به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « buddhism » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «buddhism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجتبی نوری کوهبنانی*
    در ادیان مختلف، مفاهیم گوناگونی وجود دارد که برای شناخت بهتر این مفاهیم و گزاره ها، لازم است به کلمات کلیدی مورد استفاده در هر دین توجه کرده تا درک عمیق تری از عقاید و مبانی هر دین حاصل و از خلط مباحث مختلف در درک کامل گزاره های دینی جلوگیری کند. در تحقیق حاضر به معناشناسی مفهوم رنج از منظر آیین بودا و اسلام به شیوه توصیفی تحلیلی پرداخته می شود. در این مقاله، ایده آیین بودا و اسلام درباره مفهوم رنج شرح داده شده و جوانب مختلف آن را بررسی و همچنین بیان می شود که مفهوم رنج از منظر آیین بودا از معقولات ثانیه بوده و از منظر اسلام از معقولات اولی است، همچنین از منظر هر دو آیین رنج یک مفهوم حقیقی است. با استفاده از این توضیحات، می توان در تحقیقات و مقالات مرتبط با مفهوم رنج در آیین بودا و اسلام از مطالب و مفاهیمی که در این مقاله بیان شده است، بهره برد و توضیحات کاملتری را ارایه کرد. همچنین، با استفاده از این توصیفات می توان به نکات بنیادی و اصلی مرتبط با این مفهوم در این دو آیین دست یافت.
    کلید واژگان: معناشناسی, رنج, آیین بودا, اسلام, حقیقی, تعریف}
    Mojtaba Nouri Kouhbanani *
    In different religions, there are various concepts, and in order to better understand these concepts and propositions, it is necessary to pay attention to the key words used in each religion in order to gain a deeper understanding of the beliefs and foundations of each religion and to avoid the confusion of different topics in the complete understanding of religious propositions. In the present research, the semantics of the concept of suffering from the perspective of Buddhism and Islam is discussed in a descriptive and analytical way. In this article, the idea of Buddhism and Islam regarding the concept of suffering is described and its various aspects are examined and it is also stated that the concept of suffering from the point of view of Buddhism is one of the second concepts and from the perspective of Islam it is one of the first concepts, also from the perspective of both Suffering is a real concept. By using these explanations, it is possible to take advantage of the contents and concepts expressed in this article in researches and articles related to the concept of suffering in Buddhism and Islam and provide more complete explanations. Also, by using these descriptions, it is possible to reach the basic and main points related to this concept in these two rituals.
    Keywords: Semantics, suffering, Buddhism, Islam, true, definition}
  • پریسا گودرزی
    از فرقه های مهم بودایی در تبت، فرقه «گه لوگ په» یا همان دالایی لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخه بودایی، با تفاوت هایی، بیشتر بر پایه بودیسم سنتی شکل گرفته است. دالایی لاما، عقایدی بحث برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی سیاسی مطرح کرده است. او درباره دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست. هدف زندگی از دیدگاه دالایی لاما، دستیابی به حداکثر شادی است که خود، آن را به مفاهیمی دیگر از قبیل آزادی و مهربانی فرومی کاهد. او درباره مسائل اجتماعی سیاسی نیز گاه رویکردی افراطی یا تفریطی و گاه نامتعارف پیشه می کند. نقدهایی به این دیدگاه ها می توان وارد کرد که چه بسا راه پژوهشگران و به ویژه خوانندگانی را که به سنت عرفان اسلامی معتقدند به تلقی درست از آموزه های بودیسم هموار می سازد و آن ها را هرچه بیشتر با زوایای اصیل و مهجور سنت خود، آگاه می کند.
    کلید واژگان: دالایی لاما, بودیسم, لاماییسم, رنج و شادی}
    Parisa Goodarzi
    One of the most important Buddhist sects in Tibet is Dalai Lama cult which is known as Lamaism. The most famous leader of this branch is Tenzin Gyatso who is known as fourteenth Dalai Lama. The various ideas of this Buddhist branch are based mainly on traditional Buddhism. Dalai Lama has raised some controversial ideas about God, the purpose of life, happiness and socio-political issues. He has a pluralistic view about religion and does not believe in the principle of the existence of God or a personal God. The goal of life from the point of view of the Dalai Lama is achieving to maximum happiness that it frees up to other concepts such as freedom and kindness. He also has a radical or radical approach to socio-political issues. Critics which may draw to these views, can open the way for the scholars for receiving to a properly understand about the teachings of Buddhism, and in particular the reader who belongs to the tradition of Islamic mysticism, by this research can become more aware of his original and obscurantist traditions.
    Keywords: Dalai Lama, Buddhism, Lamaism, suffering, happiness}
  • محمدحسن رستمی، فیاض قرایی، علی جلاییان اکبرنیا، سیدمحمدحسین موسوی
    انسان در سختی آفریده شده و در طول زندگی با مشکلات مختلف روبرو است. مدیریت مشکلات می تواند او را از رنج برهاند و در دل بلایا مسیری آرامش زا به وی بنمایاند. از دیگر سوی عدم مدیریت مشکلات موجب اختلالات عصبی و گاه نارضایتی از زندگی می گردد.
    برخی از ادیان برای مدیریت مشکلات، مبتنی بر جهانی بین خویش، برنامه هایی ارایه نموده اند تا تحمل رنج را آسان یا آن را ریشه کن نمایند.
    در آموزه های قرآنی اسلام و تعالیم پیشوایان آن و نیز تعالیم بودا برای نیل به این امر راهکارهایی ارائه شده است. این نوشته به روش توصیفی تحلیلی در پی دست یافتن به راهکار های اسلام و آیین بودا جهت رهایی از رنج و مقایسه و تحلیل اجمالی آنهاست؟
    قرآن در موارد متعدد با پذیرش رنج و مصیبت در زندگی انسان آن را هدفمند و عمق آن را خیر و خوبی و وسیله ای برای رسیدن به کمال می داند و در یک نگاه کلی و جامع به سه بخش تقسیم می کند: بازتاب عمل، کفاره گناهان و یا زمینه تکامل شخصیت.
    از سوی دیگر در آیین بودا رنج که خصیصه تمام هستی از جمله انسان است با نگاهی بدبینانه به رویدادهای ناخوشایند در زندگی انسان، هدفی برای آن ها بیان نمی کند و لزوما باید پس از انجام دستورات هشتگانه از رنج رهایی یافت این نوشتار پس از طرح مساله و مفهوم شناسی، به راهکار رهایی از رنج از نظر اسلام و بودا و تحلیل آن پرداخته است.
    کلید واژگان: رنج, مصیبت, اسلام, آیین بودا, رهایی از رنج}
    Muhammad Hasan Rostami, Fayyaz Gharaei, Ali Jalaeian Akbarnia, Seyyed Muhammad Hossein Mousavi
    Man is created in the hardship and faces different difficulties during his life. The management of difficulties helps him to release from sufferings and reveals the path of the peacefulness at the heart of the pains. In the other hand, the absence of the management causes Psychological disorders and dissatisfaction with life. Some religions according to their own weltanschauung (world view) present programs to manage difficulties in order to facility or eliminate them. The Quranic teachings of Islam and its Islamic religious leaders’ teachings and Buddhism teachings have stated methods to achieve this thing. This paper with analytic-descriptive method aims to find Islam and Buddhism approaches to release from pain and to compare and analyze them in the schematic form. The Quran with acceptance of pain and suffering in human life in the different cases believes that it is purposefulness and the profundity of it is good and right and it is a mean to perfection. Islam in a general and total look divides it in to three categories: reflection of deeds, atonement (kafareh) for sin or a back ground for individual perfection. In other side, Buddhism with a pessimistic look to undesirable happenings in human life does not state the goal for suffering which is a universal feature of all existence include man and to free from suffering (the end of suffering) necessarily happens after practicing the eight-fold path. After stating the problem and concept ology of it, this paper aims to present methods (strategies) for liberating from suffering and analyze it.
    Keywords: Suffering, Calamity, Buddhism, Islam, Liberation from suffering}
  • محمد علی رستمیان
    این مقاله به بررسی هویت جنبش های نوپدید دینی می پردازد و با بررسی ویژگی های کلی این جنبش ها بر این حقیقت تاکید می کند که با وجود اختلاف های زیادی که بین آنها وجود دارد؛ اما همگی در یکسری خصوصیاتی مشترک هستند که با ادیان شرقی همانند است. خصوصیاتی همچون خدای غیر شخصی، استفاده از سحر و جادو، تناسخ و کاربرد گسترده اصطلاحات رایج در این ادیان شرق.
    اما محور دیگر این مقاله، تاکید بر این حقیقت است که جنبش های نوپدید دینی اصولا از لحاظ تاریخی نیز دارای منشا شرقی هستند. کانون جنبش های نوپدید، کشور ژاپن است و آیین بودا با حضور در ژاپن و التقاط با ادیان دیگری که در این کشور حضور داشتند، به شکل گیری این جنبش ها انجامید و در شرایط خاص اجتماعی، این جنبش ها گسترش و ناگهان صحنه اجتماعی ژاپن را پر کردند. بنابراین آیین بودا اصلی ترین بازیگر در شکل گیری جنبش های نوپدید دینی است و ژاپن، کشوری است که این جنبش ها در آن شکل گرفته و سپس به سایر مناطق جهان انتقال یافته است.
    کلید واژگان: جنبش های نوپدید دینی, ادیان شرقی, ژاپن, آیین بودا}
    Mohammad Ali Rostamiyan
    Present article studies identity of NRMs and by examining the general characteristics of these movements emphasizes on the fact that despite the many differences which exist among them, all have some characteristics in common which are similar to Eastern religions; characteristics such as non-personal God, the use of magic, reincarnation, and the widespread use of terms common in these Eastern religions.The other focus of the present article, however, is the emphasis on the fact that NRMs mainly historically have Eastern origin as well. The hub of NRMs is Japan and Buddhism, with presence in Japan and hybridization with other religions already present in this country, led to the formation of these movements and in particular social conditions, these movements spread and suddenly filled out the social scene of Japan. Therefore, Buddhism is the main actor in the formation of NRMs and Japan is the country in which these movements have been formed and then, transferred to other parts of the world.
    Keywords: NRMs, Eastern Religions, Japan, Buddhism}
  • جیمز فردریکز *، علیرضا شجاعی
    بخش عمده کردارهای بودایی، در حوزه اخلاق بودایی قرار دارد. دستورهای بودایی مجموعه ای است از قواعد اخلاقی که وظیفه فرد را در قبال خود و دیگران معین می کند. قانون «اهیمسا»، به معنای نیازردن خود و دیگران، محوری ترین آموزه اخلاقی بودایی است. «پنج تعهد» این گونه آغاز می شود: تعهد می کنم به خویشتنداری از آزار جانداران، دزدی، بی عفتی، دروغ گویی و می خواری. حال آیا می توان حقوق بشر را در دل این آموزه ها نشان داد؟ آیا ماده های اعلامیه جهانی حقوق بشر با مطالبات اخلاق بودایی مطابقت دارند؟ آیا تاکید بر حقوق دیگری روی وظیفه دینی فرد پرده نمی کشد؟ نویسنده در این نوشتار، پاسخ های متفاوت دانشمندان بودایی را بررسیده است. وی همچنین نقدهای بوداییان بر اعلامیه جهانی حقوق بشر را نیز ارائه می کند.
    کلید واژگان: آیین بودا, حقوق بشر, اخلاق بودایی, غمخوارگی, راه هشت گانه}
    James Fredericks *, Alireza Shojaee
    A major part of the Buddhist deeds are associated with Buddhist morality. The Buddhist prescriptions consist in a series of moral principles which are concerned with one's duty to one's self and others. The principle of Ahimsa, which means non-injury to one's self and to others, is the most central Buddhist moral teaching. The five abstentions begin with this sentence: "I make a promise to abstain from injuring the living creatures, stealing, immorality, telling lie, and intoxication". Now, is it possible for the human rights to be expressed in terms of these teachings? Is the universal declaration of human rights compatible with the demands of the Buddhist morality? Does the emphasis put upon law not overshadow one's religious duty? In this article, the author, Fredericks, examines the different answers of the Buddhist thinkers to these questions. He also sets forth the Buddhist's criticism of the universal declaration of human rights.
    Keywords: Buddhism, human rights, Buddhist morality, sympathy, eightfold path}
  • آنتونی ترایب
    مترجم: ملیحه معلم
    آیین بودایی تنتره یانه یکی از فرقه های بودایی است که در کنار دو سنت عمده هینه یانه و مهایانه جای دارد. این سنت بیشتر مکتبی سری و باطنی شناخته می شود و دربردارنده مجموعه ای از عقاید و اعمال دینی است که با متون «تنتره» مرتبط است. ظهور این متون به طور مستقل از حدود قرن سوم میلادی شروع شد و شمار عظیم آن نشان دهنده اهمیت این آیین است. این آیین با انواع خاصی از مراقبه و آداب و مناسک سر و کار دارد که هم ناظر بر اعمال دنیوی و هم وسیله ای سریع برای رستگاری و رسیدن به بوداگی است. در حدود قرن هفتم این آیین به نام وجره یانه (راه الماس) نیز شناخته شد. همچنین منتره نیه به معنای راه (نیه) منتره ها اصطلاح دیگری است که برای آیین تنتره به کار می رود. این عنوان نشان می دهد که کاربرد منتره وجه شاخص عمل تنتری است؛ تشرف، تجسم، فراخوانی و پرستش خدایان، استفاده از مندله و وجود استاد از دیگر شاخصه های این آیین است.
    کلید واژگان: آیین بودا, تنتره یانه, وجره, منتره, مندله, تشرف, استاد}
    Antony Tribe, Malihe Moalem
    Tantric Buddhism, along with the Hinayana and Mahayana, is one of the Buddhist traditions. This tradition, which consists of a set of beliefs and practices bound up with tantric scriptures, is mainly regarded as intuitional. The tantric texts began to appear since about the third century AD; and the fact that there are a large number of them shows its significance. This tradition is associated with a variety of meditations and rituals which are concerned with the worldly affairs, being a means of achieving salvation and Buddhahood as well. In about the seventh century AD, it was also known as Vajrayana, the diamond way. Mantranaya, the path of mantras, is another term which refers to the tantric Buddhism. This title indicates that the use of mantra is the characteristic aspect of tantric practice. Other features of this tradition are as follows: initiation, incarnation, invocation and worship of gods, use of mandalas, and the presence of the Guru (teacher).
    Keywords: Buddhism, Tantrayana, vajra, mantra, mandala, initiation, Guru}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال