به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "emotion" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «emotion» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید مجتبی احمدپناه*
    یکی از الگوهایی که می تواند دانش روانشناسی شناختی را از محدودیت های تبیینی فرآیند شناخت خارج کند عنصر عاطفه است. مسئله پژوهش پیش رو اثبات ارتباط عامل عاطفی با صورت بندی معرفت است و با تبیینی که از نسبت عنصر عاطفه با اقناع مخاطب و فرآیند شش جزئی آن صورت خواهد گرفت این ارزیابی روشن می شود. بهره گیری از عامل عاطفی و چگونگی تاثیر آن بر مخاطب را می توان از معارف رضوی استخراج نمود و آن را الگویی کارآمد در توسعه روان شناسی شناختی به حساب آورد. در این پژوهش اثبات خواهد شد که چهار قالب اقناعی_شناختی «شنیدن پویای سخنان مخاطب»،«تحریک احساسات»،«عدم اعتناء» و «توجه ویژه» با عامل محرکی چون عنصر عاطفه بستر فرآیند شش جزیی اقناع را فراهم کرده و مخاطب بسته به آمادگی خویش از مرحله آگاهی تا کنش گری پیش خواهد رفت. پژوهش حاضر بر آن است که این مسئله را با توجه به کارکرد عنصر عاطفه در ابلاغ معرفت و اقناع فکری مخاطب، با مراجعه به کلام و سیره رضوی(ع) به روش توصیفی و تحلیلی ارائه کند.
    کلید واژگان: سیره و کلام امام رضا(ع), عاطفه, اقناع, مخاطب, روان شناسی شناختی
    Seyyd Mojtaba Ahmadpanah *
    One of the models that can take cognitive psychology knowledge out of the explanatory limitations of the cognitive process is the emotion element. The issue of the present research is to prove the relationship between the emotional factor and the formation of knowledge, and this assessment will be clarified by the explanation that will be made of the relationship between the emotion element and the audience's persuasion and its six-component process. The use of the emotional factor and how it affects the audience can be extracted from Razavi's teachings and it can be considered an efficient model in the development of cognitive psychology. In this research, it will be proven that the four cognitive-persuasive formats of "dynamic listening to the audience's words", "stimulating emotions", "ignoring" and "special attention" with a stimulating factor such as the emotion element provide the basis for the six-component process of persuasion, and the audience will progress from the stage of awareness to action depending on their readiness. The present research aims to present this issue in a descriptive and analytical manner, considering the function of the emotion element in conveying knowledge and intellectual persuasion of the audience, by referring to Razavi's (AS) words and character.
    Keywords: Imam Reza's Life, Words, Emotion, Persuasion, Audience, Cognitive Psychology
  • رضا عرب بافرانی*، احمد محمدیان
    عاطفه از عناصر مهم و اثرگذار در متون ادبی است. متون دینی علاوه بر داشتن مفاهیم عمیق فکری و محتوایی و مهم ترین آموزه های دینی، واجد اثرگذاری عاطفی نیز است؛ خطاب در این متون به گونه ای است که بتواند تاثیر مناسبی بر احساسات مخاطب بگذارد. از این رو، متون دینی علاوه بر این که سرشار از مفاهیم ناب توحیدی است، به مقوله انگیزش عاطفه و تاثیر عاطفی توجه ویژه ای شده است.  دعای هفتم صحیفه سجادیه که امام زین العابدین(ع) در سختی ها و مشکلات به خواندن آن سفارش فرموده اند، از جمله این متون دینی است که در آن به این مقوله به طور دقیق توجه شده است. این مقاله کوشیده به روش توصیفی تحلیلی عنصر عاطفه را در پرتو این دعای ارزشمند بررسی کند. دعای هفتم صحیفه سجادیه علاوه بر این که سرشار از مفاهیم ناب توحیدی است، در آن به مقوله انگیزش عاطفه و تاثیر عاطفی توجه ویژه ای شده است. طرح واره فرایند عاطفی در دعای هفتم در پنج مرحله: 1. تحریک عاطفه 2. آمادگی 3. هویت 4. هیجان 5. ارزیابی ترسیم یافته است. بی شک، دعای مذکور در پرتو گفتمان عاطفی توانسته پیام خود را به بهترین وجه به مخاطب منتقل کند.
    کلید واژگان: عاطفه, گفتمان, دعای هفتم, صحیفه سجادیه
    Reza Arabbafrani, *, Ahmad Mohammadian
    Emotion is the important and impressive element in literary texts. Religious texts in addition having deep intellectual and content concepts and the most important religious doctrines, also have an emotional effect. The address in these texts is somehow that can have a good impact on the audience’s feeling. Hence the religious texts is being full of pure monotheistic concepts and also have paid special attention to the category of emotional motivation and impact. The seventh supplication of the Ṣaḥīfeh Sajjādīyyah which Imam Zain al-ʿÂbidīn (as) enjoin to be read in hardship and difficulties, is one of the religious texts which this category is carefully considered. This article tried to analyze the emotional element in the beam of this valuable supplication in descriptive and analytical method. The seventh supplication of the Ṣaḥīfeh Sajjādīyyah in addition having deep intellectual and content concepts and the most important religious doctrine, also have an emotional effect. The scheme of the emotional process in seventh supplication is drawn in five phase: 1: incitement of emotion 2: preparation 3: identity 4: excitement 5: evaluation undoubtedly, the mentioned supplication in the beam of emotional discourse has been able to transfer its message to the audience in best way.
    Keywords: emotion, Discourse, the Seventh Supplication, Ṣaḥīfeh Sajjādīyyah
  • ابوالفضل خوش منش، رامین طیاری نژاد*، محمود قاسمی قلعه بهمن
    مرجعیت قرآن کریم از تعابیر نوظهور حوزه مطالعات تفسیری به شمار می آید که ضمن وفاق اکثری بر اصل آن، رویکردهای متفاوتی درباره آن وجود دارد.این پژوهش درصدد است با روش تحلیل محتوای کیفی در استخراج مضامین و مقوله ها از بیانات آیت الله خامنه ای، گرانیگاه فکری ایشان در زمینه مرجعیت قرآن را کشف و ارایه نماید.یافته های تحقیق کاشف از عقیده آیت الله خامنه ای به «مرجعیت / امامت قرآن کریم» در فرایندهای حکمرانی، بنیان های دانشی و سبک زندگی است. این نظریه که بر مجموعه ای از مبانی «قرآن شناسی» (بر پایه پدیدارشناختی قرآن)، «انسان شناسی» و «دین شناسی» استوار است، در سه مقوله کلان و سیزده مولفه خرد سامان یافته است؛ «تدبر» دال مرکزی مقوله «الزامات مرجعیت قرآن» است که به موجب آن نظریه مرجعیت متکی به یک هویت واحد و جمعی شکل گرفته از آگاهی های انسجام یافته ای است که محصول مجموع نگری به قرآن است. تحلیل های کمی حاکی از این است که مایز اصلی نظریه آیت الله خامنه ای با دیگر نظریات مشابه در مقوله «چرایی مرجعیت قرآن»، یک «مایز روشی» است. «ظهور عمل دینی» در قواره اجتماع (کارایی / امتداد اجتماعی معرفت)، دال مرکزی این مقوله است که دیگر دال های شناور، حول آن مفصل بندی شده اند. این دال مرکزی، ره آورد «دانایی توام با عاطفه» (توامانی عقل و دل) است و قرآن کریم تنها منبع معرفتی است که در روش تعلیمی خود، دانایی را توام با جهات عاطفی انسان به قصد تحقق کارایی می آمیزد. نقش راهبردی سه گانه «تلاوت، استماع، تدبر» در ساختار معرفت قرآنی و تعلیمات دینی، از این رهگذر بازیابی می شود.
    کلید واژگان: مرجعیت قرآن, آیت الله خامنه ای, تدبر, تلاوت, عمل دینی, عقل, عاطفه
    Abolfazl Khosh Manesh, Ramin Tayyarinejhad *, Mahmood Ghasemi Ghalehbahman
    The authority of the Holy Quran is one of the emerging interpretations in the field of interpretive studies, which, while most agree on its principle, there are different approaches to it.This research seeks to discover and present the intellectual base of Ayatollah Khamenei in the field of Quranic authority by using the method of qualitative content analysis in extracting themes and categories.Kashif's research findings are based on Ayatollah Khamenei's belief in the "authority / Imamate of the Holy Quran" in governance processes, the foundations of knowledge and lifestyle. This theory, which is based on a set of principles of "Quranology" (based on the phenomenology of the Quran), "anthropology" and "theology", is organized into three major categories and thirteen micro components; "Meditation" is the central signifier of the category of "requirements for the authority of the Qur'an", according to which the theory of authority relies on a single and collective identity formed from the cohesive consciousness that is the product of a collection of the Qur'an. Quantitative analysis indicates that the main difference between Ayatollah Khamenei's theory and other similar theories in the category of "why the Qur'an is referenced" is a "methodological difference". The "emergence of religious practice" in the context of society (efficiency / social extension of knowledge) is the central signifier around which other floating signs are articulated.
    Keywords: Quranic authority, Ayatollah Khamenei, Contemplation, recitation, religious practice, Intellect, Emotion
  • ارس رفیعی*، امیر عزیزی

    از ابتدای آفرینش، حیوانات همواره بخشی از زندگی انسان بوده‌اند و بارها در قرآن کریم نشانه‌های قدرت و عظمت الهی خوانده شده‌اند. انسان نیز فقط آن مرغ باغ ملکوت محبوس در قفس بدن نیست، بلکه شروعی خجسته برای شناخت نحوه آفرینش، تکامل و زندگی تمامی موجودات ازجمله حیوانات است؛ لذا احکام و قوانین بسیاری پیرامون رعایت حقوق حیوانات وضع شده‌اند که بر سه اصل حفظ سلامت و عملکرد پایه، زندگی طبیعی و حالات عاطفی بنیان شده است. در این مقاله به همکاری و اعمال هوشمندانه در اجتماعات جانوری اشاره شده و همچنین جوانب گسترده دامنه حقوق آن‌ها از نگاه قرآن، پیامبران، ایمه علیه‌السلام و همچنین دیدگاه‌های فقه اسلامی، قانون اساسی، مطالعات پژوهشی و بیانیه‌های جهانی سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف بررسی شده است. حقوق حیوانات دامنه گسترده‌ای از تامین نیازهای اولیه آن‌ها به خوراک، بهداشت، سلامتی، آزادی، آسایش و تولیدمثل تا ممانعت از بدرفتاری، صدمه زدن، بهره‌برداری بیش از حد و غیره را دربرمی‌گیرد. رفتارها و تصمیمات آگاهانه حیوانات بر وجود اندیشه و شعور آنان دلالت دارد. حیوانات دارای ذهن و قوه ادراک و احساس‌اند و می‌توانند آسیب ببینند؛ بنابراین نیازمند مراقبت، احترام و رفتاری عادلانه‌اند.

    کلید واژگان: حیوانات, احساس, درک, حقوق, فقه اسلامی, بیانه های جهانی
    Aras Rafii*, Amir Azizi

    From the beginning of creation, animals have always been a part of human life and have been mentioned many times in the Holy Quran as signs of divine power and greatness. On this occasion, man is not only the bird from kingdom in the cage of the body, but also a happy beginning to know how all creatures, including animals, were created, evolved and lived. Therefore, many rules have been enacted regarding the observance of animal rights, which are based on the three principles including basic health and function maintenance, natural life and emotional states. Here, cooperation and knowledgeable actions in animal communities are mentioned, as well as the broad aspects of animal rights from the perspective of Islamic jurisprudence, the constitution, research studies and global statements of international organizations and various countries. Animal rights cover a wide range from providing their basic needs for food, hygiene, health, freedom, comfort and reproduction to preventing mistreatment, harming, excessive exploitation, etc. The behaviors and conscious decisions of animals indicate the existence of their thoughts and consciousness. Animals have minds, the ability to suffer, sentience and emotions, emotions that can be hurt, so they need care, respect and fair treatment.

    Keywords: Animals, Emotion, Cognition, Rights, Islamicjurisprudence, Global statements
  • جمیله علم الهدی، فاطمه هدائی، عاتکه قاسم زاده*

    هدف این پژوهش، شناخت مفهوم هیجان و ارتباط آن با رشد و ارایه الگوی مفهومی از مسیر هیجان با توجه به آیات قرآن کریم، تفسیر المیزان و اصول حکمت متعالیه است. روش این پژوهش، تحلیل مفهومی است. یافته ها نشان می دهد که قلب آدمی جایگاه هیجان است و قساوت قلب می تواند در عدم دریافت عواطف و ادراک معانی حق موثر باشد. همچنین برخی از هیجان ها مربوط به مقام ادراک و بعضی در مقام اظهار و عمل بروز می یابند. برخی از انواع هیجان میان افراد رشدیافته و غیر آن یکسان هستند؛ در حالی که برخی از هیجان ها تنها به گروه خاصی از افراد اختصاص دارند. بنا بر آیات و تفاسیر، شدت هیجان با توجه به نوع هیجان، در پاره ای از موارد نشانه رشدیافتگی، و در پاره ای دیگر نشانه عدم رشدیافتگی است. همچنین هیجان ها از عوامل حفظ نفس هستند و در تعالیم اسلامی، حفظ نفس مربوط به حیات دنیوی و اخروی است. به نظر می رسد در زمینه بروز و کنترل هیجان علاوه بر دو صورت هوشیار و ناهوشیار، صورت سومی نیز قابل تصور است که خداوند به واسطه رسیدن فرد به مقام ایمان و تقوا و مانند آن، هیجانی را به فرد افاضه و یا در او کنترل می نماید و در مقابل، برخی هیجانات منفی را بر کفار و مشرکان وارد می نماید که در حقیقت، نتیجه کفر و شرکی است که ورزیده اند.

    کلید واژگان: هیجان, کنترل هیجان, بروز هیجان, انفعالات نفس, عواطف
    Jamileh Alamolhoda, Fatemeh Hodaei, Atikeh Qasemzadeh *

    The purpose of this study is to understand the concept of emotion and its relationship with growth and to present a conceptual model of the path of emotion according to the verses of the Holy Quran, Tafsir al-Mizan (exegesis of the Quran, the balance in Interpretation of Quran) and the principles of transcendent theosophy. The method of this research is conceptual analysis. Findings show that the human heart is a place of emotion and cruelty of the heart can be effective in not receiving emotions and perceptions of the meanings of truth. Also, some emotions are related to the position of perception and non - adults to the position of expression and action. Some types of emotion are the same between adults and others, while some emotions are specific to a specific group of people. According to verses and exegesis, the intensity of emotion according to the type of emotion in some cases is a sign of maturity and in others it is a sign of lack of maturity. Also, emotions are one of the factors of self-preservation and in Islamic teachings, self-preservation is related to worldly and otherworldly life. It seems that in the field of expression and control of emotion, in addition to both conscious and unconscious forms, a third form is conceivable that God invests (imparts) or controls emotion to a person through reaching a position of faith and piety (righteousness, God-fearing) and the like. On the other hand, it inflicts some negative emotions on the infidels (kuffār) and polytheists, which is in fact the result of their disbelief and polytheism.

    Keywords: Emotion, Emotion control, Emotion expression, Feelings of soul, Affects
  • صدیقه رضایی دهنوی*
    رابطه بین هیجان و شناخت موضوعی است که توجه محققان روان شناسی را در طول تاریخ این رشته به خود جلب کرده است. در حالی که نظریه های قدیم بر مجزا انگاشتن این دو حیطه تاکید کردند، نظریه های جدید شواهد زیاد و گسترده ای در ارتباط تنگاتنگ بین این دو حیطه ارائه کرده اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شناخت و هیجان در قرآن و روان شناسی است. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که آیا از دیدگاه قرآن و روان شناسی بین شناخت و هیجان ارتباط وجود دارد و این ارتباط چگونه است؟ از روش توصیفی تحلیلی برای بررسی متن قرآن و متون روان شناسی استفاده شده و بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش های روان شناسی، هیجان ها و عواطف مختلفی مثل غم، شادی، خشم و اضطراب می تواند بر روی درک، قضاوت، استدلال، توجه، حافظه و تصمیم گیری افراد اثر بگذارد. از طرفی نوع قضاوت و ارزیابی افراد از محرک های محیطی می تواند نوع، شدت و تداوم هیجان را تعیین کند. همچنین از منظر قرآن، شناخت و هیجان رابطه ای دوطرفه و علی بر روی یکدیگر داشته و جهت رفتار را تعیین می کنند. این یافته با نتایج به دست آمده از تحقیقات جدید در روان شناسی مطابقت دارد. تلویحات به دست آمده از نتایج در تفسیر آیات مرتبط با این دو مقوله، خودشناسی و تربیت دینی بحث شده است.
    کلید واژگان: شناخت, هیجان, عاطفه, قرآن, روان شناسی
    Sedigheh Rezaei Dehnavi*
    The relationship between cognition and emotion is a topic that has drawn psychologists’ attention throughout the history of psychology. While earlier theories emphasized the distinction between these two areas, new theories have presented wide range of evidence affirming the close relationship between them. The purpose of this study is to review the relationship between cognition and emotion in Quran and Psychology. The main question of this study is on the existence of relation between cognition and emotion and it goes. Using the analytical-descriptive, this research investigated the text of Quran and psychological texts. Based on the results achieved from the psychological studies, feelings and emotions such as grief, happiness, anger and anxiety can affect understanding, judgment, reasoning, attention, memory and decision making of individuals. On the other hand, an individual’s evaluation of environmental stimuli can determine the type, intensity and permanence of emotion. Based on the view of the Quran, cognition and emotion have mutual and casual relationship with one another and determine the orientation of behavior. This finding conforms to the new scientific findings on the relationship between cognition and emotion. Implications derived from the results have been discussed in the interpretation of the Quran verses related to the two issues of self-scrutiny and religious upbringing.
    Keywords: Cognition, Emotion, Affection, Quran, Psychology
  • خلیل پروینی، سمیه ثامنی*

    حدیث، سخنی از پیامبر یا امامان معصوم& است که ضمن دربرداشتن توصیه و پیامی دینی و اخلاقی در قالبی کوتاه بیان می شود. این سخنان با سرمشق گرفتن از قرآن کریم، ذخیره ی پر فروغ ادبیات به حساب می آید.
      از مصادیق این سخنوری،کلام امام رضا $ می باشد که از گوهر های ناب ادبیات اسلامی به شمار می آید. سخنان ایشان از میان انواع ادبی مختلف شامل احادیث هنری، دعا، زیارت، خطبه، توصیه، مناظره و شعر می شود.
    این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به بررسی جلوه ها و زیبایی های ادبی حدیث های امام رضا$ با تکیه بر چهار عنصر عمل ادبی یعنی خیال، عاطفه، اندیشه و اسلوب می پردازد. نتایج این تحیقی موردی نشان می دهد که عناصر تشکیل دهنده ی اثر ادبی با نهایت ظرافت و مهارت در این گونه ادبی به کار رفته است و عواطف بیشتر به رنگ رغبت و ترس است و تشبیهات و سجع و جناس بر زیبایی آن افزوده است.

    کلید واژگان: امام رضا (ع), احادیث هنری, اندیشه, عاطفه, خیال, اسلوب
    Dr.Parvini Khalil, Somayyeh Sameni

    Hadith or quote is a small sentence or phrase which is quoted by prophet or one of the Imams, contain a moral recommends or religious note. These quotes which come up from Quran are a huge literary heritage. One of these heritages comes from Imam Reza which is Scarce and glorious quotes include: aesthetic quote, pray, speech, recommendation, debate and poem. This research trough analytical descriptive method reviews the literary aspect of his Quotes with regards to Imagination, Emotion, thought and framework. The results reveal that these aesthetic factors used perfectly, emotions mostly refer to eager and fear. More than that simile, rhyme and wordplay are added to them.

    Keywords: Imam Reza (pbuh), Aesthetic Quotes, Thought, Imagination, Emotion
  • حسین محققی، نسرین محققی، زهرایوسفی
    این پژوهش با هدف شناسایی تاثیر اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر عواطف بر کاهش تعارض زناشویی زوجین ناخرسند شهر همدان اجرا شد. روش پژوهش به صورت آزمایشی بود. جامعه ی پژوهش را زوجین ناخرسندی تشکیل می دادند که به صورت خواسته یا ارجاعی به مراکز مشاوره ی شهر همدان مراجعه می کردند که توسط مقیاس خرسندی زناشویی(MHS) مورد ارزیابی قرار گرفتند و 8 زوج شرایط اولیه ی مطالعه را احراز کردند که از بین آن ها 60 زوج براساس نمره ی دریافتی در آزمون خرسندی زناشویی انتخاب و در بلوک ها و گروه های آزمایشی و کنترل جایابی شدند. ابتدا آزمون تعارض زناشویی(MCQ) اجرا و سپس گروه آزمایش در معرض برنامه ی توانمدسازی قرار گرفتند و در انتهای برنامه ی دوازده جلسه ای مجددا ارزشیابی به عمل آمد. جهت تحلیل داده ها از تحلیل واریانس عاملی استفاده شد که نتایج نشان داد آموزش باعث کاهش نمره ی تعارض زناشویی شده است و گروه آزمایش از برنامه توانمندسازی متاثر شده و تعارض زناشویی آنان به طور معنی دار کمتر از گروه کنترل بوده است. نقش بلوک ها هم معنی دار بود و براساس تاثیرپذیری از برنامه ی مداخله ای، بیشترین تاثیر را زوجین ناخرسند عمیق و سپس شدید و در انتها زوجین ناخرسند متوسط داشتند.
    کلید واژگان: توانمندسازی, عاطفه, تعارض زناشویی, زوج درمانی - ناخرسندی زناشویی
    Mohagheghi. H., Mohagheghi. N., Yousefi. Z
    The main purpose of this study was to determine The impact of affective marital therapy on the reduction of marital conflict among dissatisfied couples. ََAn experimental method was used. The statistical population comprised all dissatisfied couples who valunteered intended to recieve consultant from Hamedan consuller center. Using simple random sampling method about 60couples were selected as the study sample and were assigned randomly in control and experimental groups. The data collection instrument were (MHS) and (MCQ) standard questionnaire. At first the two groups were tested by (MCQ) then the empowerment program was implemented for exprimental group and after that the post test were implemented for two group. The collected data were analyzed using factor variance analysis. The finding showed that instructon seems to lead to the reduction of couples conflict points and marital conflict in exprimental group was significantly less than control group. In addition the intervention program had the most impact on deep dissatisfied couples،then strong and finally medium dissatisfied couples.
    Keywords: Empowerments, emotion, marital conflict, marital therapy, dissatisfied couples
  • داوود معماری*، رسول زمردی
    ترس، واکنشی هیجانی است که از تعبیر انسان از موقعیت های تهدیدانگیز برای سلامتی او منشا می گیرد. منبع و درک مخاطرات می تواند روانی یا جسمانی باشد. ترس مکانیزم دفاعی آدمی را بر می انگیزد و به عنوان علامت هشدار برای صدمه احتمالی جسمانی یا روانی عمل می کند. بنابراین، ترس یکی از مواهب الهی است و نقش بسزایی در زندگی انسان ایفا می کند و موجب حفظ حیات و انسان می شود و عدم وجود آن سبب بروز انواع اختلالات روانی و رفتاری می گردد. از دیدگاه قرآن کریم آنچه در هیجان ترس بیشترین اهمیت را دارد، منبع ترس است. به این معنی اگر منبع ترس، تهدیدی واقعی باشد که به اهداف و سلامتی انسان آسیب برساند، ترس پسندیده است، ولی چنانچه منبعث از عاملی غیر واقعی باشد و تهدیدی جدی برای سعادت انسان نباشد، ترسی ناپسند خواهد بود. با این دیدگاه، قرآن کریم انواع هیجان ترس را بر شمرده و برای مدیریت هر کدام راهکارهای ارزشمندی ارائه فرموده است.
    کلید واژگان: قرآن, حدیث, هیجان, ترس, مدیریت ترس, مراتب ترس
    Davood Memari*, Rasoul Zomorodi
    Fear is an emotional reaction which is rooted in a person’s interpretation of situations that seem threatening to his health. The source and perception of threats and dangers can be physical or psychological. Fear triggers the person’s defense mechanism and acts as a warning signal of probable or looming physical or psychological damage. Therefore, fear is a God-given gift and plays a significant role in a person’s life, safeguarding human beings. From the Quranic perspective the most important part of the emotional aspect of fear is the source. This means that if the source is a real threat that might harm a person’s health or undermine his goals, then the fear is acceptable, but if it is rooted in a unreal factor and does not threaten a person’s happiness and well-being, it is unacceptable. From such a perspective, the Quran cites different types of fear emotions and provides valuable strategies to manage each.
    Keywords: the Quran, Hadith, emotion, fear, fear management, levels of fear
  • مرتضی قائمی، کامران یزدان بخش، طیبه امیریان
    ناامیدی یکی از حالات هیجانی منفی در انسان است که عوامل بسیاری از جمله نداشتن سعه ی صدر، عدم اعتقاد به خدا، وسوسه های شیطانی، امیدهای دروغین، شکست ها، سوءظن و... سبب پدید آمدن آن می شوند و پیامدهای خطرناک و غیر قابل جبرانی را به دنبال دارد. بسیاری از سخنان حکیمانه و ارزشمند امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه حاوی چگونگی عمل کرد و ارائه ی راه کار درباره مقابله و کنترل این حالت هیجانی است. همچنین دربردارنده ی شیوه های چگونگی برانگیختن هیجاهای مثبت در انسان ها برای درمان و از بین بردن یاس و ناامیدی است. مهم ترین راه کارها و شیوه هایی که امام علی(ع) در برانگیختن هیجان های مثبت مردم برای درمان ناامیدی به کار برده اند؛ صبر، توکل بر خدا، نماز و نیایش و خوش بینی است.
    کلید واژگان: آسیب, نهج البلاغه, اجتماع, امام علی(ع)
    Morteza Ghaemi, Kamran Yazdanbakhsh, Tayebeh Amirian
    Despair is one of the negative emotional states in human that many factors، including-mindedness، not believing in God، evil`s temptations، false hopes، failures، suspicion، and… lead it to emerge and has dangerous and irreversible consequences. Many wise and valuable remarks of Imam Ali (AS)، in the book Nahjolbalaghe، contain how to act and provide guidelines in confronting and managing this emotional state. It also includes techniques on how to stimulate positive emotions in humans for the treatment and eradication of despair. The main strategies and practices that Imam Ali (AS) have used to stimulate positive emotions in people in order to treat despair are patience، trust in God، prayer and invocation، optimism and…
    Keywords: Imam Ali (AS), motivation, emotion, despair, Nahjolbalaghe
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال