به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « criticism of document » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «criticism of document» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن دیمه کار گراب*، زهرا خراسانی

    درمصادرروایی اهل سنت از «احنف بن قیس» چنین گزارش شده است که در امر نبرد برای کمک کردن به امام علی (علیه ‎السلام) روانه شد؛ در میانه راه، «ابوبکره» وی را از این کار منصرف نموده و دلیل خود را مبتنی بر روایت نبوی «إذا التقی المسلمان بسیفیهما فالقاتل و المقتول فی النار» دانست. بازنشر حدیث نبوی در ماجرای یادشده به جنگ های امام علی (علیه ‎السلام) و سیره تابناک و عصمت ایشان خدشه وارد کرده است، لذا بررسی و اعتبارسنجی این روایت امری  ضروری به نظرمی رسد. بررسی ها نشان می دهد حدیث نبوی «مقاتله میان دو مسلمان» در مصادر اهل سنت به صورت دقیق ضبط نشده، چه اینکه حذف قید «علی غیر سنه» سبب تعارض با آیه «وإن طایفتان من المومنین اقتتلوا..» و نیز تعارض با روایات تایید نبوی بر جنگ های امام علی (علیه ‎السلام) و روایات «فیه الباغیه» شده است. همچنین تطبیق غیرعالمانه آن بر امیرمومنان از ناحیه افرادی چون ابوبکره که تحت تاثیر فضای گفتمانی موسوم به فتنه همزمان با قتل خلیفه سوم و دوران امامت ایشان قرار گرفتند، دیده می شود که از این طریق می توانستند حدیث نبوی مذکور را بهانه عدم بیعت و عدم یاری امیرمومنان در جنگ های ایشان وانمود کنند. هم چنان که این نقل تحریف یافته از حدیث نبوی و بازنشر آن در دوران امامت امام علی (علیه ‎السلام) در فضای گفتمانی بنی‎ امیه در کنار روایات برساخته مشابه، می توانست سیره آن امام همام را مخدوش جلوه دهد؛ بازنشر آن در سده های سوم هجری به بعد به ویژه در مصادر اهل سنت جای سوال دارد.

    کلید واژگان: روایات نبرد میان دو مسلمان, فئه باغیه, تحلیل گفتمان, نقد سندی و محتوایی, جعل حدیث}
    Mohsen Deymekar Garab *, Zahra Khorasani

    In the sources of Ahl al-Sunnah narration, it is narrated from "Ahnaf ibn Qays" that he was going to help "Imam Ali (as)" in the battle, in the middle of the way, "Abu Bakrah" dissuaded him from doing so and based his reason on the Prophetic narration (hadith) said, " When the Muslims meet their swords, then the murderer and the dead one in the fire.” The republishing of the Prophetic narration in the mentioned incident has damaged the wars of Imam Ali (as) and the radiant manners and infallibility of this Great Imam, so it seems necessary to examine and validate this narration. Studies show that the prophetic narration of the conflict between two Muslims in Sunni sources has not been accurately recorded, because the omission of the provision "on non-tradition of Prophet (‘ala qayr al-sunnah)" - intentionally or inadvertently - causes a conflict with the verse "Whenever two factions of believers fall out with one another", its cause of the descent ('asbab al-nozul), and the conflict with the prophetic narrations that has been confirmed by the wars of Imam Ali (AS) and the narrations of "aggressor army (Fe’at Baqiah)". Also, its unscientific application to Amir al-Mu'minin by people such as Abu Bakrah, who were influenced by the discourse space called Fitnah (sedition) at the same time as the assassination of the third caliph and his Imamate, can be seen as an excuse for not believing in Amir al-Mu'minin. In this way, they could pretend that the above-mentioned prophetic narration was an excuse for the non-allegiance and lack of help of the Amir al-Mu'minin in their wars. Also, this distorted narration from the prophetic narration and its republishing during the Imamate of Imam Ali (as) in the discourse space of Bani Umayya along with similar narrations could have distorted the manners of that Great Imam, that republishing of this narration in the third centuries (AH) and after that especially in Sunni sources is questionable.

    Keywords: narrations of battle between two Muslims, aggressor army (fe'at baqiah), Discourse Analysis, criticism of document, content, falsification of hadith}
  • علی نقی خدایاری
    نقد حدیث در آثار شیخ مفید جایگاه درخوری دارد. وی در نقدهای خود از روش های پیچیده ای بهره گرفته است. روش های نقد حدیث در آثار مفید به چهار دسته تقسیم می شود که به ترتیب اهمیت عبارت اند از: 1. نقد متن محور، 2. نقد سند محور، 3. نقد ماخذ محور، 4. نشان دادن قرینه های عدم صدور یا قابل اخذ نبودن حدیث. هر کدام از این روش ها با به کارگیری معیارها و ابزارهای متعددی صورت بسته است.
    کلید واژگان: شیخ مفید, نقد حدیث, نقد متنی, نقد سندی, نقد ماخذمحور}
    Ali Naqi Khodayari
    Hadith criticism has an appropriate status in the works of Sheikh Mofid. He has utilized complicated methods in his criticism. Methods of hadith criticism in the works of Sheikh Mofid are divided into four groups. According to their importance: 1- text-oriented criticism, 2- document-oriented criticism, 3- source-oriented criticism, 4- demonstrating the evidences for lack of issuance or unreceivability of hadith. Each of the above mentioned methods has been developed utilizing many techniques and criteria.
    Keywords: Sheikh Mofid, Hadith Criticism, Criticism of Text, Criticism of Document, Source, oriented Criticism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال