جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "common reading" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «common reading» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی common reading در مقالات مجلات علمی
-
یکی از ملاک هایی که در کتب تفسیری سده های نخست با نام مرجح خوانشی بر سایر خوانش ها ذکر شده، «قرائت عامه» یا «قراءه الناس» است. برخی از قرآن پژوهان معاصر با اجتهادی خواندن قرائات مشهور، تنها روایت حفص از قرائت عاصم را معرف و منطبق بر قرائت عامه می دانند. در این مقاله با پی جویی این اصطلاحات در کتب تفسیر سده های نخست و نیز بررسی قرائات گزارش شده در کتاب مجاز القرآن ابوعبیده معمر بن مثنی که مهم ترین بازتاب فضای قرآن پژوهی قرن دوم است، به این نتیجه رسیده شد که اولا مراد از «قرائت عامه»، خوانشی است که عموم مردم و نه لزوما ائمه قرائات بدان می خواندند و ثانیا این قرائت در برخی نمونه ها منطبق بر روایت حفص از قرائت عاصم نیست و ازاین لحاظ این قرائت مزیتی بر سایر قرائات مشهور ندارد. ضمن آنکه می باید این مرجح (قرائت عامه) را همچون مرجحات دیگر در هر حرفی از حروف اختلاف برانگیز قرآن به صورت جداگانه بررسی کرد.کلید واژگان: قرائت عامه, قرائات مشهور, عاصم کوفی, روایت حفص, ابوعبیده, مجاز القرآنOne of the criteria proposed in the exegetic texts of the first Islamic centuries for preference of one reading to others is "Common Reading". Some of the contemporary scholars, accusing famous readings of not referring back to the Prophet, consider the Ħafṣ transmission of ʽĀṣim's reading as the Common Reading. Studying the exegetic texts of the first Islamic centuries and especially Maǰāz al-Qurʼān of AbūʽUbaydaMaʽmar ibn Muthannā (d. 210 or 211) as the most important reflection of Quran studies in the 2nd century, we concluded that firstly "Common Reading" is the one that is recited by the majority of Muslims and not necessarily by the authorities of this discipline, and secondly, not necessarily does it conform to the Ħafṣ transmission and therefore this transmission doesnt enjoy preference to other readings in this respect. Moreover it is recommended to investigate this preference like other preferences in each letter of the disputed cases of Qurʼānic readings separately.Keywords: Common Reading, Well-known Readings, Hafs Narration, Abu Ubaydah, Majaz Al Quran
-
روایات مجوز قرائت مردم، علیرغم تایید اختلاف اجمالی قرائت اهل بیت(ع) با قرائت های رایج، پرسشگر را به قرائتی همانند مردم مامور می کنند. برخی، وجود قرائت های هفت گانه را مصداق تجویز این روایات خوانده اند اما بعضی با نظر به زمان صدور، آن ها را ناظر به قرائت های رایج در عصر ائمه(ع) شمرده اند. بعضی نیز روایت حفص را تنها مصداق آن می دانند. این پژوهش، با توجه به قرائنی که برای شهرت دیگر قرائت های هفت گانه در ادوار گذشته وجود دارد و نیز کاربرد اصطلاحاتی مانند «قراءه الناس» و «قراءه العامه» در متون قرآنی و تاریخی، بر آن است که اثبات شهرت هر یک از قرائت ها بین عموم مردم هر زمان، می تواند مصداقی برای تجویز موجود در این روایات باشد. به این ترتیب در عصر حاضر که فقط قرائت عاصم به روایت حفص در مشرق اسلامی شهرت دارد، این قرائت به مقتضای دلالت این روایات، تنها مصداق «قرائت مردم» است.
کلید واژگان: حفص, عاصم, قرائات سبع, قرائت عامه, قرائت مردمThe narratives permitting common reading of Quran، despite differences in the readings of Imams and those of common ones، allow people to read as common reading. Some persons regard seven readings as the proof of their permissibility. Others، based on periods، have considered them as permissible only in the Imams era. And some jurists have regarded only Hafs’ narrative as the proof of these traditions. This research، based on seven readings’ currency in the past and some terms such as “peoples’ reading” and “common reading” in regard to Quranic and historical texts، has tried to demonstrate the currency of each reading in the given period can be considered as its’ permissibility. Thus، in the contemporary period in the eastern Islamic world only the Asems’ narrative by Hafs ones is in currency. In these lands، Hafs’ reading is the only proof in regard to the permissibility of peoples’ reading.Keywords: people's reading, common reading, seven reading, Asem, Hafs
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.