جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "یمانی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «یمانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
«وحی» یکی از اساسی ترین واژگان دین است که از جمله مبانی صدوری دو علم تفسیر و کلام است. در این میان، افراد و جریانات انحرافی، نظیر جریان احمد الحسن، سعی در تغییر ماهیت وحی دارند، تا بتوانند «ادعای نبوت» خویش (پیامبری) را اثبات کنند؛ در پژوهش حاضر تلاش شده است دیدگاه مدعی یمانی درباره وحی و در مورد آیه «خاتم النبیین» مورد ارزیابی قرار گیرد و با استفاده از روش انتقادی- تحلیلی، به استحکام مبانی مسلم دینی و معرفت بخشی قشرهای مختلف جامعه پرداخته شود. مدعی یمانی بر این باور است که «نبی » با ملکوت آسمآن ها ارتباط و از غیب خبر دارد و حال آن که دانستن غیب برای هر پیامبری لازم است ولی کافی نیست؛ چنان که اشخاص بلند مرتبه ای نظیر حضرت صدیقه طاهره و ائمه هدی؟عهم؟ از اخبار غیبی اطلاع داشتند؛ لکن نبی و پیامبر نبودند. همچنین با تصرف در معنای «خاتم النبیین» و اکتسابی دانستن مقام نبوت، زمینه ادعای پیامبری خویش را فراهم کرده است.کلید واژگان: وحی, نبی, نبوت, خاتمیت, یمانی, احمدالحسن“Revelation” is one of the most fundamental concepts of religion and is among the emanative principles in the fields of exegetic interpretation (Tafsir) and Islamic theology (Kalam). Meanwhile, individuals and deviant movements, such as the Ahmed Al-Hassan movement, seek to adjust the nature of revelation to approve their claim of prophethood. This research works towards the evaluation of the Yamani claimant’s perspective on revelation and the verse “Seal of the Prophets.” Using critical-analytical method, it addresses the robustness of definite religious foundations and enlightenment of various classes of society. The Yamani claimant believes that the "prophet” is connected to the angelic world and is aware of the Invisible. While being aware of the Invisible is crucial for any prophet, yet it is not sufficient on its own. Prominent figures such as Fatimah al-Zahra and the Imams (peace be upon them) acknowledged their knowledge of hidden matters, and yet they were not prophets. Furthermore, He has adjusted the groundwork to support his claim to prophecy by redefining the concept of "Seal of the Prophets" and considering the status of prophecy as something achievable.Keywords: Revelation, Prophet, Prophethood, Seal Of Prophethood, Yamani, Ahmad Al-Hassan
-
مدعیان معاصر مهدویت، خواب را راه ارتباط با ایمه اطهار؟عهم؟ و کسب علم از ایشان معرفی کرده و از ادله اثبات ادعاهای غیرقابل اثبات خود می شمارند و مخاطبان خود را به خواب باوری می خوانند و گاهی با ارایه فرامینی آنان را به ورطه رویاپروری می کشانند تا علاوه بر جذب موعودباوران، مصونیت و نفوذ کلام در مخاطب را به چنگ آورند. این نوشتار بر پایه روش توصیفی _ تحلیلی و بهره گیری از منابع کتابخانه ای، جایگاه خواب در میان متمهدیان فعال معاصر را بیان می کند و روشن می سازد که خواب گرایی از ابداعات یا ویژگی های فرقه خاصی نیست و گروهک های بسیاری در دست یابی به اهداف خود آن را به کار بسته اند؛ سپس از نقش خواب در گرایش به آنان پرده بر می دارد و در پایان علاوه بر تبیین هدف خواب گرایان از ترویج خواب باوری، با نگاهی انتقادی، استنادات آنان را به چالش کشیده و حجیت خواب در گرایش به ایشان را همراه با بیان تناقضات بررسی می کند.
کلید واژگان: خواب گرایی, رویاباوری, مدعیان مهدویت, بابیت, یمانی, شیخیهThe contemporary claimants of Mahdaviat introduce sleep as a way to communicate with the imams of purification and to gain knowledge from them, And they invite their audience to believe in dreams, and sometimes by presenting commands, they lead them to dream, in order to gain the immunity and influence of words in the audience in addition to attracting the believers.
Based on the descriptive-analytical method and the use of library resources, this article explains the position of sleep among contemporary active claimants and makes it clear that sleepism is not an innovation or characteristic of a particular sect and many groups have used it to achieve their goals. Then, it reveals the role of sleep in the tendency towards them and in the end, in addition to explaining the goal of the dreamers to promote the belief in dreams, with a critical view, he challenges their citations and examines the validity of the dream in the tendency to them along with stating the contradictions.Keywords: Dream orientation, dream belief, claimants of Mahdaviat, Babiat, Yamani, Sheikhiyeh -
احمدالحسن، اهل بصره و دانش آموختهی حوزهی علمیهی نجف اشرف در سال 1423 ق/2002 م مدعی نیابت و فرزندی امامزمان عج شد و خود را یمانی موعود دانست که وظیفه دارد حوزههای علمیه را از بیتوجهی به قرآن کریم برحذر دارد و حکومت اسلامی بر پا کند. یاران احمدالحسن با استناد نادرست به احادیث مهدویت و با تحریف و فریبکاری، توانستهاند پیروانی برای او جذب کنند. اساس دعوت آنها روایتی از پیامبر است که اشاره به وجود دوازده مهدی بعد از دوازده امام دارد و احمدالحسن ادعا میکند: اولین مهدی از آن دوازده نفر است در حالی که در روایات شیعه دوازده مهدی، همان دوازده امام هستند.در این مقاله به بررسی این روایت و بعضی از قراین آن پرداختهایم و بر استناد احمدالحسن به این روایت خط بطلان کشید شده است.
کلید واژگان: دجال, فهم حدیث, مدعیان دروغین, مهدویت, مهدی موعود, یمانیAhmad al-Hassan, a native of Basra and a graduate of the seminary of Najaf Ashraf in 1423 AH / 2002, claimed to be the viceroy and son of Imam al- Zaman and considered himself a promised Yamani, who has a duty to warn seminaries from ignoring the Holy Quran and forming the Islamic government. Ahmad al-Hassan’s companions have been able to attract followers for him by incorrectly quoting the hadiths of Mahdism and by distorting them. The basis of their invitation is a narration from the Prophet which refers to the existence of the twelve Mahdis after the twelve Imams (Peace Be Upon Them); and Ahmad al-Hassan claims that he is the first Mahdi out of the twelve, while in the Shiite narrations the twelve Mahdis are the twelve Imams (Peace Be Upon Them). In this article, we have examined this narration and some of its evidences, and we have invalidated Ahmad al-Hassan claims about this narration.
Keywords: Antichrist (Dajjal), Mahdism, Promised Mahdi, False Claimants, Yameni, Understanding Hadith -
اندیشه سترگ مهدویت در طول تاریخ همواره مورد هجمه های جریان های انحرافی و دروغین قرار گرفته است.برخی از آنان با طرح آموزه هایی مانند «مهدی اول» « مهدی قبل از ظهور» «تعدد مهدیین» بستری را جهت جایگزینی خود به جای مهدی موعود ایجاد کرده اند تا حدی که کارکردهای عصر ظهور و امام مهدی4 را به نام خود مصادره کرده اند. سید محمد بن فلاح موسس فرقه مشعشعیان و احمد اسماعیل بصری موسس گروهک یمانی از جمله مدعیانی هستند که با طرح تعدد مهدیین و معرفی خود به عنوان اولین مهدی در صدد مصادره آموزهای مهدویت به نفع خود بوده اند.
نوشتار پیش رو که به روش توصیفی –تحلیلی انتقادی سامان یافته است ضمن تبیین دیدگاه این دو فرقه و پیشینه شناسی آن ، استنادات این دو فرقه را مورد واکاوی قرار داده است. فهم اشتباه از واژه مهدی، استفاده از روایت های جعلی و متون غیر معتبر مانند الهدایه الکبری و الفتن ابن حماد، استفاده از تاویل های بدون دلیل از مهمترین ادله واهی آنان است.کلید واژگان: مهدویت, محمد بن فلاح, مشعشعیان, احمد اسماعیل بصری, یمانی, تعدد مهدیThroughout history, the great idea of Mahdism has always been attacked by the deviant and false movements. Some of them have created a ground to mispresent themselves as the promised Mahdi (A.S) by presenting teachings such as “the first Mahdi” and “Mahdi before appearance”, and “the severalty of Mahdi(s) to the extent that they have confiscated the functions of the Appearance era and Imam Mahdi in their own name. Seyyed Muhammad ibn Fallah, the founder of the Musha'sha'iyyah sect, and Ahmad Ismail Basri, the founder of Yamani group, are among the claimants who have sought to confiscate the Mahdism teachings in their own favor by claiming the severalty of Mahdi(s) and introducing themselves as the first Mahdi.
The following article, organized in a descriptive-analytic-critical manner, has investigated the documents these two sects have presented while explaining the viewpoint of these two sects and their background. The misunderstanding of the word “Mahdi”, the use of fake narrations and invalid texts such as “al-Hedayat al-Kobra”, and “al-Fitan ibn Hemmad”, and the use of unreasonable interpretations are amongst the most important proofs of their falsity.Keywords: Mahdism, Muhammad ibn Fallah, Musha'sha'iyyah, Ahmad Ismail Basri, Yamani, the severalty of Madi(s) -
ظهور فتنه های گوناگون و مدعیان دروغین در دوران غیبت، شناسایی مهدی حقیقی را به مراتب از هر دوره دیگری دشوارترساخته است. از این رو، معیارهای شناسایی امام زمان، هنگام ظهور از مهم ترین مباحث مهدویت است.
در روایات، پنج نشانه یمانی، سفیانی، قتل نفس زکیه، خسف بیدا و صیحه آسمانی، از علایم ظهور مهدی عنوان شده اند. از این میان، از سه نشانه اول، به دلیل این که قابلیت تطبیق بر مصادیق متعدد دارند، نمی توان به آسانی برای شناسایی امام مهدی استفاده کرد؛ اما از آن جا که خسف بیدا و صیحه آسمانی وقایعی معجزه آسا و منحصر به فرد به نظر می رسند؛ تشخیص آن ها آسان است. مبنای این مقاله، شناسایی نشانه های مهدی حقیقی از مدعیان دروغین است. لذا معیاری را جست و جو کرده ایم که ما را برای رسیدن به این هدف یاری می رساند. خسف بیدا اگر چه نشانه ای اعجاز گونه است؛ واقعه ای نیست که ما را به سوی شخص مهدی حقیقی راهنمایی کند؛ اما چون از صیحه آسمانی در روایات به عنوان ندایی یاد شده که مهدی را با نام و مشخصات به همه مردم معرفی می کند؛ این نشانه می تواند نشانه اختصاصی برای شناسایی امام عصر تلقی گردد. ما در تحقیق حاضر، موضوع مورد نظر را به دو روش عقلی و نقلی، تحلیل و بررسی کرده است.
کلید واژگان: مهدویت, نشانه های ظهور, مدعیان, ندای آسمانی, خسف بیدا, سفیانی, یمانیThe emergence of various disturbances and false claimants at the Occultation period has made it far more difficult than any other periods to identify the true Mahdi (A. S). Therefore، the criteria for recognizing the Imam of the Time (A. S) at the time of Appearance are one of the important Messianic topics. In traditions، the five indications of “Yamāni”، “Sofiyāni”، “manslaughter of the pure soul”، “Khasf Baydā” (the submerged desert)، and “the celestial shout” are among the signs of Appearance of Mahdi. Of these signs، because the first three signs can be compared to multiple instances، they cannot be easily used to identify Imam Mahdi (A. S). However، since Khasf Baydā and the celestial shout seem to be miraculous and unique events، it is a lot easier to recognize them. The basis of the current paper is identifying the signs of the true Imam Mahdi (A. S) from the false claimants; therefore، we have searched for a criterion، which helps us to achieve this goal. Although Khasf Baydā is a miraculous sign، it is not an event، which leads us to the true Imam Mahdi (A. S). But because the celestial shout is mentioned in the traditions as a shout which introduces Imam Mahdi (A. S) with his name and details to all people، this sign can be inferred as an exclusive sign to the identification of Imam of the Time (A. S). In the present paper، we investigate and analyze this issue using intellectual and traditional methods.Keywords: Messianism, the signs of Appearance, the claimants, the celestial shout, Khasf Baydā, Sofiyāni, Yamāni -
نوشتار پیش رو با عنوان بررسی تطبیقی روایات یمانی از منظر فریقین، در صدد پژوهش و پاسخ این سوال است که یمانی در روایات چگونه تصویر شده و موارد مشترک و مفترقات روایات فریقین درخصوص یمانی کدام است؟ این مقال به شیوه کتابخانه ای، اهم مباحث روایات را به صورت تطبیقی بررسی نموده و تصویر روشنی از یمانی را ارائه کرده و به این نتیجه رسیده است که روایات فریقین درخصوص یمانی در مواردی مانند نام یمانی، حتمیت قیام، هدایتگری پرچم یمانی، مکان قیام، اقدامات و فتوحات یمانی، قریب به هم بوده و تفاوت محتوایی چندانی ندارد، اما محتوای روایات فریقین در القاب یمانی، زمان قیام و فرجام شخص یمانی و حرکت او متفاوت اند.
کلید واژگان: یمانی, قحطانی, منصور یمانی, ظهور, نشانه های حتمی, آخرالزمان, امام مهدی (ع)This article is an attempt to study and answer the question how the Yamani mentioned in the traditions is described and what are the similarities and differences between the traditions of the two schools in regard of the Yamani. This research which is a library research discusses the most important questions of the traditions comparatively and gives a clear picture of the Yamani and concludes that the traditions of the two schools concerning Yamani are in some cases similar، such as the name of the Yamani، the inevitability of the rising، the guidance of the banner of the Yamani، the place of the uprising، the actions and the conquests of the Yamani. However، the content of the traditions of the two schools، the time of the uprising، the ending of the person of the Yamani and his movement are different.Keywords: Yamani, Qahtani, Mansur Yam?ni, Appearance, Inevitable Signs, Imam Mahdi -
استعمار برای سلطه بر کشورهای اسلامی از روش های متعدد بهره می جوید؛ گاهی با حضور فیزیکی و گاهی از طریق سوء استفاده از باورهای اعتقادی مردم همان کشور؛ همانند اینکه در عراق از اعتقاد مردم به مهدویت استفاده کرد و فردی به نام احمد الحسن را به میدان فرستاد تا ادعا کند یمانی است. در این مقاله، پس از بررسی روایاتی که درباره یمانی وارد شده، و نیز مرور ادعاها و اعتقادات احمد الحسن، تناقضات ادعاها و اعتقادات او با روایات بیان شده و ایرادات اساسی این حرکت، تبیین شده است. در پایان، بر اساس روایات، بهترین راه سعادت در زمان غیبت، مراجعه به علمای ربانی معرفی شده است.
کلید واژگان: یمانی, احمد الحسن, استعمار, بعثی, علائمthe colonialism takes benefits from different ways for its dominance over the Islamic countries. Sometimes with its physical presence and sometimes with misusing the beliefs of the people of the very country; for example, in Iraq, the colonialism, took benefits from the people’s belief in Mahdaviyyat. And made false Yamani by bringing in a person called Ahmad al-Hasan. In this article, after having an investigation on traditions about Yamani and after reviewing the claims and the beliefs of Ahmad al-Hasan; we have shown the contradictions in his claims and beliefs with the traditions. And the basic faults in this movement are given. At the end, based on the traditions, the best way to the felicity is introduced by referring to the divine sage.Keywords: Yamani, Ahmad al Hasani, Colonialism, Basi, Signs
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.