoorMohammad Alipurkhashab, Mohammad Shafiei
    One of the main issues in the analysis and interpretation of the Quranic ayahs is analyzing words. The root of each word is highly influential in understanding phrases in which they are used. This article explores the word “wail” and expresses its application in the Holy Quran. Clarification of the position and the original meaning of the word in question can take the addressees to the situation of the Quran being sent down and illuminate their understanding of the intended use of the word in ayahs.
    The Arabic word “wail” is used to express regret, great grief and sorrow for an evil and sorrowful act with severe punishment and consequences. It is one of the words that Allah has used to express hatred and threats of punishment. A group addressed using this word are the disbelievers who as a result of committing wrongful deeds or refusing to do rightful deeds deserve the wrath of Allah and are subject to divine painful chastisement.
    After exploring the meaning of the word “wail” using reliable Arabic dictionaries, the ayahs in which this word has been used were collected and in some cases a brief interpretation of them were provided. One of the most significant findings of the present study is that in most cases the word in question has been used to warn the disbelievers and the obstinate opponents and such applications have accompanied threats of punishment and hellfire for them. "Wail" is for those who denied prophets and divine messengers and attributed improper characteristics such as lying, madness and using magic to them.
    Keywords: the Quran, wail, literary, the disbelievers, the polytheists}
  • قدرت الله قربانی
    قرآن کتاب الهی است که در آن مهم ترین نیازمندی های دنیوی و اخروی انسان برای تحقق سعادت واقعی او بیان شده است. در این زمینه مسایل اجتماعی دارای جایگاه مهمی هستند. قرآن به اهمیت زندگی اجتماعی انسان برای تکامل معنوی او توجه کرده و برخی سنت ها یا قانونمندی های زندگی اجتماعی را در اختیار او قرار می دهد تا با استفاده از آنها او راه حقیقی خود را بیابد. در این زمینه، قران به نفی مطلق عصیان، ظلم، رذایل و فسادهای اخلاقی، دامن زدن به منازعات اجتماعی، اسراف، شیوع نتایج آثار اعمال اکثریت و تبعیت از کفار تاکید کرده و فضایل مقابل آنها را برای سعادت اجتماعی بشر سفارش می کند. همچنین به سنت امتحان، ابتلا، استدراج و مجازات اشاره دارد که ضرورت تحقق عدل اجتماعی الهی را نشان می دهد. اهمیت این آموزه ها نقش جهت دهنده آنها در حیات اجتماعی و در مطالعات اجتماعی به منظور اصلاح مبانی، نظریه ها و قوانین اجتماعی است تا بتوان به قوانین کلی و واقع نمای مطلوب دست یافت.
    کلید واژگان: قرآن, آموزه های اجتماعی, ظلم و عدل, پیروی و پیروزی, عصیان و هلاکت, فساد اخلاقی, منازعات اجتماعی, اسراف, کافران}
    Qodratollah Qorbani
    The Quran is a Divine book which includes man’s the most important requirements for the realization of his worldly and other-worldly happiness. Social issues are of great important in this context. The Quran is concerned about the importance of social issues in favor of man’s spiritual perfection and, in some cases, leaves it to man to formulate regulations for his social life so that they can help him follow the true path. In this context, the Quran absolutely denies mutiny, oppression, vices and moral corruption, fueling social conflicts, wastefulness, and following unbelievers and advocates their corresponding virtues for man’s social happiness. Also, the Quran lays emphasis on traditions of examination, ebtela’ (affliction), estedraj (approaching perdition gradually and unknowingly) and punishment which are necessary for the realization of the Divine social justice. These teachings are important due to the role they play in directing social life and social studies aimed at improving the social principles, theories and regulations so that a set of general and desirable laws can be established.
    Keywords: the Quran, social teachings, injustice, justice, following, victory, mutiny, perdition, moral corruption, social conflicts, wastefulness, unbelievers}
  • علی رهنما
    این مقاله به قابلیت جایگزینی اخلاق به جای ایمان در مساله رستگاری پرداخته است. نویسنده در این زمینه چهار دیدگاه را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است: 1- جایگزینی مطلق 2- عدم جایگزینی مطلق 3- جایگزینی در برخی مراتب رستگاری 4- جایگزینی نسبت به برخی انسان ها. نویسنده پس از نقد و ارزیابی ادله هر یک از نظریات، به این نتیجه رسیده است که دو دیدگاه اخیر پذیرفتنی تر از دیدگاه های اول و دوم است و برای تایید آن، شواهدی را آورده است.
    کلید واژگان: ایمان, فضایل اخلاقی, جایگزینی, رستگاری, کافران}
    Ali Rahnoma
    This article deals with the substitutability of morality with faith in respect to salvation. The writer has analyzed and examined four viewpoints in this respect: 1. Absolute substitution, 2. Absolute non-substitution, 3. Substitution in some ranks of salvations, and 4. Substitution in regard to some human beings. After a critical assessment of the arguments of each viewpoint, he has concluded that the two latter viewpoints are more acceptable than the first two ones. To confirm his view, he has presented some evidences, too.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال