به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « belief » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «belief» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید عقیل میرفتاحی *

    قرآن به عنوان آخرین و کامل ترین کتاب آسمانی واجد مولفه ها و الگوهای دقیق و جامع فرهنگی برای تربیت و هدایت انسان ها است. این تحقیق، مولفه ها و الگوهای فرهنگی قرآن را مورد احصاء و بررسی قرار داده است. نگارنده از روش تحقیق کتابخانه ای و توصیفی برای تشریح بحث، بهره گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که این مولفه ها در سه حوزه باورها، ارزش ها و رفتار قرار دارد. باورهای اساسی، ایمان به مبدا و معاد، رسالت انبیاء، کتب آسمانی، ملایکه و غیب است. ارزش ها در چهار محور اخلاق، تعلیم و تربیت، عدالت و جهاد قرار دارد و در حوزه رفتار، تکالیف واجب شرعی محوریت دارد. هم چنین الگوهای فرهنگی در منطق قرآنی، پیامبران اولوالعزم (عل) (رسول اکرم(ص)، نوح(ع)، ابراهیم(ع)، موسی(ع) و عیسی(ع)) معرفی شده و وجوه الگوبودن آنان تقریر و تبیین شده است. بی تردید احصاء این مولفه ها و الگوها، ضمن آن که قابلیت های متعدد و خصوصیات منحصر به فرد فرهنگ اسلامی، اصالت و حقیقی بودن، قابلیت تمدن سازی، برتری این فرهنگ بر سایر فرهنگ ها، انطباق آن با همه نیازهای بشری و نیل انسان ها به سعادت واقعی در همه ابعاد را به تصویر می کشد، می تواند به عنوان الگویی اصیل و واقعی به دیگر مکاتب نیز معرفی شود.

    کلید واژگان: مولفه, الگو, فرهنگ, باور, ارزش, رفتار}
    Seyyed Aghil Mirfatahi *

    As the last and most complete divine book, the Qur'an contains precise and comprehensive cultural components and patterns for the education and guidance of humans. This research has analyzed the components and cultural patterns of the Quran. The author has used descriptive and library research methods to explain the discussion.
    The findings indicate that the components are located in the three areas of beliefs, values and behavior; The basic beliefs are faith in the origin and resurrection, the mission of the prophets, the holy books, angels and the unseen; Values are located in the four axes of ethics, education, justice and jihad, and in the field of behavior, obligatory Shariah tasks are centered. Also, the cultural models in the Quranic logic, the first prophets, the Holy Prophet, Noah, Abraham, Moses and Jesus, and the aspects of their role models have been described and explained. Undoubtedly, the calculation of these components and patterns, while the numerous capabilities and unique characteristics of Islamic culture, authenticity and authenticity, the ability to build civilization, the superiority of this culture over other cultures, its adaptation to all human needs and the achievement of human beings to true happiness in all dimensions. depicts, it can be introduced to other schools as an authentic and real model.

    Keywords: component, model, culture, belief, value, behavior}
  • حسن جابری فرد، عبدالحمید فرزانه*، علیرضا مختاری
    ارایه نمونه و الگو نقش اساسی در پندآموزی و سرنوشت انسان داشته و قرآن با یادکردی هنرمندانه از آن بهره برده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی، «ترین ها» بهترین ها و بدترین ها را از دیدگاه قرآن معرفی و گونه شناسی کرده و تاثیر آن بر سبک زندگی اسلامی را بررسیده است. دستاورد پژوهش حاکی از آن است که قرآن در حیطه ها و ابعاد گوناگون، نمونه هایی از بهترین ها و بدترین ها را برشمرده که به سه گونه اعتقادی، اخلاق فردی و اجتماعی قابل تقسیم است. انسان با تامل در مصادیق مثبت و منفی آن افراد و روش ایجاد جاذبه و دافعه قرآن می تواند سبک زندگی خود را ارتقا بخشد.
    کلید واژگان: «بهترین و بدترین های» قرآن, سبک زندگی, باور اعتقادی, اخلاق فردی, اخلاق اجتماعی}
    Hassan Jabri-Fard, Abdul Hamid Farzaneh *, Alireza Mokhtari
    Providing examples and role models has played an essential role in the human's destiny and learning, and the Qur'an has used it with an artistic memorization. This research has introduced and categorized "the best and the worst" from the Qur'an point of view with a descriptive-analytical method and examined its influence on the Islamic lifestyle. The results indicate that the Qur'an has included examples of the best and the worst in various fields and dimensions, which can be divided into three types of belief, individual and social ethics. Humans' lifestyle can be improved by thinking about the positive and negative examples and the method of creating attraction and repulsion in the Qur'an.
    Keywords: The best, the worst of the Qur’an, Lifestyle, Belief, individual ethics, social ethics}
  • حسین کارآمد*، قاسم محمدی
    اصلاح باورهای نادرست یکی از مهم ترین اهداف قرآن کریم است. این کتاب آسمانی برای اصلاح این نوع باورها از الگوی مشخص و متمایزی پیروی می کند. بر این اساس، این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی - توصیفی و به منظور ارایه الگوی اصلاح باورها بر محور قرآن انجام شده است. یافته ها حاکی از آن است که قرآن کریم که برای هدایت و اصلاح بشر نازل شده است، الگویی را ارایه می دهد که بر پایه آن می توان به صورت تدریجی و منطقی دست به تغییر و اصلاح باورها زد. این الگو از ساختار اساسی توجه به ظرفیت های درونی، تبیین، عوامل و زمینه ها و فرایند اصلاح باورها برخوردار است که هریک از آن ها دارای مولفه های گوناگونی است. نخست، با توجه به گرایش های فطری و حقیقت جویی و میل به جاودانگی همراه با گرایش به پرستش، ظرفیت های درونی انسان زنده می گردد. پس از آن، با روش های مختلف استدلال، ملموس سازی، علم آموزی و سیر در آفاق و انفس، می توان زمینه عمل آگاهانه را در انسان فراهم ساخت و به تبیین آن پرداخت. در این میان، عوامل و زمینه هایی چون پیروی کورکورانه، فقدان هویت، شبهه افکنی، حب دنیا و هم نشینان بد، به بشر یادآور می شود. افزون بر این، با توجه به اینکه ایجاد و یا اصلاح باور در طی زمان رخ می دهد، موارد یادشده باید در یک فرایند به اجرا درآید. در این الگو، به ترتیب، وسایل ارتباطی رایج در هر عصر، ابداع نمادها و نهادهای جدید ارتباطی، اسوه سازی، استفاده از منطق و استدلال، اعزام مبلغ، مبارزه با خرافات و مبارزه با جنگ های روانی، مورد استفاده قرار می گیرد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, باور, اصلاح باور, مولفه های اصلاح باور, فرایند اصلاح باور, الگوی اصلاح باور}
    Hossein Karamad *, Ghasem Mohammadi
    Correcting false beliefs is one of the most important goals of the Holy Quran. This celestial book presents a distinct and well-defined model for correcting such beliefs. Accordingly, this research employs an analytical-descriptive approach to present a model for correcting beliefs based on the Holy Quran. The findings of the research indicate that the Quran, which has been revealed for the guidance and rectification of humanity, offers a model through which beliefs can be gradually and logically changed and improved. This model encompasses fundamental structures such as attention to internal capacities, explanation, factors, grounds, and the process of belief correction, each containing various components. First, by considering innate tendencies towards seeking truth, immortality, and inclinations towards worship, human inner capacities are activated. Subsequently, utilizing various methods of argumentation, concretization, education, and exploring horizons and egos, the groundwork for conscious action in humans can be established and elaborated upon. In this context, factors and aspects such as blind obedience, identity crisis, skepticism, attachment to worldly desires, and negative companions are reminded of humanity. Furthermore, since the creation or correction of beliefs takes place over time, the aforementioned aspects must be implemented through a process. In this model, the following steps are used in sequence: utilizing prevalent communication means in each era, creating new symbols and communication institutions, setting examples, employing logic and argumentation, sending preachers, combating superstitions, and engaging in psychological warfare.
    Keywords: The Holy Quran, belief, Belief Correction, Components of Belief Correction, Belief Correction Process, Model for Belief Correction}
  • سید عبدالرحیم حسینی، سید مصطفی ملیحی*

    مبانی و اصول آموزه های اعتقادی به اعتباری سه قسم اند: اول؛ دلیلی که همه مقدمات آن عقلی است، اگر همه مقدمات دلیل عقلی یقینی باشد نتیجه حاصل از آن ها نیز به طور قهری یقینی خواهد بود. دوم؛ دلیلی که همه مقدمات آن نقلی است. فرض نقلی بودن همه مقدمات دلیل براساس تلقی مشهور ناممکن می نماید. سوم؛ دلیلی که  مقدمات آن ترکیبی از عقل و نقل است. بسیاری از ادله باب اعتقادات از قبیل قسم سوم اند آیا ادله نقلی حدیثی مفید یقین اند یا نه؟ پاسخ های ارایه شده برای این سوال مختلف و گوناگون است. نظریه غالب این است که دست یابی به یقین اعتقادی از طریق احادیث و ادله نقلی فرقی با راه عقل و کشفیات عقلانی ندارد لیکن در کیفیت تبیین این قاعده و شرایط آن نظرات مختلف است، مقتضای تحقیق متکلمان متمایل به نصوص دینی این است که ادله نقلیه در مواردی مفید یقین اند، به خصوص در حالتی که نقل توام با شواهد قطعی و یقینی باشد یا نقل متواتری در بین باشد که احتمالات منافی با آن را منتفی سازد. با بررسی به عمل آمده مقاله بر این نظریه تاکید دارد که اصولا تبار و سنخ علم اعتقادی حاصل از نقل و حدیث را نباید منحصر به چارچوب های کلامی و فلسفی مصطلح بدانیم، زیرا وسعت معارف حدیثی و مفاهیمی که در اختیار انسان قرار می دهند بسیار فراتر از ضوابط تدوین شده بشری است.

    کلید واژگان: اعتقاد, حدیث, تواتر, عقل, دلیل, علم اعتقادی}
    Seyyed AbdulRahim Hoseini, Sayyed Mostafa Malihi*

    The foundations and principles of religious teachings are of three types: First; The reason that all its premises are rational, if all the premises of a rational reason are certain, the result of them will also be certain. Second; The reason for which all the premises are anecdotal. It is impossible to assume that all the preliminaries of the reason are anecdotal, according to the famous saying. Third; A reason whose premises are a combination of reason and narration. Many of the reasons for Chapter of Beliefs are similar to the third part. Are the narrations and hadith evidences reliable or not? The answers provided for this question are different. The prevailing theory is that achieving religious certainty through hadiths and narrative evidence is no different from the way of reason and intellectual discoveries, but there are different opinions on the quality of the explanation of this rule and its conditions. The necessity of the research of theologians who are inclined to religious texts is that the narrative evidences are certain in some cases, especially in the case that the narration is accompanied by definite and certain evidence or there is a more frequent narration that excludes the possibility of contradicting it. Based on the research done, the article emphasizes this theory that basically, we should not consider the origin of religious science derived from narrations and hadiths to be exclusive to the theological and philosophical frameworks of the term, because the amount of hadith knowledge and the concepts that they provide to man is far beyond the human standards.

    Keywords: Belief, Hadith, Frequency, Reason, Proof, Belief Knowledge}
  • اسدالله کرد فیروزجایی

    ولایت مداری در تحکیم نظام ولایی نقشی جدی دارد، اما ممکن است در شرایطی مورد ادعای بسیاری از افراد قرار گیرد که درحقیقت این خصوصیت را ندارند؛ ازاین رو، پرسش قابل طرح این است که مدعیان ولایت مداری باید در چه ابعاد و جنبه هایی از ولایت مداری برخوردار باشند تا اطلاق ولایت مداری بر آنان صدق کند؟ فرضیه این است که اگر فردی در ابعاد و جنبه های معرفتی، گرایشی و رفتاری، ولایت مداری را واجد باشد، می توان به او ولایت مدار اطلاق کرد. این مقاله با روش توصیف و تحلیل آیات و روایات مربوط به ابعاد ولایت مداری، به جنبه های معرفتی، گرایشی و رفتاری آن پرداخته و به این نتیجه رسیده که ولایت-مداری دارای ابعاد معرفتی، همچون شناخت ولایت، شناخت دشمنان ولایت و گرایشی، همچون باور و عشق ورزی به ولایت و نیز ابعاد رفتاری، مانند دفاع و اطاعت از ولایت و مانند آن است که به وسیله آن ها می توان ولایت مدار حقیقی را از ولایت مدار ساختگی بازشناسی کرد.

    کلید واژگان: ولایت, ولایت مداری, معرفت, باور, رفتار}
    Asadollah Kurd Firoozjaei

    Axial Guardianship has a serious role in consolidating the guardianship system, but it may be claimed by many people who in fact do not have this characteristic; Therefore, the question that can be raised is, what characteristics should the claimants of following the guardian have in order to be called as followers of the guardian? The hypothesis is that if a person has velayat-orientation in the dimensions and aspects of cognition, attitude and behavior, then he can be called follower of guardian. By describing and analyzing the verses and hadiths related to the following of guardianship, this article deals with its epistemic, tendency and behavioral aspects, And the result is that following of guardianship has cognitive dimensions, such as knowing the guardian, knowing the guardian's enemies, and tendencies, such as trusting and loving the guardian, as well as behavioral dimensions, such as defending and obeying the guardian and the like, through which we can know the true follower of guardian.

    Keywords: guardianship, Axial guardianship, Knowledge, Belief, Behavior}
  • شهرام رهنما*، مسعود بهرامیان
    انسجام اجتماعی در جامعه جزیره العرب پیش از اسلام بر محوریت قبیله،  شخص رییس قبیله، هنجارها و مناسکی که بین افراد قبیله و قبایل دیگر مشترک بود قرار داشت. با ظهور اسلام در مکه، گفتمان قبیله گرایی با رقیب قدرتمندی به نام گفتمان تیوکراسی دینی مواجه گردید و برای مدتی به حاشیه رانده شد. در این سرزمین، عوامل واگرایی در سطح جامعه به حداکثر خود رسیده بود. پیامبر اسلام ص نمی توانست نظام وحیانی را در رویارویی کامل با نظام قبیله ای که سال ها در اعماق وجود فرد عرب ریشه دوانده بود، قرار دهد. فعالیت های پیامبر ص در راستای زدودن واگرایی و تبدیل آن به همگرایی اسلامی بود. این مقاله با رویکردی توصیفی - تحلیلی به طرح این پرسش می پردازد که تعاملات عقیده، قبیله و دشمن  به مثابه روح جمعی در انسجام اجتماعی عصر نبوی چگونه بود. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان می دهد عقیده در مرحله اول و قبیله در قامت امت اسلامی در مرحله دوم و دشمن در مرحله سوم از عوامل انسجام اجتماعی عصر نبوت قرار می گیرند.
    کلید واژگان: انسجام اجتماعی, فلسفه حکومت, پیامبر, عقیده, امت اسلامی, دشمن}
    Shahram Rahnama *, Masud Bahramiian
    Social cohesion in pre-Islamic Arabian society was focused on the tribe, the system, and the person of the tribal leader. With the rise of Islam in Mecca, the tribalism discourse faced a powerful rival called the religious theocracy discourse and was marginalized for some time. In this land, the factors of divergence at the community level had reached their maximum. The Prophet of Islam could not put the Revelatory system in full confrontation with the tribal system which had been rooted in the inner depths of the Arabs for years. The activities of the Prophet (SAW) were aimed at eliminating divergence and turning it into Islamic convergence. With a descriptive-analytical approach, this article raises the question of what were the interactions of belief, tribe, and enemy as a collective spirit in the social cohesion of the Prophet’s era. The results obtained from the research show that belief in the first stage, and tribe as the Islamic community (umma) in the second stage, and enemy in the third stage are among the factors of social cohesion in the Prophet’s time.
    Keywords: Social Cohesion, philosophy of governance, the Prophet, belief, Islamic umma, Enemy}
  • مهدی زمانی*
    این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی مفهوم تقوا در نهج البلاغه می پردازد. تقوا از اصلی ترین مفاهیم نهج البلاغه است. مبنای این تحلیل تفکیک ساحت ها وجودی آدمی به سه ساحت درونی باورها، احساسات و خواست ها و دو ساحت بیرونی کردار و گفتار است. مفهوم تقوا شامل دو مولفه «خوف» و «پرهیز» است که اولی به ساحت احساس و دومی به ساحت اراده تعلق دارد. تقوا در ساحت احساس دارای مراتب ترس از کیفر، دلهره رسیدن به پاداش و نگرانی از نرسیدن به وصال است. در ساحت اراده نیز تقوا شامل مراتب پرهیز از گناه، جلوگیری از زیان و اجتناب از غفلت می گردد. ملاک تفکیک مراتب تقوا در این دو ساحت، نحوه معرفت به خداوند و نسبت انسان با اوست. هر چه مرتبه خداشناسی و انسان شناسی برتر باشد، تقوا در مرتبه بالاتری تحقق می یابد. نکته دیگر تاثیرگذاری دوسویه تقوا در ساحت ها وجودی آدمی است. از سویی تقوای کردار و گفتار محصول و نتیجه باور، احساس و عزم است، ولی از سوی دیگر می تواند در جهت دهی و تقویت باورها، احساسات و خواست ها اثر بخش باشد.
    کلید واژگان: تقوا, نهج البلاغه, ساحت ارادی, ساحت احساسی, باور}
    Mehdi Zamani *
    This study examines the concept of piety in Nahj al-Balaghah with a descriptive-analytical method. Piety is one of the most fundamental notions in the Nahj Albalagha. The analysis, here, is based on the separation of existential domains of human beings into three internal domains of beliefs, emotions, and desires, as well as two external domains of deeds and words. The concept of piety includes two components "fear" and "abstinence", the first of which belongs to the field of emotions and the second to the field of desires. Piety in the domain of emotion has levels of fear of punishment, apprehension of reward and fear of not being joined. In the domain of volition, also, piety includes the followings: the abstinence from sin, the prevention of damage, and the avoidance of negligence. The criterion for distinguishing these levels of piety within these two domains is the relation of human beings to God and the ways of knowing Him. The higher the levels of theology and anthropology, the higher the levels in which the piety will be realized. Another point is the mutual influence of piety in the domains of human existence. On the one hand, the piety in deeds and words is the result of the belief, emotions and intention; on the other hand, it can be effective in directing and enhancing the beliefs, emotions and desires.
    Keywords: piety, Nahj Albalagha, emotional, volitional domains, Belief, deeds}
  • رضا شکرانی*، وحید سلیمی، امیر قمرانی
    خودکارآمدی یعنی باورها یا قضاوت های فرد نسبت به توانایی های خود در انجام وظایف و مسئولیت ها. این مفهوم، از جمله مفاهیمی است که روان شناسان از راه مطالعه خصوصیات انسان و با مطالعات تجربی به آن دست یافته اند. در این جستار، این مفهوم از منظر قرآن بازخوانی گردیده و به بررسی تطبیقی آن در قرآن و روان شناسی پرداخته شده است. با بررسی تمامی آیات قرآن کریم مشخص گردید که قرآن به باور انسان به توانایی های خود به عنوان یک اصل در مسیر کمال توجه کرده و در آیاتی، این موضوع را مطرح کرده است. با مقایسه مفهوم خودکارآمدی در قرآن و روان شناسی مشخص گردید که در آیات قرآن علاوه بر آنچه در حوزه روان شناسی پیرامون خودکارآمدی آمده است، به منابع و عوامل دیگری پرداخته شده است. در پژوهش حاضر، منابع خودکارآمدی که از منظر قرآن تایید شده اند، در دو بخش آمده اند: 1 آیاتی از قرآن که منابع خودکارآمدی از دیدگاه روان شناسی را تایید می کنند، 2 منابع خودکارآمدی که در قرآن به صورت اختصاصی بیان شده اند. در بخش ایجاد و شکل گیری خودکارآمدی نیز از منظر قرآن و روان شناسی تفاوت هایی وجود دارد.
    کلید واژگان: قرآن, روان شناسی, خودکارآمدی, باور, توانایی, مسئولیت}
    Reza Shokrani *, Vahid Salimi, Amir Ghamarani
    Self-efficacy means: A person’s beliefs or judgments about his or her ability to perform duties and responsibilities. This concept is one of the concepts that psychologists have achieved through the study of human characteristics and through experimental (empirical) studies. In this article, it is tried to re-read this concept from the perspective of the Qur'an and to compare it in the Qur'an and psychology. It became clear by examining all the verses of the Holy Qur'an, that the Qur'an believes in human abilities as a principle on the path to perfection and has raised this issue in some verses. It was found that in the verses of the Qur'an by comparing the concept of self-efficacy in the Qur'an and psychology in addition to what is said in the field of psychology about self-efficacy, other sources and factors are addressed. In the present study, the sources of self-efficacy that are confirmed from the perspective of the Qur'an are listed in two parts: (1) Verses from the Qur'an that confirm the sources of self-efficacy from a psychological point of view, (2) Sources of self-efficacy that are specifically stated in the Qur'an. There are also differences in the creation and formation of self-efficacy from the perspective of the Qur'an and psychology.
    Keywords: Quran, Psychology, Self-efficacy, Belief, Ability, Responsibility}
  • عبدالمجید اعتصامی*
    برائت واژه ای قرآنی و درون دینی، و به معنای گونه ای انقطاع قلبی و عملی از هر گونه رفتار، عقیده یا اهل باطل است. متون وحیانی، دشمن خدای متعال و منکر ارکان رسالت را مصداق بارز اهل باطل معرفی می کند. برائت هر چند در مفهوم، با واژه هایی چون لعن، بغض، سب و عداوت همخوانی کامل ندارد، ولی ممکن است این واژه ها در مصداق، نشانه ای برای برائت به حساب آیند. برائت در ادبیات وحیانی، علاوه بر معنای لغوی و اصطلاحی، ممکن است گونه ای تفکیک عقیده و اندیشه را هم شامل شود که با توجه به شدت و ضعف آن در مراحل قلب، زبان و عمل جوارحی، مراتب مختلفی دارد. محور تحقق برائت در قرآن کریم، عداوت نسبت به دشمنان خدای متعال است. روایات اهل بیت(ع) علاوه بر ملاک قبل، عداوت نسبت به دشمنان اهل بیت(ع) و مخالفت با ایشان، که در طول عداوت با خدای متعال قرار می گیرد را نیز، به عنوان ملاک و معیار برائت تبیین کرده اند. مجموعه آیات و روایات، به روشنی از این واقعیت حکایت دارند که بدون برائت از دشمنان اهل بیت(ع) ، ایمان راستین محقق نخواهد شد. بررسی اجتهادی برائت از منظر آیات و روایات و تبیین معیارهای آن، روش پژوهش این تحقیق است.
    کلید واژگان: برائت, ولایت, لعن, ایمان, کفر, عداوت}
    AbdUl Majid Etesami*
    Dissociation and distancing of Muslims from non-believers is a Quranic and intra-religious term denoting heartfelt seperation in deeds and beliefs from non-believers , their actions and ideologies. According to Divine revelations, the epitome of a wronged one is a person who is the enemy of Almighty Allah and denier of the principles of prophethood. Although dissociation and distancing are not perfectly in line with terms such as cursing, insulting, enmity and prejudice, all these terms might be regarded as actual manifestations of this principle. In the divine literature, in addition to the denotations in meaning, dissociation might encompass an ideological or theological distancing which according to its intensity takes different manifestations in the heart, tongue and actions of believers. The yardstick of dissociation is enmity towards the enemies of Almighty Allah. In addition to this criteria laid down through divine revelations, countless quotes and hadiths by Imams added other criteria namely enmity towards the enemies of Ahl-ul-Beit and standing against them. The totality of hadiths and quotes clearly testify to the fact that without proper dissociation form non-believers and enemies of Ahl ul Beit , firm belief is never formed in the heart of a Muslim. This paper aims to explore dissociation form the viewpoint of verses and hadiths and define the yardsticks of dissociation.
    Keywords: Dissociation, Jurisprudence, curse, Belief, Heresy, enmity}
  • مصطفی همدانی*

    یکی از مضامین روایی در جوامع شیعه و سنی، تشبیه فساد ایمان یا عمل (طبق تفاوت نقل ها) با غضب، به فساد عسل با سرکه است. چالشی که در تحلیل فقه الحدیث این روایات فراروی محقق نهاده می شود این است که مگر مخلوط عسل با سرکه که سکنجبین باشد خود یک شربت گوارا و داروی مفید نیست؟ پس چرا این روایات، سرکه را فاسد کننده عسل معرفی فرموده اند؟! شارحان این روایات معمولا با تاثر از نگرش فلسفی حکیمان فلسفی مشاء به تحلیل فساد پرداخته و آن را به معنای فساد صورت عسل و انحلال آن و از بین رفتن آثار مشخصه آن چون شیرینی و... انگاشته اند. جستار فرارو پس از ارزیابی سند روایات و اطمینان از صدور مضمون اصلی این روایات که تشبیه فساد ایمان با غضب به فساد سرکه با عسل باشد، دیدگاه مسلط که خلاف ظاهر است را به بوته نقد نشانده است. این پژوهه سپس در راستای دستیابی به تفسیر صحیح حدیث، علاوه بر استمداد از روش های دقیق نقد و فهم حدیث، تحلیل های علمی جدید در ماهیت سرکه و عسل و تعامل متصور در میان این دو ساختار شیمیایی یعنی تاثر عسل و قندهای آن از پشه سرکه (Drosophila Melanogaster) که محصول آن خرابی و تخمیر و ترشیدگی عسل در طول زمان است را نیز دستمایه قرار داده و در نتیجه بدون عدول از ظاهر حدیث، فساد را بر همان معنای لغوی خود وانهاده است و آن را به معنای «فساد تخمیری» و محصول همجواری سرکه و عسل (بدون مخلوط شدن با هم) و تاثر فاکتورهای شیمیایی موجود در عسل از پشه سرکه معرفی کرده است. نتیجه نهایی اینکه این روایات، هیچ ربطی به سکنجبین که محصول امتزاج و حل شدن این دو درهم است ندارند.

    کلید واژگان: ایمان, غضب, سرکه, عسل, سکنجبین, فقه الحدیث}
    Mostafa Hamedani*

    One of main hadiths theme has long history among shia and sunni communities is to compare "faith or action (according to different quotes) corrupted with wrath" with "honey spoiled with vinegar" the question raised for the writer about the fiqh al-hadithi analysis of these hadiths is whether sekanjabin made of honey and vinegar is tasty and beneficial syrup. The answer to this question is yes. Then why did these narratives introduce vinegar as factor of honey spoilage? The expositors of the these narratives, who were influenced by philosophical attitudes of peripatetic teachers, analyzed honey spoilage and interpreted it as physical change of honey, its dissolution. And loss of its distinctive features such as sweetness. The current paper analyzes the document of narratives and makes sure of these narratives main theme about comparing “faith corrupted with wrath” with “honey spoiled with vinegar.” Then the current paper criticizes Shia and Sunni hadith[i] narrators who say that honey is not spoiled with vinegar but its physical nature is changed. In order to achieve the correct interpretation of this narrative, this study not only looks for accurate methods of critique and the comprehension of the narratives, but also uses new scientific analysis of vinegar and honey. The chemical reaction which happens between two structures (i.e. honey and vinegar) is the effect of Drosophila melanogaster (also known as vinegar fly or fruit fly) on the honey and its sugar leading to the spoilage, fermentation and rancidity of honey over time. Therefore, the honey spoilage is accepted as literary meaning without deviating from the apparent meaning of hadith. The current study come to a conclusion that "fermentation spoilage" that happens to honey in the vicinity of vinegar is chemical effect of vinegar fly on honey without their combination. The final results that come out of these narratives have nothing to do with tasty sekanjabin that is produced by combination of honey and vinegar.

    Keywords: Belief, Wrath, Vinegar, Honey, Sekanjabin}
  • Vahid Majd
    In this part, the customs of Allah concerning His guidance towards His religion as well as people‘s role and duty in this regard are discussed in details. The classification of people to the unguided, the believers, and the disbelievers based on the received guidance is explained. Moreover, the accommodation of Allah for granting success to people is addressed.
    Keywords: Guidance, pure nature (Fitra), belief, disbelief, success, forsaking}
  • Husein Fakhari
    Fundamental believes are the foundation which affect our other believes. These believes, including belief in God and Prophecy and justice of God, and Resurrection. The belief in God is donated to all inborn; in fact it is in our soul and heart (Fitrah).
    Here, the best attempt has been done to outline some of the issues that matter in the topic of “unity of God” like how to talk to God, what are the obstacles on our way to feel God, think about God or don’t think about Him, Names of God, … .
    Keywords: Fitrah, belief, act, morality, Islam, religion, Tuhid}
  • احسان دباغ، علی احمد ناصح
    تاریخ انبیاء بیانگر آن است که برنامه های تمام پیامبران در دعوت به اصول، بدون هیچ اختلافی یکسان بوده، هرگاه پیامبری دعوت خود را با دلایلی آشکار می‏ساخت، قوم او به دو گروه مومن و کافر تقسیم می‏شدند. ایمان، امری است دارای مراتب تشکیکی؛ چرا که قابل شدت و ضعف است. ممکن است برخی از مراتب‏ ایمان‏ به گونه‏ای آمیخته به نوعی از شرک خفی باشد. طبق آموزه های دینی، معیار درجه‏بندی و ارتقاء وجودی مومنان، انجام اعمال صالح و مرضی خدای سبحان است؛ یعنی ایمان و عمل صالح، مکمل یکدیگرند. صلاح و شایستگی فعل و حسن فاعلی بستگی به مرتبه ایمان شخص دارد و در مقابل نقش عمل نیز در ایمان، رقم زدن درجات و مراتب آن است. مسلمان نیز همواره بین مراتب اسلام و ایمان قرار دارد است. تعریف جامع کفر عبارت از انکار الوهیت، توحید، رسالت و ضروری دین با التفات به ضروری بودن آن است. پژوهش حاضر به تحلیل مراتب ایمان و کفر و بررسی تعاریف انحرافی از مفهوم ایمان و رابطه آن با عمل در طول تاریخ اسلام و تاثیر آن در ایجاد گروه هایی چون خوارج، مرجئه، معتزله و اشاعره می پردازد و در صدد کشف مهم ترین انحراف در دیدگاه های صدر اسلام و قرون اولیه اسلامی پیرامون تعریف اصطلاحی ایمان و ارتباط آن با عمل است.
    کلید واژگان: تفسیر کلامی, ایمان و کفر, خوارج, مرجئه}
    Ehsan Dabbagh, Aliahamad Naseh
    The history of the prophets` life indicates that all of them have followed the same plans to invite people to the principles, without any difference. When a prophet revealed his invitation with some reasons, his addressed people were divided into believers and disbelievers. Belief is a matter of gradation in weakness and strength. Some grades of belief may be somehow mixed up with some kind of hidden idolatry. According to religious teachings, the criterion believers` existential grading and promoting lies in righteous and Divinely satisfied deeds; that is, belief and righteous action may be complement with regard to each other. The goodness and merit of one`s action as well as its agent`s righteousness are based on one`s grade of belief, and again, belief leads to the strength of belief. A Muslim always lives in the grades of Islam and faith. Comprehensively defined, disbelief is denial of Divinity, monotheism, prophecy, and a necessity of religion as such. This study has sought to analyze the grades of belief and disbelief and to examine the misleading definitions of belief and its relationship with action during the history of Islam and its effect in appearance of such groups as Kharijites, Murjieh, Mutazilites and Asharites, and attempts to discover the most important deviation in the views during the early days and centuries of Islam in the field.
    Keywords: Theological Interpretation, Belief, Disbelief, Kharijites, Murjieh}
  • Reza Berenjkar
    Fitrah is a specific state of beginning and is applied to the issues which are present at the time of the first creation of human beings and are not acquired. The claim of the present article is to show Islamic principles in three aspects of belief, act, and ethics are rooted in the first creation of human being and are inborn.
    Keywords: Fitrah, Tinat, Jobolat, logic, belief, act, morality, islam, religion, Tuhid}
  • سیدابوالقاسم موسوی *، محمد جواهری، ایوب اکرمی
    تربیت اعتقادی مهم ترین بخش نظام جامع تربیتی اسلام است که در آن اصول اعتقادات اسلام؛ یعنی باور به خداوند، پیامبران، امامت و معاد به متربی منتقل می شود. در این بین، اعتقاد به وجود خداوند اصل و بنیاد دیگر باورها به شمار می رود. از آنجا که اسلام، نظام تربیتی ویژه خود را ارائه کرده ، لازم است تا روش های مناسب با اصول اعتقادی اسلام بر مبنای متون اسلامی استخراج شده و تعیین شوند. یکی از منابع استخراج روش های تربیتی، سیره قولی و عمل امامان معصوم  از جمله امام همام علی بن موسی الرضا  است که به اعتبار فرصت تاریخی ویژه ای که برای آن حضرت پدید آمد ‍، می تواند منبع سرشاری از نظامات تربیتی را دربر داشته باشد. مقاله حاضر با این پیش فرض، به تبیین روش های تربیت اعتتقادی با هدف ایجاد باور به وجود خداوند بر اساس سیره و سخنان حضرت رضا  پرداخته است. روش هایی؛ مانند تکرار مفروضات بدیهی با شیوه های همراه با تمثیل جذاب و نوآورانه، ایجاد انس و احساس محبت به خداوند، عقل گرایی، علم آموزی، استدلال محوری، پاسخ دهی به شبهه و ابطال دیدگاه های رقیب، برجسته سازی و ایجاد اهمیت و تفهیم غیر مستقیم، مهم ترین روش های قابل برداشت از سخنان حضرت رضا  در ایجاد باور به وجود خداوند است.
    کلید واژگان: تربیت, اعتقاد, تربیت اعتقادی, روش های تربیتی امام رضا?, باور به وجود خدا}
    seyedabolghasem mosavi*, Muhammad Reza Jawahiri, Ayub Akrami
    Abstract: Belief education is the most important part of the comprehensive educational system of Islam, in which the principles of Islamic beliefs - belief in God, the Prophets, Imamate and Resurrection - are transmitted to Methabi. Meanwhile, belief in the existence of God is the foundation of other beliefs. Given the direct involvement of parents and close relatives of each person, especially children, it is essential to establish the best ways to do this in order to institutionalize and maintain it in the audience. Since Islam, especially in the Shiite tradition, has provided its own educational system, it is necessary to determine these methods based on Islamic teachings. In this field, the sin and the words of the infallibles are very important for the believers. Therefore, in this article, explanations of the methods of reciprocal education with the aim of creating belief in the existence of God based on the soul and the words of Hazrat Raza have been discussed. Repeating obvious assumptions with attractive and innovative ways, creating humankind and feeling of love for God, rationalism, learning science, central argumentation, eliminating doubt, and defeating competing views, highlighting and creating the importance and indirect knowledge, are the most important ways to be taken from the words of the Prophet Reza is in creating belief in the existence of God.
    Keywords: Education, Belief, Religious Education, Educational Methods of Imam Reza, Belief in the Existence of God}
  • امین جوادی

    در بررسی موضوع «عقیده» و «باور» از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) مشخص شد، مرحله ی علم و معرفت و شناخت هر چیزی «عقیده» نامیده می شود و اگر این مرحله با تصدیق قلبی اتصاف به عمل داشته باشد، تبدیل به ایمان و «باور» می شود. یعنی بین عقیده و باور تفاوت وجود دارد. از منظر ایشان، اعتقاد و علم، غیر از ایمان و باور است، چرا که پس از کسب معرفت، بایستی با ریاضات شرعی، تذکر، تفکر و دوام توجه و خلوت، حقایق را به قلب رسانده تا قلب، الهی شود و تبدیل به باور شود. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز با تفاوت قایل شدن بین عقیده و ایمان، چندین بار ایمان را همان باور معرفی کرده و معتقدند بالا رفتن معلومات دینی و مرحله ی «عقیده» در اولویت دوم قرار دارد؛ مهم، باور است که با جلسات موعظه، ذکر و تمسک به قرآن کریم و توسل به اهل بیت به دست می آید. ایشان ایمان آگاهانه را که ماندگارتر است، ایمان مطلوب اسلام و نجات بخش  و زاینده ی عمل معرفی می کند که مضاف بر تصدیق قلبی، همراه با تعهدات و لوازم آن باشد و ایمان مقلدانه و متعصبانه را رد می کنند، و شاید تنها تفاوت نظر حضرت امام با مقام معظم رهبری مطلب اخیر باشد که امام، ایمان و باور را همان تصدیق قلبی می دانند ولی مقام معظم رهبری (مدظله) علاوه بر تصدیق قلبی، التزام به لوازم و تعهدات آن را نیز شرط می دانند.

    کلید واژگان: عقیده, باور, امامین انقلاب اسلامی, ایمان, یقین}
    Amin Javadi

    Investigating the difference between faith and belief, it was found that in the view of Imam Khomeini “belief” is the level of knowledge, insight and understanding about everything while “faith” is the level at which belief is confirmed by heart and put into practice. In other words, belief and faith are different concepts. According to Imam Khomeini, belief and knowledge is different from faith because after acquiring knowledge, it is required to undergo religious mortification, think and remember God in abundance, suffer isolation and bring truth into heart to make heart divine and then belief is changed into faith. The supreme leader, Imam Khamenei, also holds the same distinction and believes that acquiring religious knowledge and level of belief is the second priority while faith is more important and is acquired through resorting to holy Quran and the household of the prophet. He also believes that “faith” informed with knowledge is enduring, productive, deliverer and the ideal one in Islam which, in addition to heartily confirmation, brings about commitment and practice. He adds that such a faith denies imitating and dogmatic faith. The only difference between Imam Khomeini and Imam Khamenei is that the former believes in faith as confirmation by heart while the latter believes that further on than confirmation, commitment and practice is required.

    Keywords: Belief, faith, Leaders of the revolution, Certainty}
  • محمد علی اسماعیلی
    در اندیشه مشهور معتزله از جمله، ابوالهذیل، نظام، جاحظ و بلخی، حقیقت اراده انسان، اعتقاد به منفعت است. برخی متکلمان امامی چون محقق طوسی، علامه حلی و علامه مجلسی نیز این دیدگاه را پذیرفته اند. به باور محقق طوسی، اراده و کراهت، دو نوع از علم اند. علامه حلی نیز تصریح نموده که این دو از سنخ علم بالمعنی الاعم اند؛ اراده عبارت است از علم یا ظن موجود زنده به وجود مصلحت در فعل؛ کراهت نیز عبارت از علم یا ظن موجود زنده به وجود مفسده در فعل است. به باور علامه مجلسی، اراده، مطلق علم نیست بلکه علم به منفعت در فعل است. برخی اندیشمندان معتزلی و اشعری، اراده را به «میل» تفسیر نمودهاند؛ مقصود از «میل» در این دیدگاه، شوق است. در اندیشه اشاعره، تفسیر اراده به «اعتقاد به نفع» و «شوق» صحیح نیست؛ بلکه عبارت از «صفت مخصص و مرجح» برای انجام فعل است. دیدگاه مشهور فلاسفه این است که حقیقت اراده عبارت از شوق اکید است. دیدگاه برگزیده در حقیقت اراده انسان این است که اراده جزء مفاهیم منطقی و ماهوی نبوده بلکه از مفاهیم فلسفی است؛ منشا انتزاع اراده انسان نیز برخلاف دیدگاه مشهور فلاسفه، «شوق اکید» نیست.
    کلید واژگان: اراده, شوق اکید, اعتقاد, میل, متکلمان, فلاسفه}
    Mohammad Ali Esmaaeeli
    Many Mu`tazilites like Abi Hozeil, Nazzam, Jahez, Balkhi and others hold that human will is the belief to benefit. Some Shiite theologians like Tusi, Helli and Majlesi has accepted the same opinion. According to Tusi, will and hatred are two types of knowledge. Helli has asserted they are knowledge in its general sense. Will is knowledge or conjecture of a living being to a benefit in action and hatred is knowledge or conjecture of a being in evils in an action. According to Majlesi, the will is not knowledge but knowledge to benefit of an action. some other Mu`tazilites and Ashariyya maintained that reality of will is yearning following a belief of benefit. The meaning of yearning here is inclination. For Ashariyya, interpretation of will to knowledge of benefit and inclination is not right, but rather will is a cause of preferring an action. The famous idea of philosophers is that will is intense inclination. The accepted view is that reality of will of the human is not logical or primary notions, but philosophical ones. The will of the human, in contrast with famous point of view of philosophers, is not abstracted from intense inclination.
    Keywords: will, strong yearning, belief, inclination, theologians, philosophers}
  • اکرم عسگرزاده مزرعه، جلال پیکانی*
    براساس نظریه معرفت شناسی فضیلت محور، استکمال نفسانی فاعل شناسا از عوامل موثر در حصول معرفت است. نظریه معرفت شناختی ملاصدرا با عنوان اتحاد عالم و معلوم، نزدیکی بسیاری به این دسته از نظریه ها دارد. زیرا از نظر ملاصدرا نسبت فاعل شناسا با باور و معرفت، اتحاد وجودی استکمالی است. از نظر ملاصدرا نسبت باور و فاعل شناسا در مرحله اول فرایند شناخت (مختص باورهای حسی و خیالی) علی و معلولی است. ویژگی رابطه های علی و معلولی این است که علت، فضایل و ویژگی های خود را به معلول انتقال می دهد؛ یعنی فضایل فاعل شناسا به باور منتقل می-شود و ویژگی فضیلتی باور یعنی صدق نیز به فاعل شناسا سرایت می کند و بر شدت وجودی فاعل شناسا می افزاید. در مرحله دوم فرایند شناخت (مختص باورهای عقلی) نسبت باور با فاعل شناسا ترکیب اتحادی صورت با ماده است. اضافه باور عقلی به فاعل شناسا موجب استکمال نفس فاعل شناسا می شود.
    کلید واژگان: اتحاد عالم و معلوم, معرفت شناسی فضیلت محور, ملاصدرا, باور, رابطه علی}
    Akram Asgarzadeh Mazraeh, Jalal Paykani*
    According to virtue epistemology, the spiritual transcendence of subject (or agent of knowledge) is one of the effective elements in knowledge acquiring. MullaSadra’s epistemic theory, known as the unity of the rational and the reasonable, has certain similarities with virtue epistemology, because for him, the relation between the subject and the belief or knowledge is transcendental and existential. According to him, in the first step, the relation between the subject and the belief or knowledge is causal. The characteristics of causal relations is that the cause transmits it’s properties to the effect; i.e. the virtues of the subject transmits to the belief and the epistemic property of the belief transmits to the subject and elevates his existential intensity. In the next step of the process of knowledge, the relation between the belief and the subject is unitary compositionof the matter with the form. To add rational belief to the subject results in his spiritual transcendence and this results in supplying the context of producing beliefs which their truth probability is high.
    Keywords: unity of rational, reasonable, virtue epistemology, MullaSadra, belief, causal relation}
  • محسن جوادی، ملیحه محمودی بیات
    بررسی رابطه میان دین و عقلانیت همواره از نکات قابل توجه در جهان اسلام و غرب بوده است. مقاله حاضر این مسئله را از دیدگاه دو نماینده تفکر اسلامی: ملاصدرا و غزالی بررسی نموده است. غزالی که بیشتر به ایمان گرایی شهرت دارد با اینکه عقل نظری را پذیرفته اما آن را در درک و فهم دین ناتوان دانسته است و، به همین دلیل، حتی ایمان عوام را به عقل فلسفی ترجیح داده است. اما ملاصدرا، گرچه به محدودیت های عقل اشاره می کند، به مباحث عقلانی در حوزه دین بسیار بها می دهد و سهم مهمی برای عقل در فهم گزاره های دینی قایل است. مقاله با بیان نقاط تشابه و تفارق دیدگاه این دو به تطبیق و مقایسه نظرات آنها پرداخته است.
    کلید واژگان: عقل, عقلانیت, باور, باور دینی, غزالی, ملاصدرا}
    Mohsen Javadi, Malihe Mahmoodi Bayat
    Relation between religion and rationality has always been subject of conspicuous discussion in both Islamic world and the West. The present article is to review the subject-matter from viewpoints of two representatives of Islamic thought al-Ghazali and Mulla Sadra. Al-Ghazali who is most known as advocating fideism recognizes the theoretical reason but deems it to be feeble to understand faith and thus he even prefers the faith of ordinary people to philosophical reason. Mulla Sadra, however, gives much weight to reason and rational arguments in the realm of faith. Though he has allusion to limitations of reason, he considers it as playing a prominent part in understanding religious statements. The present article is to bring up the points of resemblance and difference of both viewpoints by making contrast and comparison between the ideas of the two thinkers.
    Keywords: reason, rationality, belief, religious belief, Ghazali, Mulla Sadra}
  • سهراب مروتی، پروین نوری فرد
    یکی از صفات ناپسندی که در وجود انسان ها ریشه می دواند، کسالت است که می تواند در تمام مراحل زندگی فردی- اجتماعی انسان ها مانند امور عبادی، دینی، نظامی، تعاملات اجتماعی و... رسوخ کرده و فرد و جامعه را با بحران مواجه گرداند. در مقاله حاضر سعی بر آن است برخی از ریشه های پیدایش کسالت مانند: عدم یاد خدا، عدم شناخت خود، حب دنیا، حسد، قطع صله ارحام، و به دنبال آن برخی روش های بنیادی و کارآمد مقابله با آن مانند: یاد خدا، تقوا، ایمان، توکل، صله ارحام، با استدلال به آیات قرآن کریم و احادیث ائمه معصومین علیهم السلام بیان می نماید. این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و از نوع تحقیقات بنیادی و کتابخانه ای بوده است که محقق پس از مطالعه و بررسی کتابخانه ای، اقدام به توصیف، تحلیل و بررسی آنها نموده است.
    کلید واژگان: کسالت, ایمان, تقوا, توکل, حب دنیا, صله ارحام, حسد, عدم خودشناسی}
    Sohrab Morovvati, Parvin Noori Fard
    One of unpleasant features in human being is boredom which can affect all steps of individual and social life of people such as act of worship, religious, military, social relationship and so on. As a result of this, an individual or society will encounter with a crisis. Some of reasons of boredom such as lack of remembrance of God, lack of knowledge of himself/herself, love of this world, envy, lack of blood relatives, and also, some preventive strategies such as remembrance of God, fear of God, belief, confidence in God, and blood relatives will be discussed in this paper by virtue of Quranic verses and Ahlul-Bayt‟s (AS) Haiths. Research method is descriptive-analytic based on library resources.
    Keywords: boredom, belief, fear of God, confidence in God, love of this world, blood relatives, envy, lack of knowledge of himself, herself}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال