به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کیفیت علم الهی به غیر » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کیفیت علم الهی به غیر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی نجیبی
    نوشتار پیش روی، در صدد تبیین کیفیت علم الهی به مخلوقات است، که مورد اختلاف عالمان اسلام اعم از متکلمان و فلاسفه است. و در این راستا به تبیین نظریه مشاء به ویژه ابن سینا در این باره، و سپس اشکالاتی که از سوی محقق طوسی بر آن وارد شده است، می پردازد، و در ادامه با بیان پاسخ های محقق لاهیجی به محقق طوسی در دفاع از ابن سینا با رویکردی انتقادی پاسخ های محقق لاهیجی را ارزیابی می کند، و اثبات می کند که لازمه نظریه ابن سینا در کیفیت علم به مخلوقات، خالی شدن ذات الهی از علم تفصیلی به مخلوقات، اتصاف ذات الهی به صفات زائد حقیقی، و نیز اتصاف ذات به قبول انفعالی و پذیرش از غیر می شود، که خود ابن سینا و محقق لاهیجی نیز آن را امری محال می دانند. پوشیده نیست که نوشتار حاضر در صدد بیان پاسخ های بنایی است؛ وگرنه مبنای ابن سینا و پیرو او محقق لاهیجی و نیز مبنای محقق طوسی مورد اشکال است، که در لابلای نقد و بررسی ها، به پاسخ های مبنایی نیز اشاراتی شده است.
    کلید واژگان: ابن سینا, شیخ اشراق, محقق طوسی, محقق لاهیجی, کیفیت علم الهی به غیر}
    Mahdi Najibi
    The present article aims to explain the quality of Divine knowledge of creatures which is the matter of controversy among Muslim scholars including theologians and philosophers and in this regard, explains the theory of peripatetics and Avicenna in particular about the problem and then the critiques posed by al-Tousi of it and as fallows, expressing Muhaqiq al-Lahiji's responds to Muhaqiq al-Tousi in support of Avicenna, examines al-Lahiji's responds with a critical approach and proves that Avicenna’s theory of the quality of Divine knowledge of creatures necessitates Divine Essence's lacking detailed knowledge of creatures, ascription of real additional attributes to Divine Essence and also ascription of passive reception and receiving from the other to the Essence which are regarded as impossible by Avicenna and Muhaqiq al-Lahiji themselves. Obviously, the present article aims to estate the responds ignoring their bases, otherwise Avicenna’s basis and also his follower's (al-Lahiji) basis and Muhaqiq al-Tousi's basis need to be criticized so the basal critiques are alluded to amidst the critiques and studies.
    Keywords: Avecinna (Ibn Sina), Sheikh al Ishraq, Muhaqiq al Tousi, Muhaqiq al Lahiji, quality of Divine knowledge of the other}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال