به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « chastity » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «chastity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن رجبی قدسی*، ملیحه پناهی نیک
    شناخت ساختار و محور موضوعی هر سوره از قرآن روشی نوین در علم سوره‏ شناسی است. سوره نور بیست ‏و چهارمین سوره قرآن است که با 64 آیه به نه واحد موضوعی تقسیم می شود. آیا در میان آیات و واحدهای این سوره یک محور موضوعی می توان به دست آورد؟ پژوهش حاضر به روش توصیفی _ تحلیلی این مسئله را بررسیده است. برای این کار با تدبر در متن آیات هریک از واحدهای نه‏ گانه سوره، عنوانی برای معرفی هر واحد موضوعی پیشنهاد شده است؛ مانند: حفظ پوشش در مراودات اجتماعی، رعایت عفت و تعلیم کودکان برای کسب اجازه ورود به اتاق والدین و ایمان به حضور دائم خداوند. از طریق بررسی مضامین هریک از واحدهای موضوعی سوره نور و ارتباط آن ها چنین می‏ توان دریافت که محور موضوعی این سوره عبارت است از «شیوه‏ های پیشگیری از انحرافات جنسی در نهاد خانواده و جامعه» که در هریک از واحدهای موضوعی یادشده بخشی از آن تبیین شده است.
    کلید واژگان: محور سوره نور, سوره شناسی, عفاف, انحرافات جنسی, تناسب آیات, تحکیم خانواده}
    Mohsen Rajabi Qudsi *, Malihe Panahi Nik
    Knowing the thematic structure of each surah is a new method in surah studies. Noor Surah is the twenty-fourth surah of the Qur’an, which is divided into nine thematic units with 64 verses. Is it possible to find a unique theme among the verses and units of this surah? This research has investigated this problem by a descriptive-analytical method. For this purpose, a title has been proposed to introduce each thematic unit by considering the verses text of each of the Surah nine units; Keeping the veil in social interactions, observing chastity and teaching children to get permission to enter the parents' room and believe in God's constant presence. By examining the themes of each of the thematic units of Noor surah and their connections, it can be understood that the main theme of this surah is "methods of preventing sexual deviations in the family and society" which has been explained in each of the mentioned thematic units.
    Keywords: Noor Surah Structure, Surah Studies, Chastity, Sexual Deviations, Verses Compatibility, Family Consolidation}
  • سید محمدحسن جواهری*

    یکی از شبهات پر تکرار شبکه های مجازی عدم حجاب اجباری در عصر نبوی و پیامد آن عدم جواز حجاب اجباری در عصر کنونی است. اهمیت نداشتن حجاب، و بسنده بودن حجاب حداقلی به دلیل تاخیر در نزول آیات حجاب، و تاخر نزول حجاب حداکثری (جلباب) بر حجاب حداقلی (خمار) از دیدگاه برخی بر پایه غالب روایات ترتیب نزول، و نیز رفع حکم حجاب با رفع حکمت آن، چالش ها و شبهات دیگر حجاب می باشد که فراروی تحقیق درباره آیات حجاب و چگونگی تحقق و رواج آن در عصر نزول با وجود بقای فرهنگ جاهلی است؛ از این رو تحقیق پیش رو، با تکیه بر قرائن آیات و مبتنی بر پژوهش روش مند در آیات حجاب و شرایط معاصر نزول قرآن و با تمرکز بر چهار محور چرایی تاخیر حکم حجاب، حکمت دو مرحله ای بودن نزول آن، بسترسازی هوشمندانه بین دو مرحله نزول، و استفاده حداکثری از فضای حاکم بر جامعه عصر نبوی، می کوشد به دفع شبهات یادشده فائق آید و مهم ترین نتیجه تحقیق پیش رو اثبات وجود ظرفیت حجاب اجباری در آیات قرآن و نقش نظام اسلامی در آن خواهد بود.

    کلید واژگان: حجاب, عفاف, خمار, جلباب, تبرج}
    Seyyed Mohammadhassan Javaheri *

    One of the recurring doubts of virtual networks is about the lack of obligation to wear the hijab in the prophetic age and the consequence of not being allowed to wear the hijab or the so-called" compulsory hijab "in the current era. The insignificance of hijab, and the adequacy of the minimum hijab due to the delay in the revelation of the verses of hijab, and the revelation of the maximum hijab) jilbab (after the revelation of the minimum hijab) khimar (from the point of view ofsome according to most narrations, - which is the immunity of women from sick-hearted people – are other challenges and doubts about the hijab, which are subjects to the study of the verses of the hijab and how it is realized and spread in the age of revelation despite the survival of ignorant culture. According to the author, despite the many efforts that have been made so far to dispel doubts about the law of hijab and its surrounding issues, there are still unexplored angles and opportunities for new efforts, and in addition to what others have presented with jurisprudential tendencies, verse-based answers can be given. It is natural that the answer based on the verses of the Qur'an is very important due to the source of the verses for any religious research and its priority. And in the case of a number of doubts, the main origin of which is the false use of incorrect interpretations or wrong impressions of the verses of hijab, it has a key, privileged and often unique role. In this article, with methodical research on the verses of hijab and the contemporary conditions of the revelation of the Qur'an and focusing on the four axes of why the hijab is delayed, the wisdom of its two-stage revelation, intelligent bedding between the two stages of revelation, and maximum use of space in the Prophetic society suitable answers to the above doubts can be found; Answers that are perfectly in line with the evidence of the verses and in accordance with the method of the wise in analyzing the verses of the hijab, which in turn will be the basis for some secondary and governmental rulings.

    Keywords: Hijab, Chastity, Khimar, Jilbab, Tabarruj, Zinat}
  • مهدی شجریان*

    مسیله کانونی این مقاله ، توصیف و تحلیل تمایزات دو مقوله حجاب فقهی و عفاف اخلاقی است. این دو در پیشینه پژوهشی تمایز روشنی ندارند و به تبع ، در قوانین اجتماعی یکسان انگاری شده اند. این مقاله با روش توصیفی۔ تحلیلی و انتقادی و با مراجعه به منابع کتابخانه ای ، از هفت تمایز عمده میان این دو مفهوم سخن خواهد گفت. «حجاب» به معنای پوشش بدن بانوان ، تکلیفی بیرونی و وظیفه ای فقهی است ، اما «عفاف» به معنای خویشتن داری در مسایل جنسی ، امری درونی و فضیلتی اخلاقی است. همه زنان و مردان موظف به انجام رفتارهای عفیفانه اند ، اما همه زنان مکلف به رعایت حجاب نیستند. شاخص «حجاب» ، امری کمی و قابل اندازه گیری است ، اما شاخص «عفاف» امری کیفی و وابسته به فرهنگ است. «عفاف» وظیفه ای عقل پذیر با توجیه پیشینی است ، اما «حجاب» به خودی خود ، تکلیفی عقل گریز با توجیه پسینی است. «عفاف» ، مصالح و مفاسدی برای جامعه دارد و در نتیجه ، تکلیفی اجتماعی است ، اما «حجاب» به خودی خود و صرف  نظر از موارد انطباق با «عفاف» مصالح اجتماعی ندارد و از باب مراعات دستورات تعبدی برای فرد مفید است.

    کلید واژگان: عفاف, عفت, حجاب, مرزهای حجاب و عفاف, فقه, اخلاق}
    Mahdi Shajarian *

    This paper’s central aim is to analyze fully the distinctions between the jurisprudential concept of veil and the moral concept of chastity. This difference has not been clearly explained in the literature and they have been mistakenly taken for one another in social rules. Adopting a descriptive, analytical, and critical method in the form of library research, the present research seeks to draw seven main distinctions between them. While “veil” in the sense of women’s body covering is an external jurisprudential obligation, “chastity” in the sense of abstinence in regard to sexual activities is an internal moral virtue. Every man and woman is obliged to perform chaste actions whereas every woman is not obliged to wear a veil. “Veil” can be seen as a quantitative measurable indicator but “chastity” can be seen as a qualitative cultural indicator. “Chastity” is a rational duty with a priori justification; in contrast, “veil” is a duty unconcerned with rationality which can be justified a posteriori. “Chastity” has advantages and disadvantages for society and thus is a social duty; on the contrary, “veil” as such does not have social advantages regardless of its overlap with “chastity” and it is useful for a person to wear a veil only because of the obedience of divine commands.

    Keywords: chastity, continence, veil, jurisprudence, Ethics}
  • رضا الله دادی دستجردی*، سید علی حسین پور، محمدجواد یاوری

    یکی از روایت هایی که در منابع حدیثی شیعه نقل شده است، روایتی است موسوم به «فطرس ملک»، که داستان آن در منابع حدیثی شیعه آمده است. این داستان، فضیلتی بزرگ برای امام حسین (ع) است. از آن رو که برخی از محققان و پژوهشگران حوزه حدیث و تاریخ، این حدیث را مورد نقد و نظر قرار داده و آن را معتبر ندانسته اند، مقاله حاضر، ضمن پرداخت اجمالی به اسناد این روایت، اعتبارسنجی دلالی این روایت را محور پژوهش قرار داده است. این روایت در شانزده منبع حدیثی و تاریخی نوشته شده در پیش از قرن دهم هجری ثبت شده است. برخی از این منابع، روایت را به صورت مسند و برخی به صورت مرسل نقل کرده اند. به نظر می رسد روایت از نظر سندی معتبر و قابل اعتماد بوده و می توان به صدور روایت «فطرس ملک» به ویژه بر اساس نقل کتاب «السرایر»، اطمینان حاصل نمود، همچنین از یافته های مهم پژوهش آن است که؛ ناسازگاری و تعارض میان روایت منقول در کتاب یاد شده با موازین سنجش اعتبار احادیث از جمله قرآن، سنت و عقل یافت نشد.

    کلید واژگان: فقه الحدیث, فطرس ملک, ملائکه, عصمت, امام حسین (ع)}
    Reza Allahdadi *, Seyyed Ali Hosseinpour, MohammadJavad Yavari

    one of the narratives that has been recounted in Shia Hadith collections (sources) is the story of an angel namely “Futros the Angel” (Futros the Malik) Since this narrative is considered to be a great virtue for Imam Hussain, and some History and Hadith scholars and researchers do not find it to be authentic. The present article, while briefly paying attention to the documents of this narration, has made The Validation of the content of this narrative has been the focus of the research this narration was written in sixteen Hadith and historical sources was recorded before the tenth century of Hijri. Some of these sources have narrated the narration in the form of Mosnad and some in the form of Mursal It seems that the narration is valid and reliable from the point of view of a document, and it is possible to ensure the issuance of “Futros Angel” narration, especially based on the citation of the book of “Al-Saraer” was assured. Also, one of the important findings of the research is that there is not no inconsistency and conflict between the narratives mentioned in the book, with the criteria for evaluating the validity of Hadith including the Qur’an, Sunnah and reason.

    Keywords: Fiqh al-Hadith, Futros angel, angels, chastity, Imam Hossein (AS)}
  • سعید داودی لیمونی*، اعظم اسداللهی

    مخالفت با حجاب زنان با تکیه بر اهمیت عفاف گرایی مدتی است در میان برخی از نو اندیشان مسلمان به ویژه فمینیسم های اسلامی ترویج می شود. از جمله آنان، آمنه ودود مسیحی مسلمان شده آمریکایی و استاد دانشگاه ویرجینیا در کتاب «قرآن و زن» است. وی در این کتاب که رساله دکتری وی در دانشگاه میشیگان آمریکا نیز است مدعی است نوع پوشش در عصر حاضر بر اساس نگاه مردسالارانه به زن و از ناحیه جبر فرهنگی جوامع است. از دیدگاه او قرآن درصدد تشریع حجاب نبوده است؛ بلکه این آیات داستان هایی در مورد فرهنگ رایج عصر نزول برای نشان دادن اهمیت مسیله حضور اجتماعی زن همراه با عفاف است. نویسنده در این مقاله درصدد نقد مبانی و نتایج به دست آمده آمنه ودود در نظریه عفاف گرایی بوده است. با مطالعه و استخراج مبانی آمنه ودود در کتاب «قرآن و زن» و تحلیل آن به روش توصیفی تحلیلی انتقادی مشخص شد که در مبانی ودود مواردی از قبیل تفسیر قرآن بدون سنت، پایه گذاری هرمنوتیک توحیدی، عصری انگاری و لزوم خوانش های معاصر، اعتقاد به برابری جنسیتی نقش مهمی در ارایه نظریه عفاف گرایی و حجاب گریزی دارد. با نقد مبانی و تفسیر صحیح از آیات حجاب، نظریه فقها و مفسران فریقین در آیات حجاب تقویت و اکتفا به عفاف بدون الزام به حجاب موردنقد قرار گرفت.

    کلید واژگان: آمنه ودود, فمینیسم اسلامی, هرمنوتیک توحیدی, عدالت جنسیتی, حجاب گریزی, عفاف گرایی}
    Saeed Davoodi Limoni *, A’Zam Asadollahi

    Opposition to women’s hijab based on the importance of chastity has been promoted for some time among some new Muslim thinkers, especially Islamic feminisms. Among them is Amina Wadud, an American Christian who became a Muslim and a professor at the University of Virginia, in the book “Quran and Woman”. In this book - which is also his doctoral dissertation at the University of Michigan, America - she claims that the type of clothing in the present era is based on the patriarchal view of women and from the cultural determinism of societies. From her point of view, the Quran did not intend to legislate hijab; rather, these verses are stories about the popular culture of the descent era to show the importance of women’s social presence along with chastity. In this article, the author has tried to criticize the foundations and results obtained by Amina Wadud in the theory of chastity. By studying and extracting the basics of Amina Wadud in the book “Quran and Woman” and analyzing it in a descriptive-analytical critical method, it was found that in the basics of Wadud there are things such as interpreting the Quran without the Sunnah, establishing monotheistic hermeneutics, modernism and the necessity of contemporary readings, belief Gender equality plays an important role in presenting the theory of chastity and hijab avoidance; by criticizing the foundations and correct interpretation of the hijab verses, the theory of the jurists and commentators of the two major Islamic according to the verses of strengthening the hijab and being satisfied with chastity without the obligation to wear the hijab was criticized.

    Keywords: Amina Wadud, Islamic Feminism, monotheistic hermeneutics, Gender Justice, Avoiding hijab, chastity}
  • مهدی شجریان*

    فلسفه های ذکرشده برای حجاب، تا چه میزان عادلانه بودن این تکلیف را توجیه می کنند و ادراک عدالت را در این مقام بسط می دهند؟ مقاله پیش رو با روش تحلیلی انتقادی پاسخ این مسیله را می کاود. زن در فقه اسلامی برخلاف مرد، مکلف به پوشش حداکثری بدن غیر از صورت و دست ها تا مچ است. برای توجیه این تمایز فقهی، فلسفه هایی نظیر مهار آتش شهوت، استحکام پیوند خانوادگی، استواری جامعه و مانند آن ذکر شده است. از منظر فقیهان، فلسفه های مذکور «علت» حجاب شرعی نیستند و «حکمت» آن محسوب می شوند؛ درنتیجه حتی با فقدان آن ها نیز حجاب واجب است. این درحالی است که آنچه تحقق این فلسفه ها را تضمین می کند، شکل گیری «عفت اخلاقی» در بستر جامعه است، نه لزوما «حجاب فقهی». نقض این فلسفه ها در برخی فتاوای فقهی نظیر تجویز عدم پوشش کنیزان و اهل کتاب و تجویز نگاه به زنان ازکارافتاده و زنانی که عادت به پوشاندن ندارند نشان می دهد که با تکیه صرف بر این فلسفه ها نمی توان این تمایز فقهی میان زن و مرد را کاملا توجیه کرد. در این مقام، اثبات عدالت جنسیتی در سطح واقعی و ادراکی، با تکیه بر این فلسفه ها ممکن نیست و تنها می توان از تعبد به حکم شارع و حق طاعت الهی سخن گفت.

    کلید واژگان: حجاب, فلسفه حجاب, عفاف, عدالت جنسیتی}
    Shajarian Mahdi *

    To what extent do the philosophies related to hijab justify the fairness of this task and expand the perception of justice in this position? The current paper analyzes the answer to this question through a critical-analytical method. In Islamic jurisprudence, unlike men, women are obliged to cover their bodies as much as possible, except for the face and arms up to the wrists. To justify this jurisprudential distinction, philosophies such as controlling the fire of lust, strengthening family ties, stability of society and the like have been mentioned. Based on point of view of jurists, the mentioned philosophies are not the "causes" of the religious hijab and are considered its "wisdom (Hikmah)". Therefore, hijab is obligatory even in their absence. What guarantees the realization of these philosophies is the formation of "moral chastity" in the context of society, not necessarily "jurisprudential hijab". Violation of these philosophies in some jurisprudential fatwas - such as prescribing the non-covering of slaves and people of the Book and prescribing looking at disabled women and women who are not accustomed to covering - shows that relying on these philosophies alone cannot fully justify this jurisprudential distinction between men and women. In this regard, proving gender justice at a real and perceptual level is not possible by relying on these philosophies, and we can only speak of following (Share') Allah's commands and the right of obedience to Allah.

    Keywords: Hijab, philosophy of hijab, chastity, gender justice}
  • سعید عزیزی*، علی راد

    ظاهر برخی آیات قرآن کریم به گونه ای است که دلالت بر بی صبری، سرپیچی و عصیان حضرت یونس (ع) در انجام رسالت خویش داشته و پیامبر اکرم (ص) از همانندی با ایشان نهی گردیده است. همین مساله موجب گشته تا آن حضرت در نگاه برخی مسلمانان متهم به معصیت و عدم عصمت گردد. در مقابل مفسران و حدیث پژوهان فریقین تلاش نمودند تا تفسیری صحیح از آیات قرآن و روایات موجود ارایه دهند و ضعف این پنداره را بر ملا سازند. بر پایه نتایج این پژوهش مفسران امامیه دو رویکرد در پاسخ به شبهات عصمت ارایه داده است. الف) ترک اولی، ب) تلقی رخداد واقعه پیش از رسالت یونس (ع). طیف وسیعی از مفسران اهل سنت نیز دو رویکرد مذکور را بیان نموده اما برخی رویکرد معصیت و عصیان یونس (ع) را برگزیده اند. در این نوشتار رویکردهای سه گانه ارزیابی شده و در پایان نظریه منتخب ارایه شده است. نتایج ارزیابی و نقد رویکردهای مذکور حاکی از آن است که تنها رویکرد قابل قبول و سازگار با آیات قرآن نظریه «ترک عمل افضل و اولی» بوده که از سوی اغلب مفسران فریقین مطرح گردیده است.

    کلید واژگان: حضرت یونس(ع), عصمت, شبهات قرآنی, رویکرد مفسران, تفسیر کلامی, تفسیر تطبیقی}
    Saeed Azizi *, Ali Rad

    The appearance of some verses of the Holy Quran is such that it indicates the impatience,disobedience and rebellion of Prophet Younus(A.S) in carrying out his mission and the Holy Prophet(PBUH)has been forbidden to be like him.This issue has caused that Imam to be accused of sin and infallibility in the eyes of some Muslims.On the other hand, the commentators and hadith scholars of Shitte and Sunni tried to provide a correct interpretation of the verses of the Qur'an and the narrations and to reveal the weakness of this notion.Based on the results of this research, Imamieh commentators have presented two approaches in response to the Questions of infallibility.A) Abandoning the superior action, b) perception of the event before the mission of Younus(AS). A wide range of Sunni commentators have also expressed the two approaches, but some have chosen the approach of Younus(AS). In this paper, three approaches are evaluated and at the end, the selected theory is presented. The results of evaluation and critique of the mentioned approaches indicate that the only acceptable approach to the verses of the Qur'an is the theory of "abandoning the superior action" which has been proposed by most of the Shitte and Sunni commentators.

    Keywords: Prophet Younus (AS), chastity, Quranic Questions, Interpreters' Approach, Theological Interpretation, Comparative Interpretation}
  • محمدحسن سعیدی

    موضوع این مقاله، «مقاصد و اغراض اجتماعی حجاب شرعی» است و عمده بحث درباره «موضوع» این مسئله است؛ از این جهت که شناخت «موضوع» و ویژگی های آن و نسبتی که با ابعاد مختلف زندگی انسان برقرار می کند، تاثیر جدی در حکم دارد. بدیهی است امری که کارکرد مفید و تاثیر مثبت دارد، با چیزی که نقش مخرب داشته، موجب آسیب و زیان در زندگی انسان باشد، به لحاظ حکم با یکدیگر متفاوت خواهد بود. ازاین رو، براساس تجربیات بالینی و مشاهدات بیرونی از جامعه، دستاوردهای مختلفی به دست می‎آید که می تواند به شناخت بهتر «موضوع» و تشخیص ابعاد شرعی آن و در نتیجه، کشف حکم کمک کند.در این نوشتار تلاش شده تبیین گردد که حجاب بیش از آنکه حکم شرع باشد، یک حکم عقلی است و اینکه حجاب در چه بستری جریان پیدا می کند و چه اقتضایاتی دارد و در نهایت رعایت نشدن آن ممکن است چه مشکلات، هزینه ها و خساراتی را در پی داشته باشد.

    کلید واژگان: حجاب شرعی, پوشش, نگاه به نامحرم, عفاف, حیا, خانواده, اختلاط زن و مرد, رابطه بی‎ضابطه}
    MohammadHasan Saeedi

    The subject of this paper is "the social purposes and intentions of the religious hijab" and the main discussion is about the "subject" of this issue; this is because knowing the "subject" and its characteristics and the relationship it establishes with the various dimensions of human life has a serious impact on the verdict. Obviously, something that has a useful function and a positive effect, with something that has a destructive role, causes harm and damage in human life, will be different in terms of judgment. Therefore, based on clinical experiences and external observations of society, various achievements are obtained that can help to better understand the "subject" and identify its religious dimensions and, as a result, discover the verdict. In this paper, an attempt has been made to explain that hijab is more a rational law than a religious law, to show that to what context does hijab flow and what are its requirements, and in the end, its non-observance may lead to problems, costs and damages.

    Keywords: Religious Hijab, Women covering, looking at non-mahram, Chastity, Modesty, Family, Men, women being together, unregulated relationship}
  • معصومه شریفی، محسن رفیعی

    «عفاف»‌ و «حجاب»، واژگانی مقدس و نام آشنا در ادیان الهی ، به ویژه آیین اسلام هستند و از دیرباز مورد توجه مفسران، محدثان، تاریخ نگاران، جامعه شناسان و سایر اندیشمندان بوده اند. این دو واژه، افزون بر این‌که ریشه در شرع دارند، امری فطری بوده و مورد پسند روح پاک طلب آدمی هستند. با بررسی واژگان عفاف و حجاب می توان دریافت که رابطه‌ی این دو،  به لحاظ منطقی، «عام و خاص مطلق» است؛ یعنی هرچند ممکن است برخی از با حجاب‌ها عفیف نباشند، ولی هر عفیفی حتما با حجاب است. به دیگر سخن، هر آن‌که عفیف‌تر و از درون پاک‌تر باشد، خود را بیشتر به حجاب و پوشش، مقید می‌داند. با توجه به بررسی های انجام شده در قرآن کریم و کتاب مقدس، فرضیه این پژوهش به اثبات رسید که همه ادیان الهی به عفاف و حجاب اهمیت بسیار داده اند و احکام متعددی برای ان وضع کرده اند. در قرآن کریم هم که برترین و ماندگارترین آیین نامه الهی است، عفاف و حجاب، جایگاهی بس بالا و والا دارد و کامل ترین و جاودانه ترین آیین نامه‌ها و فرمان‌ها به منظور حفظ حجاب و عفاف و جلوگیری از ابتلا به گناهان مخرب شخص و جامعه آمده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که جلوه‌های حجاب و عفاف در قرآن کریم در چهار سطح پوشش، نگاه، گفتار و رفتار مطرح شده است.

    کلید واژگان: عفاف, حجاب, جلباب, قرآن کریم, متون مقدس.}
    Masoumeh Sharifi, Mohsen Rafiei

    Chastity and Hijab are sacred and famous words in divine religions, especially, in Islam, and they have long been in the center of attention by interpreters, narrators, historians, sociologists, and other scholars. These two words are not only rooted in Sharia, they are but also innate and favored by humans’ pure soul. The words of chastity and Hijab logically have the absolute general and specific relationship; that is, although perhaps some people with Hijab are not chaste, every chaste one is certainly with Hijab. In other words, the more chaste and pure everyone is, the more he/she observes Hijab. According to the Holy Quran and scripture, the research hypothesis that chastity and Hijab have been important in all divine religions and they have laid down several rules on them was confirmed. Chastity and Hijab have a very high position in the Holy Quran, as the highest and most lasting divine regulation, and the most complete and immortal regulations and commands have come in it to maintain Hijab and chastity, and to prevent individual and society from committing the destructive sins. The findings show that the instances of Hijab and chastity are proposed in four levels of coverage, look, speech, and behavior in the Holy Quran.

    Keywords: chastity, Hijab, Jilbab, the Holy Quran, scriptures}
  • Coverage is not unprecedented in pre-Islamic religions. It seems that man's innate inclination has called him a kind of cover. The issue of hijab and covering of women and maintaining the chastity of men and women has been an issue that has been raised among nations for a long time and has been associated with many ups and downs throughout history. It is also considered in Islam and is of special importance.
    In Islam, the higher and higher the patterns of hijab and negligence, the more it will affect the spirituality and religiosity of the individual and society And it can be said that the social relations of chastity and hijab are one of the high human and Islamic values and the secret of the health and mental health of the society. This article examines the concept of chastity and hijab from the perspective of Quranic verses, Sunnah and hadiths. This study is descriptive-analytical and the method of data collection is library and data analysis method is content analysis. It is hoped that this research will be effective in developing the culture of hijab and chastity in society.

    Keywords: Chastity, Hijab, Quran, Hadiths}
  • علی احمد پناهی*
    رعایت هنجارهای اخلاقی از مهم‏ترین عوامل مصونیت ‏بخش فرایند مشاوره است. برخی از بایدها و اصول اخلاقی به دلیل نقش سازنده و اساسی که در فرایند مشاوره دارند در اولویت بوده و رعایت آن‏ها باعث ایجاد اعتماد در مراجع و باعث افزایش موفقیت در فرایند مشاوره می‏شود. پژوهش پیش رو با هدف تبیین مهم‏ترین بایدهای اخلاقی در فرایند مشاوره انجام شده است. سوال اساسی این است که مهم‏ترین بایدهای اخلاقی در فرایند مشاوره چیست و چه فوایدی دارد؟ در پژوهش حاضر از روش توصیفی تحلیلی و اجتهادی بهره گرفته شده و آموزه‏ های اخلاقی سه ‏گانه که می‏تواند نقش سازنده و مهمی در فرایند مشاوره داشته باشد، بررسی شده است. با بررسی اصول اخلاقی قابل استنباط از آموزه ‏های اسلامی در فرایند مشاوره، می‏توان ادعا کرد که برخی از اصول اخلاقی نقش بنیادین و محوری در فرایند مشاوره دارند؛ به‏ گونه‏ای که بدون التزام به این اصول اخلاقی، فرایند مشاوره با چالش‏ها و آسیب‏های جدی روبرو خواهد شد. پرواپیشگی، عفاف و صداقت، ازجمله اصول مهم در فرایند مشاوره است. رعایت این اصول و بایدهای اخلاقی سه ‏گانه، می‏تواند مشاور را از غلتیدن در بسیاری از چالش‏ها مصونیت بخشد و می‏تواند زمینه ‏ساز ایجاد اعتماد و امنیت روانی در مراجع باشد.
    کلید واژگان: بایدهای اخلاقی, پرهیزکاری, صداقت, عفاف, مصونیت, اعتماد, امنیت روانی}
    Ali Ahmad Panahi *
    Observance of ethical norms is one of the most important factors in protecting the counseling process. Some ethics musts and principles are prioritized due to their constructive and fundamental role in the counseling process, and their observance builds trust in clients and increases the success of the counseling process. The present study aims to explain the most important ethical requirements in the counseling process. The main question is what are the most important ethical requirements in the counseling process and what are their benefits. In the present study, descriptive-analytical and Ijtihad methods have been used and the three ethical teachings that can play a constructive and important role in the counseling process have been investigated. By examining the ethical principles deduced from Islamic teachings in the counseling process, it can be claimed that some ethical principles play a fundamental and pivotal role in the counseling process, so that without adhering to these ethical principles, the counseling process faces challenges and harms. Predictability, observance of chastity, and observance of honesty and truthfulness are among the important principles in the counseling process.
    Keywords: moral norm, piety, honesty, chastity, trust, perseverance}
  • محمدحسین ملامیرزایی، مهدی بیاتی، محمد شریفی*
    حجاب، با وجود اهمیت بسیارش، در اسلام اصالت ندارد؛ بلکه امر اصیل، عفاف و خودکنترلی است؛ زیرا اگر عفاف نباشد حجاب نیز کارکرد خود را از دست خواهد داد. نتیجه این پژوهش گویای این است که مهندسی تحقق حجاب در جامعه، مبتنی بر نظریه حریم جنسی است که بر اساس آن، همت اصلی بر ایجاد حریم حداکثری بین دو جنس زن و مرد، در تمامی ساحت های زندگی می باشد که در هر ساحتی حریمی متناسب با آن و براساس اقتضاء و واقعیت های زندگی بشری تعریف می شود که حجاب شرعی یکی از همین حریم ها برای ساحت تعاملات اجتماعی در فضای اختلاط است. خدای متعال در این سیر نزول، نظام هنجاری ای را شکل می دهد که ازجمله مهمترین شاخصه هایش، ارزش بودن ارتباط حداقلی با جنس مخالف به عنوان یک گزاره ایده آل است و حجاب در این ساختار هنجاری، تنها قطعه ای از پازل است و خود آن محوریت ندارد. عقبه این ساختار هنجاری مبتنی بر تحکیم روحیه عفت مئابی است. التزام عملی به این ساختار هنجاری باید از طبقه حاکم بر جامعه شروع شود تا سایر اقشار مردم نیز خود را ملتزم بدانند و رویکرد آن کاملا فرهنگی و به دور از تنش های امنیتی باشد و در مدل مهندسی اسلام در امر حجاب، مردان به عنوان سرپرست خانواده ها مسئول مدیریت و نظارت بر این مهم هستند.
    کلید واژگان: خود کنترلی, سیر نزول آیات حجاب, عفاف, مهندسی حجاب, نظریه حریم جنسی}
    Mohammadhosein Mollamirzaei, Mahdi Bayati, Mohammad Sharifi *
    Hijab, despite its great importance and regarding the authenticity of chastity and self-control, cannot be authentic in Islam; since given lack of chastity, hijab will lose its effect. As made clear in the paper, the establishment of hijab in society is based on the theory of sexual outer limit on which the main goal is to create maximum privacy between men and women in all spheres of life, each being of its appropriate outer limit. On the basis of realities of life, one defines his/her outer limit; hijab is regarded as one of such outer limits for social interactions in the cases of two sexual places. The Exalted God forms a normative system in this descent, one of its most important norms is the value of a minimal communication with opposite sex as an ideal proposition, and hijab in this normative structure is just a piece of the puzzle not being central. The foundation of this normative structure lies in the consolidation of the spirit of spirituality. The practical commitment to this normative structure must start from the ruling class and, following it, other segments of the population also follow them; its approach is purely cultural and far from security tensions. In the model of Islamic engineering of hijab, men as the heads of families are responsible for managing and supervising it.
    Keywords: Self-Control, Hijab Revelation, Chastity, Hijab Engineering, Theory of Sexuality}
  • محمد شعبانپور *، زهرا بشارتی، محمد مهدی ولدخانی
    حکم شرعی حجاب و عفاف در معنای رعایت پوشش ظاهر و کنترل و پاسداشت درون انسان از گناه و حرام در قرآن مورد تاکید قرار گرفته است. این در حالی است که در جوامع معاصر از عریانی و بی حیایی به پیشرفت و توسعه تعبیر شده و هویت انسانی به هویت بدنی مبدل گردیده است. این امر بسیاری از اندیشمندان و نخبگان را بر آن داشته تا در پی نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف روند و راه حل هایی را جهت حل نابسامانی های ناشی از عدم پای بندی به آن ارایه کنند. از جمله نظریاتی که بهره گیری از آن با تکیه بر رویکرد تحلیل محتوا می تواند در تبیین چرایی حجاب و عفاف و راهکارهای مقابله با آن راهگشا باشد، نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی است که برپایه استخدام، عدالت و اجتماع تقریر شده و مصلحت فردی و اجتماعی انسان ها را مورد توجه قرار داده است. بر این اساس،قریحه استخدام و عدالت اجتماعی منجر به تامین مصالح عمومی می شود و امر به پاسداشت حجاب و عفاف را نیز از آنجایی که به تعادل در اجتماع می انجامد، باید از همین مقوله دانست.
    کلید واژگان: قرآن, حجاب, عفاف, مصلحت, ادراکات اعتباری}
    mohammad shabanpoor *, zahra besharati, mohammadmehdi valadkhani
    The verdict of hijab and chastity in the meaning of observing the appearance as well as controlling and protecting man from sin and haram has been emphasized in the holy Quran. In the contemporary societies, however, the nakedness is regarded as a sign of development and human identity has turned into physical identity. This has led many intellectuals and elites to seek for institutionalizing hijab and chastity and providing solutions to solve the uncertainties caused by it. Among the theories that its utilization relying on the content analysis approach can be influential in the explanation of logic behind hijab and chastity and ways to deal with it, is the theory of credit perception proposed by Allameh Tabataba'i, which is based on recruitment, justice and community, and personal and social interest. Accordingly, recruitment and social justice will lead to the provision of public goods, and the obligation to protect hijab and chastity as well as balance in society.
    Keywords: Quran, hijab, chastity, expediency, credit perception}
  • محمدرضا سالاری فر، سیدابوالفضل رضوی
    هدف پژوهش حاضر بررسی متون اسلامی جهت دستیابی به روش های زمینه ساز در تربیت عفاف است. روش تحقیق تحلیل اسنادی است که موارد مرتبط با تربیت عفاف در متون دینی را شناسایی، ارتباط آن ها را با هم بررسی و روش های زمینه ساز را در یک چارچوب منطقی ارائه می کند. یافته های پژوهش عبارتند از:1- توجه به آداب فرزندآوری که شامل انتخاب همسر، آداب آمیزش، انتخاب نام نیک، آداب تولد فرزند و توجه به تغذیه او است. 2- آموزش تعالیم دینی مرتبط با عفاف که شامل اعتقادات(خداباوری، معادباوری، محبت خدا و اولیای الهی)، عبادات (نماز، روزه، دعا، زیارت) و اخلاقیات (حیا، غیرت و ابراز رفتار متکبرانه) است. 3- تربیت جنسی. 4- آموزش شیوه های خویشتنداری شامل کنترل نگاه، رعایت حریم ها در روابط غیرکلامی، پرهیز از خلوت با نامحرم و روابط کلامی غیرضروری 5- تقویت شیوه تربیتی مقتدرانه در خانواده 6-نظارت اجتماعی در موارد انتخاب دوست، رفت و آمدها، نحوه پوشش و آرایش و استفاده از ابزار ارتباطی جدید.
    کلید واژگان: تربیت, روش زمینه ساز, عفاف, حجاب, متون اسلامی}
    Mohammad Reza Salarifar, Seyyed Abolfazl Razavi
    This paper studies the Islamic texts to achieve the methods underlying the education of chastity. The research method is a document analysis which identifies the cases related to the education of chastity in the religious texts, and presenting their relation with each other and the underlying methods in a logical framework. The findings of this study include (1) paying attention to the customs of childbearing, including spouse selection, intercourse manners, selection of a good name, customs of birth, and attention to child feeding, (2) teaching religious doctrines related to chastity which includes beliefs (theism, belief in resurrection, love of Allah and the divine saints), worship (Salah, fasting, invocation, Ziyarat) and morality (modesty, jealousy and expression of arrogant behavior),
    (3) sexual education, (4) teaching self-control, including controlling the look, observing privacy in non-verbal relations, avoiding being alone with a non-mahram and unnecessary verbal relations, (5) strengthening the authoritative parenting style in the family, and (6) social control in choosing a friend, commuting, dress and make-up, and the use of new communication tool.
    Keywords: Education, The Underlying Methods, Chastity, Hijab, The Islamic Texts}
  • محمدحسن روزیه
    قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مانند هر قانون دیگری، باید بازتاب اصول یا مکتب اخلاقی و در نهایت ترسیم کننده ی جامعه ای بوده باشد که از آن اصول و مکتب ناشی می شود. سوال اصلی مقاله حاضر این است که دلالت های اخلاقی اصول قانون اساسی چیست و چه جامعه ای را ترسیم می کند؟ بر اساس چارچوب اخلاقی متخذ از حکمت متعالیه، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان آداب و قالب عمل جامعه، متضمن اصولی از هرسه مرتبه ی اخلاقی: اخلاق دنیه، متعادله و متعالیه است. گرچه برخی اصول قانون اساسی ظرفیت خوانش و تفسیر مبتنی بر اخلاق متعالیه را دارند، لکن نظم اخلاقی خاصی بر آن حاکم نیست و تدوین کنندگان آن مستقیما و با توجه به اخلاق و مراتب آن قانون را تدوین نکرده اند. ظاهر بسیاری از اصول، تامین کننده ی مرتبه ی دنیه ی اخلاق هستند و تنها به تبع معارف دینی، اصولی که ناظر به مراتب متعادله و متعالیه اخلاق باشند، تصویب شده اند. این نوشته مساله ی فوق را در مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، و با بهره گیری از روش تحلیل محتوا بررسی نموده است.
    کلید واژگان: اخلاق, قانون اساسی, قدرت, عفت, حکمت, کرامت}
    Mohammad-Hassan Rouzbeh
    As any other law, the basic law of the Islamic republic should reflect the ethical principles or school and finally draws a society driven from those principles and school. The main question of the present paper is “what are the moral significations of the principles of the basic law and which society does it draw?” On basis of the ethical framework gotten from the Supreme (Mote’alieh) Hikmah, the basic law of the Islamic republic, as tradition and practice framework of the society, guarantees principles from all three ethical levels: earthly, moderate and supreme. Although some principles of the basic law have the capacity of being interpreted on basis of the supreme ethics, not a specific ethical discipline is governing it and its compilers have not gathered it directly and according to ethics and it levels. The face of many of the principles can provide earthly level of the ethics and moderate and supreme ethical principles have been passed only after religious didactics. This study has analyzed the aforementioned subject in the complete version of the negotiation of the experts for the basic law and with using content analysis method.
    Keywords: Ethics, Basic Law, Power, Chastity, Hikmah, Munificence}
  • مرضیه محصص
    قرآن کریم با رویکردی هنجارگرا به تربیت انسان ها پرداخته است و بر ضرورت اصلاح و تجدید نظر در رفتارها تاکید ورزیده است. در این راستا، برخی سازه ها از جایگاه بنیادینی برخوردارند. از آنجا که امروزه موضوعات با محوریت خانواده به عنوان نهادی اثربخش در ارتقاء و بالندگی جامعه، کانون توجه قرار گرفته است، واکاوی نظریه کارآمد قرآن در این حوزه ضروری به نظر می رسد. پرسش اصلی این پژوهش آن است کهمطابق آموزه های قرآنی، افراد در کدام یک از رفتارهای خانوادگی به خویشتنداری فراخوانده شده اند؟ در این طرح، با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای، به روش توصیفی و تحلیل محتوا، آیات مربوط به خانواده با محوریت موضوع «خویشتنداری» رصد شده است. این نوشتار ضمن ارائه مفهوم خویشتنداری در روانشناسی و مفاهیم قرآنی، به تبیین جایگاه خویشتنداری در قالب رفتارهای خانوادگی می پردازد و در نهایت، به ثمرات اتخاذ رویه خویشتندارانه در مناسبات خانوادگی اشاره می نماید. از رهگذر بررسی گزاره های قرآنی چنین به نظر می آید که «خویشتنداری» در طیف رفتارهای دینی، حقوقی و حریم خصوصی از جایگاه بنیادینی برخوردار می باشد. لذا می توان اذعان داشت که به موجب اتخاذ رویه خویشتندارانه، حسن معاشرت و تحکیم خانواده محقق خواهد شد.
    کلید واژگان: نگرش قرآنی, خویشتنداری, خانواده, تقوا, صبر, عفاف}
    Marzieh Mohases
    Quran has trained the man with normative approach, and it emphasized the need to correct and redefine the behavior. In this regard, some of the structures are fundamental. Since the issues concentrating on the family as an institution, which is effective in the promotion and development of society, were brought into focus; as a result, the analysis of the theory of efficiency of the Quran in this area seems essential. The main question of this study is that according to the teachings of the Quran, “In which family behaviors have human beings been called to exercise restraint?” In this research, the library method of data collection and the descriptive-analytical method were used to observe the content as well as verses related to the family-oriented theme of “restraint”. This paper presented the concept of restraint in psychology and the Quranic concepts to establish the position of restraint in the form of family behaviors, and finally it presents the results of the adopting restraint procedures in family relationships. Through investigation and analysis of the Quranic statements, it was revealed that “restraint” plays a fundamental role in the whole religious, legal and private practices. Thus, it can be noted that because of adopting a restraint procedure, good companionship and strong family basis will be achieved.
    Keywords: Quranic attitude, Restraint, family, piety, patience, chastity}
  • سید حسین حسینی کارنامی*، علی اصغر زکوی

    واژه اخلاص از نظر قرآن کاربردهای گوناگونی دارد و می‌توان آن را از منظر فقهی، اخلاقی، عرفانی و کلامی مورد بررسی قرار داد. از نظر کلامی ارتباط بین اخلاص و مساله عصمت بسیار حایز اهمیت بوده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس اعتقادات شیعه، پیامبران و امامان شیعه(ع)، عصمت مطلق دارند و در تمام عمر هیچ گناه، اشتباه و سهوی مرتکب نمی‌شوند و باریافتن آنان به «مقام مخلصین »، رابطه وثیقی با مقام عصمت آنان دارد. هدف این پژوهش، بررسی رابطه میان مقام عصمت و مقام مخلصین (به فتح لام) با محوریت تفسیر المیزان است. در این راستا بعد از مفهوم‌شناسی مخلصین و کاربرد آن در قرآن روشن شد که در قرآن به شش شخصیت مخلص (حضرت یوسف، حضرت موسی، حضرت ابراهیم، حضرت یعقوب، حضرت اسحاق و حضرت محمد(ص)) تصریح شده است. بررسی‌ها نشان داد که چهار ویژگی اصلی مخلصین عبارت است از: نجات از عذاب دنیایی و آخرتی، ایمنی از اغوای ابلیس، ستایش شایسته، برخورداری از رزق معلوم. راه‌های تحصیل عصمت و وصول به مقام مخلصین محور دیگر این پژوهش است که در این عرصه نیز چهار عامل تاثیرگذار در رسیدن به مقام عصمت مورد بررسی قرار گرفت. در بخش پایانی به دو فلسفه وجودی انسان مخلص پرداخته شد که عبارتند از: الگو و اسوه قرار گرفتن آنان در جوامع بشری؛ و استمرار و فراگیر شدن آیین توحیدی در جهان.

    کلید واژگان: مخلصین, عصمت, طباطبایی, تفسیر المیزان}
    Seyyed Hoseyn Hoseyni Karnami*, Ali Asghar Zakavi

    The Sincerity (Ikhlas) Have several operation in Holy Quran. So it can study in Feqhy, moral, Gnostic and theological view. According to Theological view, the relation between Mokhlaseen (who are devoted and freed from temptation) with the Chastity (Ismat) is very important. But there is not many study of it. According to Shiat Teachings, The prophets and Shiat leaders (P, B, U, H) have absolute Chastity (Ismat), They don’t make any sin, wrong and mistake all of their life. Their reception to situation Mokhlaseen has strong relation to the level of Ismat. The aim of this article is the study of the relation between the Mokhlaseen with the Chastity (Ismat) in Tabatabaay View in Al-mizan. In this way, after the terminology of Mokhlaseen and its operation in Quran, clear that the Holy Quran have introduced six Persons as the Mokhlaseens, that is: Prophets Yusuf, Moosa, Ibrahim, Ishaq and Mohammad (P, B, U,H). This study clear that the Mokhlaseens has four characteristics: Safety from Divine retribution in this world and other world, safety from Satan seduction, god glorify to God and to benefit of determined sustenance. The other aim of this study was the ways that we can receive to the level of chastity and Mokhlaseen. According to Quran teachings there are four way to reception that Level. In the Last section of this article, it is clear that the mystery of the presence the Mokhlaseen in this world is two points: They are considered as the best pattern and model for human society. they aimed to make continue and comprehensive the Monotheistic religion on the world.

    Keywords: Mokhlaseen, Chastity, Tabatabaiy, al-mizan}
  • جمال فرزندوحی، سید محمد موسوی، امیر فتاحی
    انحرافات جنسی و مسائل مترتب بر آن، موضوع پژوهش حاضر می باشد. هدف این پژوهش ارائه راهکارهای مقابله با انحرفات جنسی بر مبنای آموزه های حیات-بخش دین مبین اسلام است. در این تحقیق تلاش شده است ضمن جمع آوری مطالب به روش کتابخانه ای و با تکیه بر روش کیفی، به تحلیل آیات قرآن کریم و روایات پرداخته و راهکارهای مقابله با انحرافات مذکور تبیین و بررسی شود. پژوهش حاضر گویای این مهم است که دین مبین اسلام برای جلوگیری از بروز انحرافات جنسی در دو حوزه فردی و اجتماعی راهکارهایی را در نظر گرفته است. در زمینه فردی راه حل هایی از جمله ازدواج، رعایت کنترل بر رفتار دختران، غیرت ورزی و استیذان فرزندان و.. . می تواند از بروز آفت در این حوزه اخلاقی جلوگیری کند. همچنین، این دین حیات بخش به منظور جلوگیری از انحرافات جنسی در حوزه اجتماعی برای نهادهای حکومتی نیز دستورهایی ارائه فرموده که مهم ترین آنها اهتمام به ازدواج جوانان و آسان سازی آن، پائین آوردن سن ازدواج و برخورد قاطع با مخالفان می باشد.
    کلید واژگان: انحرافات جنسی, میل جنسی, خانواده, عفت, ازدواج}
    Jamal Farzandwahy Seyyed Muhammad Mousavi, Amir Fattahi
    This study is an attempt to investigate sexual perversion and its subsequent issues. It aims to offer some preventive solutions to this problem on the basis of Islamic teachings. The data were collected using the library research method. Then, verses of the Holy Qur’an and collections of hadith were analyzed, and the findings were studied. They suggested that Islam offers not only individual but also social solutions to sexual perversion. The former covers marrying, controlling girls’ behaviors, giving children some instructions, and teaching them to seek permission when entering. Offering social solutions, Islam orders the governmental entities to facilitate marriage, cut marriage age, and take the tough line with its opponents.
    Keywords: sexual perversion, sexual desire, family, chastity, marriage}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال