جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "eclecticism" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «eclecticism» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
«دین» تاثیرگذارترین نهاد در ایجاد نظم و ثبات اجتماعی است و آموزه های قرآن کریم همواره در جهت تقویت حاکمیت دین حرکت می کنند. برخی از عوامل موجب خدشه واردکردن بر حاکمیت دین و به وجود آمدن بی هنجاری دینی است. در قرآن کریم مفهوم بی هنجاری دینی در قالب سه مفهوم ارتجاع، ارتداد و التقاط قابل پیگیری است. این مقاله بر آن است تا با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی به مطالعه نقش عناصر سه گانه یادشده در بی نظمی دینی بپردازد. یافته های به دست آمده موید آن است که ارتجاع یا «گذشته گرایی دینی»، نشانگر علاقه افراد به بازگشت به شرایط دینی گذشته است که پیامد آن چنددستگی در صفوف به هم پیوسته دین داران است. ارتداد «بازگشت از دین» و کنار گذاشتن آن است. ارتداد یک هنجارشکنی اساسی است که در آن قداست دین مورد هجمه قرار می گیرد. در التقاط، دین ظاهرا هنجار یک جامعه است؛ اما در واقع به برخی از قسمت ها عمل می شود و برخی قسمت ها کنار گذاشته می شود. در چنین حالتی افراد یک جامعه دینی معیار مشترکی برای انجام فعالیت های خویش ندارند و جامعه زبان مشترک دینی خود را از دست می دهد. به همین دلیل خطر التقاط به مراتب بیشتر از ارتجاع و ارتداد است. نتیجه اینکه عملکرد این سه عامل حیات دین را مورد تحدید و تهدید قرار داده و بر خلاف وضعیت مطلوب دینی مدنظر قرآن کریم است.
کلید واژگان: بی هنجاری دینی, ارتجاع, ارتداد, التقاط"Religion" is the most effective institution in creating social order and stability, and the teachings of the Holy Quran always move to strengthen the rule of religion. Some factors cause damage to the rule of religion and create religious anomalies. In the Holy Quran, the concept of religious anomaly can be followed in the form of three concepts of retrogression, apostasy and eclecticism. This article intends to study the role of these three elements in religious anomaly by using the method of qualitative content analysis. The findings confirm that reaction or "religious retrogression" indicates the interest of people to return to the religious conditions of the past, which results in divisions in the interconnected ranks of religious people. Apostasy is "turning away from religion" and putting it aside. Apostasy is a fundamental Norm-breaking in which the holiness of religion is attacked. In eclecticism, religion seems to be the norm of a society; but in fact, some parts are acted upon and some parts are left out. In such a case, people in a religious community do not have a common standard for doing their work, and the community loses its common religious discourse. That is why the danger of eclecticism is far greater than retrogression and apostasy. The result is that the function of these three factors has limited and threatened the life of religion and is contrary to the desired religious status that is considered by the Holy Quran.
Keywords: Religious anomaly, retrogression, apostasy, eclecticism -
در دنیای کنونی، روز به روز بر قدرت فرقه ها یا کیش ها افزوده می شود. نظام های پیچیده ی شستشوی مغزی، کنترل ذهن و استثمار افراد، از ویژگی های بارز فرقه ها است. در جامعه ی ما نیز، علیرغم محدودیت های فرهنگی، مذهبی و سیاسی در رابطه با فعالیت فرقه ها، آنها به طور خزنده و خاموش در لایه های پنهان جامعه در حال فعالیت هستند. غالب جریان های فرقه ای فعال در ایران معاصر، یا از آبشخوری عرفانی نشات گرفته اند، یا اگر مستقیم نیز با مقوله های عرفانی رابطه ای نداشته اند از مفاهیم و مبانی عرفانی بهره برده اند. جریان های مخالف نیز به بهانه ی مقابله با فرقه گرایی، همه ی همت خود را معطوف به مقابله ای نموده اند که در نهایت، به نوعی عرفان ستیزی منجر شده است. این مقاله معتقد است ضمن ضرورت ارائه ی تعریفی دقیق از مفهوم فرقه، باید میان گروه های عرفانی با عرفان های فرقه ای تفکیک قائل شویم. حذف کل جریان عرفانی بر فرض توانایی موجب شکل گیری جریان های فرقه ای التقاطی، افراطی قشری و خطرناکی نظیر القاعده، طالبان، داعش، مجاهدین و امثال آن خواهد شد. این مقاله همچنین معتقد است فصل مشترک همه ی جریان های فرقه ای در دوره ی جدید، تاکید بر دوگانه ی «مذهبی معنوی» است که این مساله نیز به نوبه ی خود، ریشه در نوعی تقریر مبتنی بر تعارض بین رابطه ی عرفان و شریعت دارد که میراث نفوذ غالیان در بدنه ی عرفان و تصوف بوده است.کلید واژگان: فرقه, تصوف, شریعت, عرفان های نوظهور, افراط, التقاط, عرفان فرقه ای, گروه های عرفانیNowadays, the power of sects or cults have increased. Complex systems for brainwashing, mind control and exploitation of people, are some main features of the cults. In our society, despite the cultural, religious and political limitations of sects operations, they are creepy working under the off layers of society. Most of current
sects in contemporary Iran are directly or indirectly derived from a mystical watering, and have benefited from mystical categories, mystical concepts, and mystical principles. Opponents which are on criticize of sectarianism, are focused their efforts on anti-mysticism. This paper offering a precise definition of the concept of cult, tries to distinguish between mystical groups and sectarian mysticism. According to this research, it is not reasonable to omit mysticism completely, because it leads to the formation of radical eclectic sects, such as al Qaeda, the Taliban, ISIS, and so on. The author of this
paper believes that the feature which is shared by all new sectarian factions is focusing on "spiritual - religious" duality. This is also rooted in an interpretation based on the conflicting relationship between mysticism and religious law (shariat) that is the heritage of
exaggerators in the body of Sufism and mysticism.Keywords: cult, Sufism, religion, new mystical movements, immoderation, eclecticism, sectarian mysticism, mystical groups -
هدف اصلی این مقاله تبیین زمینه های فرهنگی اجتماعی گرایش به جنبش های نوپدید دینی در ایران است. که از طریق اهداف فرعی، شناخت سبک زندگی جامعه مورد مطالعه، شناخت جایگاه رهبران کاریزماتیک، شناخت جایگاه و نقش رسانه های نوین، شناخت تضاد ارزشی، بحران هویت و شناخت جایگاه و تمایل به التقاط گرایی پیروان این جنبش ها تحقق می یابد.
روش تحقیق اسنادی – پیمایشی است که بر روی جامعه آماری افراد وابسته به جنبش های نوپدید دینی انجام شده است. با روش نمونه گیری گلوله برفی 82 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل پرسشنامه از نرم افزار spss وروش های آماری آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون برای بررسی همبستگی و میزان تاثیر گذاری متغیرها بهره گرفته شده است. یافته های این تحقیق بر وجود همبستگی مستقیم و مثبت آماری بین گرایش به جنبش های نوپدید دینی و زمینه های فرهنگی – اجتماعی مطرح شده، حکایت دارد. به طوری که شش فرضیه مبتنی بر زمینه های فرهنگی – اجتماعی شامل سبک زندگی نوین، بحران هویت، محرومیت اخلاقی (تضاد ارزشی)، التقاط گرایی، رسانه های نوین و رهبری کاریزماتیک، به ترتیب بر گرایش به جنبش های نوپدید موثر بودند و تمامی متغیر ها وارد رگرسیون شده اند، متغیر سبک زندگی نوین، بیشترین تاثیر را بر گرایش افراد داشته است، در نهایت پیشنهادهای نظری، روشی و کاربردی متناسب با نتایج ارایه گردید.کلید واژگان: جنبش های نوپدید دینی, سبک زندگی, هویت, التقاط گرایی, رهبری کاریزماThe main purpose of this paper is to explain socio-cultural contexts of tendency to new religious movements in Iran. Through the secondary goals, understanding the lifestyle of the population under study, recognizing the status of charismatic leaders, recognizing the role of new media, recognizing the value of conflict and crisis of identity, and recognizing the position and the inclination of followers of this movement to eclecticism is realized. The method of research is documentary whit a measurement which is done on the population which oriented to new religious movements. By using snowball sampling 82 people were selected as sample. Spss software and also statistical methods of test T were used to analysis forms. Pearson correlation and regression was also used to examine the correlation and the extent of impact. The results show a positive correlation
between trends in new religious movements and cultural - social contexts. According to this research, six hypotheses are effective on emerging trends to new religious movements based on cultural - Social contexts. they Respectively are; modern lifestyle, identity crisis, moral deprivation (contrast value), eclecticism, new media, and charismatic leadership. All variables were entered into the regression. According to this research, new life style, had the greatest impact on people's attitudes and their orientation to new religious movements. Finally, some theoretical methodological and applicable proposals, have also been given in this regard.Keywords: new religious movements, lifestyle, identity, eclecticism, a charismatic leader
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.