به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "divine genesic will" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «divine genesic will» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی divine genesic will در مقالات مجلات علمی
  • ابراهیم ابراهیمی*
    موضوع این تحقیق، نقد وتحلیل ساختارادبی ومحتوائی آیه تطهیراست ، بعضی از دانشمندان مفاد آیه تطهیر را مطلق دانسته واز باب اراده تشریعی همسران پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم، بطور خاص وخاندان آن حضرت بطورعام نیز مشمول آن دانسته اند و بعضی دیگر صرفا مراد از رجس ،رجس باطنی ومقصود از تطهیر ، تطهیر باطنی می دانند.ما دراین تحقیق ابتدا از نظر ادبی ، واژگان «رجس» و«تطهیر» را با توجه به نظر لغت شناسان ومفسیرین بنحو اطلاق تبیین نموده ایم؛ آنگاه با توجه به قرائن داخلی و با عنایت به تبدیل ضمیر مونث به ضمیر مذکر. (عنکم نه عنکن / ویطهرکم نه ویطهرکن) با توجه به اینکه تمام ضمایر به کار رفته در آیات هفت‏گانه، هماهنگ با یکدیگر نمی باشد،همسران پیامبر را مشمول آیه تطهیر ندانسته واز نظر محتوایی با توجه به اینکه خطاب‏هایی که به همسران پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شده، با عتاب ؛ اما خطاب در آیه تطهیر، با اکرام و احترام همراه است. آن را نشان از عدم وحدت سیاق دانسته وبه این نتیجه رسیده ایم که مراد از اراده، اراده تکوینی ومنظور از اهل البیت ذوات نوریه آن حضرات علیهم السلام، ومقصود از تطهیر، پاک نگهداشتن آنان بنحو دفع، از هرچیزی که ناپسند وخلاف طبع آدمی است، می باشد.
    کلید واژگان: رجس, تطهیر, قرائن, اراده تکوینی, اراده تشریعی, اهل بیت
    Ebrahim Ebrahimi*
    This case study is intended to review and analyze the literary and content structure of Ayah al-Tathir (Purification Verse). Some scholars see the content of this ayah unconditioned and from the perspective of divine legislation will, they have considered Prophet Muhammad's (SAW) wives in particular and his household in general included as referent of this ayah while some other scholars believe that rijs means inner rijs and tathir refers to inner tathir. In the present study, we, from a literary perspective, first explicated the words 'rij's and 'tathir' with respect to philologist's and exegete's ideas as unconditioned. Then, using internal evidence and considering the pronoun shift from feminine to masculine, (from you NOT from them, [i.e. the women]; purify you NOT purify them, [i.e. the women]) and since all the pronouns used in the seven ayahs are not harmonious with each other, we excluded the Prophet's wives from Ayah al-Tathir. Furthermore, with regard to the content, because Prophet's wives are addressed with admonition while the address in Ayah al-Tathir is respectful, we deemed this as a sign of a lack of register unity and concluded that will means divine legislation will and Ahl al-Bayt refers to their luminous souls and tathir means saving them from any improper thing and against true human virtues.
    Keywords: rijs, tathir, evidence, divine genesic will, divine legislation will, Ahl al Bayt
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال