به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کنش گفتار » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کنش گفتار» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی اکبر نورسیده*، علی باقری

    دعا و نیایش یکی از والاترین معارفی دینی است که نقش پراهمیتی در تربیت معنوی و شکوفایی روح آدمی دارد. انسان با دعا، نیازمندی، فقر و نهایت بندگی، خود را در مقابل خدا اظهار می کند. ادعیه پیامبران در قرآن کریم ازجمله گفتمان هایی است که در حوزه پراگماتیک و کاربری زبان از تاثیرگذاری، انسجام و ساختار هدفمندی برخوردار است و معانی کاربردشناختی پیچیده ای را محقق می سازد. پژوهش حاضر می کوشد با روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر نظریه کنش گفتار سرل، چگونگی کاربری زبان در این ادعیه و کارکرد کنش های موجود در آنها را بررسی کند. از دستاوردهای پژوهش این است که زبان کاربری شده در آیات، زبان پراگماتیکی است؛ به این معنا که کلمات و جملات صرفا جنبه تولیدی و توصیفی ندارند؛ بلکه به دنبال اجرای کنش و تغییر جهان خارج، به سود کاربر آنهاست. ادعیه پیامبران در قرآن براساس الگوی جان سرل، بر سه کنش استوارند که بر حسب بسامد عبارت اند از ترغیبی که عموما با اسلوب امری به شکل کنش غیرمستقیم، با نیروی در گفته التماس، رخصت کاربری شده است؛ در این کنش، شاخصه قدرت و سلطه نقش اساسی در اجرای کنش دارد. کنش اظهاری که کاربری آن در هر دو نوع کنش گفتار مستقیم و غیرمستقیم و نیروی در گفته آن اقرار و تبیین است. کنش عاطفی که غالبا به شکل کنش گفتار مستقیم کاربری شده است و نیروی در گفته ندامت و پیشمانی را شامل می شود. از این سه کنش پر کاربرد در ادعیه، ترغیبی و اظهاری جنبه مصلحت خواهی عمومی و عاطفی جنبه شخصی و تخلیه روانی دعاکننده را دارد.

    کلید واژگان: ادعیه پیامبران, کاربردشناسی زبان, کنش گفتار, جان سرل}
    Aliakbar Noresideh *, Ali Bagheri

    Prayer is one of the highest religious teachings that plays an important role in spiritual education and the flourishing of the human soul. By praying, man declares his neediness, poverty, and ultimate servitude before God. The supplications of the prophets in the Holy Qur'an are among the discourses that have impact, coherence, and purposeful structure in the pragmatic and practical field of language and realize complex pragmatic meanings. The present study tries to analyze the language use of these prayers and the function of actions used in them by using the descriptive-analytical method and relying on Searle's speech act theory. One of the achievements of the research is that the language used in the verses is pragmatic in the sense that the words and sentences are not only productive but seek to implement action and change the outside world for the benefit of their users. The prayers of the prophets in the Qur'an, based on the model of John Searle, are based on three actions, which according to frequency are: 1) Persuasive action that is generally used in the form of indirect action, and the power in its statement is begging. In this action, the characteristic of power and dominance plays a fundamental role in the execution of the action; 2) Declarative action which has been used in both direct and indirect speech acts, and the power in its statement is confession and explanation; 3) Emotional action which is often used in the form of direct speech acts and the power in its statement includes remorse and regret. Of these three actions that are widely used in prayers, persuasive and declarative actions have the aspect of public expediency, and emotional action has the personal aspect and mental draining of the supplicant.

    Keywords: Prayers Of The Prophets, Language Usage, Speech Act, John Searle}
  • مرضیه شمس الدینی گورزانگی*، مهرناز گلی، غلامرضا رضوی دوست

    نظریه کنش گفتار در پی واکاوی متن و بررسی منحصر به فرد چینش کلام در متون است. آستین اولین شخصی بود که این نظریه را مطرح و سپس شاگردش سرل آن را ترویج نمود. طبق این نظریه، واحد کلام، فعل گفتاری است. سرل انواع کنش گفتار را به پنج دسته اظهاری، ترغیبی، تعهدی، عاطفی و اعلامی تقسیم کرد. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن بافت و محتوای آیات، سوره زمر را از منظر کنش گفتاری مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. هدف از آن بررسی ساختارهای گفتمان مدار به کار رفته در آیات و چگونگی انتقال به مخاطب است. تحقیق با روش توصیفی تحلیلی با رویکرد میان رشته ای، پس از تامل در تحلیل گفتمان سوره زمر بر اساس کنش گفتاری سرل نتیجه می گیرد، گفتمان سوره زمر عبارتند از: "اظهاری"، "ترغیبی"، "عاطفی" و "اعلامی". بر اساس تحلیل انجام گرفته، بسامد کنش اظهاری در سوره زمر بیش تر از سایر کنش ها است که نشانگر پیامدهای تفسیری مهمی، از جمله بیان اخبار و معارف الهی و اسلامی می باشد و در سوره های مکی از جمله سوره زمر، حجمی افزون تر از آیات را به خود اختصاص می دهد.

    کلید واژگان: متن شناسی, کنش گفتار, سرل, بافت, سوره زمر}
    Marziye Shamsodini Gorzangi *, Mehrnaz Goli, Gholamreza Razavidoost

    Speech Act Theory is to analyze a text and is to uniquely examine the speech arrangement in texts. Austin first proposed this theory, then his pupil, Searle, annunciated it. According to this theory, speech unit is the speech verb. Searle categorized the types of speech acts to five categories of declaratives, expressives , commissives, directives, and assertives . Focusing on verses texture and context in this chapter, the authors have analyzed these verses based on speech acts theory. The main objective behind such an analysis is to investigate discourse based structures used in these verses and to study how these verses are transferred to the audience. Using a descriptive-analytical interdisciplinary research method and having pondered Zumar's discourse based on Searle's speech act theory, it is concluded that the speech acts used in this chapter's discourse are declaratives, directives, assertives and expressives. Based on the conducted analysis, the expressive speech acts is more frequently used in this chapter of the Qur'an compared to other ones which shows significant exegetical consequences such as stating Divine and Islamic narrations and knowledge in forms of expressive speech acts in Meccan verses such as Zumar chapter which include larger amounts of verses.

    Keywords: text analysis, speech act, Searle, Texture, Zumar chapter}
  • علی قهرمانی *، رضا تواضعی
    نظریه کنش کلام یکی از مهم ترین نظریاتی است که بر دو حوزه فلسفه زبان و زبان دین تاثیر گذاشته است؛ این نظریه در تکوین، تکامل، تحلیل کلام و به تبع آن نقش های فعل و پیرو آن جمله ها، نقش به سزایی دارد؛ به این صورت که فعل در موارد بسیاری تنها تبادل اطلاعات نمی کند، بلکه معادل خود عمل است. این جستار با روش توصیفی تحلیلی، منظورشناختی کنش های کلامی انشایی و اخباری فرازهایی از چند خطبه و نامه نهج البلاغه امام علی(ع) را بر اساس نظریه «کنش گفتار» آستین و الگوی کنشی «پنج گانه» سرل مورد مطالعه قرار داده و تاثیر قدرت معنایی منظوری کلام امام (ع) را در مخاطب تبیین می کند. برخی نتایج به دست آمده نشان دهنده آن است که در خطبه ها و نامه های بررسی شده، پاره گفتارهای دارای کنش اظهاری وجه غالب آن بوده و کاربرد کنش ترغیبی بیش از کنش عاطفی و کنش های اعلامی و تعهدی در مرحله پایین تری قرار دارند. دلیل کاربرد زیاد کنش های اظهاری و ترغیبی را می توان در شرایط سیاسی و اجتماعی روزگار ولایت امیرمومنان(ع) جستجو کرد.
    کلید واژگان: زبان, نهج البلاغه, کنش های کلامی, کنش گفتار, الگوی کنشی}
    Ali Ghahramani *, Reza Tavazoei
    The theory of speech act is known as one of the most notable theories of impact in philosophy of language and language of religion. It has a considerable part in appearance, development and analysis of speech and, following it, in the roles of verbs and sentences; so that in many cases a verb does not carry ideas only but it is just the very action. The paper, using a descriptive analytical method, has studied speech actions of declarative and non-declarative sentences in some of Imam`s sermons and letters on the basis of Austin`s theory of speech action and Searle`s action model and explained the effective power of Imams speech on the addressees. As understood by the study, in most cases, utterances with declarative action have been used and, then, persuasive actions. Emotional and obligatory actions haven less. Such an application has been due to the political and social conditions during Imam`s rule.
    Keywords: language, Nahj ul-Balaghah, Speech Act, Action Model}
  • سیدعلی اصغر سلطانی*، مهدی مقدسی نیا، حسین تک تبار فیروزجایی
    صلوات بر محمد (ص) و آل محمد (س) عبارتی است که مسلمانان روزانه بارها آن را بیان می کنند یا از دیگران می شنوند. در نگاه اول، صلوات به قصد قربت انجام می شود، اما با دقت بیش تر می توان دریافت که نقش کاربردی مهمی در ارتباطات اجتماعی روزمره ایفا می کند. مسئله اصلی این پژوهش آن است که دریابد صلوات در تعاملات اجتماعی میان مسلمانان، در حوزه شفاهی، میان شیعیان ایرانی فارسی زبان و شیعیان عراقی عرب زبان چه نقش ارتباطی ای بازی می کند و آیا تفاوتی در نوع کاربرد صلوات در میان این دو گروه اجتماعی وجود دارد یا خیر؟ چهارچوب نظری کلی این پژوهش کاربردشناسی زبان و به طور خاص نظریه کنش های گفتاری جان سرل است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که صلوات علاوه بر بعد بیانی ابعاد منظوری نیز دارد و به عنوان کنش گفتار ترغیبی، عاطفی، تعهدی، و اعلامی در شرایط کاربردی و اجتماعی مختلف به کار می رود. هم چنین، نتایج نشان می دهد کاربرد صلوات در کنش گفتارهای ترغیبی با هدف غیرمستقیم گویی به کار رفته است؛ در کنش های عاطفی افراد برای تشدید بیان احساس در وجود خویش از صلوات بهره می گیرند؛ در کنش های تعهدی نیز هدف از به کارگیری صلوات تقدس بخشیدن به تعهد است؛ و در کنش های اعلامی هم سو کردن دیدگاه ها و اعلام مواضع از یک سو و جلب توجه افراد به یک موقعیت، از طریق بالا بردن صدا، می تواند عامل تاثیرگذار در استفاده از صلوات باشد.
    کلید واژگان: صلوات, کنش گفتار, عبارات دینی حوزه شفاهی}
    Seyed Ali Asghar Soltani *, Mahdi Moqaddasinia, Hossein Taktabar Firouzjaee
    Salawāt upon the Prophet Mohammad and his family is a phrase frequently expressed or heard by Muslims in their daily life. Primarily, salawāt is communicated to admire the Prophet and his family; however, it has secondary pragmatic functions in Muslims’ daily communications and oral speeches. The main question this paper addresses to is what communicative functions salawāt plays in the social interactions of Iranian and Iraqi Shiite Muslims’ and if there is any difference in the functions of salawāt among these two communities. This research is done in the context of linguistic pragmatics and specifically John Searle’s speech acts theory. The research shows that in addition to its locutionary function, salawāt has illocutionary functions, such as directive, expressive, commissive, and declarative, as well. It also shows that the goal behind the directive usage of salawāt is indirectness. In the case of expressive function, the goal is foregrounding emotions. As for commissive function, salawāt helps to sanctify the commitment. In the declarative speech act of salawāt, the purpose is manufacturing consent and drawing attentions.
    Keywords: salaw?t, Speech Act, religious expressions, oral genre}
  • طاهره ایشانی، معصومه نعمتی قزوینی
    نظریه کنش گفتار یکی از رویکردهایی است که در حوزه تحلیل گفتمان مطرح شده است. این نظریه در آغاز توسط آستین مطرح شد و سپس به کوشش جان سرل توسعه و تکامل یافت. سرل کنش های گفتاری را به پنج دسته اظهاری، اعلامی، عاطفی، ترغیبی و تعهدی تقسیم بندی نمود. مقاله حاضر براساس نظریه کنش گفتار سرل، خطبه حضرت زینب سلام الله علی ها را در کوفه بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که کنش های اظهاری، عاطفی و ترغیبی به ترتیب بیشترین کاربرد را در این خطبه داشته و در مقابل کنش های اعلامی و تعهدی به هیچ وجه به کار نرفته است. تطابق بافت موقعیتی خطبه با انواع کنش های به کار رفته در متن و بسامد آن ها، نشان از قدرت بالای مخاطب شناسی و درک عمیق آن حضرت از بافت موقعیتی است. روش استفاده شده در این بررسی، تحلیل محتوا (یا گفتمان) است و واحد تحلیل، مضمون در نظر گرفته شده است.
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, کنش گفتار, جان سرل, حضرت زینب سلام الله علیها, خطبه کوفه}
  • سید عبدالمجید طباطبایی لطفی*، طاهره قاسمی
    این مقاله با این فرض که کنش گفتاری، ارتباط کلامی صرفا رد و بدل کردن جملات نیست؛ بلکه وقتی صحبت می کنیم در واقع فعلی را نیز به انجام می رسانیم؛ اظهارات زبانی را ذیل چهار عنوان از کنش های گفتاری طبقه بندی می کند که عبارتنداز: گزاره های بیان گشایانه، اخباری، اخلاقی و انشائی. اظهارات اخباری صدق و کذب پذیرند، ولی اظهارات انشائی، اخلاقی و بیان گشایانه صدق و کذب پذیر نیستند، بلکه متناسب یا نامتناسب اند. اگر اظهار انشائی طبق شرایط و قواعد لازم برای انجام یک فعل و تحقق یک انشا صورت گیرد، متناسب و تام است و در غیر این صورت نامتناسب و ناقص است. از آنجا که جلوه هایی از سبک زندگی امام علی در خطبه هایی که از ایشان به دست ما رسیده است منعکس است، این مقاله تلاش دارد بخشی از این جلوه ها را از طریق بکارگیری نظریه کنش های گفتاری «آستین» استخراج کند.
    کلید واژگان: کنش گفتار, تحلیل گفتمان, سبک زندگی, اهل بیت}
    Seyyed Abdulmajid Tabatabaee Lotfi*, Tahereh Qasemi
    This paper examines a number of the sermons of Nahj ul-Balagha based on the speech act theory. The importance of this paper is analysis of the conduct of the Household of the Prophet(‘a) from a viewpoint which may not be well known enough. According to speech-act theory, speech itself is also a form of behavior and for the realization of the Islamic way of life, this action should be considered too. This article assumes that the speech-act, or verbal communication, is not just an exchange of sentences. When we speak we are also performing an action. Utterances can be classified into the following four categories: phatic utterance, constative utterance, ethical utterance, and performative utterance. Constative utterances are either true or false. However, performative utterances, ethical utterances, and phatic utterances are not true or false. They are either appropriate or inappropriate. If a performative utterance is in compliance with the necessary conditions and rules to carry out an action, it will be appropriate and complete; otherwise, it will be inappropriate and incomplete. First, the article has a literature review concerning: discourse analysis, speech act theory, phatic utterance, constative utterance, ethical utterance, and performative utterance. Furthermore, expositive (or assertive), verdictives (or directives), commisive, behabitives (expressives), exercitive(declaratives) have been clarified. Next, a brief review of some research carried out based on the speech-act theory in religious texts has been presented. Finally, a number of the sermons of Nahj ul-Balagha have been analyzed based on the speech-act theory. As a result, it becomes clear that manifestations of Imam Ali’s(‘a) lifestyle are reflected in his sermons. This article attempts to extract some of these manifestations by applying the Austin's speech-act theory. That which relates this theory to the concept of lifestyle is that according to the speech act theory, verbal communication is not just the exchange of sentences. When we talk we are also doing an action. Therefore, studying the words of the Imam(‘a) in his sermons is actually a study of the actions he has carried out by way of speech.
    Keywords: speech, act theory, discourse analysis, lifestyle, the Household of the Prophet(a)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال