به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کن فیکون » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کن فیکون» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدعلی تجری، یوسف فرشادنیا*

    آفرینش حضرت عیسی× از مسایل چالشی و پر بحث است که در قرآن کریم به ویژه در سوره مریم در خصوص کیفیت خلقت، باور های غلط و انحرافات ایجاده شده در خصوص آن بحث شده است. در زمینه عبارت «قول الحق » در آیه 34 مریم نظرهای گوناگونی از مفسران فریقین وجود دارد. خود حضرت عیسی×، گفتار پیشین حضرت در معرفی خود و نیز نعتی برای حضرت ازجمله آراء تفسیری در خصوص متعلق «قول الحق » است. همچنین از آراء عمده تفسیری آن است که «قول الحق » به کیفیت خلقت حضرت مسیح× و آن هم بر پایه «کن فیکون»  امر الهی؛ خلق لا من شیء اشاره دارد. بر این پایه میان «قول الحق » و «کن فیکون» ارتباط وثیقی وجود دارد به گونه ای که «قول الحق » را می توان همان گفتار «کن فیکون» خداوند در ایجاد و آفرینش حضرت عیسی× دانست. بنابراین «کن فیکون» به عنوان فاعلیت امری خداوند نقش بسزایی در ارایه هستی خداشناسی قرآنی دارد و هرگونه باور غلط ازجمله نظریه «صدور» و «ولادت» که به خداوند نسبت داده شده و ریشه در اندیشه کافران پیشین و به تبع آن یهودیان و مسیحیان دارد را به بوته فراموشی می سپارد.

    کلید واژگان: آیه 34 مریم, حضرت عیسی×, قول الحق, کن فیکون, هستی خداشناسی قرآنی, نظریه صدور و ولادت
    MohammadAli Tajari, Yusuf Farshadnia*

    The creation of Jesus Christ is one of the most controversial and challenging issues that have been discussed in the Holy Quran, especially in Surah Maryam regarding the quality of his creation, false beliefs and deviations presented about it. Regarding the phrase "qaul al-haqq" in the verse 34 of Maryam, there are different opinions from different commentators. The previous speech of the prophet Jesus when introducing himself and also a property for the Prophet is one of the opinions referring to the case for the "qaul al-haqq". Also, it is one of the main interpretive opinions that "qaul al-haqq" is the quality of the creation of the Messiah, on the basis of the Divine order: "kun fa yakun"; the one referring to a creation not of a thing. On this basis, there is a close connection between "qaul al-haqq" and "kun fa yakun", so that "qaul al-haqq" can be considered to be the same as "kun fa yakun" in the creation of Jesus. Therefore, "kun fa yakun" as God`s not of a thing agancy has a great role in the presentation of Qur'anic ontologico-theological studies and any false belief, including the theory of "susur/issuing" and "viladat/birth", attributed to God and rooted in the thought of the former disbelievers and, accordingly, of Jews and Christians, will fall into oblivion.

    Keywords: Maryam Verse 34, Jesus, Qaul al Haqq, Kun fa Yakun, Qur'anic Ontologico-Theological Studies, Theory of Issue, Birth
  • عزت الله مولایی نیا*، یوسف فرشادنیا
    «صمد» از واژگان مورد اختلاف مفسران، در برخی منابع لغوی، روایی و تفسیری، به «کن فیکون» یا فاعلیت امری خداوند و مقوله آفرینش تبیین شده است. این پژوهش، امکان معنای «کن فیکون» را برای «صمد» با نظر به هدف سوره توحید مورد سنجش قرار داده است. مشاهده معنای صنع الهی و فاعلیت امری (کن فیکون) برای واژه «صمد» در متون لغوی، روایی و تفسیری، وجود اهداف هستی-خداشناسی در حیطه های معرفتی ذات، صفات، اسماء و افعال خداوند در سوره توحید، و همچنین صفت فعل بودن «صمد»، معنای کن فیکون (صنع لا من شی) را برای «صمد» ممکن می سازد. همچنین معنای مختار، ارتباط وثیقی با دیگر آیات سوره توحید دارد و لحاظ آن با نظر به هدف سوره، ظرفیت پاسخگویی به برخی شبهات هستی-خداشناسی را دارد. خداوندی که خلق و امر به دستان اوست، خالقی است فراتر از چیزی که می زاید، زاییده می شود و همسری داشته باشد؛ او خالقی است که با «کن فیکون» ابداع می کند.
    کلید واژگان: سوره توحید, صمد, کن فیکون, فاعلیت امری, هستی-خدا شناسی
    Ezzatullah Mola’Iniya *, Yusuf Farshadniya
    Ṣamad (the Eternal), as one of the words disputed by the interpreters, is explained in some lexical, narrative, and exegetical sources as kun fa yakūn (Be, and it was) or the subjectivity of God’s command and the category of creation. This research has surveyed the feasibility of the meaning of kun fa yakūn for Ṣamad considering the purpose of Sūrat al-Tawḥīd. Observing the meaning of divine creation and the subjectivity of command kun fa yakūn for the word Ṣamad in the lexical, narrative and exegetical texts, the existence of existential-theological goals in the epistemic areas of God’s essence, attributes, names and actions in Sūrat al-Tawḥīd, as well as the attribute of Ṣamad as being a verb, makes the meaning of kun fa yakūn (ṣun‘ lā min shay‘ = created from nothing) possible for Ṣamad. Also, the meaning of mukhtār (self-determined) has an authenticated relationship with other verses of Sūrat al-Tawḥīd, and considering its purpose, it has the capacity to answer some existential-theological misconceptions. God, in Whose hands lies the creation and the command, is a creator who transcends what He creates, being born, and having a spouse; He innovates by kun fa yakūn.
    Keywords: Sūrat al-Tawḥīd, Ṣamad, kun fa yakūn, command subjectivity, existential-theological
  • معصومه حامدی تازه کند، هادی وکیلی*، مژگان سرشار
    در طول تاریخ تفسیر، عبارت «کن فیکون» مورد عنایت مفسران و اندیشمندان مسلمان بوده و بررسی تطور آرای آنان، حاکی از تلاش مستمرشان برای ارایه تفسیری مطابق با ظاهر آیه و روایات می باشد. آرای متنوع مفسران، «کن فیکون» را بر سبیل مجاز و حقیقی تفسیر کرده اند. خوانش مفسران در این دو گونه نیز یکسان نیست. در گونه مجازی، از کلماتی که بر غیرحقیقی و نمادین بودن «کن فیکون» دلالت دارد، مثل تمثیل، کنایه، تعبیر و تشبیه استفاده کرده اند، و در گونه حقیقی نیز عده ای آن را به مثابه کلام خدا و برخی به مثابه فعل خدا دانسته اند. بعضی از مفسران در گونه اخیر، نوعی معرفت و اختیار در تکوین برای انسان تفسیر کرده اند. نوآوری این جستار، تطور آرای مفسران و شناخت گونه های تفسیری عبارت «کن فیکون»، و برجسته کردن آرای مفسران در مورد اختیار و قابلیت در تکوین برای مخلوقات است. پیامد این فرضیه می تواند پاسخگوی پرسش های بشر درباره شقاوت و سعادت و طینت انسان باشد که ره آورد آن، رشد ایمان و تفکرات انسان، میل و رغبت او در قبول اوامر و نواهی حق تعالی، مسوولیت پذیری او در عرصه عمل، فعل و اطاعت مشتاقانه اش از پروردگار در انجام تکالیف و اجتناب از معاصی است. روش تحقیق، کتابخانه ای و توصیفی- تحلیلی است.
    کلید واژگان: گونه شناسی, کن فیکون, تکوین, جبر, اختیار
    Ma’Suma Hamedi Tazehkand, Hadi Vakili *, Mozhgan Sarshar
    Throughout the history of interpretation, the phrase kun fa yakūn has been of interest to Muslim commentators and thinkers, and the study of the transformation of their opinions indicates their continuous efforts to provide an interpretation in accordance with the outward aspect (ẓāhir) of the verse and hadiths. Various opinions of commentators have interpreted kun fa yakūn in both figurative and real ways. The perusal of the commentators in these two approaches is not the same. In the figurative form, they have used words that indicate the unreal and symbolic nature of kun fa yakūn, such as allegory, irony, interpretation, and simile, and in the real form, some of them have known it as God’s word and some as God’s act. Some commentators in the latter type have interpreted a kind of ma‘rifat and freewill in creation for humans. The innovation of this article is the transformation of the commentators’ opinions and the recognition of the interpretation types of the phrase kun fa yakūn, and highlighting the commentators’ opinions about the freewill and capability in creation for creatures. The outcome of this hypothesis can be the answer to the mankind’s questions about human atrocity, happiness and inner nature (ṭīnat), which would result in the growth of human faith and thoughts, their willingness to accept the Divine orders and admonishments, their responsibility in the field of action, deed, and their eager obedience to the Lord in performing their duties and avoiding sins.The research method is library and descriptive-analytical.
    Keywords: typology, kun fa yakūn, Creation, determinism, freewill
  • سهیلا جلالی کندری، فاطمه عظیمی*
    ماهیت کلام الهی در قالب وحی، همواره محل مناقشه ی آرا بوده است. در این راستا بررسی امر به وجود در قالب عبارت کن فیکون توجه محققان را جلب کرده است. برخی از جمله رادشایت، نویسنده ی مدخل کلمه الله در دایره المعارف قرآن لیدن، آن را خطاب لفظی تلقی کرده اند. پژوهش پیش رو با رویکرد توصیفی-تحلیلی این مدخل را بررسی کرده است. نتیجه آن که علی رغم دقت نگارنده در احصای آیات که نقطه قوت اصلی مدخل است؛ اظهارنظر بدون استناد و مراجعه به نظر مفسران، قیاس بی مورد استدلال های قرآنی با آموزه های عهدین، ضعف در استنادهای قرآنی و ناآشنایی با مقدمات تفسیر قرآن از جمله کاستی های اثر به شمار می آید. به همین دلیل دو استنتاج بارزتر نویسنده مبنی بر وجود پیشینی امر و نیز بشری بودن لفظ قرآن، منتفی است؛ زیرا هرچند امر به وجود لفظی نیست، وحی قرآنی با توجه به ذوابعاد بودن بشر، با سمع لفظ و کلام الهی روی داده و آنچه که امروزه به عنوان قرآن در اختیار بشر قرارگرفته، عین کلام الهی است
    کلید واژگان: قرآن, کلمه الله, کن فیکون, دایره المعارف قرآن لیدن, سخن گفتن خدا
    Soheila Jalali Kondori, Fateme Azimi *
    The nature of the divine word in the form of revelation is a point of contention. In this regard, the study of existence in the form of Kon Fayacon's phrase has attracted the attention of researchers. Some, including Radscheit, the author of the entry of Word of God in the Leiden Encyclopedia of the Qur'an, have considered it a verbal address. The upcoming research has examined this entry with a descriptive-analytical approach. The result is that despite the author's accuracy in the number of verses, which is the main strength of the entry; Commenting without citing and referring to the opinions of commentators, inappropriate comparison of Quranic arguments with the teachings of the Testaments, weakness in Quranic citations and unfamiliarity with the basics of Quranic interpretation are among the shortcomings of the work. For this reason, the author's two more obvious conclusions about the prior existence of the matter and the humanity of the words of the Qur'an are ruled out; Because although it is not a matter of verbal existence, the revelation of the Qur'an, due to the immensity of human beings, happened by hearing the words and the divine words, and what is available today as the Qur'an is the same divine word.
    Keywords: Qur'an, Word Of God, Con Fayacon, Leiden Encyclopedia Of The Qur'an, Speech Of God
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال