جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "کلام الله" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «کلام الله» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
ارتباط خداوند با انبیاء در قرآن کریم؛ با تاکید بر نظریه پیش نمونه
-
نشریه سفینه، پیاپی 73 (زمستان 1400)، صص 84 -125
رجوع به قرآن کریم و لزوم تمسک به آن همواره مورد توجه عموم مسلمانان بوده است. لزوم تمسک به اهل البیت: نیز برای راه یابی به علوم قرآن، به ویژه در فقه و استخراج تخصصی احکام و مبانی و اصول اعتقادات، مورد توجه برخی از مسلمانان آگاه می باشد. لیکن التزام به این مهم از دیرباز فراز و نشیب های بسیار زیاد داشته است. حکام بنی العباس با منزوی نمودن حجج الهی: و دور ساختن مردم از آنها این وظیفه را از یاد برده اند که آثار مخرب آن تا مدتی طولانی ادامه داشته است؛ از جمله تحریف واقعیت و معنای مراجعه به این دو یادگار گرانبهای پیامبر در دریافت حقایق مبنایی مبدا و معاد و دگرگونی هایی در مباحث دیگر مانند مبحث الفاظ و حقیقت اختیار و موضوع عالم تشریع. در این مقاله به تعدادی از این مغایرتهای پیامدهای علوم بشری با حقایق کتاب و سنت در جای خود اشاره می شود. کشف این مغایرتها عملا تنها از طریق رجوع خالص و مبرا از تاویلات علوم بشری به مجموعه قرآن و حجج الهی: تحت عنوان «حجیت جمعیه قرآن کریم و عترت» فراهم گشته است. این نوشتار به بازخوانی و یادآوری نکاتی چند در این موضوع از دیدگاه محدثان و فقهاء عظام رضوان الله علیهم می پردازد که مورد اتفاق تمام عقلاء اندیشمند در مباحث قرآنی می باشد.
کلید واژگان: کلام الله, قرآن, فرقان, وضع و استعمال, استفاده, مابه ینظر, مافیه ینظر, عربی مبین, ذووجوه, تذکر, تحدی, خاتمیت, قراین منفصله نقلیه, قراین متصله عقلیه, حجیت جمعی, تمسکSafineh Journal, Volume:19 Issue: 73, 2022, PP 84 -125Reference to the Holy Quran and the need to adhere to it has always been of interest to the Muslim public. The necessity to resorting to the Ahl al-Bayt has been considered by some aware Muslims in order to guide to the sciences of the Qur'an, especially in jurisprudence and specialized extraction of the rules and principles of beliefs. The rulers of Bani al-‘Abbas, by isolating the divine proofs and keeping the people away from them, have forgotten their duty that its destructive effects have continued for a long time, including the distortion of truth and of the meaning of referring to these two precious remembrance of the Prophet in receiving the basic truths of origin and resurrection and changes in other topics such as the discussion of terms (Alfad) and the truth of authority and the subject of the world of legislation (‘Alam Tashri’). This article addresses some of these discrepancies between the consequences of the humanities and the facts of the book and tradition. The discovery of these discrepancies has been feasible practically through a pure and immune from the interpretations of the humanities to the collection of the Qur'an and the divine proofs under the title of "the collective authority of the Holy Qur'an and ‘Itrat". This article rereads and reminds a few points in this regard from the point of view of the great narrators and jurists which is accepted by all rational thinkers in Quranic discussions.
-
نشریه مطالعات قرآنی، پیاپی 43 (پاییز 1399)، صص 103 -133
قرآن دارای ماهیت ویژه زبانی است که در سراسر آن با تعدد متکلم و مخاطب و به بیانی دیگر با چرخش و شکست مخاطب مواجه هستیم. سنت و الگوی «مخاطبه با کلام الله» حاکی از همین ویژگی زبانی است که در سیره معصومین(ع) متجلی بوده است. معصومین(ع) به هنگام قرایت، ارتباط دو سویه با قرآن برقرار کرده و در مقام گفت وگو و دیالوگ با قرآن، عباراتی را بیان می کردند. به عنوان مثال امیرالمومنین(ع) پس از تلاوت آیه ﴿سبح اسم ربک الاعلی﴾ می فرمودند: «سبحان ربی الاعلی». این پژوهش با بررسی سیر تاریخی و استخراج و گونه شناسی چنین گزاره هایی، سعی دارد به الگویی جامع و مستند به سیره ایمه معصومین(ع) در تعامل با قرآن دست یابد. در این تحقیق که با روش تحلیلی- توصیفی انجام شده است، مشخص می شود، مخاطبه های اهل بیت(ع)، با قرآن گاه کلامی بود و گاه غیر کلامی. مخاطبه های کلامی ایشان نیز گاه برگرفته از عبارات قرآنی بود و گاه بدون استفاده از آن ها.
کلید واژگان: خطاب, مخاطبه, زبان قرآن, کلام الله, تفاسیرQur'an has a special linguistic nature, throughout which we encounter the multiplicity of speakers and the audience, in other words, the rotation and failure of the audience. The tradition and pattern of "addressing the word of God" indicates the same linguistic feature that has been manifested in the life of Infallibles. During the recitation, the Infallibles (AS) established a two-way relationship with the Qur'an and uttered phrases in the position of dialogue with the Qur'an. For example, the Amir al-Mu'menin (AS) after reciting the verse "Sabbah Esm Rabbak Al-Ala" said:"Sobhana Rabbi Al-Ala". This study, by examining the historical course and extraction and typology of such propositions, tries to achieve a comprehensive and documented model to the conduct of the Imams (AS) in interaction with the Qur'an. In this research, which has been done by analytical-descriptive method, it is clear that the addressees of the Ahl al-Bayt (AS) to the Qur'an were sometimes verbal and sometimes non-verbal. His theological addressees were sometimes taken from Quranic expressions and sometimes without using them.
Keywords: Address, Addressee, Language of Quran, Word of God, Interpretations -
نویسندگان در توضیح مدعای خود در مورد خلافت اجتماعیه قرآن و عترت، به این نکته اشاره می کنند که قرآن کلام الله یعنی تجلی خدا است و این صفت واقعی است نه معانی نفسی و ذهنی. از این تجلی خداوند، هر کسی به اندازه استعدادش بهره می برد؛ استعدادی که به درجه تعبد و اطاعت او بر می گردد یعنی درجه تسلیم در برابر خلفای راستین خدا. بدین روی وجهی از حدیث ثقلین، یعنی خلافت اجتماعیه قرآن و عترت روشن می شود. متقابلا عصیان این خلفای راستین، فرو افتادن در ورطه ضلالت شیاطین را در پی دارد. نتیجه دیگر این مباحث آن است که هر کس به درجه بالاتری در این معرفت و اطاعت دست یافت، باید با کسانی که در درجه پایین تر هستند، به رفق و مدارا رفتار کند.
کلید واژگان: قرآن - معرفت, حدیث ثقلین, کلام الله, تجلی خداوند, خلافت اجتماعیه قرآن و عترتIn explaining the claim about the social caliphate of the Qur'an and 'Itrat, the authors of the present study point out that the Qur'an i.e. the word of God is the manifestation of God, and this is the true attribute, not the spiritual and mental meanings. From this manifestation of God, everyone benefits to the extent of his talent; a talent that goes back to the degree of his worship and obedience, that is, the degree of their submission to the true caliphs of God. Thus, an aspect of the hadith of Thaqalayn, that is, the social caliphate of the Qur'an and 'Itrat, becomes clear. The rebellion of these true caliphs, on the other hand, led to the fall into the abyss of the devils. Another result of this debate is that anyone who achieves a higher level of knowledge and obedience in this regard must treat those who are at lower levels with friendliness and tolerance.
-
نشریه سفینه، پیاپی 61 (زمستان 1397)، صص 66 -109نگارنده، تذکرات گفتاری حاملان علوم قرآن یعنی پیامبر و ائمه معصومین: را در راهیابی انسانها به دانایی های فطری موثر می داند و این تاثیر را در چند محور توضیح می دهد. ابتدا مبانی الفاظ و دلالت آنها را بر اساس علوم بشری و مبانی الهی می آورد و با هم مقایسه می کند. آنگاه حقیقت تذکر از طریق الفاظ در علوم الهی را توضیح می دهد، به جهات تذکاری قرآن به عنوان کلام الله اشاره دارد؛ با این مبنا که نصوص وحیانی، کلام الهی را ذکر، پیامبر را مذکر و حاملان علوم قرآن را اهل الذکر شناسانده اند. این همه در جهت تذکر انسانها به معرفت فطری به کار می آید. نگارنده توحید را فطری می داند و آن را با توصیف «بینونت خدا از خلق» می شناساند و تنزیه را در آن اصل می گیرد. دوازده پیوست مقاله نیز برای تبیین و توضیح مطالب متن، نکاتی در بر دارد. در این مقاله از آثار میرزا مهدی اصفهانی بسیار استفاده شده است.کلید واژگان: قرآن, کلام الله, حاملان علوم قرآن, فطرت, الفاظ, تذکر, اهل الذکر, معرفت فطری, تنزیه, اصفهانی, میرزا مهدیSafineh Journal, Volume:16 Issue: 61, 2019, PP 66 -109the author regards the oral advice of Quran science holders who are the holy Prophet and infallibles effective in guiding people to Fitribased wisdom and explains this effect in several axis. First brings up the foundation of the words and their implications based on human science and divine rules and compares them. Then explains the truth of them in divine science and points to the aspects of advice-orientation of Quran as Words of God. The foundation of his claim is the Quran knows itself Zikr, the Prophet Mozzakkir and carriers of Quranic sciences as Ahlul Zikr. All these are to remind human beings of their Fitri knowledge. The author knows Tawhid a fitri issue. He regards “Tanzih” a principle. The twelve attachments of the article include points to explain the article more. In this article, the work of Mirza Mahi Isfahani is used to great extent. method such as Jary and Tatbiq, explanations of Mojmalat, reasons of descending verses, and so on.
-
قرآن کریم آخرین و کامل ترین کتاب آسمانی است که خدای متعال آن را برای هدایت بشر فرستاده است. از زمان نزول قرآن، گروه های گوناگونی به مخالفت با این کتاب آسمانی پرداخته اند و این مخالفت ها تا امروز ادامه داشته است. افزون بر مخالفت های دشمنان اسلام با قرآن که امری طبیعی است، گاهی خود مسلمانان نیز دیدگاه هایی بیان کرده اند که نتیجه آن ها بی اثر شدن احکام یا معارف قرآن و حجیت نداشتن آن هاست.
آقای محمد مجتهد شبستری دیدگاهی بیان کرده است که بر اساس آن، نه معانی قرآن کریم از جانب خدای متعال است و نه الفاظ آن، بلکه هردو ساخته و پرداخته پیامبر اکرم6 است. او برای اثبات ادعای خود دلایلی ذکر کرده است؛ از جمله این که اگر قرآن کلام موجودی جز انسان باشد، برای انسان ها فهم پذیر نخواهد بود. به گفته وی خود آیات قرآن نیز بر این مطلب دلالت دارند که این کتاب سخنان خود پیامبر6 است، نه کسی دیگر. همچنین به اعتقاد وی قرآن کتاب قانون نیست و در آن هیچ حکم ابدی ای وجود ندارد و احکام ذکرشده در قرآن، به جامعه حجاز در زمان پیامبر6 اختصاص دارند.
در این مقاله، دیدگاه های وی و ادله آن ها بررسی و دلایل نادرستی آن ها توضیح داده شده و روشن شده است که هیچ یک از دلایل نامبرده، توان اثبات این ادعا را ندارند که الفاظ و معانی قرآن کریم ساخته پیامبر اکرم6 است. بر خلاف این ادعا، مقاله حاضر استدلال می کند که علاوه بر معانی قرآن کریم، الفاظ آن نیز از جانب خدا نازل شده و پیامبر6 ذره ای آن را تغییر نداده است. قرآن کریم تمام شرایط و اوصاف لازم را نیز برای آن که کتاب قانون باشد، دارد و قوانین و احکام آن تا ابد معتبر و حجت هستند.کلید واژگان: الفاظ قرآن, معانی قرآن, بشری بودن قرآن, کلام الله, وحی, اعجاز قرآن, قانون, خاتمیت, مجتهد شبستری -
مقاله در پاسخ به نظریه پردازی است که قرآن را در عین آن که کلام الله است کلام محمد صلی الله علیه وآله می شمرد! نویسنده پس از ارائه نمونه ای از انتقادات اصلاح طلبانه علمای پیشین، از غیب که در قرآن ذکر شده و که پدیده غیبی است یاد می کند، سپس فرود آمدن نخستین آیات را که با «وحی» ایمان به آن ضرورت دارد و شروع می شود شرح داده نتیجه می گیرد گوینده این امر جز آفریدگار به وسیله جبرئیل، و گیرنده اش جز «بخوان» پیامبر اسلام نیست، در حالی که هیج دخالت در پدید آمدن آن وحی نداشته است.
نویسنده در 10 بند آیاتی دیگر را نقل می کند که همه دلالت بر طریقیت داشتن پیامبر اکرم در تلقی وحی و ابلاغ آن است. تفاوت سبک کلام الله با حدیث نبوی و حدیث قدسی و آیاتی در نفی شاعری از رسول الل هصلی الله علیه وآله که در 2 بند بعدی آمده ادل های روشن و متقن بر ابطال نظریه ای است که خواهی نخواهی کلام قدسی آسمانی را به رنگ زمینی و بشری درمی آورد.
کلید واژگان: قرآن, وحی, پیامبر اکرم, کلام الله, غیب
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.