به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « hardship » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «hardship» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجتبی نوروزی*، محمدعلی کاظمی تبار، فاطمه شیخ مومنی

    آیه 4 سوره بلد، درباره چگونگی خلقت انسان می فرماید: «لقد خلقنا الإنسان فی کبد». فهم عمیق این آیه، نیازمند رمزگشایی دقیق از واژه «کبد» است. بیشتر مترجمان و مفسران متاخر، معنای این کلمه را تنها به «رنج و سختی» اشاره و آیه را این گونه ترجمه کرده اند: «خداوند انسان را در رنج و سختی آفریده است»؛ اما آیا این نگاه تک بعدی منفی به آفرینش انسان، سبب ناامیدی او در زندگی نمی شود؟ آیا این مفهوم با رحمت و حکمت پروردگار تناسب دارد؟ طرح این سوالات، فرضیه وجود معنای دیگری از واژه کبد و فهم دیگری از آیه را تقویت می کند.  بنابراین، در پژوهش پیش رو با هدف دستیابی به معنایی جدید از واژه «کبد» و به دنبال آن کشف مفهومی متفاوت از آیه، به بررسی معناشناختی واژه «کبد» براساس لغت نامه ها، تفاسیر قدیم و جدید، روایات معصومان (ع) و تحلیل تاریخی این واژه در زبان عبری و متون دینی تورات و انجیل پرداخته و با کمک سیاق شناسی و ساختارشناسی و مستندات تفسیری و روایی و بررسی موضوعی آیات مربوط به خلقت انسان، به این نتیجه رسیده است که: ضمن احترام به مفسران متقدم که تنها از واژه کبد معنای رنج و سختی برداشت کرده اند، معنای دقیق تر واژه کبد در این آیه، «استواری، راست قامتی، اعتدال و قوام» است و بر این اساس، ترجمه آیه این گونه پیشنهاد می شود: «انسان را راست قامت، دارای تناسب اندام و معتدل آفریدیم»؛ از این رو، با جمع میان معانی واژه کبد، می توان به فهم جدیدی از آیه درباره خلقت انسان دست یافت.

    کلید واژگان: سوره بلد, کبد, راست قامتی و تعادل, رنج و سختی}
    Mojtaba Noroozi *, Mohammadali Kazemi Tabar, Fateme Sheikh Momeni

    Verse 4 of Surah Balad refers to how man was created: "We did create man in the "Kabad"." An accurate understanding of this verse requires a precise decipherment of the word "Kabad". Most later translators and commentators have translated the word as "suffering and hardship" and the verse as follows: "God created man in suffering and hardship." Accordingly, the meaning of the verse is that man in life has to endure many hardships and sufferings. Now the question arises as to whether this negative view of human creation does not cause him to despair in life. Does this concept correspond to verses such as "We created man in the best calendar" and basically to the mercy and wisdom of God? These questions reinforced the hypothesis of another meaning of the word "Kabad" and another understanding of the verse. Therefore, in the present study, we studied the semantics of the word "Kabad" based on dictionaries, old and new interpretations, the narrations of the Infallibles (AS), and the historical study of this word in Hebrew and religious texts of the Torah and the Bible. Using contextual and structural methods and referring to interpretive and narrative documents and thematic study of verses related to human creation, it became clear that the main meaning of the word "Kabad" is stability, balance, and consistency. Therefore, the verse refers to human creation in "proportion and balance and consistency", and by combining the meanings of the word "Kabad", a new understanding of the verse about the creation of man can be achieved.

    Keywords: Surah Balad, Kabad, Proportion, Balance, Suffering, Hardship}
  • مجتبی غفاری*

    یکی از موانع نکاح از منظر فقه اسلامی، بر اساس قاعده نفی سبیل نکاح فرد مسلمان با غیر مسلمان است. این مقاله شامل سه پرسش می باشد که بر آن ایم تا به این سوالات پاسخ دهیم. سوال نخست: اقوال فقهای امامیه در خصوص نکاح با کفار چیست؟ دوم: ادله حرمت نکاح با کفار از منظر فقه امامیه و قاعده نفی سبیل چگونه ارزیابی می شود؟ سوم: در تعارض قاعده فقهی نفی سبیل با سایر قواعد چگونه عمل می شود؟ در پاسخ پرسش اول این فرضیه متصور است که اقوال فقها در این خصوص مختلف و مهم ترین قول ممنوعیت نکاح دایمی با کفار ذمی و جواز نکاح موقت با آنان می باشد. در ادامه به نظر می رسد مهم ترین ادله حرمت نکاح با کفار عبارت اند از تسلط کفار بر اموال مسلمین، سست شدن روحیه جهاد، دشواری در تربیت فرزندان و اختلافات خانوادگی زوجین، به خطر افتادن وحدت در جامعه، جلوگیری از جاسوسی و نفوذ دشمن است. در تعارض قاعده نفی سبیل با سایر قواعد، حاکمیت با قاعده نفی سبیل است. در این مقاله بر آن ایم که اقوال مختلف فقها در این زمینه بررسی و با توجه به آیات، روایات و عقل به ادله ممنوعیت نکاح با کفار پرداخته و در پایان به چگونگی حاکمیت این قاعده بر سایر قواعد می پردازد.

    کلید واژگان: نفی سبیل, نکاح, اضطرار, عسر, حرج}
    Mojtaba Ghafari

    One of the obstacles to marriage from the perspective of Islamic jurisprudence, according to the rule of denying the domination of unbelievers over believers is the marriage of a Muslim to a non-Muslim. This article contains three questions that we are going to answer these questions. Question 1: What are the sayings of Imamiye jurists regarding marriage to infidels? Second: How the reasons for the sanctity of marriage to infidels are evaluated from the perspective of Imami jurisprudence and the rule of denying the domination of unbelievers over believers? Third: How is acted in conflict with the jurisprudential rule of denying the domination of unbelievers over believers with other rules? In answer to the first question, it is hypothesized that the sayings of the jurists in this regard are different and the most important promise is the prohibition of permanent marriage to infidels and the permission of temporary marriage to them. It seems that the most important reasons for the sanctity of marriage to infidels are the domination of infidels over the property of Muslims, the weakening of the spirit of jihad, the difficulty in training children and family disputes between couples, endangering unity in society, preventing spying and enemy influence. In conflict with the rule of denying the domination of unbelievers over believers and other rules, sovereignty is with the rule of denying the domination of unbelievers over believers. In this article, we believe that the various sayings of the jurists in this regard are examined and according to the verses, hadiths and reason, the reasons for the prohibition of marriage to infidels are discussed, and in the end, it deals with the sovereignty of this rule over other rules.

    Keywords: Denying the domination of unbelievers over believers Marriage, Urgency, Hardship, Fault}
  • میلاد شفیعی مهدی آباد
    در روایات شیعه و سنی حالات مختلفی برای رسول اکرم(ص) هنگام نزول وحی نقل شده است که این مطلب را به ذهن انسان تداعی می کند که آیا رابطه ای بین نوع وحی و حالتی که برای پیامبر رخ می دهد، وجود دارد یا خیر؟طبق شواهد و مستندات، وقتی به پیامبر(ص) وحی مستقیم می شده، سنگینی و سختی زیادی را احساس می نموده اند و این شدیدترین نوع وحی بوده است و زمانی که وحی به واسطه ی فرشته رخ می داده، چنین سنگینی بر ایشان عارض نمی شده است. همچنین در مواردی که فرشته وحی به صورت انسان برای ایشان ظاهر می شد، تغییری در حضرت دیده نمی شد و این راحت ترین حالت هنگام نزول وحی بوده است.
    کلید واژگان: نزول وحی, حالات پیامبر (ص), انواع وحی, وحی مستقیم, سنگینی وحی}
    Milad Shafii Mahdiabad
    In Sunni and Shia traditions, there has been quoted different states for Prophet Mohammad (PBUH) when the revelation occurred, and it occurs to mind whether there is a relation of the kind of revelation and the situation that occurs for the Prophet Mohammad (PBUH)?
    According to the evidence, it is concluded that when the revelation was sent directly to the Prophet (PBUH), he felt hardship and difficulty heavily and this kind of revelation has been the most severe form of revelation but when the revelation was sent by an angle, he did not feel any hardship or difficulty. Also, in cases that the angle of revelation appeared to him in a human form, there was not observed any change in him, and this has been the easiest way of descent of revelation.
    Keywords: revelation, Prophet Mohammad's states, direct revelation, kinds of revelation, hardship, difficulty of the revelation}
  • Narges Shahri
    Genetics, environment, hardships of life, and some unknown reasons can be regarded as the influential factors which can build up personality of individuals, their social behavior and their morality. These factors, due to their special importance and role in religious child rearing of children, are brought to the spotlight. We should bear in our mind that these factors can pave the way to enjoy religious rearing and are not the sufficient and the only reasons.
    Keywords: religious child, rearing, genetics, environment, food, hardship, will power, supernatural powers}
  • Du ā / A way to connect God
    Biabani Oskouei
    the researcher of the present study draw readers‟ attentions to the meanings of du‟ā offered by some scholars, like Ayatullah Mahdi Isfahani and Ayatullah Mirza Muhammad Baqir Maleki Miyaniji. Further, he touches upon the importance of du‟ā which is a way to get closer to God and to remember the innate powerlessness of human beings in front of God, from Qurānic and traditions point of view. The impact of prayer at the time of hardship and Badā which is one of the most significant issues regarding the Unity of God “Tuḥid” mentioned in Quran and traditions has been also dealt with.
    Keywords: du‟ā Unity of God (Tuḥid), Human beings, innate powerlessness, hardship, Badaʼ Isfahani, MirzaMahdi, Maleki Miyaneji}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال