به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ghatadah » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ghatadah» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی براتی*
    روایت قلیب بدر، از جمله روایت های صحیح نقل شده در منابع روایی اهل سنت است. این روایت پیرامون تکلم پیامبر گرامی اسلام 6 با مردگان جنگ بدر است؛ با آنکه روایت، صریح در شنوایی اموات است، اما عایشه و قتاده تابعی، هرکدام تاویلی نسبت به این روایت برای نفی انصراف حدیث بر سماع موتی بیان داشته اند. عایشه با استناد به آیه 80 سوره نمل، این روایت را دلیل سماع اموات نمی داند؛ بلکه تاویل به علم مردگان، به حقانیت کلام پیامبر6 کرده است؛ قتاده نیز با بیان اینکه، مردگان توسط خداوند زنده شده تا پیامبر6، کلام خود را از باب توبیخ و تصغیر برای آنها بیان نماید، روایت را تاویل می نماید. این تاویلات در مورد روایت قلیب بدر صحیح نمی باشد؛ چراکه در پاسخ به این تاویلات، پاسخ های نقضی و حلی وجود دارد. این ادله به صورت عنوانی و مختصر عبارت اند از:1.سماع روح؛ 2.مراتب سماع؛ 3. عدم تناقض علم با سماع؛ 4. تشبیه قرآنی؛ 5. آیات بیان گر سماع موتی؛ 6. تقدم نص بر تاویل؛ 7. رجوع عایشه از تاویل اثبات می شود؛
    کلید واژگان: سماع موتی, قلیب بدر, تاویل, نص, عایشه, قتاده, اموات}
    Mahdi Barati *
    One of the authoritative narrations in the Sunni sources is the narration of Ghaib Badr. This hadith is about talking of the Holy Prophet Muhammad with the dead after the Battle of Badr ends. This narration clearly indicates that the dead can hear the words of the Holy prophet, but Ayesha and Ghotadah are trying to misinterpret the meaning of this narration by denying the hearing of the dead. Ayesha mentions the verse 80 from the Naml and tries to construe the hearing in this verse to knowing the in depth meaning of the words of the Holy Prophet. She tries to deny the physical hearing mentioned in this verse. Also, Ghotadah argues that the dead are arisen after dying just as to the Holy prophet to reprimand them. So, he claims that this is an exceptional event. But if we have a closer look, we will know that these interpretations are not valid. Some of the possible answers are:1- the hearing of the soul,  2- the grades of hearing, 3- there is no contradiction between knowledge and hearing, 4- Quranic allegory 5- verses expressing the hearing of the dead, 6- the priority of literal meaning over interpretation, 7- retraction of Ayesha from her ideas.
    Keywords: The Hearing of the Dead, Ghalib Badr, interpretation, text, Ayesha, Ghatadah, the dead}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال