جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "affection" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «affection» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
آموزه های دینی برای تغییرپذیری اخلاق اصالت قایل است. بعثت پیامبران نیز در راستای ایجاد تغییرات در رفتار و اعمال افراد بوده است. عواطف، عامل اصلی تغییراتی است که در جنبه روحانی فرد اتفاق می افتد. این محرک اعمال، براثر باورها و اعتقادات افراد که مبتنی بر شناخت است، عمل می کند. عواملی از جمله معرفت، جهان بینی، محیط اجتماعی، خانواده و اراده بر عواطف اثر گذارده و در روند تربیتی افراد مشهود می گردد. اگر این شناخت ها در مسیر دینداری فرد صورت گیرد، موجب عمل به دستورات و احکام الهی می گردد. همچنین هرگاه انسان به فرامین الهی گردن بنهد، خداوند بینشی به او عطا می کند که عواطفش را در مسیر بهتری بکار برد. تاثیر متقابل عواطف و اعمال عبادی را می توان در مولفه های چون زهد و تقوا، احساس پشیمانی، دعا، جهاد، صبر و نماز، زیارت کردن و تزکیه نفس مشاهده کرد. این مقاله با تمرکز بر تفاسیر مختلف به بررسی آیاتی که بیانگر جنبه عاطفی انسان اند، می پردازد. تاثیر تربیتی، رابطه متقابل عواطف و اعمال عبادی را در آموزه های دینی بیان می کند. عواطف در صورتی که با شناخت و آگاهی شکوفا شوند، باعث بهتر عمل کردن به فرامین الهی می شوند. اطاعت از دستورات خداوند و انجام اعمال عبادی هم بر عواطف تاثیر گذاشته و موجب شکوفایی آنها می گردد. نتیجه اینکه این تاثیرات متقابل موجب تربیت صحیح انسان می گردد.
کلید واژگان: عاطفه, اعمال عبادی, تربیت, قرآن, آموزه های دینیReligious teachings give importance to the changeability of ethics. The mission of the prophets was also aimed at making changes in people's behavior and actions. Emotions are the main factor in the changes that happen in the spiritual aspect of a person. This motivation of actions acts as a result of people's beliefs and convictions, which are based on knowledge. Factors such as knowledge, worldview, social environment, family and will affect emotions and are evident in the educational process of people. If these cognitions take place in the path of a person's religiosity, it will lead to the implementation of divine commands and decrees. Also, whenever a person obeys the divine orders, God gives him the insight to use his emotions in a better way.The mutual influence of emotions and acts of worship can be seen in components such as asceticism and piety, feeling remorse, prayer, jihad, patience and prayer, pilgrimage and self-cultivation. Focusing on different interpretations, this article examines the verses that express the emotional side of humans. The educational effect expresses the mutual relationship between emotions and acts of worship in religious teachings. Emotions, if they flourish with knowledge and awareness, make them act better on God's commands. Obedience to God's commands and performing acts of worship also affect emotions and make them flourish. The result is that these mutual influences lead to the correct education of human beings.
Keywords: Affection, acts of worship, education, Quran, Religious Teachings -
هدف پژوهش حاضر شناساندن نقش هیجان های عشق و نفرت در انگیزش اخلاقی است. در این تحقیق با روشی تحلیلی و عقلی به سراغ روایات و آیات قرآن کریم رفتیم ، همچنین در کتب دیگر اخلاقی و روانشناسی جست و جو کرده و مطالبی را در ارتباط با این موضوع گردآوری نمودیم. یافته های پژوهش نشان داد که شناخت برای ایجاد انگیزش اخلاقی کافی نمی باشد و به هیجاناتی نظیر حب و بغض هم نیاز است. این مطلب به خوبی از آیات قرآن کریم و روایات استفاده می شود اما حب و بغض برای اینکه انگیزش اخلاقی را ایجاد کنند باید دارای شرایطی باشند که از آن جمله ضرورت همراهی آنها با یکدیگر و تعلق آنها به متعلقاتشان به خاطر خدا می باشد. در پایان هم آثار حب و بغض بیان شد که از آن جمله اطاعت از خدا و رضای به قضای او و انس والفت با وی می باشد.
کلید واژگان: حب, بغض, انگیزش اخلاقی, عشق, نفرتThe purpose of this study is to identify the role of love and hatred emotions as the two sensual characteristics of human beings in moral motivation. Love means the gentleness of the human soul with something, and as a result, being attracted to it, and hatred means that the human soul is not gentle with something, and as a result, abhorring it. Moral motivation is the force that drives us to moral behavior. In this research, with analytical and rational method, the narrations and verses of the Holy Quran as well as moral and psychological books have been searched and materials related to this subject have been collected. Findings showed that cognition is not enough to create moral motivation, rather, emotions such as affection and abhorrence are needed, and however, love and hatred in order to create moral motivation must have circumstances such as the necessity of the two accompanying each other and their attachments to anything for the sake of God. In the end, the effects of love and hatred were expressed, including obedience to God, satisfaction with His judgment, and friendship with Him
Keywords: affection, Abhorrence, moral motivation, love, Hatred -
در کلیه نظام های حقوقی، حقوق معنوی کودک سازوکاری حمایتی بهشمار می رود که درعین قوام بخشی به شخصیت کودک، تضمین کننده برخی از حقوق مادی وی نیز خواهد بود. در نظام حقوقی اسلام نیز حقوق متعددی برای کودکان در نظر گرفته شده که بخش اعظم آن بر پایه الگوی رفتاری ائمه معصوم (علیهمالسلام) قابل تصور است. از آن جمله می توان به سیره رضوی اشاره کرد. با توجه به عدم تصریح سیره رضوی به حقوق معنوی کودک، چگونه می توان از آموزه های امام رضا (علیهالسلام) حقوق معنوی کودک را احصاء کرد؟ و رویکرد نظام حقوقی ایران در این باره چیست؟ واکاوی آموزه های رضوی در نحوه نام گذاری، تاکید بر وضوح نسب و تابعیت کودک بهروشنی بیانگر مصادیقی از حقوق معنوی کودک است که امروزه از آن بهعنوان «حق بر هویت» یاد می شود. همچنین از راهکارهای رفتاری ایشان در برخورد با کودکان بهخوبی می توان به شناسایی حق بر محبت بهعنوان یکی دیگر از حقوق معنوی کودک اشاره داشت. درخصوص چیستی این حق در نظام حقوقی ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تبعیت از اصل4 قانون اساسی، مبنای نوینی از این حقوق مبتنی بر موازین اسلامی شکل گرفته است. بی شک، حقوق معنوی کودک ساختار جامعی مبتنی بر حقوق مختلف در ابعاد آموزشی، عاطفی و اجتماعی است که در این مقاله تنها به مصادیقی از آن پرداخته شده و مبانی قابل احصاء از آموزه های رضوی، نظام حقوقی ایران و برخی از کنوانسیون های بین الملل به جهت لزوم الحاق ایران به آن ها به روش تحلیلی توصیفی مورد مداقه قرار گرفته است.
کلید واژگان: حقوق معنوی, هویت, نسب, تابعیت, محبتIn all legal systems, the Children's Spiritual Rightsis a supportive mechanism that, while consolidating the child's personality, also guarantees some of his or her material rights. There are many rights for children in the Islamic legal system, most of which are conceivable based on the behavior pattern of the infallible Imams. One of them is the Raḍavī’s tradition. How can one infer from Imam Reza's teachings about the spiritual rights of the child, due to the lack of clarity of the child's spiritual rights in the Raḍavī’s tradition? In addition, what is the approach of the Iranian legal system in this regard? The analysis of Raḍavī’s teachings on naming, the emphasis on the child's kinship and nationality clearly illustrates some instances of the child's spiritual rights that are nowadays referred to as "rights to identity". Also, his behavioral approaches to dealing with children can well identify the right to love as another child's spiritual right. On the nature of this right in the Iranian legal system, following the victory of the Islamic Revolution in accordance with the fourth principle of the Constitution, a new basis has been formed for these rights based on Islamic standards. Undoubtedly, children's spiritual rights are a comprehensive structure based on various rights in the educational, emotional, and social dimensions, which only the examples of it are discussed in this article; and the inferred principles of Raḍavī’s doctrine, the Iranian legal system, and some international conventions have been studied in a descriptive-analytical manner to necessitate Iran's accession to them.
Keywords: Spiritual rights, Identity, Kinship, Citizenship, affection -
ملاصدرا با قایل شدن به دو قوه عقل نظری و عقل عملی برای نفس، سعادت حقیقی انسان را در گرو کمال آن دو قوه معرفی میکند. ایشان با محور قرار دادن اصل وجود میخواهد ارتباط انسان را با خویشتن، جهان و خدا، بهگونهای تبیین نماید تا سعادت او و کمالش تامین شود. از نظر ایشان، نفس معرفتیافته وقتی به ذات حقیقی خود برمی گردد، به بهجت و سروری وصفناپذیر می رسد که عبادت برای او صدور فعل آزادی و حریت از مشتهیات و تمنیات بدن بوده و این همان سعه وجودی در حکمت متعالیه است. نگاه ظاهرگرایانه به مفهوم عبادت و دور شدن از وجه تربیتی و انسانسازی دین یعنی عقلانیت و معرفت، میتواند ریشه بحران انسانیت و سقوط آن به مرتبه حیوانیت باشد. در این پژوهش که از نوع کتابخانهای بوده، رابطه بین معرفت و عبادت از نظر ملاصدرا بررسی و تحلیل شده و میزان هماهنگی دیدگاه ایشان با آیات قرآنی ارزیابی گردیده است. با تبیین این رابطه عامل پیونددهنده عقل و دین یعنی مسئله سعادت و شناسایی عوامل موثر در تکامل نفس روشن میشود. با بررسی انجام شده در این پژوهش، این نتایج حاصل شد که معرفت و حکمت راهیابی به ملکوت و عالم حقایق موجودات و حیات حقیقی انسان یعنی حیات معقول است. مسیر نفس به این حیات، کسب فضیلت عدالت، از طریق اعتدال در قوای بدنی و حسی است که این جز با بندگی و عبادت میسر نیست؛ یعنی تزکیه بستر تفکر بوده و عبادت بهترین ابزار برای تزکیه است. بر این مبنا، انسان عالم و عابد به سعادت حقیقی نایل میگردد.
کلید واژگان: ملاصدرا, عبادت, سعادت, قربMulla Sadra introduces to the two faculties of theoretical intellect and practical reason for the soul, the true happiness of man depends on the perfection of those two powers. By focusing on the principle of existence, he wants to explain the relationship of man to himself, the world and God, in order to secure his happiness and perfection. From their point of view, the self-realized episode returns to its true nature when it comes to Behçet and an indescribable master, whose worship is the issuance of a verb of freedom and freedom from the functions and desires of the body, and this is the existential existential in the Transcendental wisdom. Appearance in the sense of worshiping and moving away from the educational aspect and the humanization of religion, namely, rationality and knowledge, can be the root of the crisis of humanity and its fall to the degree of animality. In this research, which is of a library type, the relationship between knowledge and worship is explicitly analyzed and analyzed and the level of coordination of its view with Quranic verses is evaluated. By explaining this relationship, the linking factor of reason and religion is the issue of prosperity and identifying the factors influencing the development of the soul. A study carried out in this study found that the knowledge and wisdom of seeking a kingdom and the realm of the truths of human beings and the real life of life are reasonable. The path of the soul to this life is to gain the virtue of justice, through moderation in the physical and sensory powers that this part is not possible with bondage and worship, that is, cultivation is the bed of thought and worship is the best tool for cultivation. On this basis, the man of the world and the devotee will achieve true happiness.
Keywords: Mulla Sadra, worship, happiness, affection -
یکی از دلایل امامت امامان دوازدهگانه اهل بیت آیه مودت؛ آیه 23 سوره شوری: قل لا اسالکم علیه اجرا إلا الموده فی القربی و روایات مربوط به آن است. بر اساس این روایات، مقصود از «قربی» در آیه شریفه، امیرالمومنین علی ، فاطمه زهرا و دیگر امامان از ذریه امیرالمومنین هستند.
این مطلب مورد اجماع شیعه امامیه است. شماری از عالمان اهل سنت نیز آن را به ویژه درباره اهل کسا پذیرفته اند. در این آیه شریفه، مودت خویشاوندان پیامبر به منزله اجر رسالت آن حضرت به شمار آمده است. این مطلب گویای آن است که مقام و منزلت معنوی آنان با مقام و منزلت رسالت، محک می خورد. لذا با توجه به این که افضلیت و عصمت از شرایط مهم امامت است، امامت امامان اهل بیت ثابت می شود.
امامت دارای ابعاد ظاهری و باطنی، علمی و عملی، اخلاقی و سیاسی است. از منظر اسلام، مرد بودن یکی از شرایط امامت سیاسی است. لذا عدم اعتقاد به امامت سیاسی فاطمه زهرا، بر دلالت آیه مودت بر امامت اهل بیت خدشه ای وارد نمی سازد. همچنین، اعتقاد به امامت امیرالمومنین در زمان پیامبر و امامت امام حسن در زمان امیرالمومنین - به مقتضای آیه مودت- با اعتقاد به وحدت امام در هر زمان ناسازگار نیست؛ زیرا مقصود از وحدت امام در هر زمان این نیست که دارنده مقام امامت یکی است؛ بلکه مقصود این است که امام علاوه بر داشتن مقام امامت، حق اعمال ولایت و امامت به صورت مستقل داشته باشد. به عبارت دیگر، دو امام در عرض هم، در طول یکدیگر، مانند نبوت و امامت موسی و هارون در یک زمان.کلید واژگان: آیه مودت, اهل بیت, مودت, افضلیت, عصمت, امامتOne of the reasons for the Imamate of the twelve Imams of the Household is the affection verse, verse 23 of the Surah al-Shūrā: Say, I do not ask you any reward for it except love of [my] relatives and the traditions related to it. Based on these traditions, the intended meaning of the Ghorba in the holy verse is Amir al-Muminin Ali (A.S), Fatima al-Zahra (A.S), and the other Imams from Amir al-Muminins descendants. Imami Shiite has agreed on this issue. Some of the Sunni scholars have also accepted it especially about the People of the Cloak. In this holy verse, the kindness for the kinsfolk of the Holy Prophet (PBUH) is considered as the reward for his mission. This issue suggests that their spiritual status is measured by the status of the prophecy. Thus, considering that erudition and infallibility are the important conditions of Imamate, the Imamate of the Imams is proven. Imamate has the inward and outward, scientific and practical, moral and political dimensions. From Islams perspective, being a man is one of the requisites of political Imamate. Thus, not believing the political Imamate of Fatima al-Zahra (A.S) does not do any damage to the implication of the affection verse on the Imamate of the Household. Moreover, believing the Imamate of Amir al-Muminin (A.S) at the time of the holy Prophet (PBUH) and the Imamate of Imam Hasan (A.S) at the time of Amir al-Muminin (A.S)- according to the affection verse, is not incompatible with the unity of Imam at any time; because the purpose of the unity of Imam at any time is not that only one holds the position of Imamate; rather, it means that in addition to having the status of Imamate, Imam has the right to practice vicegerency and Imamate independently. In other words, having two Imams at one time, one follows the other like the prophecy and Imamate of Moses and Aaron at one time.Keywords: the affection verse, the Household, affection, erudition, infallibility, Imamate -
رابطه بین هیجان و شناخت موضوعی است که توجه محققان روان شناسی را در طول تاریخ این رشته به خود جلب کرده است. در حالی که نظریه های قدیم بر مجزا انگاشتن این دو حیطه تاکید کردند، نظریه های جدید شواهد زیاد و گسترده ای در ارتباط تنگاتنگ بین این دو حیطه ارائه کرده اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شناخت و هیجان در قرآن و روان شناسی است. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که آیا از دیدگاه قرآن و روان شناسی بین شناخت و هیجان ارتباط وجود دارد و این ارتباط چگونه است؟ از روش توصیفی تحلیلی برای بررسی متن قرآن و متون روان شناسی استفاده شده و بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش های روان شناسی، هیجان ها و عواطف مختلفی مثل غم، شادی، خشم و اضطراب می تواند بر روی درک، قضاوت، استدلال، توجه، حافظه و تصمیم گیری افراد اثر بگذارد. از طرفی نوع قضاوت و ارزیابی افراد از محرک های محیطی می تواند نوع، شدت و تداوم هیجان را تعیین کند. همچنین از منظر قرآن، شناخت و هیجان رابطه ای دوطرفه و علی بر روی یکدیگر داشته و جهت رفتار را تعیین می کنند. این یافته با نتایج به دست آمده از تحقیقات جدید در روان شناسی مطابقت دارد. تلویحات به دست آمده از نتایج در تفسیر آیات مرتبط با این دو مقوله، خودشناسی و تربیت دینی بحث شده است.کلید واژگان: شناخت, هیجان, عاطفه, قرآن, روان شناسیThe relationship between cognition and emotion is a topic that has drawn psychologists attention throughout the history of psychology. While earlier theories emphasized the distinction between these two areas, new theories have presented wide range of evidence affirming the close relationship between them. The purpose of this study is to review the relationship between cognition and emotion in Quran and Psychology. The main question of this study is on the existence of relation between cognition and emotion and it goes. Using the analytical-descriptive, this research investigated the text of Quran and psychological texts. Based on the results achieved from the psychological studies, feelings and emotions such as grief, happiness, anger and anxiety can affect understanding, judgment, reasoning, attention, memory and decision making of individuals. On the other hand, an individuals evaluation of environmental stimuli can determine the type, intensity and permanence of emotion. Based on the view of the Quran, cognition and emotion have mutual and casual relationship with one another and determine the orientation of behavior. This finding conforms to the new scientific findings on the relationship between cognition and emotion. Implications derived from the results have been discussed in the interpretation of the Quran verses related to the two issues of self-scrutiny and religious upbringing.Keywords: Cognition, Emotion, Affection, Quran, Psychology
-
فصلنامه سراج منیر، پیاپی 26 (بهار 1396)، صص 63 -86در طول تاریخ، محوری ترین موضوعی که انبیای الهی کوشیده اند مردم را به سوی آن سوق دهند، اصل توحید و نفی شرک بوده است. از جمله این تلاش ها، رویکردهای استدلالی و عقلانی حضرت ابراهیم (ع) است که در قرآن کریم منعکس شده است. وی در مواجهه فکری با مشرکان زمان خود برای نفی ربوبیت ستارگان، ماه و... و نیز اثبات توحید ربوبی، از برهان بهره می گیرد. از این برهان، تبیین های مختلفی صورت گرفته است.یکی از این تبیین ها، ارجاع این استدلال به «برهان حدوث» است. این تبیین از سوی متفکرانی مورد انتقاد قرار گرفته است. این پژوهش با روش استنادی تحلیلی استنباطی، ابتدا به تبیین برهان مزبور و نیز انتقادهای وارد بر آن می پردازد و آنگاه این انتقادها را ارزیابی می کند و تبیین جدیدی از آن را با ارجاع مفهوم «افول» به «نقص و فقر ذاتی و وجودی» ارائه کرده است، به گونه ای که از آن انتقادها مصون باشدکلید واژگان: توحید, رب, افول, محبت, برهان محبت, حرکت, امکان, حدوث, فقر, ربوبیتSeraje Monir, Volume:8 Issue: 26, 2017, PP 63 -86Throughout history, the most fundamental issue that the divine prophets have tried to invite people to is the principle of monotheism and denial of polytheism (Shirk). Among these efforts are the rational approaches of the Prophet Ibrahim (AS) reflected in the Holy Quran. He drew on an argument to disapprove the divinity of the stars, moon, and so on and prove the divine monotheism while facing the polytheists of his time. The argument has received a variety of explanations. One of these explanations finds the reference of the argument in the Argument of Temporal Beginning, (Burhān-e Ḥudūth). However, this explanation has been criticized by some scholars. Using a documentary-analytic-inferential method, this research first explains the above argument and the scholar's criticisms and then reviews the criticisms. Finally, it provides a new explanation for the above argument, referring the concept of "decline" to "the essential need and existential poverty" so as to account for the criticismsKeywords: Monotheism, Decline, Affection, the Proof of Affection, Movement, Contingency, Temporal Beginning, Need, Divinity
-
واژه «محبت» یکی از کلیدی ترین واژه های اخلاقی قرآن کریم است. در این مقاله کوشش شده است لایه های معنایی محبت با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس کارکرد انواع سیاق مشخص شود و به این پرسش پاسخ داده شود که حوزه مفهوم محبت در قرآن چیست و شناخت لایه های معنایی چگونه در تبیین مفهوم محبت کمک می کند. این پژوهش با روش تحلیل محتوای آیات قرآن و قرینه های لفظی و حالی موجود در آیه (سیاق و روابط هم نشینی)، لایه های مختلف محبت را تحلیل کرده است. بر اساس قراین لفظی و حالی آیات مرتبط با محبت و توجه به مراتب معنایی آن، روشن می شود که از دیدگاه قرآن اساس آفرینش بر پایه محبت است و محبت رابطه ای دو طرفه بین خدا و بنده است که آغازگر آن خداوند است و انسان ها نیز به فراخور ظرفیت مختلفشان از محبت الهی به صورت های گوناگون بهره مند می شوند. پیامبران بهره بالاتری از این محبت برده اند و مومنان زمانی می توانند محبت الهی را در خود افزایش دهند که دریابند غیر از خداوند معبود دیگری وجود ندارد و روح اخلاص در تمامی اعمال آنان حکم فرما شود و از فرستادگانش تبعیت کنند؛ چون ایشان مظهر اسمای الهی بر زمین اند، در مقابل، خداوند نیز لغزش های احتمالی آنها را می بخشد و آنها را غریق رحمت و مغفرت خویش می کند؛ اما کافرین به علت تعلق خاطر به دنیا و اختصاص ندادن محبت خود به خدا، خویشتن را از هدایت و رحمت الهی دور کرده اند و در دنیا و آخرت خسران زده هستند.کلید واژگان: معناشناسی, سیاق, قراین, هم نشینی, قرآن, محبتThe term mahabbat (=affection) is one of the most important moral terms in the Holy Quran. This article is going to identify the semantic layers of mahabbat through a descriptive-analytic method and based on the use of different types of register, trying to answer this question: what is the conceptual scope of mahabbat in the Holy Quran? How can the recognition of the semantic layers explain such a concept? This research, via analyzing the context of the signs of the Holy Quran as well as the verbal and accessible evidence in the sign (register and the syntagmatic relations), has discussed the analysis of different layers of mahabbat. On the basis of verbal and accessible evidence of the signs relevant to affection as well as paying attention to its semantic ranking, it can be determined that, from the viewpoint of the Quran, the basis of creation is affection and affection is the relationship between God and His servant, the initiator of which is God. Individuals are provided with the divine compassion according to their capacity. The prophets have been more provided with such compassion. The believers can increase the divine compassion within themselves when they realize the fact that there is no idol other than God. Then the sincerity of spirit will govern all their deeds and they adhere to His messengers as they are the representation of divine names on the earth. God forgives their probable wrongdoings and provide them with His own mercy and forgiveness. On the other hand, unbelievers, due to their fixation to the world and not allocating their own affection to God, have drawn themselves off the divine guidance and compassion, as a result of which they are losers in both world and hereafter.Keywords: Semantics, register, Contents, Syntagmatics, Quran, Affection
-
لفظ طوبی در قرآن یک بار به کار رفته است، اما حقیقت طوبی که در کتب روایی و تفسیری صادره از ایمه ی اطهار(ع) به درجات و مراتب گوناگون حقیقی و مصداقی به آن اشاره شده است، به وفور یافت می شود.
مرتبه ی والای طوبی، ولایت خدای سبحان، نبی اکرم؟ص؟، امیرالمومنین(ع) و اولاد ایشان از رحم حضرت فاطمه؟عها؟ است.
طوبی، حقیقت ایمان است که در قالب محبت و ولایت توسط خداوند در قلب شیعیان و محبین نهاده شده است. در روایات از دوست داران و شیعیان اهل بیت؟عهم؟ به عنوان مصادیق و مراتب تنزل یافته ی طوبی یاد شده است.
طوبی همان سدرهالمنتهی است که در شب معراج به رسول خدا؟ص؟ نشان داده شد و در احادیث معراج اوصاف آن بیان شده است.کلید واژگان: طوبی, سدره المنتهی, ولایت, شیعه, شجره ی طیبه, محبتThe word felicity has been used once in Quran. But in fact felicity had been used a lot in narrative and commentary books written by Imams in different actual and example and times. In highest rate of felicity are Imams. Felicity is the helm of God, prophet, Imam Ali and his progeny. Felicity is the truth of belief in the shape of affection and helm by God which is internalized in Shiite hearts. In quotations, the fans of Imams are the lower rate of felicity.
Keywords: felicity, helm, Shiite, holy humans, affection -
عرضه عقاید، از سنت های شیعی و مستند به قرآن است. علاوه بر وجود روایاتی درباره عرضه عقاید اصحاب امامان علیهم السلام به محضر ایشان، در زیارات معصومان علیهم السلام نیز به نوعی با گواه گرفتن معصوم بر باورهای زائر، عرضه عقاید، صورت می گیرد. بخش پایانی زیارت آل یاسین نیز دارای چنین محتوایی است. در این نوشتار، بررسی مفاد این بخش از زیارت، با عرضه به قرآن صورت می پذیرد.
کلید واژگان: عرضه عقاید, الوهیت, عبد, حب, اولو الامر, اهل بیت علیهم السلامresenting the Beliefs is one of the shiiat’s customs and is based on the Holly Quran. In addition to having traditions on presenting the beliefs of Imam’s companions to their Excellency’s in visiting the infallibles Imams also, in a way, with taking the Imam as a witness on the beliefs of the visitors, the presenting happens too. The ending part of Al-Yasin Ziyarat has the same content. In this writing we take into the consideration the very part in accordance with the Holly Quran.
Keywords: presenting the beliefs, divinity, the servant (Abd), affection, those in authority, the Household
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.