به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « communications » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «communications» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اباذر جعفری*، حمیدرضا مطهری

    تبلیغ دینی، پدیده ای اجتماعی است که با ظهور ادیان، از جمله دین مبین اسلام شکل گرفت و به عنوان وظیفه اصلی نهاد حوزه علمیه، در دوره های مختلف تحولاتی داشته است. پیروزی انقلاب اسلامی ایران با رهبری دینی، زمینه رشد و تکامل تبلیغ دینی را فراهم ساخت. هدف نوشتار پیش رو، پاسخ به این پرسش است که تبلیغ دینی پس از انقلاب اسلامی، چه تطورات سازمانی و ساختاری داشته است و مصادیق عینی این تطورات در تبلیغ دینی کدام است؟ این تحقیق، به روش پژوهش کتابخانه ای صورت می گیرد و با بررسی اسناد مرتبط با تبلیغ در دوره جمهوری اسلامی و پیش از آن، تغییرات حاصل شده در تبلیغ را شناسایی کرده و گونه های مختلف آن را بررسی خواهیم کرد. با توجه به تحولات سیاسی و امکانات جدید مبلغان دینی و متولیان تبلیغ در جمهوری اسلامی، علاوه بر ظرفیت ها و روش های سنتی تبلیغ، ظرفیت ها و ابزارهای جدیدی نیز در تبلیغ دینی استفاده شده و در پی آن، ساختار تبلیغ نیز متحول گردیده است. شکل گیری سازمان ها و تشکیلات ویژه تبلیغ، مانند: دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت تبلیغ حوزه های علمیه و گسترش دامنه تبلیغ از عموم مردم به نهادهای دولتی و آموزشی، نشان از تحولی جدی در عرصه تبلیغ دینی در دوران جمهوری اسلامی است

    کلید واژگان: تبلیغ دینی, دفتر تبلیغات اسلامی, سازمان تبلیغات اسلامی, معاونت تبلیغ حوزه, وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, سازمان اوقاف و امور خیریه, سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی}
    Abazar Jafari *, Hamidreza Motahari

    Religious propagation is a social phenomenon that was formed with the emergence of religions, including the religion of Islam, and as the main duty of the Islamic seminary, it has undergone changes in different periods. The victory of the Islamic Revolution of Iran with its religious leadership provided the context for the growth and development of religious propagation. The present article aims to answer the question, what organizational and structural developments religious propagation has had after the Islamic revolution, and what are the concrete examples of these developments in religious propagation? This research is done through the library research method, and by examining the documents related to propagation during the period of the Islamic Republic and before, we will identify the changes in propagation and examine its different types. Considering the political developments and the new possibilities of religious propagators and those in charge of propagation in the Islamic Republic, in addition to the capacities and traditional methods of propagation, new capacities and tools have also been used in religious propagation and as a result, the structure of propagation has also changed. The formation of special organizations and institutions in charge of propagation, such as Islamic Propagation Office of Qom Seminary, Islamic Propagation Organization, Seminary Propagation Deputyship Office and expanding the scope of propagation from the public to government and educational institutions, shows a serious development in religious propagation during the Islamic Republic

    Keywords: Religious Propagation, Islamic Propagation Office, Islamic Propagation Organization, Ministry Of Culture, Islamic Guidance, Owqaf (Endowment), Charitable Affairs Organization, Organization Of Islamic Culture, Communications}
  • حسین خاکپور*، ملیحه اکبری، ابراهیم نوری
    امام رضا (علیه السلام) در دوران امامت خود با فرقه ها و نحله های مختلفی مواجه بود. یکی از تاثیر گذارترین آن ها - در میان شیعه - فرقه انحرافی"واقفیه" است. گروهی از خواص که در واقع وکیل و نایبان امام موسی کاظم (علیه السلام) پدر بزرگوار امام هشتم بودند. آن ها به انگیزه های مختلف فتنه "وقف" بر امامت امام موسی کاظم (علیه السلام) را ایجاد نمودند. جایگاه اجتماعی آن ها باعث شد؛ جمع زیادی از خواص و عوام به سوی "واقفیه"متمایل شوند.پژوهش حاضر به شیوه توصیفی - تحلیلی با الگو گیری از روش تحلیل گفتمان پدام و تکمیل آن، رویکرد شناسی ارتباطات امام رضا (علیه السلام) در مواجهه با این گروه انحرافی را بیان نموده است. تحلیل "فضای ساختاری و فضای معنایی" گفتمان امام رضا (علیه السلام) با سران واقفیه به روشنی حکایت از موضع قاطع امام هشتم در مواجهه با این جریان انحرافی دارد. امام در برخورد با سران وقف، بیشتر رویکر تهاجمی- دفعی را در پیش می گیرند. این رویکرد با 58 درصد بیشترین بسامد را به خود اختصاص می دهد.در مقابل، رویکرد تدافعی و جذبی با 9 و 10 درصد کمترین بسامد را دارا هستند.رویکرد ارتباطی امام در مواجهه با پیروان واقفیه - که با اهدافی سوء به این فرقه پیوسته بودند - عموما رویکرد جذبی- دفعی، تهاجمی و دفعی است.. اما این امام همام در برخورد با عامه ی گمراه یا دچار فتنه شدگان و شک کنندگان در امر وفات امام کاظم(علیه السلام)، با رویکرد جذبی و جذبی-تدافعی، برخورد کرده اند.
    کلید واژگان: امام رضا, واقفیه, رویکرد, ارتباطات, پدام}
    Hosain Khakpour *, Malihe Akbari, E Noori
    During his Imamate, Imam Riḍā (as) was faced with various theological, religious sects. Various sects and trends had emerged among the Shiites. Among the most influential of them - among the Shiites - is the deviant sect Wāqifīyah. The Wāqifīyah sect can be considered the first group within the Shia that made a large number of common people lean towards them with their deviance. A group of knowledgeable people who were actually the lawyers and deputies of Imam Mūsá Kāẓim (as), the honorable father of the eighth Imam. Due to various motivations, they created the sedition of endowment on the Imamate of Imam Mūsá Kāẓim (as). The social status of this sect and other factors caused a large number of nobles and commoners to lean towards Wāqifīyah. The present research, in a descriptive-analytical way, based on Pedam's method of narrative discourse analysis and its completion, has dealt with the approach of Imam Riḍā's (as) communication in dealing with this deviant group. The analysis of structural space and semantic space of Imam Riḍā's (as) speech with the leaders of the Wāqifīyah clearly indicates the decisive position of the eighth Imam in facing this deviant trend. The findings show that imams mostly take an offensive-repulsive approach when dealing with Wāqifī leaders. This approach has the highest frequency with 58%. On the other hand, defensive and absorbing approaches have the lowest frequency with 9 and 10 percent. The Imam's communication approach in dealing with the followers of Wāqifīyah - who had joined this sect with bad intentions - is in most cases an attractive-repulsive, aggressive and repulsive approach. However, this honorable Imam, in dealing with the misguided public or those who are suffering from sedition and doubters regarding the martyrdom of Imam Kāẓim (as), have dealt with an absorbing and absorbing-repulsive approach.
    Keywords: Imam Riḍā (as), Wāqifīyah, Communications, Pedam}
  • حمید شهریاری*

    این مقاله با اشاره به چهار تعریف از «حریم خصوصی» که در مقدمه مقاله آمده در صدد است تا نظریه ای جدید در باب تعریف ماهیت حریم خصوصی ارایه کند. در ابتدا، چارچوب مفهومی حریم خصوصی با استفاده از اصول تبادر ، تفکیک معنای لغوی از معنای ماهوی و تبیین ویژگی های کلیدی ماهیت حریم خصوصی بیان شده است و در ادامه، حوزه های معنایی حریم خصوصی به چهار حوزه مختلف تقسیم شده و هر یک به طور مستقل توضیح داده شده است. نخستین حوزه عبارتست از حریم خصوصی هویتی ، دومین حوزه عبارتست از حریم خصوصی مکانی ، ‏سومین حوزه عبارتست از حریم خصوصی ارتباطاتی و چهارمین حوزه حریم خصوصی افعالی است و سپس تلاش شده تا یک جامع مفهومی بین این چهار حوزه پیدا کنیم. در نهایت، این تعریف بدست آمده است: حریم خصوصی بخشی از حیات یک فرد است که نوع افراد یک جامعه مفروض، مایل نیستند که دیگران بدون اجازه در آن تصرف کنند.

    کلید واژگان: حریم خصوصی‌‌, هویت‌ها‌‌, مکان‌ها‌‌, ارتباطات‌‌, افعال}
    Hamid shahriari*

    Actions are not ethically equal, and it is particularly important to understand priorities among them in cases such as moral dilemmas . To find such priorities, it is helpful to consult religious statements in which “origins, ” “keys, ” “peaks, ” and “heads” of superior values are introduced . When we examine their instances, however, we face the question of how to reconcile these apparently inconsistent statements . To answer the question, we have deployed the descriptive-analytic.

    Keywords: privacy, Identities, places, communications, acts}
  • سید محمد علی غمامی*
    «شکست در ارتباط»، خودمحوری و تخاصم از خصلت های ارتباط در زندگی روزمره سیاسی و اجتماعی مدرن به شمار می آید. جنگ و تهدید، گزینه اول انسان مدرن در مواجهه با دیگران است. جان لاک فیلسوف انگلیسی انگاره تجربه گرایانه ارتباطات را تئوریزه کرد و بر این اساس، شکست ارتباطات را کشف کرد. جان لاک در جستاری در باب فاهمه بشری با تغییر معنای ارتباط، آن را به امری فردی و شخصی تبدیل نمود. پرسش این تحقیق آن است که جان لاک چگونه مبادی هستی شناختی، معرفت شناختی، انسان شناختی و روش شناختی ارتباطات را نظریه پردازی کرد که به شکست در ارتباط منجر می شود؟ در این مقاله پس از آنکه تعریف جان لاک از ارتباط (چیستی ارتباط) را تبیین کردیم و نشان دادیم برداشت انتقالی جان لاک از ارتباطات به یک برداشت مسلط تبدیل شده است، مبادی معرفتی نظریه ارتباطی و زبانی جان لاک را با کمک روش شناسی بنیادین آشکار نمودیم. پس از آنکه اجمالی از نظریه حکمی ارتباطات طرح شد، به نقد نظریه ارتباطی جان لاک از منظر حکمت متعالیه پرداختیم. صدرالمتالهین همواره این برداشت که در آن انسان موجودی منفعل و نانوشته (نفس ایستا) تلقی می شود را به سبب نفی خصلت «انشائی» و «خلاقانه» نفس، نقد می کند. انسان نقشی کاملا فعال در ارتباط دارد. انسان و مدرکاتش در یک سیر درون فردی متحول می شود که این سیر درونی به سمت دیگری و خلق جهت گیری دارد. خود در سیر ارتباطی اش نه جدا از دیگری است (مباین نیست) و نه آمیخته با دیگری است (ممزوج نیست).
    کلید واژگان: ارتباطات, مبانی وجودی معرفتی, حکمت متعالیه, جان لاک, اتحاد عاقل و معقول}
    Seyyed Muhammad Ali Ghamami*
    ‘Failure in communication’, selfishness, and conflict are three properties of communication in our modern sociopolitical everyday life. War and threat are the first options of modern human for confronting others. The British philosopher, John Locke, theorized the empirical model of communications, according to which he discovered failure in communication. In his work An Essay Concerning Humane Understanding, he changed the meaning of communication to something personal and individual. The question of this study is how Locke defined the ontological, epistemological, anthropological, and methodological foundations of communications so that it would lead to failure in communications. Here after we elaborated on his definition of communication and demonstrated how his transitive impression has converted to a dominant impression, we uncovered epistemological premises of Locke’s communicative linguistic theory through a fundamental methodology. Upon a short introduction of the philosophical theory of communications, we criticized Locke’s communicative theory from the viewpoint of transcendental philosophy. MullaSadra criticizes the idea of man being passive and blank (static soul) because it negates the ‘creative’ and ‘executive’ characteristic of soul; human has an absolutely active function in communication. Man and his perceptions evolve in an internal move in which he moves towards others and creation. In his move, neither is he apart from others (mubāyin) nor he is blended into them (mamzūj).
    Keywords: communications, existential, epistemological premises, transcendental philosophy, John Locke, the unity of perceptive, the perceived}
  • کریم اسکندری، ولی الله نقی پورفر
    در طول عصرهای متمادی، به ویژه عصر حاضر، «ارتباطات» (Communication) به عنوان سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه های طبیعی، فناورانه و انسانی اهمیت فوق العاده یافته است. به این دلیل هر مدیری باید کوشش کند با ایجاد ارتباط دوجانبه مثبت، حسن تفاهم و احساس رضایت متقابل و سازنده را به وجود آورد و با تامین نیازهای مادی و معنوی افراد، زمینه ایجاد تفاهم، احساس رضایت و خرسندی متقابل کارکنان و کارگران را با یکدیگر فراهم سازد تا از این طریق، باعث ایجاد انگیزش و رشدیافتگی افراد در راستای رسیدن به اهداف سازمان شود.
    از طرفی، اسلام، چکیده تمامی ادیان آسمانی و حاصل زحمات همه انبیای الهی است. اسلامی که با «الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الإسلام دینا» (احزاب: 33) کامل شد و نعمت را بر انسان تمام کرد. اسلام پس از وفات پیامبر اکرم (ص) دچار کمبود ها، انحرافات و مصائب متعددی شد که با شروع حکومت و رهبری پیامبرگونه حضرت علی (ع) به جایگاه اصلی خویش بازگشت. حکومت آن حضرت، همانند دیگر حکومت ها، به مدیران و امیرانی نیاز داشت که با داشتن مهارت های ارتباطی موثر، درپی جلب رضایت و خرسندی کارکنان و مراجعان باشند و نیز با ایجاد این ارتباط موثر و دوسویه، حکومت را در رسیدن به اهداف خود یاری کنند. از این رو در مقاله حاضر برآنیم تا با تشریح ابعاد ارتباطات و مهارت های ارتباطی، نقش آن را در دوران حکومت حضرت علی (ع) مشخص سازیم.
    کلید واژگان: ارتباطات, مهارت های ارتباطی, حکومت, حضرت علی (ع)}
    Karim Eskandari, Valyollah Naghipoor
    Throughout history and in the contemporary world in particular، communications، as a social capital، has gained importance alongside natural، technological and human capitals. To inspire motivation and growth in employees and workers to realize organizational goals، every manager should therefore try to establish positive two-way communications in order to create an atmosphere of mutual understanding، satisfaction and harmonious relationships، and try to encourage mutual understanding and satisfaction among them. Islam is the gist of all revealed religions، for which all prophets of God have worked. The religion brought God’s Favors on humans to their fullest by the verse “This day I have perfected for you your religion and completed My favor upon you and have approved for you Islam as religion” (Al-Ma’idah: 3). However، the religion went through distortions and adverse events until Imam Ali’s rule brought it back to its original condition. Like every rule، Imam Ali’s rule needed officials and managers who were able to bring satisfaction among people using effective communicative skills، and thereby assist the government in reaching its goals by effective mutual relationships. This paper thus looks at different aspects of communication and communicative skills to then explore their role in Imam Ali’s rule.
    Keywords: communications, communicative skills, rule, imam ali}
  • کریم خان محمدی*
    با توجه به تمایز معنایی دو مفهوم «فرهنگ» و «ارتباطات» صورت بندی فلسفه «فرهنگ و ارتباطات»، به عنوان فلسفه مضاف بسیط، و دانش درجه اول، به فهم عمیق این موضوع میان رشته ای کمک به سزایی کرده و زمینه را برای مطالعات بعدی، با رویکرد اسلامی، برای دانشجویان، فراهم می کند. از آنجا که تاکنون در ادبیات علوم اجتماعی، فلسفه مفهوم ترکیبی «فرهنگ و ارتباطات» تنقیح نشده است، نگارنده در صدد است با عطف توجه به ادبیات موجود و با الهام از اندیشوران این حوزه، با معناکاوی دو مفهوم «فلسفه فرهنگ» و «فلسفه ارتباطات»، به عنوان فلسفه مضاف بسیط، فلسفه مفهوم اعتباری «فرهنگ و ارتباطات» را، بازسازی نماید. در این راستا، با تحلیل و نسبت سنجی دو مفهوم «فرهنگ» و «ارتباطات»، در راستای کشف ربط منطقی میان دو مفهوم، «فلسفه فرهنگ و ارتباطات»، به عنوان «مطالعه فرانگر و عقلانی احکام کلی فرهنگ و ارتباطات، در سطوح هستی شناختی، معرفت شناختی، و روش شناختی» تعریف شده است.
    کلید واژگان: فلسفه مضاف, فلسفه فرهنگ, فلسفه ارتباطات, فلسفه فرهنگ و ارتباطات}
    Karim Khan, Muhammadi*
    Because two terms, “culture” and “communications”, are semantically distinct, formalizing the philosophy of “culture and communications”, as a simple combined philosophy and first-rank knowledge, helps the students to deeply understand this multi-disciplinary and paves the way for the upcoming studies with an Islamic approach. Since the philosophy of the compositional concept of “culture and communications” has not yet been elaborated in the literature of social sciences, the author tries to reestablish the philosophy of the contingent concept of “culture and communications” with the aid of the existing literature and the thinkers of this field through the semantic analysis of two distinct concepts of “philosophy of culture” and “philosophy of communications” as the simple combined philosophy.In so doing, after the analysis of two concepts of “culture” and “communications” in order to reveal the logical relationship between them, “philosophy of culture and communications” is defined as “a supervisional and intellectual study of the general rules of culture and communications in the levels of ontology, epistemology, and methodology”.
    Keywords: combined philosophy, philosophy of culture, philosophy of communications, philosophy of culture, communications}
  • مجیدی مبینی
    جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) هر ساله با گستره بین المللی برگزار می شود و دارای بخش های متعددی است. بخش وبلاگ نویسی آن می تواند موضوع یک مطالعه ارتباط شناختی قرار گیرد. در این نوشتار با بهره گیری از روش اسنادی، ابتدا به نقد کلان جشنواره وبلاگ نویسی رضوی پرداخته شده و تراکم اطلاعاتی حاصل از ایجاد ده ها وبلاگ، به عنوان یک آسیب مطرح شده است. در ادامه و در بخش نقد خرد، ضمن تحلیل و ارزیابی معیارهای سنجش ارائه شده، نشان داده می شود که مقوله پیام و شاخصه های زیرمجموعه آن، مورد کم توجهی متصدیان امر قرار گرفته است و نتیجه آن، اختصاص رتبه های برتر جشنواره به وبلاگ هایی است که از غنای محتوایی لازم برخوردار نیستند، امری که به فاصله گرفتن جوانان نخبه و صاحب اندیشه از چنین فضایی می انجامد. در ادامه با توجه به مولفه های فرایند ارتباط، الگویی پیشنهادی برای سنجش علمی تر ارائه شده است.
    کلید واژگان: جشنواره رضوی, ارتباطات, وبلاگ, وبنوشت, امام رضا (ع)}
    Majid Mobini
    Imam Reza Cultural and Artistic Festival is held annually with the presence of national and international participants in various fields. Its blogging field can be a suitable subject for communication study. This article first explores blogging section in Razavi Festival and introduces density of information resulting from large number of blogs as damage. It then examines and analyses the presented criteria and shows that message and its subsidiary indicators are ignored by officials in charge and as a result, some blogs that are not rich enough in terms of content are awarded as the select ones which has led to a gap between the elite youth and such festivals.
    Keywords: Razavi Festival, Communications, Blogging, Imam Reza (PBUH)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال